Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutten af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutten af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 05:47

http://www.flevocourant.nl

Aan het Ruttensepad in Rutten hebben bewoners van een voormalige arbeiderswoning een paardenbak in de voortuin aangelegd. De gemeente heeft hiervoor vergunning verleend. De bewoners houden drie paarden. De buren ondervinden hiervan overlast en hebben daarom gemeente Noordoostpolder gevraagd handhavend op te treden. De gemeente heeft dit verzoek afgewezen.

De buren hebben aangegeven onder andere last te hebben van het aanzicht, van geluid en van meststank. Zij vinden dat het houden van drie paarden bij deze woning en de manier waarop de paarden worden gehouden niet kan. Ze hebben daarom een verzoek tot handhaving ingediend bij de gemeente.

Het houden van de paarden is echter hobbymatig en past binnen het geldende bestemmingsplan. Het bouwwerk waarin de paarden worden gestald is vergunningvrij. Voor de paardenbak is wel een vergunning aangevraagd en deze is verleend. De gemeente kan daarom niet optreden tegen deze voor de buren ongewenste situatie.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:30

Heb je het niet aan de stok met de gemeente, zijn het je buren. Lekker al die ruimte hier in Nederland..

Vippie

Re: Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutte af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:49

Moet je dr niet naast gaan wonen lijkt me ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:55

Misschien woonden ze er al ;)

Kan ik ook bezwaar maken tegen een lelijk gebouwd huis tegenover ons :+ Het uitzicht is alles :P

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:18

Vippie schreef:
Moet je dr niet naast gaan wonen lijkt me ;)

deze mensen woonde eral voordat zij er kwamen wonen.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:19

wat vreemd dat dit in de voortuin mag?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:21

Overwinning voor de paardenmensen! *\o/* Zat ws iemand bij de gemeente met paarden? :+

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:22

in espel heeft ook een vrouw de paarden bij de deur met een soort bak in de voortuin daar zijn de buuren ook niet blij mee , maar de gemeente heeft daar ook zelf de vergunningen afgegeven

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:24

Wat ik kan vinden via google maps is het een straatje buiten de bebouwde kom, daar lijkt het mij helemaal niet raar dat het in de voortuin mag.
Ik ben wel benieuwd wat ze precies met arbeiderswoning bedoelen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:25

Voordat een vergunning wordt afgegeven ligt deze 4 weken ter inzage bij de gemeente. Het feit dat een aanvraag is ontvangen en dat deze ter inzage ligt wordt in de plaatselijke kranten gepubliceerd. De buren hadden dus kunnen weten dat die bak er aan zat te komen en hadden in die periode bezwaar kunnen aantekenen.
Of dat was gehonoreerd is een tweede, maar pas nadat de vergunning is afgegeven en de bak is gebouwd gaan miepen is wel wat laat...

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:25

_Hedwig_ schreef:
Wat ik kan vinden via google maps is het een straatje buiten de bebouwde kom, daar lijkt het mij helemaal niet raar dat het in de voortuin mag.

Arbeiderswoning is een woning naast een boerderij waar vroeger de knechten woonden van de boer in de pionierstijd. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:28

_Hedwig_ schreef:

Een arbeiderswoning is van origine een (klein) huis dat door 'rijken/grootgrondbezitters/werkgevers' werd gebouwd voor hun (land-)arbeiders. Tegenwoordig wordt alles wat klein en vrijstaand is, maar niet als villa, bungalow of boerderij kan worden bestempeld, als arbeiderswoning aangemerkt. Klein maar wel vrijstaand is meestal de beste omschrijving.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:29

Ok, dus niet wat ik me er bij voorstelde, ik ken dit als arbeiderswoning:
http://noviomagum.web-log.nl/photos/unc ... jmegen.jpg

Verder ga ik met Ibbel mee, plus in het buitengebied horen dieren toch wel thuis, zeker in/bij boerderijen en zo'n bak heb je niet van de 1 op de andere dag.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:46

Cayenne schreef:
Zij vinden dat het houden van drie paarden bij deze woning en de manier waarop de paarden worden gehouden niet kan. Ze hebben daarom een verzoek tot handhaving ingediend bij de gemeente.

Hier ben ik wel benieuwd naar!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:23

eerst de krant niet lezen,geen bezwaar maken en nu alles klaar is en de mensen lekker emt de paarden bezig zijn gaan lopen piepen,kom kom er bestaat zo ieits als een krant.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:24

Ik kan best voorstellen als je niks met paarden heb, last van heb.
En denk ook al heb je wat met paarden dan ook wel overlast van kan hebben, denk aan de vliegen in de zomer alleen al, die er op afkomen.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:36

ze hadden idd de krant is mogen lezen :9k en niet daarna gaan klagen als ze hun vergunning al hebben :list: of ze hadden gaan praten.
maar jah de paarden winnen. :Y)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:38

Ben wel benieuwd naar een foto van het geheel *-:)

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:39

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:42

Een arbeiderswoning is hier in de polder eigenlijk nooit vrijstaand, het zijn meestal 3 woningen die aan elkaar vast zitten. Dus eigenlijk een rijtjeshuis met 3 huizen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:43

:oo :wow: dat een gemeente hiervoor vergunning heeft verleend, pfff het zullen je buren maar zijn.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:47

Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen er last van hebben.
En als je niks van paarden weet is het van te voren misschien ook wel lastig inschatten hoe het in de praktijk zal uitwerken.
Bovendien kan de manier waarop de bak onderhouden wordt en de paarden gehouden worden ook behoorlijk verschillen. Bijvoorbeeld: hoe vaak laat je de mest ophalen en waar is je mesthoop? Dat kan voor buren net het verschil maken.
En wordt de bak gesproeid bij warm weer, of stuift al het zand bij de buren door het raam naar binnen? En wordt de mest regelmatig uit de bak weggehaald? Ik ken bijvoorbeeld mensen, waarbij de paarden overdag ook in de bak staan, ze hooi krijgen gewoon zo op het zand gegooid. De paarden mesten er in, het wordt wekenlang niet opgeruimd, het hooi wordt vertrapt in de modder. Zolang het regent is het daar nog redelijk te doen, maar zodra de zon een beetje op de drap van hooi, modder en mest begint te schijnen is het een stank....dat wil je niet weten....
In de Noordoostpolder zijn arbeiderswoningen vaak kleinere huisjes in het buitengebied, twee-onder-een-kap of in een rijtje van vier/vijf... De voortuinen liggen dan echt dicht op elkaar en ik kan me voorstellen dat als je zo'n stanksituatie hebt als ik beschrijf....dat je daar tegen in actie komt...

Maar het kan evengoed zijn dat de mensen het prima onderhouden, de bak ook sproeien bij droogte...maar dat de buren zeurpieten zijn....dat kan natuurlijk ook.
Maar een verhaal heeft altijd meedere nuances. Dus om hoera te roepen dat de paardenmensen "gewonnen" hebben vind ik wat ongenuanceerd.

het jammere is in ieder geval dat de mensen met onderling naar oplossingen zoeken er niet uit komen. En dat kan soms zo simpel zijn.
Maar ik weet ook uit ervaring dat zowel klagers, als degene waarover geklaagd wordt vaak niet verder willen denken en alleen maar schreeuwen, of alleen maar stijfkoppig zijn en vasthouden aan waar men in hun ogen "recht" op heeft....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:49

De buurvrouw is alle privicy kwijt zegt ze....ze als er een grasveldje wordt aangelegd heeft ze wel privicy? :? Ze hadden idd veel eerder bezwaar moeten maken en niet achteraf miepen,ze was er toch ook bij dat de bak werd aangelegd...gooi een schutting neer en klaar.Mensen altijd moeilijk doen...stankoverlast? Ook daar kun je afspraken over maken door de mest regelmatig te verwijderen maar als je in een buitengebied woont kun je daar wel eens mee te maken krijgen.

Jammer dat het op deze manier uitgevochten moet worden,maak afspraken met elkaar om alle overlast tot een minimum te beperken zodat iedereen ermee kan leven.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:11

Ik snap denk ik wel, dat je je privacy kwijt bent......de buren zitten op de rug van het paard en kunnen denk ik over de schutting kijken......misschien vergunning aanvragen voor hogere schutting?
Bijzonder dat de gemeente zo'n paardenbak goedkeurd. Normaal met alles zo pietluttig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:13

Tja ik kan ook bij de buren in de tuin kijken als ik op de wei rijdt...mag dat ook niet meer?