Merrie mishandeld regio Veldhoven, politie zoekt getuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Merrie mishandeld regio Veldhoven, politie zoekt getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 00:01

*Facebook Meldpunt 144
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Gistermiddag is er in een weiland in het buitengebied tussen Veldhoven en Steensel een gewonde merrie aangetroffen. Het vermoeden is dat de merrie verwond is doormiddel van een mes, onder haar staart zijn verticale verwondingen/snedes aangetroffen.

De merrie is behandeld door een dierenarts en maakt het naar omstandigheden goed.
De Politie Oost-Brabant is op zoek naar getuigen en informatie over deze gruwelijke mishandeling.

Getuigen worden opgeroepen om enige informatie die zij hierover hebben te melden bij het Meldpunt 144. Zij zijn telefonisch te bereiken op het nummer 144. Hierbij wordt verzocht het volgende registratienummer door te geven: 2021114707.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 01:35

Apart toch, altijd merries die mishandeld worden, altijd met een mes, altijd verwondingen rond de vulva, bepaald geen voor de hand liggende plek een paard te pijnigen (hint, waarheen slaan de achterbenen uit? Juist).

Met andere woorden ik durf er een aardig bedrag onder te verwedden dat er (zoals gewoonlijk) weer geen getuigen zullen worden gevonden, laat stáán een dader, in één van de dichtsbevolkte landen van Europa, van een misdrijf dat in de openbare ruimte zou zijn gepleegd.

Wanneer daalt het nou eens in dat dit soort verwondingen niet worden veroorzaakt door een paardenbeul....

Boras

Re: Merrie mishandeld regio Veldhoven, politie zoekt getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 01:52

Nederland is dichtbevolkt, maar hey zo druk is het hier ook weer niet. Zeker niet daar waar paarden lopen. Soms tref je er nog wel eens 1 of enkele moederziel alleen aan :D

Triest voor het paard natuurlijk.

Mocht het toch door een of andere mafkees zijn gedaan (sorry, maar ik lees geen overtuigende argumenten die die mogelijkheid weerleggen), dan hoop ik dat hij/zij gestraft gaat worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 02:27

Ik vind het ook al jaren een mysterie. Ooit wel eens filmpjes voorbij zien komen van een persoon die dan op het tijdstip rond stal dwaalt maar nog nooit bewijs vastgelegd van de daad.
Inderdaad altijd merries en altijd rond de vulva.
Je zou toch zeggen dat er dan toch een bepaalde houding of aandoening of ritueel is (bv krabben aan een bepaalde scherpe tak/struik weet ik veel) die dit soort wonden veroorzaakt?!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 05:15

Wat mij het meest verwart aan dit soort berichten, is dat het paard in kwestie vaak los in de wei stond. Een paard zou zich toch niet zomaar van achter laten benaderen, laat staan verwonden, door een vreemde..? Dan loop je toch weg, of je deelt zelf een trap uit?

Hoe het ook zij, de eigenaar zal wel flink geschrokken zijn. :knuffel: Hopelijk herstelt de merrie goed en komen ze erachter wie of wat de schuldige is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 05:59

Ik kan me niet voorstellen dat ál die merries in een wei staan waar zo’n vlijmscherpe objecten staan/liggen dat de wonden net zo strak en recht zijn als een messnede. Plus het lijkt me dan niet moeilijk om de oorzaak te vinden; er moet dan toch bloed en vacht ergens aan hangen.
Dat er heel af en toe eens een merrie zichzelf zoiets aandoet, dat kan, maar een tijd geleden gebeurde het toch wel heel erg vaak op een korte tijd, en ik kan me herinneren dat ze zelfs eens iemand op heterdaad hebben betrapt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 06:29

Mijn merrie had een aantal weken terug ook een wond in haar vulva.
Was een flinke snee en had ook flink gebloed.
Het is toen ook ter sprake gekomen, zou er iemand op de wei zijn geweest.
Maar ons inziens onmogelijk.
Ze stond (en staat nog steeds) zonder halster op de wei. Dan zouden ze al met zijn 2e moeten zijn geweest, hebben ze haar moeten vangen, steken en weer los moeten laten. Ik geloof nooit dat ze dat gelukt is zonder zelf een flinke klap te hebben gehad.
Uiteindelijke conclusie van mij, stalhouders en dierenarts is dat ze een trap heeft gehad van 1 van de merries met veulens.
De wei is namelijk nog 2 keer nagelopen op uitstekende voorwerpen en ook dat is niet gevonden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:32

Hier laatst ook 1 op stal maar kan gewoon niet door menselijk handelen zijn geweest. Waarschijnlijk idd trap van een ander paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:37

Ik kan het mis hebben hoor, maar waren er ook niet berichten dat de paarden/merries gesedeerd waren geweest?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:53

kiki1976 schreef:
Ik kan het mis hebben hoor, maar waren er ook niet berichten dat de paarden/merries gesedeerd waren geweest?

Hier dacht ik dus ook aan.
Bloedonderzoek zou dan zeker uitsluitsel kunnen geven. Dat kan toch binnen 24u aangetoond worden?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:09

Art_Ificious schreef:
kiki1976 schreef:

Hier dacht ik dus ook aan.
Bloedonderzoek zou dan zeker uitsluitsel kunnen geven. Dat kan toch binnen 24u aangetoond worden?

Mijn merrie is niet gesedeerd geweest.
Ze hebben die dag maar even buiten gelopen omdat het erg slecht weer was die dag. Iets van 2 uurtjes.
Waarvan in het 1e uur er nog mensen op stal rondliepen.
Ze kunnen elkaar onderling ook zo verwonden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:26

Elkaar verwonden kunnen ze zeker, maar ik geloof nooit dat alle gewonde merries dit hebben opgelopen door een trap van een ander.

Felixity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:06

Een tijd geleden was er in het noorden van het land een merrie die eens in de wei een strop om haar hals had. Enkele weken later zwaargewond aangetroffen in de wei met glasscherven in de schede en na onderzoek is daarop menselijk DNA aangetroffen. Dus ja, aan de achterkant en nee, geen halster om.
Het type geweld (penetreren met een object, schade aan anus/vulva) komt vaker voor, ook bij andere huisdieren. Zie bijvoorbeeld https://edepot.wur.nl/162811

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:59

Kuggur schreef:
Apart toch, altijd merries die mishandeld worden, altijd met een mes, altijd verwondingen rond de vulva, bepaald geen voor de hand liggende plek een paard te pijnigen (hint, waarheen slaan de achterbenen uit? Juist).

Niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat dat juist het stukje extra kick is wat diegene eruit haalt. Als het puur om steken rond vulva ging had ie wel een makkelijkere manier gevonden. Waarschijnlijk geeft deze manier, openbaar, los paard, gevaar van de achterbenen etc hem precies de juiste kick. Dit zie je in veel fetisjen terug, de basis is niet voldoende, er zit altijd meer omheen, of het nu een situatie is of een manier van behandelen oid.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:27

peach2001 schreef:
Kuggur schreef:

Niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat dat juist het stukje extra kick is wat diegene eruit haalt. Als het puur om steken rond vulva ging had ie wel een makkelijkere manier gevonden. Waarschijnlijk geeft deze manier, openbaar, los paard, gevaar van de achterbenen etc hem precies de juiste kick. Dit zie je in veel fetisjen terug, de basis is niet voldoende, er zit altijd meer omheen, of het nu een situatie is of een manier van behandelen oid.

Dat dus ...
En vulva is ...vagina welke ruinen / hengsten niet hebben...

Zelf heb ik (tig jr) geleden een man betrapt, die iets wilde gaan doen.
Dit was gewoon op een manege in de avond, warm weer en paarden stonden op stal.
Meerdere ingangen (die vanwege warme weer open stonden) om in stallen te komen.
Vluchtte toen ik kwam voeren en ik er stal of 3 vandaan was. Had in die gang al paard of 5 gevoerd maar niets te horen / merken. Hij liet staldeur v paard open staan en voordat ik goed en wel besefte wat ik zag (iets met broek open tijdens vlucht), was vogel natuurlijk gevlogen.
Meteen hulp gehaald (welke ook straten afging), paard na gekeken maar niets..
Politie wel ingelicht ...

Als zo iemand, een paard gewoon rustig benaderd waarom zou het gemiddelde paard dan meteen erop los slaan? Dan zit er ook iets niet juist in de opleiding ve (normaal genomen) paard?
Want hoeveel paarden zijn er nu eigenlijk, die meteen bij een vreemde erop los meppen?

Sorry als dit niet is wat jullie willen lezen maar ik vind het niet raar dat paard niet meteen erop los mept. Tuurlijk zal paard wel reageren als het pijn doet maar dan is het leed al geschied en paarden hebben andere pijngrens dan wij..,
En nee, ik keur dit absoluut niet goed / praat het ook niet goed ...maar mij verbaast het dus niet dat het vaak merries zijn rondom de vulva ..
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 29-05-21 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:32

Het paard van mijn vriendin had ook ineens snedes bij de vulva; bleek ze achteraf zelf gedaan te hebben door te schuren tegen een scherpe paal.
Ze was mega hengstig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:22

Kuggur schreef:

Met andere woorden ik durf er een aardig bedrag onder te verwedden dat er (zoals gewoonlijk) weer geen getuigen zullen worden gevonden, laat stáán een dader, in één van de dichtsbevolkte landen van Europa, van een misdrijf dat in de openbare ruimte zou zijn gepleegd.

Wanneer daalt het nou eens in dat dit soort verwondingen niet worden veroorzaakt door een paardenbeul....

Helaas wel met je eens. Wellicht heb ik teveel mindhunter gekeken maar het feit dat enkele vrouwelijke dieren toetakelt zegt ook wat over de persoon. Plat gezegd: je zou ook de rectum van een hengst/ruim kunnen verwonden. Hopelijk is dit geen voorbode van menselijke vrouwelijke slachtoffers

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:54

Huh? Jullie denken toch beiden juist iets heel anders?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:06

Onze merrie ś worden heel vaak geinsinimeerd en gescand. Die zijn het dus gewend om aangeraakt te worden en opgevoeld geworden. Ik denk dat die ook niet zomaar weg zouden lopen.

Het steken vind ik dan wel weer gek, want dat lijkt mij pijn doen en dan lijkt mij dan zo merrie dat niet zomaar toelaat tenzij gesedeerd.
Want ik wel eens heb gehoord, niet perse bij paarden, maar als je je snijd met iets heel scherps dat je soms ook niet meteen voelt. Ik heb zelf wel eens indd wondjes op mijn handen gehad van snijden die niet direkt pijn deden?

Ik denk wel dat er zieke geesten in de wereld bestaan die dit doen. Het zal niet elke keer het geval wezen maar ook niet elke keer het geval dat merrie of kuddelid dit heeft gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:54

Evelienepien, als een merrie hengstig is zijn vaak wel goed gewillig.
Jaren geleden was er een oudere man (ik meen 74 of zo) die in een weiland betrapt werd met zijn broek op zijn enkels. Zijn ene arm had hij achter in een hengstige merrie en de andere aan zijn eigen geslachtsdeel.
Maar dat was wel lang voor de tijd dat al die merries verwond werden gevonden

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:35

wemkelover schreef:
Onze merrie ś worden heel vaak geinsinimeerd en gescand. Die zijn het dus gewend om aangeraakt te worden en opgevoeld geworden. Ik denk dat die ook niet zomaar weg zouden lopen.

Het steken vind ik dan wel weer gek, want dat lijkt mij pijn doen en dan lijkt mij dan zo merrie dat niet zomaar toelaat tenzij gesedeerd.
Want ik wel eens heb gehoord, niet perse bij paarden, maar als je je snijd met iets heel scherps dat je soms ook niet meteen voelt. Ik heb zelf wel eens indd wondjes op mijn handen gehad van snijden die niet direkt pijn deden?

Ik denk wel dat er zieke geesten in de wereld bestaan die dit doen. Het zal niet elke keer het geval wezen maar ook niet elke keer het geval dat merrie of kuddelid dit heeft gedaan.

Wel een punt, ik heb eens mijn merrie moeten snijden met een scalpel om wondvocht te drainen, ik moest 2x snijden voor ik door de huidlaag heen was en ze gaf geen kick. Stond gewoon los in de box. En ik doe dat niet dagelijks dus dat ging langzamer en voorzichtiger dan een da doet.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:48

Ik heb een shetlander merrie gehad met een hele grote wond naast de uier, kaarsrecht en nergens haren of bloed gevonden in de wei.
De optiie van een ander mens wel overwogen, maar ook snel weer weggegooid omdat ze niet te vangen was, ik had er al moeite mee en een ander kreeg haar gewoon niet te pakken(staleigenaar ook niet).

Ze was die dag wel hengstig dus wij denken dat het toch echt van schuren is geweest.

Evelienepien, denk zeker dat niet ieder paard zomaar trapt, maar paarden zijn wel hele gevoelige dieren. En er zullen er een hoop zijn die dat wel kunnen aanvoelen.

Voorbeeld :
Sond bij mij oop stal een paard te koop, paard is altijd superbraaf.
Maar kopers waren er en paard liet zich niet vangen(door eigenaar zelfs).
Toen ze de stalgang in wouden stopte het paard en koper geeft zomaar met een stok volle klap op de achterhand.

Ikzelf denk dat dat paard wel aangevoeld heeft dat hij niet met die mensen mee wou.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:55

Heb zelf een ruin, mijn grootste angst is dat ie een keer zelf zijn zaakje verwondt door stom schuren.
Hij heeft vaak een jeukkriebel tussen zijn billen, en pakt daarvoor elk paaltje wat hem uitkomt.
Heb tijdens training al heel veel prikpaaltjes plat moeten leggen omdat ie daar ineens de perfecte jeukpaal gevonden dacht te hebben. Telkens weer even een hartverzakking.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:07

Ik dacht waar blijven dit soort verhalen dit jaar. Maar het is wel opvallend dat nu het weer mooier en warmer wordt dit soort verhalen toch weer opdoemen/toenemen. Er staan toch ook met minder mooi weer paarden in de wei en dan hoor je ze toch niet zo. "Scherpe voorwerpen in de wei" zijn niet echt weersafhankelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:16

Babootje schreef:
Ik dacht waar blijven dit soort verhalen dit jaar. Maar het is wel opvallend dat nu het weer mooier en warmer wordt dit soort verhalen toch weer opdoemen/toenemen. Er staan toch ook met minder mooi weer paarden in de wei en dan hoor je ze toch niet zo. "Scherpe voorwerpen in de wei" zijn niet echt weersafhankelijk.

wel als ze door warmte zweten en jeuk krijgen op die plek?
Paarden schuren in het voorjaar / zomer vaak meer dan in de winter.