Bodembedekking van invloed op slaaptijd bij paarden

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Bodembedekking van invloed op slaaptijd bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 16:12

http://equnews.nl/

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat het juiste aantal en type beddengoed voor je viervoeter een groot verschil kan maken. In feite hoe zachter je stro of houtkrullen hoe meer je paard zijn tijd al liggend zal besteden.

Het is belangrijk dat paarden langere periodes al liggend doorbrengen dit om zo het herstel van de gedane lichaamsbeweging en stress afneemt en dit is belangrijk voor het paard zijn welzijn zei “Christina Rufenener“, onderzoekster aan de Zwitserse Nationale Stoeterij in Avenches.

Christina en haar collega’s hebben in totaal 38 paarden getest in acht verschillende groepen.
En deze werden telkens getest in een “groepshuisvesting” op vier verschillende ondergronden, op basis van de Zwitserse welzijnseisen.
De Zwitserse wet vereist dat paarden een minimum oppervlakte aan stro of houtkrullen worden aangeboden in functie van hun lichaamslengte.
Bijvoorbeeld : een paard met een schofthoogte van 170 cm zou minimum 7,5m² stal moeten hebben om zo van zijn verdiende en ideale rust te genieten.

Uit het onderzoek is ook gebleken dat “lage-ranking paarden” meer neerliggen in ruimtes waar alles geoptimaliseerd is , zowel het bedding als de ruimte.

Zonder het beddengoed zouden onze viervoeters maar zelden neerliggen. Het geven van een comfortabele stal is van cruciaal belang voor hen en vraagt van ons maar en kleine moeite.
We slapen toch ook niet graag in een hard bed zonder kussen en donsdeken ?

Hun studie toonde ook aan dat paarden liever liggen op stro of houtkrullen dan op een rubberen mat, dit is geen goed draagvlak voor hen.

In Zwitserland lijken de minimum wettelijke eisen voldoende te zijn maar toch is er een groot verschil als we iedereen als individu gaan beoordelen. Conclusie, rekeninghoudend met de sociale parameters zou het beddengoed voor “lage-ranking paarden geoptimaliseerd moeten worden en zou zo het welzijn van deze viervoeters sterk verbeteren.

Supervixen

Re: Bodembedekking van invloed op slaaptijd bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:20

Neerliggen?? Slecht vertaald zeg! Tja ik zou ook liever in zacht stro liggen dan op de harde stenen vloer...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:30

Supervixen schreef:
Neerliggen?? Slecht vertaald zeg! Tja ik zou ook liever in zacht stro liggen dan op de harde stenen vloer...

Neerliggen is gewoon een woord hoor: http://www.encyclo.nl/begrip/neerliggen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:41

Een voorspelbare uitkomst lijkt mij zo..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:08

SophievdV schreef:

Inderdaad.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:19

Ik vind het toch wel belangrijke informatie. Ook dat rubberen matten toch minder geschikt zijn.

Mijn paard ligt overigens in de zomer vaak genoeg in het gras hoor. Je kunt er ook te grote watjes van maken. Dat terwijl ze dan ook beschikking had over meerdere ruime schuilstallen met stro als bodembedekking.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:30

Paarden kunnen prima slapen zonder te gaan liggen. Hoe zouden al die 'feral' horses anders overleven? Een paard kan ook in REM slaap komen staand.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:32

Zouden die rubber matten waar ze mee getest hebben dan wel speciale paardenmatten zijn? Die zijn er toch op gemaakt om paarden comfortabel te laten liggen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:37

Een "onderzoek" gedaan op slechts 38 paarden (wat voor paarden, waren er ook ponies bij, zomer/winter, leefomstandigheden, enz. etc.) vind ik persoonlijk nou niet zo maatgevend en steekhoudend.

De uitkomst/conclusie is natuurlijk ook enigszins het intrappen van een open (stal)deur.

Ik denk niet dat een paard indien zelf de keuze gegeven liever op een kale rubbermat gaat liggen ipv op stro of zaagsel.

Zulke "wetenschappelijke" onderzoeken zijn een beetje niksig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:40

Wat ik me afvraag.. Is er ook gekeken naar hoe veel paarden staand slapen en wat hun "herstel" dan is?
Ik heb een beetje het gevoel dat het een beetje een "sturend in de richting die ik wil" onderzoek is. Ik zeg niet dat het zo is maar zo komt dit artikel op mij over.

Jammer dat onder andere niet gekeken is naar paarden die 24/7 buiten staan zowel in de blubber als op droge grond, grote stal, kleine stal, groepstal etc etc paarden in de hoge sport, recreatiepaarden, pensioen paarden etc etc ..
Maar misschien is dat te ver gezocht :o

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:53

Arabesk schreef:
Paarden kunnen prima slapen zonder te gaan liggen. Hoe zouden al die 'feral' horses anders overleven? Een paard kan ook in REM slaap komen staand.

Simpel; niet alle paarden gaan tegelijk slapen. Een gedeelte staat dus op wacht voor diegenen die liggen en zo wisselen ze elkaar af. Waar dat fabeltje dan ook vandaan komt dat wilde paarden niet liggend slapen weet ik niet, maar is dus gewoonweg niet waar. Ook wilde paarden slapen wel eens liggend, alleen dus niet allemaal tegelijk, want dan is er niemand om te waarschuwen bij onraad. Bovendien slapen paarden niet 8 uur achter elkaar zoals bij mensen. En uiteraard kan het ene paard er beter tegen dan het andere paard wat betreft remslaaptekort...net als mensen. Een paard heeft meer dan genoeg aan 15 tot 20 min rem slaap per dag, en dat is voor een kudde heel makkelijk realiseerbaar.

Een paard dat staand in remslaap komt valt om; spieren ontspannen in remslaap, dus ook die spieren die normaal er voor zorgen dat bij een dutje de knieen niet door buigen.
Paarden kunnen inderdaad staand slapen, maar echte remslaap kan niet staand...ook niet voor een paard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:57

Nou dat wordt dan overal een lekker dik pak stro neerleggen in de Oostervaarders plassen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:58

Arabesk schreef:

Hoe kan een paard dan slaaptekort oplopen? Want de erfelijke gevallen uitgezonderd komt narcolepsie bij paarden niet voor en toch vallen sommige paarden tijdens het soezen om. In alle gevallen is er een reden waarom deze dieren niet willen/kunnen liggen om te slapen. Dat kan tot 2-3 maanden goed gaan, maar dan beginnen de gezondheidsproblemen en het vallen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:03

Qimm schreef:
Nou dat wordt dan overal een lekker dik pak stro neerleggen in de Oostervaarders plassen :+

tja dat soort projecten zijn sowieso gedoemd te mislukken; een wilde kudde trekt weg als het voedsel op is. Zelfde als het overal een grote blub bende is; de kudde zoekt hoger gelegen gebied op waar het wel droog is.
Maar ja; dat kan niet in zo'n reservaat...en dan hebben we het hier ook nog eens over een piepklein reservaatje ook nog; gedoemd tot mislukken, jammer dat de verantwoordelijken dit nog steeds niet willen inzien en zo'n gebrekkige kennis hebben van hoe het er nu werkelijk aan toe gaat bij wilde dieren.

Droge plek in het gras of zand is meer dan voldoende voor een wild dier om te gaan liggen, maar dan moeten ze wel naar droge plekken kunnen trekken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:04

Ik maakte uiteraard een sarcastisch grapje ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:05

snap ik :) (verdere toelichting in pb :) )

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:25

Arabesk schreef:

ja arabesk, dat kan inderdaad, maar dan vallen ze wel omver, en dan heb je het al heel ver laten komen. Niet proberen iets goed te praten omdat het niet in je straatje past!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:25

xxCYNNxx schreef:
Een paard dat staand in remslaap komt valt om; spieren ontspannen in remslaap, dus ook die spieren die normaal er voor zorgen dat bij een dutje de knieen niet door buigen.
Paarden kunnen inderdaad staand slapen, maar echte remslaap kan niet staand...ook niet voor een paard.

Ze kunnen hun ellenbogen en knieën op `slot`zetten tijdens hun slaap (passieve sta-apparaat), waardoor de spieren kunnen ontspannen.
Maar het is natuurlijk alsnog belangrijk dat ze ook eens lekker liggend kunnen rusten en om in hun REM-slaap te kunnen komen.
tamary schreef:
[q
Hoe kan een paard dan slaaptekort oplopen? Want de erfelijke gevallen uitgezonderd komt narcolepsie bij paarden niet voor en toch vallen sommige paarden tijdens het soezen om. In alle gevallen is er een reden waarom deze dieren niet willen/kunnen liggen om te slapen. Dat kan tot 2-3 maanden goed gaan, maar dan beginnen de gezondheidsproblemen en het vallen.

Extreme stress of fysieke problemen denk ik? Als een paard zich niet lekker voelt gaat hij niet liggen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:15

Uit ervaring weet ik dat voor sommige paarden die stalbedekking echt essentieel is. Ik heb ooit een poging (3 om precies te zijn) gedaan om mijn paarden iig in de zomer 24/7 buiten te houden. Uiteraard met schuilmogelijkheid etc. Bij de meeste gaat dat prima, maar eentje stond na een paar dagen dan echt te tollen op zijn pootjes. Als ik hem dan op stal zette na 5/7 dagen zeg maar plofte hij gelijk neer in het stro en ging tukken. Hij was uitgeput. Bij alle pogingen duurde dat slapen vervolgens echt uren. Tot op het punt dat ik me zorgen ging maken. Ik heb ook wel geprobeerd om in de schuilstal stro te leggen, maar dat had geen effect. Overigens in twee kuddesamenstellingen. In de eerste was hij de baas, in de tweede was ie nr 2.

De andere paarden ging prima, maar hij doet het gewoon niet. Dus heb het maar geaccepteerd en hij gaat gewoon lekker overdag naar buiten en savonds op stal. Verwende stalknol :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:18

SophievdV schreef:

Absoluut niet.
Kijk maar eens op bokt hoeveel mensen het normaal vinden om harde matten neer te leggen of zelfs hun paard op beton laten liggen.

De meest bijzondere die ik hier ben tegengekomen had haar paarden 24/7 op een betegeld plaatsje. Er werd beweerd dat de paarden het prima vonden want ze lagen er gewoon op en galoppeerden er ook overheen. Genoeg bokkers waren het met haar eens dat zo'n tegelplaats zonder zachte bodem of zand nog altijd beter was dan een stal........
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-11-15 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:21

No_no
De test paarden stonden in een loopstal met paddock.
Vanwege 27/7 camera toezicht kan je ze dan geen heel weiland geven.
De metingen waren echt wel netjes.
Heb de presentatie gezien.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:02

Serieus bokt? 38 paarden en het presenteren als een "onderzoek" :x :x

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:04

Waren de resultaten hetzelfde geweest als de groepsstallen ook open waren geweest naar buiten? Mijn ervaring en die van andere buitenpaardenhouders is dat inloopstallen met stro vooral als wc gebruikt worden, ze lopen naar binnen om lekker te mesten en te piesen en gaan dan weer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:05

MarlindeRooz schreef:
Serieus bokt? 38 paarden en het presenteren als een "onderzoek" :x :x

En geen blanco met paarden die behalve in de groepsstal óók nog naar buiten konden..... Nu stonden ze hoe dan ook in de stal, ja dan lig je liever op stro dan op rubber matten *duh*

Betere opzet van onderzoek:

Ruime paddock paradise
Met drie ruime inloopstallen:

1. met stro
2. met rubber matten
3. beton

Onderzoek: waar staan de paarden het langst en wat doen ze daar (piesen/ slapen?)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:07

Sizzle schreef:
SophievdV schreef:

Absoluut niet.
Kijk maar eens op bokt hoeveel mensen het normaal vinden om harde matten neer te leggen of zelfs hun paard op beton laten liggen.

De meest bijzondere die ik hier ben tegengekomen had haar paarden 24/7 op een betegeld plaatsje. Er werd beweerd dat de paarden het prima vonden want ze lagen er gewoon op en galoppeerden er ook overheen. Genoeg bokkers waren het met haar eens dat zo'n tegelplaats zonder zachte bodem of zand nog altijd beter was dan een stal........

dat zijn de echte paardenmensen :j ...ook degenen die pleitten voor 24/7 in een koud nat blubberig land.
Moet kunnen toch?
Nou,ik ben blij dat die van mij inderdaad in een dik schoon strobed liggen,in een open frisse schone stal.
Dan vermenselijk ik ze maar :+