Ook de VS verbiedt per direct helmcamera's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Ook de VS verbiedt per direct helmcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:45

http://www.bokt.nl / http://www.dressagenews.com

Afbeelding
Een helm moet vrij zijn van een camera, aldus de USEF.
Foto: Wikimedia Commons

De Amerikaanse Hippische Federatie heeft ook een verbod gelegd op het gebruik van helmcamera's in USEF erkende wedstrijden. Op dit moment loopt nog een onderzoek van een "onafhankelijke expert" naar de gevaren van helmcamera's in de hippische sport.

Het verbod gaat per direct van kracht en uitleg waarom ontbreekt nog. Sinds er kleine camera's met hoge resolutie beeld beschikbaar zijn op de markt is het gebruik daarvan tijdens het sporten veel gestegen. Vorige maand werd bekend gemaakt dat de Britse federatie voor eventing het gebruik verbood in haar wedstrijden.

Nayomie

Re: Ook de VS verbiedt per direct helmcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:46

Hmm, ik ben benieuwd naar de uitleg hiervan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:49

Ik vraag me af waarom ze dat verbieden. Dat ding staat op de helm dus hindert niet

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:50

Gaat het om een camera verbod of specifiek helmcamera? Een gopro tussen de oortjes van het paard zal ook wel mooie beelden opleveren :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:02

petraaken schreef:
Ik vraag me af waarom ze dat verbieden. Dat ding staat op de helm dus hindert niet

Gaat om de veiligheid, bijvoorbeeld of je cap nog wel even goed beschermd met zo'n ding er op :)

Zie oa; [VN] British Eventing verbiedt alle helmcamera's

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:04

Is dat niet iets van 'eigen risico'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:05

Misschien deels, maar een goedgekeurde cap is wel verplicht in de cross. Dus de vraag is of die cap nog steeds 'telt' als goedgekeurd wanneer er een camera op gemonteerd zit.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:06

Blijheid schreef:
Misschien deels, maar een goedgekeurde cap is wel verplicht in de cross. Dus de vraag is of die cap nog steeds 'telt' als goedgekeurd wanneer er een camera op gemonteerd zit.

Dus, als die camera's ergens anders op worden gemonteerd, zou het geen problemen hoeven op te leveren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:10

Weet ik niet.
Je bodyprotector moet ook aan bepaalde eisen voldoen bijvoorbeeld, dus daar zal hij ook niet zomaar aan mogen.
Je zou hem ergens aan je paard kunnen maken (borsttuig oid) maar ook dat kan gevaarlijk zijn bij een val, of botsing met een hindernis.

Maar dat zijn alleen mijn gedachtenspinsels hoor, zoveel weet ik er niet van :)

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:10

Rex_Rolfo schreef:
Gaat het om een camera verbod of specifiek helmcamera? Een gopro tussen de oortjes van het paard zal ook wel mooie beelden opleveren :~

Maar dat is weer gevaarlijk voor je paard.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:15

Dit is verboden geweest n.a.v. het skiongeval van Michael Schumacher, nadat aangetoond is geweest dat zijn toestand veel minder kritiek had geweest zonder zijn GoPro op zijn skihelm.
Althans dit is wat ik in de Belgische pers gelezen heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:17

Nayomie schreef:
Is dat niet iets van 'eigen risico'?

In Amerika??? :')
Het land van claims tegen de grote M omdat iemand aan obesitas is overleden??

Geef de Amerikaanse bond groot gelijk :D

En als straks blijkt dat het de veiligheid van de helm niet in gedrang brengt, en er iemand alsnog komt te overlijden met een camera op de helm, is het in Amerika slechts een kwestie van een goede letselschadeadvocaat om de fabrikant van de camera, de helm, de bond alsnog voor de rechter te slepen en er een leuk bedrag uit te halen voor de nabestaanden...

Ik snap wel dat er voorzorgsmaatregelen worden getroffen :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:17

pff wat een heisa weer. Word dus tijd voor een helm die speciaal ontwikkeld is voor het gebruik met camera en waar dus geen extra gevaren aan kleven :P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:26

Diortje_vds schreef:
Dit is verboden geweest n.a.v. het skiongeval van Michael Schumacher, nadat aangetoond is geweest dat zijn toestand veel minder kritiek had geweest zonder zijn GoPro op zijn skihelm.
Althans dit is wat ik in de Belgische pers gelezen heb.

Dat is dus een aanname geweest van iemand, geen geconstateerd feit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:11

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:27

Denk dat het mes aan twee kanten snijdt:
Er is een stukje veiligheid in het geding voor mens en dier aan de ene kant
aan de andere kant kan zo'n camera ook bewijzen hoe (te) zwaar een cross is voor de deelnemers.
Je kunt de beelden natuurlijk gebruiken voor een stukje onderbouwing van een eventuele claim :j .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:36

Ach, dan hang je hem aan de singel tussen de voorbenen van het paard. Zag daar laatst een filmpje van voorbij komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:55

Volgens mij gaat dit helemaal niet over veiligheid. Onder die noemer wordt het misschien goed gepraat. Het gaat gewoon over geld wat met de uitzendrechten te maken heeft

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:57

Jennyj01 schreef:
Volgens mij gaat dit helemaal niet over veiligheid. Onder die noemer wordt het misschien goed gepraat. Het gaat gewoon over geld wat met de uitzendrechten te maken heeft

Wat is er nu interessant aan het kijken van een cross waarbij je niet eens een paard ziet? :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:05

Jennyj01 schreef:

Die snap ik niet. Iedereen is vrij om filmpjes van wedstrijden te maken voor eigen gebruik en mag die eventueel delen. Youtube staat er vol mee.
Volgens mij is het wel degelijk een veiligheidsding, hoewel ik het wel erg jammer zou vinden als de helmcamera's helemaal verboden zouden worden.

Janine: ik vind een wedstrijd, gezien door een helmcamera, weldegelijk interessant.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:07

Dat word dan rijden met een gopro harnasje...
Hopelijk word het hier niet doorgevoerd, vind het vooral voor eigen gebruik erg leuk en bovendien leerzaam.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:15

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:06

Janine1990 schreef:
Jennyj01 schreef:

Wat is er nu interessant aan het kijken van een cross waarbij je niet eens een paard ziet? :')

Dat jij het niet interessant vind wil niet zeggen dat een ander er geen interesse in heeft. Deze filmpjes worden heel veel bekeken op het internet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:07

Jennyj01 schreef:
Dat jij het niet interessant vind wil niet zeggen dat een ander er geen interesse in heeft. Deze filmpjes worden heel veel bekeken op het internet.

Ik heb er nog nooit een livestream van gezien :')

De FEI upload ook heel veel na de wedstrijd :') Gisteren nog de WB GP in Lyon...

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:15

Ik denk dat het niet eens zozeer met de veiligheid Te maken heeft, als met het feit dat iedereen Dan opeens met 'bewijs' komt aanslepen als ze het niet eens zijn met een beslissing in de punten. Kost rijd, kost geld, kost een hoop gezeik, en dus is t makkelijker Om het hele gedoetje maar Te verbieden :j