De cover van het boek War Horse.
Het bekende boek War Horse (oorlogspaard) zal op het witte doek verschijnen.
Steven Spielberg's DreamWorks Studios zal de film gaan produceren en uitbrengen.
Er is al een heel toneelstuk omtrent het boek uit 1982. Dit toneelstuk is voornamelijk in Londen te zien, en bevat levensgrote poppen die door acteurs worden bediend.
Dreamwork partners Spielberg en Stacey Snider lieten gisteren weten dat zij de filmrechten van het boek hebben gekocht. Het boek werd geschreven door auteur Michael Morpurgo.
War Horse vertolkt het verhaal van een speciale vriendschap tussen een jongen en een paard, die door de oorlog gescheiden raken. Hun lot blijft met elkaar verbonden tijdens het verloop van de eerste wereldoorlog.
Spielberg: "Vanaf het moment dat ik dit boek had gelezen, wist ik al dat ik hier een film van wilde maken. De boodschap die het boek uitstraalt is iets waar iedereen uit elk land zich in terug kan vinden."
Volgens auteur Morpurgo is War Horse ontstaan nadat hij dertig jaar geleden een conversatie had met een oude soldaat die in de eerste wereldoorlog als zeventienjarige werkte met paarden.
"En toen ontdekte ik dat er meer dan een miljoen paarden zijn gestorven in die vreselijke oorlog, en dat was slechts vanaf de Engelse kant. De paarden die de oorlog wel wisten te overleven, werden verkocht aan slagers in Frankrijk", aldus Morpurgo.
Het boek won bijna de beroemde Whitbread prijs, maar greep net naast de award. Vervolgens werd het boek maar door weinig mensen gelezen, maar is al die tijd wel bij uitgeverijen in beeld gebleven. Er is ook een Nederlandse vertaling verschenen van het boek maar deze lijkt niet meer leverbaar.
Er zijn plannen om de toneelversie van War Horse op een internationale tournee te laten gaan, deze zou moeten eindigen op Broadway in New York.
Wanneer War Horse in de bioscoop verschijnt is nog niet bekend.