Eigenaar van horrorboerderij moet ruim zeven ton betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eigenaar van horrorboerderij moet ruim zeven ton betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:09

http://www.bokt.nl

Paardeneigenaar James van de horrorboerderij uit Groot-Brittannië heeft zijn hoger beroep verloren. James had beroep aangetekend tegen de kosten waartoe hij veroordeeld was. Gray moet circa 600.000 Britse ponden (ruim 700.000 euro) betalen aan de RSPCA. De RSPCA heeft deze kosten moeten maken omdat zij alle paarden van James hebben opgevangen, verzorgt en voor zover mogelijk herplaatst. Ook de kosten van het rechtszaak zitten hierbij inbegrepen. Dat meldt horseandhound.co.uk.

James, zijn vrouw Julie en hun kinderen kwamen wereldwijd in het nieuws nadat in 2008 op hun terrein meer dan 30 dode paarden, pony's en ezels werden gevonden. Honderd vijftien paarden waren nog in leven, maar in zeer slechte conditie. Alle paarden werden elders ondergebracht waar zij aan konden sterken. Veel paarden hebben inmiddels een nieuw thuis. Het was voor de RSPCA een van de grootste zaken in hun geschiedenis. De locatie werd door de media omgedoopt tot horrorboerderij.

In totaal was de RSPCA ruim 2,1 miljoen Britse pond kwijt aan de zaak. Ruim 1,5 miljoen pond ging op aan de veterinaire kosten, verzorging en herplaatsing van de paarden. Zeven ton waren ze direct en indirect kwijt aan de rechtszaken tegen de familie.

James werd in 2009 veroordeeld tot 24 weken cel. Hij mocht de rest van zijn leven geen paardachtigen meer houden of in eigendom hebben. Hij werd toen ook veroordeeld tot het betalen van de kosten van de RSPCA. Dat was toen 400.000 Britse pond. In een eerder hoger beroep werd hij veroordeeld tot het betalen van twee ton extra. Zijn vrouw moest gemeentewerk uitvoeren en een boete betalen van 750 Britse pond. Zij werd in een eerder hoger beroep veroordeeld tot het betalen van ruim 200.000 Britse Pond.

James en Julie vonden de kosten buiten proportie en zijn om die reden in hoger beroep gegaan. Vorig week werd dus het beroep van James afgewezen. Het beroep van Julie is wel toegestaan, de rechter heeft in haar geval beslist dat dit bedrag opnieuw bekeken moet worden.

De RSPCA geeft op hun website aan tevreden te zijn met de uitspraak.

Verwante artikelen:

[VN] RSPCA ontdekt 32 dode paarden op 'horrorboerderij'
[VN] Geredde paarden van de horrorboerderij maken het goed
[VN] Eigenaren horrorboerderij officieel aangeklaagd
[VN] Eigenaar horrorboerderij had berg paardenschedels in weiland
[VN] Opnieuw dood veulen aangetroffen op "Horrorboerderij"
[VN] "Het is heel normaal dat paarden zomaar dood neervallen"
[VN] "Eigenaar horrorboerderij had paarden verkeerd ontwormd"
[VN] Eigenaar horrorboerderij schuldig bevonden op alle punten
[VN] Eigenaar Horrorboerderij krijgt zes maanden cel en boete
[VN] Eigenaar Engelse Horrorboerderij voorlopig op vrije voeten
[VN] Britse Horrorboerderij "Spindles Farm" te koop aangeboden
[VN] Eigenaar horrorboerderij slaat op de vlucht voor straf
[VN] Eigenaar horrorboerderij opgepakt, celstraf verlengd
[VN] Wilma, paard van ‘horrorboerderij’, eindelijk een thuis

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:13

wow, je bent ook zo achterlijk als je je paarden verwaarloosd... mooie straf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:22

_/-\o_ Maaan wat een bedrag :') , arme beesten blij dat ze nu bevrijd zijn en heerlijke elders leven..

Collie2008

Re: Eigenaar van horrorboerderij moet ruim zeven ton betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:38

Fijn hoor, maar wie gaat dat betalen? Juist, uiteindelijk de rest van de bevolking. Zet zo'n straf gewoon op in celstraf en sluit zo iemand op.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:39

en wie betaalt er voor zijn celstraf? juist alsnog de rest van de bevolking.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:42

Dat zal best, maar dat lijkt me altijd nog beter dan 'vrij' rondlopen

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:44

nou die boete moet hij gewoon betalen, al zijn inkomsten worden in beslag genomen tot de boete afgelost is. Ik denk dat hij dat net zo erg vind als zijn vrijheid te verliezen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:21

Word de RSPCA ook aangeklaagd/beboet wegens falend toezicht?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:23

Dat zijn nou de goeie straffen. ~~}> Moet je je paarden maar niet verwaarlozen! :n

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:11

Colway schreef:
Fijn hoor, maar wie gaat dat betalen? Juist, uiteindelijk de rest van de bevolking. Zet zo'n straf gewoon op in celstraf en sluit zo iemand op.

En wie denk je dat er betaalt voor zijn celstraf?

Vreselijk naar verhaal... Gepaste straf vinden lijkt me niet makkelijk.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:32

jawel hoor gepaste straf: niet uit zn woning halen, nooit schoonmaken en zeer weinig eten brengen....tot al zn geld op is en dan werkstraf?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:38

Verrek... Dat was écht zó sneu!!!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 07:26

Ik weet niet hoeveel grond en zijn boerderij waard is :list: maar ik vind de straf wel heel moeilijk haalbaar, dat wordt idd kaalplukken tot ze dood zijn

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:19

Sette schreef:
Ik weet niet hoeveel grond en zijn boerderij waard is :list: maar ik vind de straf wel heel moeilijk haalbaar, dat wordt idd kaalplukken tot ze dood zijn

Daar ben ik het wel mee eens ja. Lijkt me sterk dat ze zo'n bedrag bezitten..

Maar goed, fijn om te zien dat de diertjes ieder een fijn nieuw thuis krijgen. Dat verdienen ze wel, zeker na zo'n plek als waar ze vandaan komen. Ik hoop wel stiekem dat ze nog iets 'leuks' voor die eigenaren verzinnen, misschien werkstraf ofzo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 10:24

Huis is in 2010 al verkocht. Het had een geschatte waarde van 1,3 miljoen pond, maar was in slechte staat. Laat er nog een hypotheek op zitten..

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:29

Vreselijk dit...

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:53

de enige gepaste straf voor deze mensen vind ik in de blubber met een halsband om en handen op de rug gebonden aan een paal in een weiland binden en af en toe een paard tegen ze aan laten schoppen..
Net genoeg eten geven zodat ze niet dood gaan maar goed lang gemarteld worden!!

Wat gij niet wilt dat u geschied,
Doe dat ook een ander niet!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:35

Ik geloof dat bedrag van 1,5 miljoen pond dat de RSPCA noemt niet zo eigenlijk. Hoe kun je nu voor 115 paarden 1,5 miljoen pond kwijt zijn? Dat is 13000 pond per paard. Veterinaire kosten 2000 pond per paard, ruim stalgeld van 500 pond per maand (inclusief voeding), dan kun je die paarden alsnog elk 22 maanden houden.
Dusse... dat bedrag geloof ik niet zo.

Los daarvan is het natuurlijk vreselijk wat die vent heeft gedaan en vind ik het terecht dat hij straf krijgt. Ben alleen benieuwd of ze dat geld ooit écht gaan zien. Van een kale kip kun je niet plukken tenslotte.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:51

assie schreef:
Ik geloof dat bedrag van 1,5 miljoen pond dat de RSPCA noemt niet zo eigenlijk. Hoe kun je nu voor 115 paarden 1,5 miljoen pond kwijt zijn? Dat is 13000 pond per paard. Veterinaire kosten 2000 pond per paard, ruim stalgeld van 500 pond per maand (inclusief voeding), dan kun je die paarden alsnog elk 22 maanden houden.
Dusse... dat bedrag geloof ik niet zo.

Los daarvan is het natuurlijk vreselijk wat die vent heeft gedaan en vind ik het terecht dat hij straf krijgt. Ben alleen benieuwd of ze dat geld ooit écht gaan zien. Van een kale kip kun je niet plukken tenslotte.

Ik denk eerder dat dat bedrag waarschijnlijk hoger ligt omdat er ook dode paarden op het land zijn gevonden. Maar het zou kunnen dat ik het mis heb.

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:15

Waarom neem je nou paarden als je ze toch niet verzorgd? Blij dat hij zo'n boete krijgt...

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:24

wolter schreef:

Ik denk niet dat het voor de RSPCA echt haalbaar is om iedere dieren houder te controleren. Dieren beschermings
instanties zijn toch afhankelijk van meldingen door oplettende burgers. En aan de hand van een melding kunnen zij
gaan controleren en ingrijpen.
In amerika zijn eigenaren soms ontwetend in de verzorging, en krijgen dan vervolgens ook controle en hulp bij het
verzorgen van hun paarden en andere dieren.

Ik zeg... goed werk. Ze hebben toch mooi ff de boel stil gelegd daar.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:56

xnicotina schreef:
wolter schreef:

Ik denk niet dat het voor de RSPCA echt haalbaar is om iedere dieren houder te controleren. Dieren beschermings
instanties zijn toch afhankelijk van meldingen door oplettende burgers. En aan de hand van een melding kunnen zij
gaan controleren en ingrijpen.
In amerika zijn eigenaren soms ontwetend in de verzorging, en krijgen dan vervolgens ook controle en hulp bij het
verzorgen van hun paarden en andere dieren.

Ik zeg... goed werk. Ze hebben toch mooi ff de boel stil gelegd daar.

Ik doel op dit topic:
[VN] RSPCA ontdekt 32 dode paarden op 'horrorboerderij'
en dan met name deze zin:
''Hij verklaarde dat de eigenaar van de boerderij als eens eerder in de gaten werd gehouden door de organisatie, en dat een tip van een dorpeling alle alarmbellen deed rinkelen.''