Overige

Foto: Amanda
Olympisch dressuurruiter en trainer Robert Dover onderneemt actie tegen het vele pesten in de paardenwereld.
Robert Dover sprak de deelnemers van zijn trainingsweek in Florida aan, nadat hij gemerkt had dat er onvriendelijke opmerkingen online waren geplaatst over één van zijn leerlingen.
"Ik ben naar huis gegaan en heb er over nagedacht," vertelt hij Horse & Hound. "Daarna realiseerde ik mij dat ik het niet gewoon zo kon laten, het kon gewoon niet door de beugel. Ik heb iedereen bij elkaar geroepen, vanuit elke rijbaan, en heb ze de les gelezen. Er moest immers iemand opstaan tegen dit soort gedrag."
Robert zegt tijdens zijn toespraak, dat tevens op YouTube gepost is, dat iedereen na moet denken voordat ze iets zeggen. Vooral wanneer er kinderen in het spel zijn. Hij vertelt Horse & Hound dat hij bezorgd is dat het online pesten een steeds groter deel gaat worden van de paardensport. Hij zegt dat het toenemende gebruik van social media maakt dat ‘iedereen een auteur van alles is’, maar dat mensen na moeten denken over de consequenties van wat zij posten.
"Het maakt niet uit wat iemand goed probeert te doen, er is altijd iemand kritisch," zegt Robert. "Er zijn maar weinig mensen die niet zo goed mogelijk hun best doen. Er is niemand die bewust oneerlijk met de paarden omgaat."
Ook zegt hij dat ruiters zich ervan bewust moeten zijn dat de hippische wereld hard kan zijn, met financiële eisen en veeleisende trainingsschema’s. "Heel wat jaren ben ik actief geweest in de dressuursport. Het is niet alleen maar een prachtige sport, maar het is een sport waar mensen ontzettend hard hun best doen voor hun paarden. Of het nu gaat om dressuur, reining, eventing of springen, deze ruiters steken enorm veel tijd en energie in wat zij doen. Iedereen maakt fouten om beter te worden in de sport en het publiek moet dat inzien."