Canadezen in tranen wegens diskwalificatie T.Foster.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Canadezen in tranen wegens diskwalificatie T.Foster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:14

http://www.horseandhound.co.uk | http://www.bokt.nl

De Canadese springamazone Tiffany Foster is uitgesloten van verdere deelname aan de Olympische Spelen nadat haar paard Victor volgens de FEI overgevoeligheid op de benen vertoonde. Het officiele FEI statement luidt: “De veterinaire commisie deelt mee dat het paard linksvoor een geïrriteerde en gevoelige plek heeft, net boven de kroonrand. Er is geen sprake van ongeoorloofde praktijken, maar de Ground Jury is van mening dat het paard niet ‘fit to compete’ is.
Het Canadese team heeft protest ingediend, maar tegen een besluit van de Ground Jury inzake overgevoeligheid is geen bezwaar mogelijk.”
Terrance 'Torchy' Millar, manager van het Canadese team: “We zijn hier heel ongelukkig mee. Dit besluit is zonder gezond verstand genomen, en past uitsluitend blindelings een regel toe. Horsemanship en een gefundeerd oordeel ontbreken. Het paard heeft een kleine kras op de kroonrand, iets wat hij overal heeft kunnen oplopen, en is volledig in orde.”
Het besluit werd 15 minuten voordat Tiffany, die haar Olympisch debuut maakt, zou starten.

Op http://www.dehoefslag.nl is onder andere de reactie van teamgenoot Ian Millar te lezen.

--------------------------------------------------------------
Opm redactie
De oorspronkelijke tekst van De Hoefslag is verwijderd ivm copyright afspraken.

--------------------------------------------------------------
reactie Revanches schreef:
Jeetje dat is ook wat.

Orchidee21

Re: Canadezen in tranen wegens diskwalificatie T.Foster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:16

Jeetje, dat men dat ook zo van buitenaf beslist. dan maakt een dierenarts toch een echo of foto van het been...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:18

Ik vind het ook wel heel bijzonder.
Vooral ook hoe ze het beschrijven, komen even 5 man aan, voelen en drukken aan het been en nemen in zeer korte tijd een beslissing.
Pfff het zal je maar op deze manier gebeuren. Kan niet echt zeggen dat ik deze manier van handelen oprecht vind.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:40

shame on you FEI. Niet de eerste keer dat dit gebeurd. En niet de eerste top ruiter die zich schaamt voor de sport. Ontzettend sneu voor Tiffany, what a way to kill a dream.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:42

Aan de andere kant vind ik het prima dat de FEI z'n best doet om paarden te beschermen tegen (sommige) mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:46

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant vind ik het prima dat de FEI z'n best doet om paarden te beschermen tegen (sommige) mensen.

Zeer zeker, en ze moeten dat ook blijven doen, maar om de droom van een ruiter om zeep te helpen op grond van een beslissing in 6 minuten...
Dat poken kan je toch omzeilen mocht je echt kwaad van plan zijn, maar tegelijkertijd zijn onschuldige ruiters wel te klos door foutieve positieve oordelen. Zonde.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:12

Maar dat poken houdt dus in dat je op bepaalde punten op het paard drukt en dat er dan naar de reactie van het paard gekeken wordt?
Kan me voorstellen dat sommige paarden qua karakter wat gevoeliger zijn of helemaal niet van vijf vreemde mensen in z'n stal houdt en dan wat heftiger reageert.
Maar of het dan wat mankeert geloof ik niet :n

Als de FEI er zo graag bovenop wil zitten kunnen ze beter wat strenger rond de losrij ringen zijn...

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:38

Je kunt het ook van een andere kant bekijken ... en de FEI wel in het gelijk stellen.

Een gevoelige plek op de kroonrand kan er op duiden dat met "thuis" de paarden een balk tegen de benen gooit tijdens het springen om ze "bang" voor het hout te maken. 1 keer hard gooien op de verkeerde plek en je heb dus zo'n "kneuzing". Misschien te snel uitgeschakeld maar het zijn uiteindelijk wel de OS en niet zo maar een Wereld beker wedstrijd.

Ik heb dit zelf in de praktijk gezien en ondervonden en ben direct bij dezegene weggegaan omdat dit toegepast werd met "lui" springende paarden. Ik reed er meerder paarden dressuur matig om de springruiter niet veel tijd had om alle paarden dressuurmatig te trainen. Ik heb zelf met 2 pony's Z gesprongen en sprong daar dus ook af en toe met de jonge wedstrijd/handels paarden. Niet leuk meer het gebeurt echt en misschien is het hier dus ook wel gebeurd.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:41

Wat ik niet begrijp is dat die Belg zijn paard een nacht op ijs mag zetten en wel mag starten en dat deze deelnemer vanwege een vermeende blessure niet van start mag gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:49

Herman97 schreef:
Je kunt het ook van een andere kant bekijken ... en de FEI wel in het gelijk stellen.

Een gevoelige plek op de kroonrand kan er op duiden dat met "thuis" de paarden een balk tegen de benen gooit tijdens het springen om ze "bang" voor het hout te maken. 1 keer hard gooien op de verkeerde plek en je heb dus zo'n "kneuzing". Misschien te snel uitgeschakeld maar het zijn uiteindelijk wel de OS en niet zo maar een Wereld beker wedstrijd.

Ik heb dit zelf in de praktijk gezien en ondervonden en ben direct bij dezegene weggegaan omdat dit toegepast werd met "lui" springende paarden. Ik reed er meerder paarden dressuur matig om de springruiter niet veel tijd had om alle paarden dressuurmatig te trainen. Ik heb zelf met 2 pony's Z gesprongen en sprong daar dus ook af en toe met de jonge wedstrijd/handels paarden. Niet leuk meer het gebeurt echt en misschien is het hier dus ook wel gebeurd.

Zeer zeker, daarom is het ook goed dat ze dergelijke dingen controleren. Echter kan je de test ook zo manipuleren dat ze een foutief negatief resultaat geven. Oftewel kan je thuis er zuur of petroleum op smeren, terwijl de paarden op wedstrijd geen kik geven als er op de benen word 'gepoked'.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:11

Dreamybol schreef:
Wat ik niet begrijp is dat die Belg zijn paard een nacht op ijs mag zetten en wel mag starten en dat deze deelnemer vanwege een vermeende blessure niet van start mag gaan.

ja inderdaad!!! Niks tegen die combinatie maar hallo hé, dat mag wel en een krasje wordt binnen 6 minuten afgehandeld?? FEI heeft niet eens een jog gedaan met Victor om te zien of hij wel gewoon goed liep. (wat hij wel deed, Tiffany was voor de zekerheid toch aan het opwarmen terwijl team Canada 'in hoger beroep' ging.)

btw, om nog maar te zwijgen over waar de dressuurruiters allemaal mee weg komen.

Mijn respect voor de FEI verdween nagegoeg volledig na het hele Sapphire-gebeuren, maar nu is het toch echt, voorgoed, helemaal foetsie. bah. :n

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:35

Sjongejongejonge het zit de Canadese ruiters echt niet mee deze spelen. In de cross en bij de dressuur ook al niet. Over super pech gesproken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:42

En zo werken ze dus in de hand dat de ruiters die hun sportpaarden nu nog in de wei zetten, dat dadelijk niet meer aandurven, omdat daar de kans op een beschadiging groter is dan in een box. Als ik zie hoe de paarden hier ooit lomp zijn met zichzelf en daarmee regelmatig wondjes en krasjes hebben.

En degene die hun paarden op ongeoorloofde wijze voorzichtig hebben gemaakt, laten daar echt geen sporen van achter....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:00

Dreamybol schreef:

sinds wanneer is ijs doping ??
hoeveel atleten koelen niet met ijs ..?
hoeveel zetten er de paarden niet in de klei tussen 2 ritten ?

als dat ook al niet meer mag ????

het is een hele trieste zaak ..en imo gaat de FEI heel ongeloofwaardig worden op deze manier
er zijn paarden die van nature heel voorzichtig zijn ...en al een been opheffen als je ernaar toe wijst bij wijze van ..
helaas is het allemaal met een paar rotte appels begonnen ..die de paardebenen met allerlei smeerseltjes inwreven etc

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:01

schoentje schreef:
En zo werken ze dus in de hand dat de ruiters die hun sportpaarden nu nog in de wei zetten, dat dadelijk niet meer aandurven, omdat daar de kans op een beschadiging groter is dan in een box. Als ik zie hoe de paarden hier ooit lomp zijn met zichzelf en daarmee regelmatig wondjes en krasjes hebben.

En degene die hun paarden op ongeoorloofde wijze voorzichtig hebben gemaakt, laten daar echt geen sporen van achter....

benen opscheren moet je dan ook al niet meer ..stel dat je een minimaal uitschuivertje maakt :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:22

Tja, een paard is een paard. Die kunne zich wel eens stoten. Als je ze ook al moet gaan beschermen voor zulke kleine beschadigingen, dan word het imo echt te gek! Dan kan een sportpaard helemaal geen paard meer zijn...