Kwart paardensportcarrieres eindigt door gezondheidsprobleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kwart paardensportcarrieres eindigt door gezondheidsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:00

http://www.horses.nl

Bijna een kwart, 23,9 procent, van de carrières van sportpaarden in Nederland eindigt door problemen van veterinaire aard. Zo blijkt uit een pilot-onderzoek in het kader van paardenwelzijn door de faculteit Diergeneeskunde, departement paard in samenwerking met de KNHS. In 63,7 procent van de gevallen gaat het om orthopedische problemen.

De KNHS en het departement wilden met dit onderzoek inzicht krijgen in de loopbaan van paarden en factoren die deze loopbaan beïnvloeden. Voor het onderzoek is de carrière van 520 paarden onderzocht, deze zijn willekeurig gekozen uit het KNHS-ledenbestand. De gemiddelde leeftijd van de paarden was 7,1 jaar, de endurancepaarden waren gemiddeld iets ouder. De hoofdoorzaak van het beëindigen van de carrière is verkoop van het paard. Dit bleek in 51,5 procent van de gevallen de oorzaak. Op plaats twee volgden de veterinaire problemen. Bij 74 procent van de populatie werd de loopbaan tijdelijk onderbroken. In 21,8 procent van de gevallen kwam dit eveneens door problemen van veterinaire aard.

Verder onderzoek naar de redenen van het (tijdelijke) beëindigen van de sportcarrière kan volgens de wetenschappers helpen bij het verbeteren van het paardenwelzijn.

Klik hier voor het onderzoek.

geerke

Re: Kwart paardensportcarrieres eindigt door gezondheidsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:14

jee...de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar?
Nu wil ik ook nooit meer horen dat sportpaarden het goed hebben.
Graag zou ik willen weten wat die veterinaire aandoeningen dan zijn...
En nog z'on onderzoek maar dan met de recreatie paarden...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:16

Het is ook maar net wat je wil lezen he..
Dat staat er niet. De gemiddelde leeftijd van de onderzoekspopulatie was 7,1 op het moment van het onderzoek.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:22

Ik vind dat niet zo gek hoor. Als je ziet wat er van deze dieren gevraagd worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:25

Veel paarden krijgen op jonge leeftijd veel voor hun kiezen. Dat hakt er wel in! Als er dan ook nog eens niet zo goed gereden wordt, dan ben je al gauw op en versleten ja.. dus ik kan me wel voorstellen dat veel paarden op relatief jonge leeftijd een veterinair probleem hebben ontwikkeld wat hun sportcarriere in de weg staat.

Vaak zijn het ook steeds dezelfde mensen die het overkomt, is mijn ervaring.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:28

Maar wat was de reden van verkoop? Vaak verkoop je een paard omdat hij of zij niet aan de sportieve verwachtingen kan voldoen. Dan is de verkoop dus ook veroorzaakt door een veterinair probleem.

En wat is de definitie van sportcarriere? Klasse 1, dressuur L en M? Of begint sportcarriere pas vanaf klasse 3 en dressuur Z en ZZ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:29

ik ben ook benieuwd naar dit onderzoek maar dan bij recreatiepaarden, hoewel het logischer is dat een dier waar meer van gevraagd wordt ook eerder lichamelijke klachten krijgt natuurlijk.

Scoxxx, of aan de kwaliteiten van de ruiter he ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:33

geerke schreef:
jee...de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar?
Nu wil ik ook nooit meer horen dat sportpaarden het goed hebben.
Graag zou ik willen weten wat die veterinaire aandoeningen dan zijn...
En nog z'on onderzoek maar dan met de recreatie paarden...

De gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden is 7,1 jaar.

En ik zou dan graag willen weten wat de veterinaire aandoeningen zijn, maar vooral wat de oorzaak is van die aandoeningen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:34

Pletje123 schreef:
Veel paarden krijgen op jonge leeftijd veel voor hun kiezen. Dat hakt er wel in! Als er dan ook nog eens niet zo goed gereden wordt, dan ben je al gauw op en versleten ja.. dus ik kan me wel voorstellen dat veel paarden op relatief jonge leeftijd een veterinair probleem hebben ontwikkeld wat hun sportcarriere in de weg staat.

Eerlijk gezegd valt mij persoonlijk op dat niet zo zeer de training de dieren kapot maakt, maar wel een verkeerd fok- en opfokbeleid. Er wordt veelal "slechte" kwaliteit benen gefokt.

Een beetje rondjes in een bak tot M-niveau of 3x per week een 15-20 km-ritje moet ieder kwalitatief paard(enbeen) wel aankunnen.

Ik denk dat een vingertje naar "verkeerde training en dus kapotte paarden" een verkeerd vingertje is. Ok, soms is het weinig paardvriendelijk, maar kapot maken? Nee, volgens mij ligt de oorzaak van kapotte benen grotendeels heel ergens anders.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:35

Misschien is het handig om eerst het onderzoek te lezen voordat men er iets over zegt.
Scheelt een hoop speculaties.
Reden van verkoop kan trouwens vanalles zijn, van niet de "juiste klik" tot het bewust aanrijden, uitbrengen en verkopen en alle nog andere mogelijkheden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:35

Het is al jaren bekend dat de gemiddelde leeftijd voor de verzekering van een sportpaard 7 jaar is. Sportpaarden zijn vaak goed verzekerd en moeten dan bij afkeur uitgekeerd worden.Dus in dat opzicht wel een goede graadmeter.

Dat wil niet zeggen dat ze dan meteen doodgaan....worden afgekeurd voor de sport, worden recreatiepaard, weidepaard, gaan stiekum tóch handel in,of anders

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:36

o.k...verkeerd gelezen...de leeftijd van de onderzochte paarden.
Ik vermoed dat bij de aandoeningen vooral peesblessures en vroegtijdige artrose door overbalasting horen.
Maar dat is een vermoeden natuurlijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:37

Scoxx:Daar ben ik het niet mee eens,vaak zie je hele jonge 3 jarigen paarden die al veel arbeid verrichten onder het zadel in relatief kleine bakken.Die benen krijgen niet eens de kans om te volgroeien,tel daar bij op dat veel paarden erg op de voorhand gereden worden met vaak een niet goede aanleuning en je voorbeen,nek en rugproblemen worden geboren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:39

scoxxx schreef:
Pletje123 schreef:

Eerlijk gezegd valt mij persoonlijk op dat niet zo zeer de training de dieren kapot maakt, maar wel een verkeerd fok- en opfokbeleid. Er wordt veelal "slechte" kwaliteit benen gefokt.

Een beetje rondjes in een bak tot M-niveau of 3x per week een 15-20 km-ritje moet ieder kwalitatief paard(enbeen) wel aankunnen.

Ik denk dat een vingertje naar "verkeerde training en dus kapotte paarden" een verkeerd vingertje is. Ok, soms is het weinig paardvriendelijk, maar kapot maken? Nee, volgens mij ligt de oorzaak van kapotte benen grotendeels heel ergens anders.

Toch zijn er wel degelijk eigenaren die regelmatig met hun paard dan wel paarden tegen de zelfde soort blessures aan lopen - pezen, hoefkatrol en dat komt soms toch echt door het "gebruik" en verzorging van het paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:39

Hoeveel sportmensen stoppen met hun sport door een gezondheidsprobleem?

Sport is gezond, topsport is héél ongezond.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:46

s0173957 schreef:
Hoeveel sportmensen stoppen met hun sport door een gezondheidsprobleem?

Sport is gezond, topsport is héél ongezond.

waarom lopen dan juist in de top van de paardensport juist veel oudjes rond op het hoogste niveau?

Maar goed het onderzoek ging niet over slijtage en dood van paarden in sport, maar beëindigen van de carrière door verschillende redenen...
En de gemiddelde leeftijd van de onderzochte was 7,1 jaar, ze zijn dus niet dood ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-01-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:47

Elisa2 schreef:
Scoxx:Daar ben ik het niet mee eens,vaak zie je hele jonge 3 jarigen paarden die al veel arbeid verrichten onder het zadel in relatief kleine bakken.Die benen krijgen niet eens de kans om te volgroeien,tel daar bij op dat veel paarden erg op de voorhand gereden worden met vaak een niet goede aanleuning en je voorbeen,nek en rugproblemen worden geboren.

Wellicht verkeer ik dan in "andere kringen" ;)
Maar ook in die andere kringen.... waarin paarden met 5 worden ingereden, of zelfs later nog, in een vriendelijke training.... zie ik orthopedische problemen.
Primaire oorzaak van rugproblemen ligt vaak in "auw" in de voorhoeven: slechte kwaliteit benen, waarbij ik denk dat peeskwaliteit ook grotendeels fok en opfok-afhankelijk is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:48

Het is mij onduidelijk of de gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden 7 jaar was of dat de uitgevallen paarden gemiddeld 7 jaar waren.

Misschien even iets duidelijker neerzetten voordat er weer een discussie los gaat barsten hier.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:52

Schangah schreef:
Het is mij onduidelijk of de gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden 7 jaar was of dat de uitgevallen paarden gemiddeld 7 jaar waren.

Misschien even iets duidelijker neerzetten voordat er weer een discussie los gaat barsten hier.

Lezen is een vak appart ;) maar het staat er duidelijk! Het gaat dus om onderzochte paarden....maar men leest graag wat men wil lezen hier op Bokt :roll:
Citaat:
Voor het onderzoek is de carrière van 520 paarden onderzocht, deze zijn willekeurig gekozen uit het KNHS-ledenbestand. De gemiddelde leeftijd van de paarden was 7,1 jaar, de endurancepaarden waren gemiddeld iets ouder
.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:52

Als ik mijn paard nu zou verkopen, dan heeft dat niets met een gebrek te maken, maar puur met het feit dat ik dan vind dat de tijd rijp is, omdat er te weinig tijd is bijvoorbeeld, of financiële redenen. Niet elk paard dat te koop staat is meteen iets mee. Soms veranderen interesses van de eigenaar, of wordt er gefokt waardoor er ook weer eentje verkocht moet worden.

Verder is het zo dat als je mensen op de foto zou zetten, en mensen zou gaan trainen dat je minstens zo'n percentage uitval zou hebben, en dat er ook best veel mensen al vrij vroeg artrose of slijtage hebben.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:53

Och leeftijd maakt toch niet zoveel uit? Kapot is kapot.... geeft evenveel verdriet. Alhoewel,,,, bij 20-plus wellicht al wat minder verdriet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:59

En vaak is een paard dat niet meer geschikt is voor de sport dat nog wel voor de recreatie, dus daar zul je wel een hogere leeftijd hebben. Verder denk ik wel dat het in sommige gevallen ook een de ruiter ligt, en denk ik ook wel dat sommige mensen te veel en de verkeerde dingen vragen van jonge paarden (3-4 jarige 6-7 dagen per week laten lopen, anders is hij niet fijn). Slecht stalmanagement is denk ik vaak ook een oorzaak, slechte smid, slecht voerbeleid, te weinig beweging (koliek, verzuurde spieren) etc. Mijn 'sportpaard' van 19 is in ieder geval nog hardstikke fit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:00

De uitslag van dit onderzoek is echt een beetje een open deur voor mijn gevoel. Met andere woorden: waarom meld je je startkaart af? Paard verkocht of gezondheidsproblemen lijken mij dan met wat boerenverstand de meest logische redenen.

De leeftijd van de onderzochte paarden verbaast mij ook niet. Hoe vaak komt het niet voor dat een handelaar een paard een paar keer start en daarna verkoopt als zijnde L2 met winst oid.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:03

Apple schreef:
De uitslag van dit onderzoek is echt een beetje een open deur voor mijn gevoel. Met andere woorden: waarom meld je je startkaart af? Paard verkocht of gezondheidsproblemen lijken mij dan met wat boerenverstand de meest logische redenen.

De leeftijd van de onderzochte paarden verbaast mij ook niet. Hoe vaak komt het niet voor dat een handelaar een paard een paar keer start en daarna verkoopt als zijnde L2 met winst oid.

Redenen om startkaart op te zeggen...

- Paard verkocht
- paard niet goed genoeg
- Ruiter stopt
- Paard heeft gezondheidsproblemen
- Ruiter heeft gezondheidsproblemen
- Ruiter is zwanger

7 is gewoon een cruciale leeftijd, ga ik wel/niet door met dit paard, paard verkopen op een nog goed verkoopbare leeftijd, vaak loopt men rond die leeftijd vast...etc etc etc.

Maw geen peil op te trekken...
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 25-01-11 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:04

Ik denk dat de aandoeningen bij sport paarden er ook veel eerder uitkomen dan bij recreatie paarden. We hebben hier een stal vol met paarden en veel rijden er recreatief. Altijd al gedaan, maar ik weet zeker dat als ze met ze zouden sporten dat er dan ook problemen uit zouden komen.

Wel ben ik het eens dat er veel sport paarden te veel, te vroeg en te jong van alles moeten. Ik denk met een goede opleiding, goede leef omstandigheden(dus ook gewoon de wei in)en luisteren naar je paard, een hoop elende zou schelen.