Wachtlijst De Paardenkamp in Soest na 5 jaar weer geopend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wachtlijst De Paardenkamp in Soest na 5 jaar weer geopend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 20:52

http://www.bokt.nl / http://www.rtvutrecht.nl

Afbeelding

Na vijf jaar heeft De Paardenkamp in Soest eindelijk weer ruimte op de wachtlijst. Wegens de vele aanmeldingen werd de wachtlijst eerder al gesloten. Inmiddels is de wachtlijst weer geopend. Alleen donateurs van de stichting kunnen een plaats op de wachtlijst bemachtigen. Wanneer er een paard op de wachtlijst aan de beurt is, moet deze minimaal 20 jaar oud zijn om geplaatst te kunnen worden.

Al ruim vijftig jaar gaan oude paarden met pensioen in Soest. Op de Utrechtse Heuvelrug staan zo'n 120 pensionado's gestald.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 07:38

Tja, en dan belt je kennis voor meer informatie en dan duurt het nog zeker 5-6 jaar voordat die pony daar terecht zou kunnen. :+

Britta31

Re: Wachtlijst De Paardenkamp in Soest na 5 jaar weer geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 07:47

Maar 20 is toch nog niet oud?Er zijn natuurlijk paarden die vroeg oud zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:18

Caesar.... die wachtlijst is nog veel langer geweest !!! mijn vriendin haar paard moest langer wachten! Die heeft haar paard al opgegeven toen hij 15 was of zo..... en pas met 25 jaar kon ie terecht....

Je moet gewoon je paard al opgeven op jonge leeftijd. Als het dier aan de beurt is en je wilt nog niet dan blijft ie op de wachtlijst staan en pakken ze de volgende op de lijst.
En bij de volgende vrije plek bellen ze je weer...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:20

Caesar schreef:
Tja, en dan belt je kennis voor meer informatie en dan duurt het nog zeker 5-6 jaar voordat die pony daar terecht zou kunnen. :+

Vind je dat raar? Het is een gratis opvang..
Het is gelukkig niet zo dat je je paard er zomaar even kan brengen.

Ik heb me er echter over verbaasd tijdens een open dag hoeveel goede paarden er werden gebracht.
Paarden van 21 die nog vliegend naast hun eigenaar liepen en kort daarvoor nog gestart waren.

Natuurlijk staan er ook echte oudjes die veel zorg nodig hebben, vind het mooi om te zien met hoeveel liefde er door alle vrijwilligers voor wordt gezorgd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:35

Ik rij er een paar keer in de week langs en zie ze vaak heerlijk buiten in de wei staan. Alle paarden hebben daar een super plekje! Staan ook 2 paarden van mijn oude manege.

Idd gewoon op tijd je paard op de lijst zetten. :j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:37

Als je uitgaat van een wachtlijst, en zeker met zulke oude dieren, dan is het wel opvallend dat ze weer plaats hebben, terwijl er nog een wachttijd is van 5-6 jaar. Als je nou een wachttijd van een jaar hebt, ok. Maar dit is in mijn ogen een verkapte vorm van donateurswerving. Wat mij betreft maken ze gewoon gradaties in leeftijdsgrens. Op basis van leeftijd paard en aantal jaren donateur.

En ze hebben gelijk hoor, voor 15 euro per jaar ben je goedkoop van je oude paard af. Hij wordt daar super verzorgd en je paard kan nog jaren genieten met een beetje geluk. Als eigenaar voel je je goed, want je hebt wat geregeld voor je paard.

Maar ik praat nu over iemand met een pony van 30+ die het eigenlijk niet meer kan betalen. De pony is nog veel te goed voor inslapen, maar hij is te oud voor herplaatsing, want niemand wil zo'n diertje. Voor zo iemand zou dit super zijn, en dan krijg je nog te horen dat de wachtlijst 5-6 jaar is. Als het nou een halfjaar/jaar zou zijn, dan heb je misschien nog hoop en kun je nog een tijdelijke oplossing regelen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:10

Wat een onzin, het verhaal hierboven! Mijn oude paard is al bijna 15 jaar gast van de paardenkamp, hij wordt in maart 35. Hij heeft lang op de wachtlijst gestaan, maar was ook al op vrij jonge leeftijd opgegeven, dus toen hij 20 was ( en licht kreupel met een lichte hartkwaal) kon hij terecht.
Het donateurschap is pas iets van de afgelopen, denk, 10 jaar. Voor die tijd hoefde je geen donateur te zijn als je een paard op de wachtlijst plaatste maar het geld voor de verzorging zal toch ergens vandaan moeten komen! Het gaat daar grotendeels op vrijwillige basis en de paarden worden heel goed verzorgd.
Ja, je moet je dier dus op jongere leeftijd al inschrijven en niet wachten tot het laatste moment. De lengte van de wachtlijst is wel onderhevig aan sterfte, als er plots veel paarden overlijden, zal er bijv. sneller plek zijn.
Vroeger namen ze wel paarden met spoed op, geen idee of dat nog gebeurt. Maar vergelijk het maar met een bejaardenhuis voor mensen, daar kan je ook niet onmiddellijk terecht.........
Gradaties in leeftijd is lastig, lijkt mij, dan staan er straks paarden van 15 die de eigenaar kwijt moet.

Overigens denk ik dat er weinig mensen het ervaren als "van je oude paard af zijn" , ik heb die van mij er toen met pijn in mijn hart heengebracht, ondanks dat ik wist dat hij het heel goed zou krijgen. Maar het was de keuze tussen een pensionstal ( ik had de paarden toen nog niet bij huis) waar hij in de winter een half uurtje per dag in de paddock kon, of naar Soest waar hij dagelijks naar buiten ging.

1 van de paarden die we nu hebben staat ook op de lijst ( die wordt dit jaar 14) en de ander gaat er nu op! Voor het geval dat en ja, het is een fijn gevoel om te weten dat je, als de nood aan de man komt, je oude vriend rustig van zijn pensioen kan genieten! Maar daarvoor moet je wel op tijd iets ondernemen. Overigens zijn er nog wel meerdere rusthuizen, maar daar betaal je maandelijks een bedrag, misschien is dat, tijdelijk, een optie.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:29

Toen ik 12 jaar oud was en voor de eerste keer op de Paardenkamp kwam mocht ik van mijn ouders donateur worden en wilde ik dat “als ik later als groot ben en een eigen paard heb”, mijn paard naar de Paardenkamp zou gaan.

Toen ik dan ook de mogelijkheid had om Kjeld een aantal jaren geleden op de wachtlijst te plaatsen, heb ik dat meteen gedaan en ik kan dus wel zeggen dat er een hele grote wens van mij uitgekomen is toen hij een mooi plekje de Paardenkamp heeft gekregen. Wat een geweldige plek om oud te worden voor een paard! Ik hoop dat hij er nog vele jaren in goede gezondheid van zijn pensioen mag genieten.

Mijn overige pony's heb ik nu ook op de wachtlijst gezet. Ze zijn nog jong, maar het is daar zo geweldig, ik wil die keuze kunnen maken als ze oud zijn. En laten we nou even heel eerlijk zijn.. donateur ben je al vanaf 15 euro per jaar, waar hebben we het over?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:47

Citaat:
Maar ik praat nu over iemand met een pony van 30+ die het eigenlijk niet meer kan betalen. De pony is nog veel te goed voor inslapen, maar hij is te oud voor herplaatsing, want niemand wil zo'n diertje. Voor zo iemand zou dit super zijn, en dan krijg je nog te horen dat de wachtlijst 5-6 jaar is. Als het nou een halfjaar/jaar zou zijn, dan heb je misschien nog hoop en kun je nog een tijdelijke oplossing regelen.

Daar kan je als rusthuis zijnde natuurlijk niet aan beginnen, dan staat er iedere dag iemand op de stoep. Je moet een systeem opzetten en de paarden staan er gelukkig vaak nog jaren van hun oude dag te genieten dus is het logisch dat je met wachttijden werkt.

In het geval van jou is het heel spijtig maar ja er zijn genoeg jonge paarden die alleen nog als grasmaaier door kunnen en die ook voor de dood gaan. Daar is helaas ook geen opvang huis voor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:24

mvdbijl schreef:
Caesar schreef:

Vind je dat raar? Het is een gratis opvang..
Het is gelukkig niet zo dat je je paard er zomaar even kan brengen.

Ik heb me er echter over verbaasd tijdens een open dag hoeveel goede paarden er werden gebracht.
Paarden van 21 die nog vliegend naast hun eigenaar liepen en kort daarvoor nog gestart waren.

Natuurlijk staan er ook echte oudjes die veel zorg nodig hebben, vind het mooi om te zien met hoeveel liefde er door alle vrijwilligers voor wordt gezorgd.

Vind ik ook hoor! Ga er gewoon zelf voor zorgen!!!

Ik vind dat het meer voor de oudjes moeten zijn waar oude baasjes niet meer voor kan zorgen en of oude manegepaarden, dat soort dingen.

Maar niet voor de particulieren die zo hop nieuwe jonger paard ervoor in de plaats kopen en dus van hun oudjes af willen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:37

De paardenkamp vind ik eigenlijk meer iets voor "werk" paarden. En dan bedoel ik paarden die bijvoorbeeld op een manege of bij de politie etc. bedrijfsmatig gehouden worden, voor wie na het werkzame leven over het algemeen de enige uitweg de slager is.

Voor paarden van particulieren ben ik toch een beetje van mening dat die eigenaren een "huis"dier genomen hebben en daarvoor ook op latere leeftijd moeten zorgen. En dan kan dat bijvoorbeeld ook gewoon in een rusthuis of andere voorziening zijn.

Maar bij de paardenkamp gaat het eigenaarschap over op de stichting en dat is bij andere rusthuizen niet, daar betaal je gewoon maandelijks voor.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:13

Ik ben het helemaal met Marsu eens. Mijn paard blijft tot hij zijn laatste adem uitblaast bij mij. En ik zorg ervoor dat hij een geweldige plek heeft. Ik vind het helemaal top dat het rusthuis bestaat, maar inderdaad voor oude "werk"paarden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:35

Ik vin het jammer dat er alleen paarden staan van particulieren en berden politie etc. Dus allemaal dieren die verantwoordelijke eigenaren hebben en sowieso al een fijne oude dag hadden gekregen. Waarom niet de hardwerkende, afgedankte manegepaarden of dravers. Ik denk aan een Nicosia van bijv. Manege groot in egmond, dat beestjestond daar al toen ik daar als 8-jarige mijn beginnerslesjes kreeg (35 jaar geleden) en ik spotte haar vrij recent op een you tube filmpje....dat beestje is dus zeker al ruim 40 jaar! Waarom zo' n beestje nou toch niet.....

oh Marsu schreef dit al zie ik nu.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:20

Er staan wel degelijk oude manege paarden, maar ook die zullen op de wachtlijst geplaatst moeten worden. Dat gebeurt soms ook wel.
Het is een prachtig streven om je paard tot zijn dood bij je te willen houden, maar het is niet altijd zo dat het dier dan het beste af is. Mijn oude paard ( Jasir) heb ik naar Soest gebracht omdat ik toen afhankelijk was van pensionstallen en er in die tijd geen stal te vinden was ( omgeving Amsterdam) waar de paarden altijd buiten stonden met een schuilstal. Mijn paard was daardoor veroordeeld tot te veel op stal staan, 's zomers kon hij naar buiten, maar 's winters stond hij binnen en kon met pijn en moeite een half uurtje in de enige paddock die er was, op andere stallen was niet eens een paddock...........
De beslissing heb ik genomen toen ik hem, door een peesblessure, niet meer kon rijden/ longeren en hij dus veel te veel stil stond.
De peesblessure is in Soest helemaal beter geworden en zijn lichte hartkwaal blijkbaar ook gezien zijn huidige leeftijd. De paarden die we nu hebben staan ook op de wachtlijst, je weet nl. nooit hoe dingen in de toekomst lopen. Ik hoop dat ik deze 2 tot het eind kan houden, maar als dat niet kan wil ik zeker weten dat ze een goede oude dag kunnen hebben!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:36

Ik heb jaren geleden ook geïnformeerd, de wachtlijst was er al,dus op het moment dat ik een plekje zocht niet mogelijk. Bij mij was het zo als bij ELcid... het ging mij om veel beweging en dat was op de stallen hier in de omgeving niet mogelijk.
Wat mij toen in soest een beetje tegenviel (weet niet of het nog zo is)dat je jouw paard moet afstaan en feitelijk geen inspraak meer hebt,ondanks alle goede zorgen.
Twee jaar had ik dus mijn oudje ergens anders staan (was daar ook goed verzorgd, hoor)maar toen het plekje opgezegd werd,was ik in de gelukkige situatie om hem weer naar "huis" te halen. Beste beslissing ooit,hij wordt nu 33 en staat lekker met zijn grote liefde en ons andere paardjes. Over dag de hele dag buiten en s'avonds in zijn eigen box. En opa heeft ook nog de taak op zich genomen om een veulen op te voeden. De ouwe speelt zelfs nog als een peuter,haha.
Natuurlijk heeft niet iedereen deze mogelijkheid, maar als dan is er ,tenminste voor mij,niets mooiers..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:39

Mijn paard is 14 en heeft EMND. Dat is een vroegtijdige verouderingsziekte. Hij gedraagt zich als 20+, maar heeft geen pijn oid. De echte 20 jaar gaat hij waarschijnlijk niet halen.

Zou er een kans zijn dat hij geplaatst kan worden? Of zijn de regels daar te strikt voor?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:00

Het "afstaan" is maar beperkt, dat heeft simpelweg te maken met het feit dat de Paardenkamp kan beslissen hoe het paard verzorgd wordt en zodat ze, in geval van noodzaak, een dierenarts kunnen raadplegen. Het zou ondoenlijk zijn om altijd de eigenaar overal bij te betrekken ( welk voer, wanneer naar de smid, evt. kleine DA ingrepen, etc). In geval van ernstige ziekte of inslapen wordt er met de eigenaar, voor zover mogelijk en indien bereikbaar, contact op genomen en heb je wel degelijk zeggenschap. Ik heb nog geen moment spijst, mijn paard ( ik wordt ook op de paardenkamp nog steeds "eigenaar" genoemd) heeft het prima en ik zou het niet beter kunnen doen.

Ik heb er ook wel eens over gedacht om Jasir weer op te halen, toen we ons eigen plekje kochten, maar toen stond hij al zo lang in Soest en hij zag er zo goed uit dat ik hem dat op zijn oude dag niet meer aan wilde doen. Ik ga er nu een paar keer per jaar heen en dat bevalt ook goed. Ik ben bang dat als ik hem hier neer zou zetten hij het niet zo naar de zin zou hebben, we hebben 2 hengsten en dan zou hij dus alsnog alleen staan want met de hengsten samen is geen optie, die ook nog een veel jonger zijn dan hij is.

LindyH, je kan altijd contact opnemen; nee heb je, ja kan je krijgen :)