Dierenbescherming en Endurance thema van ronde tafel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Dierenbescherming en Endurance thema van ronde tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 19:37

st-georg

Dode paarden, doping, bedriegerij - er komen steeds meer schokkende berichten uit de hoek van de endurancesport.
Omtrent dit thema is er nu een reactie gekomen van de FEI, onder de leiding van de Brit Andrew Finding zal er een ronde tafel gesprek komen. De Brit Andrew Finding is chief executive van de Britse ruitervereniging. Verder zullen vertegenwoordigers aanwezig zijn van de Zwitserse ruiterbond en van de Verenigde Arabische Emiraten.

De voorzitster van de FEI, prinses Haya van Jordanië, zegt: "Het doel van deze bijeenkomst is partijen bij elkaar te brengen om zo een open discussie mogelijk te maken, zodat de specifieke problemen binnen de sport beter worden begrepen en om met voorstellen te komen bij punten die verbeterd zouden moeten worden".

Jolliegirl

Re: Dierenbescherming en Endurance thema van ronde tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:31

Hier hoor ik nou nooit wat van.....

De cross daarintegen... Militairy....(hoe schrijf je dat...) des te meer...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:48

Nou dat dacht ik ook meteen. Doping heb ik wel over gehoord, maar dode paarden en bedriegerij?

Maargoed als het een ronde tafel thema is dan zal het wel echt een issue zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:25

In Saudi-Arabie zijn laatst een paar sjeiks betrapt op dopinggebruik (bij hun paarden)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:39

http://www.endurance-belgium.com/n-gazette/FEI-SwissLetter.pdf

Brief van de Zwitserse federatie is oa de concrete aanleiding voor dit gesprek. België en Frankrijk stuurden ook een schrijven hierover doch deze brief van de Zwitsers is meest compleet. Problemen situeren zich in de arabische landen en brengen de ganse discipline in diskrediet.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:21

Allemachtig zeg, is er nog een "normale" topsport op deze planeet?? Zonde, dit neemt heel veel sympathie en vertrouwen weg!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 06:23

Is dit nu echt nieuw? Waar geld verdiend wordt wordt vals gespeeld :j
Het moet allemaal harder, langer en extremer en net als bij de wielrenners: op een broodje kaas kom je ook geen 3 bergen per dag over :+
Grenzen worden opgezocht, uitgerekt en overschreden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:42

Het grootste probleem is denk ik dat die Olie Sjeiks denken dat alles met geld wel te koop is. In hun land is er nl niemand die hen iets kan maken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:52

Willemina_L schreef:
Allemachtig zeg, is er nog een "normale" topsport op deze planeet?? Zonde, dit neemt heel veel sympathie en vertrouwen weg!

Jammer deze reactie.. :\ Nogal kort door de bocht nl. Het betreft dus vooral de Arabische landen waar deze problemen zich voordoen en juist omdat de rest van de wereld de naam van de endurance hoog wil houden (en de paarden heel) komt dit ronde tafel gesprek er..

Was al meer nieuws over:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... lemen.html

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:59

Citaat:
Is dit nu echt nieuw? Waar geld verdiend wordt wordt vals gespeeld

Geld verdienen in endurance? Hier is zo goed als niets te verdienen met de sport zelf. De verdienste voor de prof-ruiters zit hem in de handel richting arabische landen.

Er is een jammerlijke trend gaande dat de snelheid alsmaar belangrijker word ten koste van het technische aspect. Het horsemanship word op die manier verdrukt en dat vind ik jammer.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:07

arun schreef:
Citaat:
Is dit nu echt nieuw? Waar geld verdiend wordt wordt vals gespeeld

Geld verdienen in endurance? Hier is zo goed als niets te verdienen met de sport zelf. De verdienste voor de prof-ruiters zit hem in de handel richting arabische landen.

Er is een jammerlijke trend gaande dat de snelheid alsmaar belangrijker word ten koste van het technische aspect. Het horsemanship word op die manier verdrukt en dat vind ik jammer.

Daar refereer ik aan. Voor een goed endurance-paard wordt een vermogen neergelegd door de zandhappers.
Er zijn fokkers/ruiters die zich daarop blindstaren en hopen zo ze zilvervloot binnen te halen.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:19

Djilna schreef:
Jammer deze reactie.. :\ Nogal kort door de bocht nl. Het betreft dus vooral de Arabische landen waar deze problemen zich voordoen en juist omdat de rest van de wereld de naam van de endurance hoog wil houden (en de paarden heel) komt dit ronde tafel gesprek er..

Da's ook kort door de bocht. Er komt meer dopingcontrole in de endurance, en dan vooral in Arabische landen want daar zijn meer dopinggevallen aangetroffen. Maar dan moet je wel bedenken dat de sport daar enorm groot is en heel veel deelnemers kent. Volgens mij is het wereldwijd nu de grootste sport en dat komt vooral door alle deelnemers in die landen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:06

Maar dan blijft het feit dat ook de problemen zich vooral daar afspelen. Zie de getallen en percentages genoemd in de brief van de Zwitserse bond..

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:14

Het is jammer dat juist in die landen waar het geld rijkelijk aanwezig is naar doping gegrepen wordt. Er is met geld veel te bewerkstelligen qua trainingsmethodes en faciliteiten.

Tevens is het goed dat dit aan het licht komt en niet in de doofpot gestopt wordt. Nu kijken wat het resultaat zal zijn.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:29

Tja op een bepaald ogenblik bereik je de limieten van wat je extra kan ten gevolge van training, faciliteiten, voeding, legale suplementen, opkopen van de beste paarden, ... . Als je dan nog meer wil dan is doping en medicalisering de enige optie. Dit is wat daar helaas gebeurt.
Van mij mogen ze per direct op elke CEI alle paarden bloed trekken (voor & na de wedstrijd), nadien kan dan randomize kiezen wie ze controleren. Alles controleren is te duur maar het heeft een hogere pakkans gevoel voor deze die onfair willen zijn tov paard en concurentie.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 06:56

Prinses Haya zit ook in een lekkere positie als voorzitster. Die echtgenoot van 'r is nl ook niet vies van doping. Hij is al vaker in opspraak geweest. De laatste dopingkwestie was op zijn stal, alleen zou hij er niets van geweten hebben :=

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:04

Mijn moeder was functionaris bij de Wereldruiterspelen in...1994 :o
Zij was toen al compleet geschrokken over paarden die waarschijnlijk zonder doping, maar helemaal uitgeput direct aan een infuus moesten zodra de finish bereikt was. Zelfs de prijswinnaars werden op deze manier 'opgepept'. Als topsport zo moet...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:37

Goed dat er over gesproken wordt. Topsport met dieren gaat altijd ten koste van...
Geen enkel dier laat zich vrijwillig zover pushen. Laat staan doping gebruiken.
Endurance is daarin geen uitzondering. Dierenwelzijn en topsport gaan nou eenmaal niet samen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:45

MJTulp schreef:
Djilna schreef:

Da's ook kort door de bocht. Er komt meer dopingcontrole in de endurance, en dan vooral in Arabische landen want daar zijn meer dopinggevallen aangetroffen. Maar dan moet je wel bedenken dat de sport daar enorm groot is en heel veel deelnemers kent. Volgens mij is het wereldwijd nu de grootste sport en dat komt vooral door alle deelnemers in die landen.

Ik heb het over sporten in het algemeen. Overal waar doping wordt geconstateerd (ja, zelfs in het darten!) neemt het bij mij persoonlijk een stukje sympathie weg. Niet kort door de bocht bedoeld, hierbij dus de uitleg van de nuance die ik bedoelde. Het is gewoon jammer, klaar. Ik heb nog steeds heel veel bewondering voor mensen die succes hebben in de sport en ga ervan uit dat diegenen dat eerlijk bereikt hebben. Nu ook niet gaan tornen aan wat doping nu precies is alstublieft, voor mij blijft het feit dat als je er iets illegaals voor doet, je het op een oneerlijke manier verkrijgt die titel of die beker...

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:00

De associatie van endurance en infuus is niet helemaal terecht. Eventingpaarden, óók de Nederlandse toppers, gaan aan de infuus na een zware cross, om het vochtgehalte op peil te krijgen. En dat zal in meer takken van sport gebeuren.

En ja, het kan zijn dat een Sjeik niet weet wat er in zijn stallen gebeurt. Een beetje sjeik in bv Dubai heeft vier renstallen, vier endurancestallen en vier kamelenrenstallen. In iedere stal staan zeker honderd paarden/kamelen. Als er een grote wedstrijd is willen de managers van de stal heeeeel graag het winnende/beste paard leveren aan een sjeik. Men vindt de rensport/endurance daar immers heel erg belangrijk. En zo kan het zijn dat zo'n stalmanager/trainer, buiten medeweten van de sjeik om, over de schreef gaat met zo'n paard, in de hoop dat hij dan het beste paard levert.

Kijk, voordat je hard roept naar de topsport (waar ik ook niet altijd voor ben), ook naar jezelf en de gewone ruiters om je heen. Ik vind slechtgetrainde paarden in de amateursport of een paard dat er totaal niet geschikt voor is proberen naar een (voor hem/haar te) hoog niveau te krijgen, ook zielig.