Populaire 32-jarige Amerikaanse Facebook ezel overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Populaire 32-jarige Amerikaanse Facebook ezel overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:39

http://www.bokt.nl

Afgelopen zondag is de 32-jarige grijze ezel genaamd Ebenezer overleden. Ebenezer zette zijn woonplaats Grandview, Missouri in Amerika op de kaart. Ebenezer liep ruim een week geleden een schouderblessure op, waar hij nog altijd mee kampte. Zondag wilde hij niet meer opstaan, waarop besloten is om hem in te laten slapen, aldus horsetalk.co.nz.

Ebenezer was in de buurtgemeenschap altijd al de favoriet geweest om even langs de wei te gaan en een aai over zijn bol te geven. Ebenezer werd enkel jaren geleden pas echt een lokale bekendheid toen de krant The Kansas City Star een item over hem schreef. De dierenartsrekeningen begonnen aardig op te lopen, omdat het gebit van Ebenezer onderhoud nodig had. Ook werd witte lijn bij hem geconstateerd. De krant vroeg iedereen die kon en wilde of zij een donatie wilden doen aan dierenkliniek Equine Health Solutions te Raymore om zo de rekeningen te kunnen betalen. Al snel was er in totaal 5.000 dollar gedoneerd. Ebenezer ontving ook rond de 300 ‘beterschap’ kaarten.

De toenmalige eigenaar, de 85-jarige Ben Alvarado, zei in een interview met de krant dat Ebenezer blijkbaar meer vrienden had hijzelf. Alvarado wist wel dat de buurtgemeenschap gesteld was op Ebenezer. Toen Alvarado minder vaak bij Ebenezer langs kon komen, pikte diverse mensen uit de omgeving de dagelijkse verzorging op. Zo was daar onder meer Shirley Phillips die sinds september 2009 tweemaal per dag langs ging om voer met extra supplementen te geven. Ebenezer kon dankzij de donaties zijn intrek nemen op de kliniek. Met de juiste medische zorg kon Ebenezer na enige tijd weer terug naar zijn oude vertrouwde weitje. Alwaar hij zijn dagelijkse portie ‘aai over de bol’ weer dankbaar in ontvangst nam.

Maar Ebenezer ging ook digitaal, via zijn website http://www.ebenezerthedonkey.com en via Facebook kon iedereen op de hoogte blijven van het wel en wee van Ebenezer. Al snel had hij meer dan 450 vrienden.

Om Ebenezer de koude winters door te helpen zijn er zelfs speciale Ebenezer kalenders gemaakt. Van de verkoop bouwde men een speciale stal, zodat hij in de winter beschut en lekker warm kon staan. Verwacht werd dat er ongeveer 100 stuks verkocht zouden worden, uiteindelijk gingen meer dan 500 kalenders over de toonbank.

Op 10 april 2012 zou Ebenezer 33 jaar zijn geworden.

Bekijk hieronder een filmpje over Ebenezer. Op zijn website vind je er nog meer.

lisselotje

Re: Populaire 32-jarige Amerikaanse Facebook ezel overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:47

mooie leeftijd

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:48

en dit is voorpagina nieuws :')

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:50

Ja dit is wereldnieuws dat begrijp je toch wel :+

Maar mooie leeftijd!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:50

Mooie leeftijd zeker!

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:51

@ little_birdy onze beesten moeten het nog maar zien te halen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:52

Kleine opmerking 5000 dollar=3847.60euro, is nogal een verschil.
Dollar en euro omgedraaid waarschijnlijk, andersom klopt wel.
Toch fijn dat het ezeltje zo goed verzorgd en mooie leeftijd.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-02-12 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:54

Mooie leeftijd :j

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:00

Mooie leeftijd heeft hij bereikt! Maar $5000 is €3844 euro. ;)

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:33

Kan begrijpen dat iedereen hield van hem. Een ezeltje is zo lief, ons Roosje was 45 als ze ingeslapen is, dus ze kunnen heel oud worden.
De inwoners zullen hem missen en veel over hem praten, een dorp die een belangrijke inwoner verliezen !

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:36

Haha, ze gaan voor hem zingen :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:46

en als ze klaar met zingen loopt hij weer verder schaaaaattig
hij stond gewoon te luisteren

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:52

Niet heel bijzonder.. Ik heb een pony van 35.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:24

Hahah hoe de mensen er allemaal om heen staan, die ezel gelooft het allemaal wel in het filmpje :P
Leuk te zien hoe een dier een de buurt bij elkaar kan brengen!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:25

Ik vind het mooi, dat mensen samen voor zo'n ezeltje willen zorgen! Jammer dat hij is overleden, wel mooie leeftijd!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:32

En dat arme beest had geen maatje? Moest het alleen doen met al die mensen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:02

gelukzoeker schreef:

Het gaat niet om de leeftijd, maar om de sociale betrokkenheid die rondom dit dier is ontstaan. Daar kan het Oranjefonds nog een puntje aan zuigen. :D

Wat dat betreft vind ik dit ook belangrijker nieuws dan weer één of andere topper die een wedstrijd heeft gewonnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:14

Dit zijn van die "kleine" dingen in het leven die het voor mensen zo waardevol maakt. Een bezoekje, een aai, wat te eten geven, geld inzamelen. Iedereen heeft zich op zijn of haar manier nuttig gemaakt of iets betekend. Geweldig dat een hele gemeenschap zich zo bezig hield met een oude ezel en daardoor ook meer tot elkaar kwam. Ze zullen hem wel flink missen aangezien de dagelijkse uitstapjes er nu niet meer bij zijn (vooral voor de ouderen).

Wat betreft zijn 32e verjaardag....niets vreemds. Mijn vroegere pony Maykel kreeg ook de hele buurt (jong en oud) op bezoek toen hij 30 werd. Er was zelfs door buren een taart ter ere van hem (voor ons) gemaakt! En er werd ook gezongen. :D :+ Alle aandacht vond ie geweldig. :j Zo'n dag vergeet je nooit meer. :')

Wat betreft Voorpagina Nieuws: ik vind het leuk om dit soort berichten te lezen, die anders onbekend waren gebleven. :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:35

Wat mooi, dat zo'n gemeenschap dan met z'n allen zorgt voor zo'n oudje! Heel erg bijzonder!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:36

LindyH schreef:
gelukzoeker schreef:

Het gaat niet om de leeftijd, maar om de sociale betrokkenheid die rondom dit dier is ontstaan. Daar kan het Oranjefonds nog een puntje aan zuigen. :D

Wat dat betreft vind ik dit ook belangrijker nieuws dan weer één of andere topper die een wedstrijd heeft gewonnen.

Ik stel voor dat PWA en Maxima een ezeltje gaan zetten in elke achterstandswijk. En dan wel gaan kijken of er voor gezorgd wordt... :')

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 07:58

Ik denk dat ze die dan opeten idefix4

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:04

De nieuwswaarde ligt in het feit dat mensen bij elkaar komen om iemand te helpen. Dat wordt steeds uitzonderlijker tegenwoordig.....
Anyway, mooie leeftijd!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:05

LindyH schreef:
gelukzoeker schreef:

dat dacht ik dus ook precies! is dan ook interessant om je af te vragen onder wat voor omstandigheden dit soort initiatieven ontstaan...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:47

Hoe bedoel je?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:01

LindyH schreef:
gelukzoeker schreef:

Belangrijker niet, leuker wel :D

Maar dan nog.... voorpaginanieuws?? Nee, maar dat vind ik echt van het gros van de artikelen op voorpaginanieuws.....