Bekende tinkerhandelaar schuldig aan dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bekende tinkerhandelaar schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:17

http://www.bokt.nl

Een man uit de omgeving van Vale of Glamorgan, Tom Price, is veroordeeld in 57 aanklachten voor paardenmishandeling en verwaarlozing. Dat maakte de BBC gisteren bekend. Price, eigenaar van zeer waarschijnlijk ruim 2.500 paarden, had zijn paarden in diverse gebieden in Zuid-Wales en Engeland loslopen. Price is eigenaar van Glamorgan Horse Traders en hij drijft veel handel met Europa, Canada en de Verenigde Staten. Ook in Nederland lopen er veel paarden rond die via hem hier gekomen zijn.

Price laat zijn paarden met regelmaat los grazen (fly grazing) op andermans grondgebied. Twee zonen zijn eveneens schuldig bevonden. De straf wordt later bekend gemaakt.

De 48-jarige Price uit Wick is door de rechtbank van Cardiff schuldig bevonden tot het onnodig laten lijden van 18 Gypsy Cob pony’s. In Nederland is het ras bekend als de tinker. Volgens de RSPCA heeft Price twaalf tinkers ernstig verwaarloosd. De paarden waren ziek en in zulke slechte conditie dat zij zonder de juiste zorg zouden sterven. “Een aantal van de dieren waren in de ziekste en in de meest slechtste conditie dat ik ooit gezien heb.”, aldus een RSPCA inspecteur. “De pony’s zijn achtergelaten met de wetenschap dat zij zouden sterven. Aan de behoeften van deze dieren kon niet worden voldaan. Maar er zijn nog honderden andere paarden in Wales en Engeland die misschien niet lijden, maar wel aan hun lot over worden gelaten door ze illegaal te laten grazen en ze lukraak te laten fokken.”

Het fly grazing is al langer een probleem in een aantal gebieden in Groot-Brittannië. In januari van 2012 kreeg de politie in Bridgend en in Vale of Glamorgan een record aantal telefoontjes (497 stuks) van mensen die klaagden over de loslopende paarden. Price sr. verklaarde dat hij het mikpunt was van valse aangiftes. Price sr. werd echter in november op zijn vingers getikt voor het illegaal laten grazen van zijn paarden. Tevens mocht hij geen paarden meer verhandelen of kopen als de eigenaargegevens waren verlopen.

Price sr. verklaarde deze maal tegenover de rechter dat hij de bedrijfsvoering aan zijn oudste zoon had overlaten. De rechter geloofde dit niet en vond het bewijs hiervan onvoldoende. Tijdens eerdere zittingen in deze zaak hebben de zonen van Price zich schuldig verklaard aan respectievelijke twee en 42 aanklachten.

De straf wordt begin juli bekend gemaakt, de rechter waarschuwde de familie dat elke straf, inclusief celstraf, een mogelijkheid is. De familie Price is tot die tijd op borgtocht vrij.

Video en een paar foto’s

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:25

Wat een raar gebeuren dat fly grazing. Ben benieuwd wat voor straf ze krijgen. Hopelijk kunnen ze daar betere straffen opleggen als hier in NL.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:28

Oefff... is dit niet een ook in Nederland HELE bekende Tinker-handelaar...?!?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:30

okey, dit is bizar...
ik las de titel en ik dacht: "dat zou tom price wel een kunnen zijn"...
ik klik aan en wat zie ik... tom price...

hmm... niet echt een leuk gegeven dat de man die zoveel tinks naar Nederland heeft verhandeld, dit op zijn geweten zou kunnen hebben...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:30

terpentijn schreef:
Oefff... is dit niet een ook in Nederland HELE bekende Tinker-handelaar...?!?

jup... Extreem bekend zelfs...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:59

Er moeten hier werkelijk tientallen (aan de zeer bescheiden kant blijvend), want de familie(naam) handelt al vele jaren in grotere aantallen, dus more likely HONDERDEN Tinks in Nederland rondlopen die van T.P. af komen, en niet alleen naar handelaars, maar ook naar gerenommeerde Tinker-Stallen hier in Nederland zijn geexporteerd.

Ik had hetzelfde: bij zien van OP dacht ik ook....het zal toch niet...?
Dus wel.

Waarmee ik niet wil beweren dat de TP-Tinks die in Nederland zijn terechtgekomen niet zouden deugen, want er zijn er genoeg van "daarvandaan" die gezond en geweldig zijn.

Ook heb ik van Tinkermensen die daar handel mee drijven/dreven en van anderen die daar op bezoek zijn geweest, nooit een kwaad woord over Tom Price gehoord, integendeel.

Blijkbaar is er ter plekke daar de laatste tijd (crisis..? zeg 't maar...) iets niet goed gegaan.

Ben erg benieuwd naar andere reacties op dit bericht.

Denk niet dat velen in de Tinkerwereld dit hadden verwacht.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:01

terpentijn schreef:
Er moeten hier werkelijk tientallen (aan de zeer bescheiden kant blijvend), want de familie(naam) handelt al vele jaren in grotere aantallen, dus more likely HONDERDEN Tinks in Nederland rondlopen die van T.P. af komen, en niet alleen naar handelaars, maar ook naar gerenommeerde Tinker-Stallen hier in Nederland zijn geexporteerd.

Ik had hetzelfde: bij zien van OP dacht ik ook....het zal toch niet...?
Dus wel.

Waarmee ik niet wil beweren dat de TP-Tinks die in Nederland zijn terechtgekomen niet zouden deugen, want er zijn er genoeg van "daarvandaan" die gezond en geweldig zijn.

Ook heb ik van Tinkermensen die daar handel mee drijven/dreven en van anderen die daar op bezoek zijn geweest, nooit een kwaad woord over Tom Price gehoord, integendeel.

Blijkbaar is er ter plekke daar de laatste tijd (crisis..? zeg 't maar...) iets niet goed gegaan.

Ben erg benieuwd naar andere reacties op dit bericht.

nou dat idee heb ik dus ook, er zijn genoeg tinkerhandelaars die weken lang met die man optrokken op zoek naar tinks, dan val je, wanneer je je dieren mischandelt, op een gegeven moment wel door de mand...
maar dat is nooit gebeurt, ik kan me dit zo slecht voorstellen eigenlijk :o

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:01

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:04

terpentijn schreef:

:j
Verhalen doen toch al tig jaren de ronde....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:06

Dat fly grazing, mag ik vragen waarom zij dit doen?
Vind het, als ze de paarden op een afgesloten weide zetten en ze hier laten eten om vervolgens weer op te halen, juist goed ook al overtreden ze regels, wel in het voordeel van de dieren.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:07

Zo, ik schrok even toen ik die naam las, aangezien TP echt bekend is in de tinkerwereld.
Ik heb deze man ook op fb en geniet telkens van de foto's van zijn paarden..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:14

Pluk 2000 appels, hoeveel zijn er rot of toch nog niet rijp?
Als je zoveel dieren hebt is de kans groter op een zieke, als dat je er bv 3 hebt.
Keur t zeker niet goed dat ze dan maar ergens gedumpt worden om daar te sterven. .
Maar hoor graag ook de andere kant vh verhaal..
Niet verwacht is een groot woord terpelijn, we hebben allemaal crisis dus zo een man met zoveel paarden helemaal.
Lukraak fokken. ... uhmmm voor sommige van zijn bloedlijnen kan je neer gaan tellen hoor, voor die prijzen zullen ze zelfs in kwpn wereldje met de oren staan te klappen dat zulke bedragen voor die bonte koeien word neer gelegd

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:15

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:16

Tsja en dan kan het na zo veel jaren goed handelaar/houderschap nog ZO uit de hand lopen en fout gaan...

Je vraagt je dan af wat de mensen/handelaren/kopers die daar inderdaad wekenlang vertoefd hebben dan allemaal NIET te zien hebben gekregen als die Tinks "all over de place" uitgewaaierd rond liepen te grazen...maar ik realiseer me dat dit speculatie is.

Echter geloof ik wel dat dit de familie Price boven de bol is gegroeid: er is jarenlang een ware hausse op vooral bonte Tinks geweest, en wellicht is er maar op los gefokt en na instorting van de markt DAAR (in Nederland valt dat nog goed mee: voor een beste Tink wordt nog een beste prijs betaald) een "overschot" ontstaan, waar geen vraag genoeg meer naar was... Ook geloof ik echt wel dat dit al langer speelde, RSPCA was al langer alert op misstanden (zie berichtgeving over T.P. Senior).

Ik probeer maar iets te bedenken van hoe zo iets nu kan gebeuren, want bedrijf en naam zijn nu natuurlijk ernstig, zo niet onherstelbaar, beschadigd, zo niet geheel onderuit gehaald.

Je hoort dit soort dingen toch steeds vaker... ook in Nederland, dat het na jaren en jaren (ook qua familie-ondernemingen) in deze tijden opeens helemaal fout afloopt

@Cars: ja, verhalen doen over alles en iedereen de ronde, over Anky, over Totilas, over jou en mij... dat is dan te nemen voor wat het is.... verhalen, tot er een bewijs van waarheidsgrond opduikt.
Dus heb ook ik de geruchten nooit zo serieus genomen, want er stonden steeds zulke enorme GOEDE verhalen en ervaringen, oogetuigen-verslagen/eerstehands-ervaringen met die Tom Price tegenover.

Maar helaas ...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-06-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Re: Bekende tinkerhandelaar schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:19

Je zegt t zelf al he...
Deze tijden

En idd hoeveel bedrijven in nl zijn er door de overheid kapot gemaakt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:30

Veel, familiebedrijven, de al generaties het hoofd boven water hebben weten te houden, zie je nu ook de ene na de ander omvallen, en het einde is nog niet in zicht.

Overigens heb ik zelf geen enkel belang bij T.P of zelfs maar bij Tinkers (ik heb maar een halve, want Fries x Tink en in Nederland geboren), maar uiteraard ben ik door de jaren heen wel geinteresseerd geraakt in het bonte spul (ook andere bonten), dus je hoort, leest, raakt in contact met...

Zeer trieste ontwikkeling.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:38

Goed dat iemand die jarenlang bewezen zéér nalatig is geweest in de basisverzorging van zijn dieren eindelijk officieel schuldig is bevonden.
Jarenlang zijn verschillende stichtingen en officiële dierenbeschermingsinstanties in de UK met deze handelaar en vele van zijn arme, verwaarloosde en gedumpte paarden bezig geweest en eindelijk heeft dit een resultaat gekregen.

Dit is overigens niet de enige Engelse tinker/ cobfokker die simpelweg paarden dumpt en ze aan hun (nood)lot overlaat. Door heel Engeland (en Ierland) worden paarden (tinkers) in verwaarloosde staat aan hun lot overgelaten, sommigen worden halfdood gedumpt. Vaak is de eigenaar niet te achterhalen omdat deze eigenaren paarden niet chippen. Gelukkig is er na heel veel werk van vele Engelse instanties eindelijk een resultaat bereikt, maar er is nog een lange weg te gaan.

Voor verwaarlozing van dieren is nooit een goed excuus te vinden....

Roos_Horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:41

omg...daar komt mijn tinker vandaan!!!!!!! -:(- -:(-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:42

ceasario schreef:
xSlvna schreef:
Dat fly grazing, mag ik vragen waarom zij dit doen?
.

Je moet eerst weten wat een Gypsy paard is.
Klik op deze url. en je hebt het antwoord.
http://www.google.nl/search?q=gipsy+tra ... 30&bih=690

Wat een onzin, ik neem aan dat een grote Tinker ala Gypsy fokker niet van plaats naar plaats reist?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:48

Ben ik volledig met je eens@Kinsealy, is het fout, dan is het fout, zeker als het op de verantwoordelijkheid en zorg voor dieren aankomt.

In het algemeen was natuurlijk al langer bekend dat het beleid tov van Irish Cobs niets voorstelde daaro, het rondzwerven (niet alleen van de Irish Cobs) werd zelfs als een toeristische atrractie gezien, "wat leuk, ze lopen hier zomaar los rond". Een soort "folklore", waarbij ook aanrijdingen geen uitzondering waren en zijn.

Dat er in grotere getale gedumpt werden de afgelopen jaren zal ook niemand zijn ontgaan.

Maar nu vraag je je toch ook af hoeveel van de zwervende Irish Cobs in die regio van deze familie afkomstig waren?

Hoe dan ook: het is goed dat er ingerepen is... ik vrees echter met grote vreze voor vele van de andere Tinks van de familie Price.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:49

Hij laat zijn paarden gewoon los bij mensen in de tuinen grazen, middenin het verkeer ook nog? Jeetje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:52

@Roos-Horses: dat geeft toch niets? Die zit netjes hier bij jou in Nederland, ik neem niet aan ondervoed of verwaarloosd.
Het gaat er hier om wat de handelaar DAAR met het nu nog DAAR zijnde paardenbestand doet.

Er zijn heel veel Tinks die van Tom Price af gekomen zijn, en waar niemand iets op aan te merken heeft.

Het is ook ooit gewoon goed gegaan, heb je in NL een Tink van Tom Price, is er niets aan de hand.

@Mindim: dat is daar niet ongewoon of ongebruikelijk, loslopende Tinks worden vanuit de Tinkers (mensen bedoel ik daarmee, dus zigeuner-families) in zelfs stadse/dorpse omgevingen al jarenlang gedoogd. Dat het niet MAG is wat anders, het is daar een beetje folklore, hoewel de overheid daar sinds recent tegen optreedt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:57

xSlvna schreef:
ceasario schreef:

Je moet eerst weten wat een Gypsy paard is.
Klik op deze url. en je hebt het antwoord.
http://www.google.nl/search?q=gipsy+tra ... 30&bih=690

Wat een onzin, ik neem aan dat een grote Tinker ala Gypsy fokker niet van plaats naar plaats reist?

door wie zijn de tinkers aka ghypsy horse gefokt??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:58

Hoge bomen vangen veel wind... Tom is zo'n hoge boom. Zwaar klut dat er dieren zijn gestorven, maar idd, als je er zoveel onder je hoede hebt dan is het risico op ziekte en verlies van dieren nog groter.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:00

Tom Price, wie anders, het draait toch om zijn paarden hè.