Bokkers succesvol tijdens eerste NK Working Equitation

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Bokkers succesvol tijdens eerste NK Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:36

www.bokt.nl

Afbeelding
Ben Ridders en Ultramar, bron: Bokker ElCid

Het weekend van 24 en 25 oktober stond in het teken van het eerste Open Nederlands Kampioenschap Working Equitation (WE). Deze relatief nieuwe tak van paardensport is bij sommige Bokkers al bekend en Bokker Janouk en de man van Bokker ElCid, Ben Ridders, namen deel aan deze wedstrijd.

Op vrijdagavond vond de veterinaire keuring plaats waar beide paarden goed doorheen kwamen. Hierna konden de paarden terug op stal bij Manege Smit in Pesse, die speciaal voor de wedstrijd stallen ter beschikking stelde. Bokker Janouk moest zaterdagochtend al vroeg aan de start verschijnen voor de dressuurproef en behaalde een vijfde plaats in het tussenklassement. Op zondag vond de stijlproef plaats voor de combinatie wat resulteerde in een vierde plaats in het eindklassement van de introductie klasse.

Het uitgebreide verslag van Janouk kan je hier teruglezen.

Ben Ridders reed mee in de klasse 4, dit is de hoogste klasse binnen de Working Equitation. Ben reed mee met Ultramar, een zwarte goedgekeurde Lusitano hengst. Ben maakte samen met Ultramar de eerste stappen in WE in 2009. In die tijd bleef het veel bij trainen omdat de sport nog niet bekend was in Nederland. In maart 2015 reisde het echtpaar Ridders af naar Portugal om daar vier weken te kunnen trainen bij wereldkampioen Pedro Torres. Lees meer over het avontuur in Portugal hier.

Ben reed op zaterdagmiddag de dressuurproef en eindigde derde in het tussenklassement. Hij reed Ultramar voorzichtig omdat de hengst in het verleden nog wel eens heet kon worden. In de klasse 4 werden er op zondag twee trails gereden, de stijltrail waarbij netheid en correctheid telt. In deze trail worden alleen de gangen stap en galop geaccepteerd en het lastige parcours zorgde bij meerdere deelnemers voor fouten. Hierna kwam de speedtrail aan bod, een korter parcours met langere lijnen om te rijden waarbij het belangrijk is om foutloos, maar wel zo snel mogelijk rond te komen.

Ben en Ultramar kwamen zowel in de stijl als in de speed netjes rond, al zal er op de sprong nog even flink geoefend moeten worden. Daarmee wist Ben zich te kwalificeren als beste Nederlandse deelnemer waarmee hij de eerste Nederlandse Kampioen Working Equitation werd. De eerste plaats in dit klassement ging zeer verdiend naar de Duitse jongedame Talina Lorelei met haar achttien-jarige pony Obelix.

"Ben gaat weer verder trainen, om te proberen zijn titel volgend jaar te prolongeren, maar niets is zeker in deze mooie sport en er staan genoeg concurrenten te trappelen om de titel volgend jaar over te nemen!", vertelt Bokker ElCid, vrouw van Ben Ridders aan de Nieuwsredactie van Bokt.

Hobbyhorse

Re: Bokkers succesvol tijdens eerst NK Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:49

Er was nog een bokker die het heel goed gedaan heeft, met een mooi paard met een bles.
Ik kan het topic nu even niet vinden wie het was.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:53

ja die was het ! Dank.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:18

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:34

En nog een bokker die het heel goed deed! Jameyskatje met kleine Snuitje deden het ook goed :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:23

Alle winnaars ontzettend gefeliciteerd.

Echt leuke kampioen voor de 1e editie van het NK WE in Nederland.

Het is echt een heel leuke sport om te beoefenen voor zowel ruiter als paard.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:32

Bokker Jappeloup heeft ook meegereden.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:34

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:35

Minimus schreef:
En nog een bokker die het heel goed deed! Jameyskatje met kleine Snuitje deden het ook goed :)

Idd, zij was tweede geworden, maar weet niet in welke categorie..

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:36

Ik geloof met dressuur op zaterdag! Zal nog eens navragen aan haar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:39

Zijn er ook Bokkers geweest die gefotografeerd hebben? Mijn collega en een kennis/bokker reden ook mee, ik kon helaas niet komen kijken maar wellicht kan ik zo nog wat zien?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:49

Minimus schreef:

Klopt, dat staat op FB

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:29

Minimus schreef:

De WE bestaat uit verschillende onderdelen, in verschillende klassen; WE0 is de introductie klasse en dan is er WE1, WE2, WE3 en als hoogste klasse WE 4 waarbij 1 handig gereden wordt, in alle proeven vliegende galopwissels moeten worden gereden , dus zowel in de dressuur, de stijltrail als de speedtrail.
Er is ook een koeienonderdeel, cattle - penning, dat werd in Pesse wel verreden maar telde niet mee voor het eindklassement.
Mijn man, Ben Ridders is dus met onze zwarte Lusitano hengst Ultramar Ned. Kampioen geworden en was de beste Nederlander in de WE4.

Op de FB pagina van de WEH staan al wat foto's: https://www.facebook.com/Working-Equita ... ts&fref=ts

De uitslagen: http://www.workingequitationholland.nl/ ... itslag.pdf

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:10

*\o/* grappig dat er nog meer bokkers aan de start zijn geweest.
Het was erg gezellig weekend

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:54

Marocje schreef:
Minimus schreef:

Idd, zij was tweede geworden, maar weet niet in welke categorie..

Hihi ja klopt, ik reed ook mee!

Ik vond het weer super gaaf!

Heb wat vlogs gemaakt van het weekend, waarin ik ook zal vertellen wat WE is en waarin jullie ook andere deelnemers voorbij zien komen.

Deel 1:

Deel 2:

en deel 3 moet ik nog maken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:55

magda_90 schreef:
Zijn er ook Bokkers geweest die gefotografeerd hebben? Mijn collega en een kennis/bokker reden ook mee, ik kon helaas niet komen kijken maar wellicht kan ik zo nog wat zien?

Ik heb wel verschillende mensen met grote camera's zien staan. De foto's van de prijsuitreiking staan wel online, maar verder nog niets, ik hoop dat dat nog komt. In mijn filmpjes zie je ook verschillende combinaties rijden, misschien zit jou collega en kennis er tussen. Alleen het filmpje van de zondag (trails) moet ik nog maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 06:06

Leuk om je vlogs te kijken. Het geeft een mooi beeld van de wedstrijd. Thanks

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:14

ik was er inderdaad ook...wedstrijd debuut op het NK en tot onze grote verrassing,verbazing en verbijstering eerste geworden in de WE1 !!!!
Top paard die Chadou van mij...die sleept me echt overal doorheen <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:21

Ik was ook aanwezig in Pesse met mijn Yfke.
We maakte ons debuut in de WE2, en stonden na de dressuur 4e. Super trots was ik. Aangezien ik niet een heel dapper paard heb, was mn doel voor de trail: rond komen, iets wat niet altijd lukt. Licht niet aan de hindernissen, maar aan bv een beur in de bak, lichtstraal etc...
Helemaal blij was ik toen ik over de finisch lijn reed, doel behaald dacht ik!!!
Met de prijs uitreiking was ik helemaal blij, ben 4e geworden.

Was een erg leuke en gezellige wedstrijd, met top verzorging van manege Smit, voor de paarden maar ook voor de mensen!

dempsyflaing

Re: Bokkers succesvol tijdens eerste NK Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:51

Ik heb ook meegereden in Pesse met Gap ( Hurgan MQ) in de WE1.

Ondanks mijn stomme blunder in de dressuur, ik wendde bij C af in plaats van A aan het eind van de proef en groette op de X, dus met mijn rug naar de jury........, toch nog een 3e plaats behaald.

Het was echt een supergaaf weekend met leuke mensen, mooie paarden, een geweldige sfeer en zoals japeloup ook al zei de mensen van manege Smit waren ook helemaal top! Het was ook erg leuk om de ruiters van de hogere klasses te zien rijden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:47

hey japeloup wat leuk. Vond dat jullie een mooie combi waren en een mooi set! heel mooi simpel hoofdstel en dat groen stond erg mooi.

haha oeps dempsyflaing. aardig voor het publiek, wat stond er op je protocol.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:29

Jameyskatje, moest ff in je profiel spieken, jullie waren ook super stoer samen! Mooie scores gereden!

Ik ben ook erg blij met mn setje. Moest wel ff zoeken voor ik een dekje had in de exacte kleur als mn vestje. Mn hoofdstel is er 1 van kellyvangent.nl (heb er ook een hele fijne kaptoom bij).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:59

Mijn complimenten voor de positieve jurering bij de dresuur. Als ervaren wedstrijdruiter ben ik heel wat gewend, maar dit positieve protocol was geweldig.

Binnenkomen en halthouden groeten: een 7 met commentaar:"bijna recht" haha ipv "scheef". Klinkt toch een stuk aardiger.

Galop aanspringen een 8, commentaar erbij: "heel goed voorbereid. Klasse."

De schrijfster had alles keurig in het Nederlands vertaald en opgeschreven en dat bij elk onderdeel zo positief. Haha dat is hard werken. Complimenten
Heel leuk protocol, je wordt er bijna verlegen van :o

Kan je nagaan hoe je gewend bent aan kritische opmerkingen op protocllen, dat dit opvallend is.
Ik stem voor, hier kan ik aan wennen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:03

Ja dat is erg leuk.
Vind hoe dan ook de sfeer VEEL fijner dan bv een KNHS wedstrijd. Iedereen moedigt elkaar aan, leeft mee enz. Ook bij mensen in de zelfde rubriek als jij. Zo heerlijk dat sfeertje en het gevoel.