Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ProudOfPride schreef:Dus in principe kan elk zilverappel paard/pony deze oogproblemen hebben? Mijn veulen (minipaard) van 3,5 maanden is zilverappelbruin en heeft sinds geboorte al last van zijn ogen.... Maar da is nog niet achter wat het precies is, maar heel goed mogelijk dan dat dit de oorzaak is?
MacavityL schreef:Kun je mij een link naar zo'n wetenschappelijk artikel geven als je die voorhanden hebt? Omdat ik denk dat er een associatie/linkage analysis studie is gedaan waardoor de regio van het kleur gen naar voren komt, maar niet per se dat gen codeert voor de ziekte (zoals je zegt alleen linkt).
Het KWPN zal andere recombinatie hebben doorgaan omdat het een ander ras is waar deze link niet opgetreden is, waardoor je ook kan opmerken dat het niet het kleur gen is, maar een ander gen dat bij dit ras in de buurt van het kleur gen ligt.
Maar is allemaal speculatie van mijn kant door een achtergrond in genetica, daarom ben ik benieuwd naar de onderzoeken om te zien hoe het zit volgens hun.
Peterina schreef:De ziekte is gelinkt aan het kleur gen (is al wetenschappelijk bewezen door verschillende onderzoeken) waardoor als je de ene hebt, je ook de andere hebt.
Het KWPN silver lijn, waarover trouwens GEEN onderzoek is gedaan in NL (ook niet door KWPN), heeft waarschijnlijk deze 'ziekte' toevallig gemist omdat er in het verleden nooit op 'kleur' intensief is gefokt waardoor er veel 'verdunning' van de genetisch poel (en diens defecten) is gebeurt en puur geluk wil dat dan alleen 'gezonde' dieren verder deze gen hebben gekregen en doorgefokt. Rust alleen, zonder bevestigend onderzoek, alleen op puur geluk en toeval.
Zoolgangster schreef:Ik vind het ook interessant. Het is bij honden bekend dat de kleur blue merle gelinkt is aan oogproblemen.
Een familielid van me heeft een roan draver met macula degeneratie. Wie weet ontdekken ze op een dag ook een link met die oogziekte.