KNHS: "Red de buitenrit, teken de online petitie"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

KNHS: "Red de buitenrit, teken de online petitie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:07

www.knhs.nl
Ingezonden door meerdere bokkers

Natuurgebieden in Nederland dreigen bij gebrek aan geld voor onderhoud dicht te gaan. Door de drastische bezuinigingen in Den Haag is er geen geld meer voor onderhoud van paden. In Nederland maken meer dan 370.000 paardensporters jaarlijks 17 miljoen buitenritten. Door een tekort aan onderhoudsgeld dreigt daar een streep door te worden gezet.

De KNHS heeft samen met de wielersportbond NTFU een landelijke petitieactie op touw gezet om het tij te keren. Met de petitie ‘Red de buitenrit!’ willen zij de stemmen van alle paardensporters en mountainbikers bundelen die door afsluiting van de natuur hun sport niet meer kunnen beoefenen. Hiermee roept de KNHS de Vaste Kamercommissie en de Staatssecretaris van EZ op om een kwalitatief goed aangelegd en onderhouden route- en padennetwerk in Nederlandse natuurgebieden te faciliteren.

De KNHS vraagt iedereen hier te klikken om de online petitie te tekenen.

De KNHS roept alle paardensportliefhebbers op deze actie te delen en zo mee te helpen om de paden open te houden, bijvoorbeeld door de actie op Facebook of Twitter via deze link te delen, een poster (aan te vragen via het mailadres servicedesk@knhs.nl) op te hangen bij de vereniging of accommodatie zodat zoveel mogelijk paardensporters op de hoogte zijn van deze actie.

De KNHS: "De natuur is voor iedereen! Of je nu wandelt, fietst of op een paard zit. Alvast hartelijk dank voor je medewerking!"

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: KNHS: "Red de buitenrit, teken de online petitie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:13

Hier wil ik nog wel voor ondertekenen :) gedaan dus :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:17

Ondertekend, ze gaan maar bezuinigen op hun eigen loon.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:43

dit is totaal niet aan de orde...bangmakerij...
natuur monumenten en de boswachterij willen alleen maar omdat ze minder geld krijgen van de regering, betaling gaan heffen.
Daar gaat het wezenlijk om!
Heb zelf met hun gemaild, en ze willen in eerste instantie geld gaan vragen aan de ruiters.
Geld vragen vind ik op zich prima, want onderhoud moet er blijven, maar dan voor iedereen die het bos gebruikt, dus ook de mountainbikers en de wandelaars!

Sluiting is totaal NIET aan de orde!!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:59

Je kunt toch ook gewoon de zandwegen op of ben ik nu zo'n kalf? Wat is het verschil tussen een ruiterpad en een zandweg? Bij ons worden de meeste ruiterpaden gecombineerd met wandelpaden.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:43

Tinkergekj schreef:

ehh oh weet jij wat een boswachter aan salaris heeft?
Geloof mij maar , dat is niet zoveel, dus iemand die 40 uur werkt moet dan maar salaris inleveren, zodat jij in het bos kunt gaan karren (en kapot maken)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:51

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:02

Ik heb wel getekend maar het onderhoud van ruiterpaden is al jaren slecht.
In mijn omgeving zijn sommige paden al jaren onbegaanbaar ivm boskap.
De wegen / ruiterpaden zijn totaal vernield waardoor de meest fijne paden voor flinke stukken draf/galop onbegaanbaar zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:25

Waarom doet hierin wel de NFTU mee en niet de KNWU?
Misschien een idee om deze ook te benaderen?
Daarbinnen zitten de wedstrijd mountainbikers

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:43

Getekend en op fb geknald om te delen.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:10

anhighwood schreef:
Tinkergekj schreef:

ehh oh weet jij wat een boswachter aan salaris heeft?
Geloof mij maar , dat is niet zoveel, dus iemand die 40 uur werkt moet dan maar salaris inleveren, zodat jij in het bos kunt gaan karren (en kapot maken)

Ik neem aan dat ze de lonen in 'Den Haag' bedoelt..

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:31

anhighwood schreef:
dit is totaal niet aan de orde...bangmakerij...
natuur monumenten en de boswachterij willen alleen maar omdat ze minder geld krijgen van de regering, betaling gaan heffen.
Daar gaat het wezenlijk om!
Heb zelf met hun gemaild, en ze willen in eerste instantie geld gaan vragen aan de ruiters.
Geld vragen vind ik op zich prima, want onderhoud moet er blijven, maar dan voor iedereen die het bos gebruikt, dus ook de mountainbikers en de wandelaars!

Sluiting is totaal NIET aan de orde!!

Helemaal mee eens. Knhs was er min of meer voor voor de buitenrijpas. Wat willen ze hier mee bereiken.ik denk alle gegevens van ruiters en fietsers zodat ze op den duur de nota kunnen toesturen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:50

Gewoon zoals in Duitsland. Als ik daar wil rijden kost me dat 35 euro per jaar en je moet verplicht een kenteken met jaartal sticker erop dragen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:51

Arme paard een jaar lang met een sticker op z'n kont :p

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:22

kinel schreef:
Gewoon zoals in Duitsland. Als ik daar wil rijden kost me dat 35 euro per jaar en je moet verplicht een kenteken met jaartal sticker erop dragen.

hè? Wacht even, hoor....een kenteken met jaartalsticker op je paard? Hebben jullie kentekens voor je paard? Hangt dat dan aan z'n kont ofzo????? 8)7

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:47

In de loonse en drunense duinen heb je dat ook, is gewoon een stukje vilt/leer wat je aan je zadel hangt met een jaartal en een serienummer.

Ik heb getekend!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:51

kinel schreef:

Jij zit in een verkeerd topic denk ik :P?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:55

44Myrthe44 schreef:
kinel schreef:

Jij zit in een verkeerd topic denk ik :P?

Nee hoor, in Duitsland hebben ze inderdaad Reitplaketten. Ziet er uit als een kruising tussen een oorlabel voor een koe en een kentekenplaat :Y) En moet aan het tuig. 35 euro per jaar voor eindeloos zorgeloos rijden op goed onderhouden paden. Dat mogen ze wat mij betreft in NL ook invoeren zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:37

Vientje schreef:
Nee hoor, in Duitsland hebben ze inderdaad Reitplaketten. Ziet er uit als een kruising tussen een oorlabel voor een koe en een kentekenplaat :Y) En moet aan het tuig. 35 euro per jaar voor eindeloos zorgeloos rijden op goed onderhouden paden. Dat mogen ze wat mij betreft in NL ook invoeren zo.

En de mensen dan die ver van het bos wonen en 1 a 2 x per jaar naar het bos willen?
Die betalen dan net zo veel? Of kennen ze een dagkaart kopen?

lenzie331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:08

Ondertekend!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:08

@ Brainless: daar heb ik me nooit in verdiept aangezien ik altijd flink gebruik maak van het bos en dus voor de jaarkaart ga. Maar dat zou sowieso een goede aanvullende mogelijkheid zijn :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:00

Ik blijf het een beetje dubbel vinden.

Ik woon bijvoorbeeld nu nog geen 10 minuten van het bos vandaan. De paden (zowel ruiter als mountainbikepaden) zijn goed onderhouden. Mijn pony loopt dus redelijk vaak door het bos heen. Maar stel, ik zou hartje randstad wonen, een paard hebben dat niets met buitenrijden heeft en ik zou een uur met de trailer moeten rijden voordat ik in het bos ben, wat ik hooguit 4x per jaar doe... Dan is het alweer heel anders...

En ik weet niet meer wie het zei over Duitsland, is dat per paard/per ruiter of hoe moet ik dat zien? Ik ben namelijk niet de enige die op mijn paard rijdt... Dus mjah... Vandaar even dat vraagje. Als je kijkt bij startpassen (ik zit er niet in, dus sorry als ik het fout heb) is dat per combinatie.... Wordt dat met het buitenrijden dan ook?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:09

In Duitsland is dat op je eigen naam, je kaart is dus voor jou zelf geldig ongeacht welk paard je mee hebt.

Als het een systeem à la startkaarten wordt ben ik tegen := Per paard of combinatie is echt níet praktisch.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:12

Vientje, daarom juist! Als het per persoon is super, per paard, kan ik ook nog goed mee leven (ik heb er maar 1, dus voor mij zou het geen verschil hebben, maar heb je meerdere paarden, is het natuurlijk niet handig ;)), maar per combinatie... Je zult maar net zijn gaan buitenrijden met iemand en je wisselt van paard omdat het paard te heet is voor de ander bijvoorbeeld ;) dan zit je meteen met een probleem... Stel je krijgt controle...

Valt me trouwens nog tegen het aantal mensen dat getekend heeft ;) Maarja... We zien wel :)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:49

kinel schreef:

Ja, dat is tenminste lekker oplossingsgericht! Ik snap best dat de overheid niet meer alles gaat regelen en betalen.