Gemeente Nuth wil voldoende vrijheid voor paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gemeente Nuth wil voldoende vrijheid voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:03

http://www.bokt.nl / http://www.lltb.nl/

De gemeente Nuth (Zuid-Limburg) wil een voorbeeldgemeente zijn voor de paardenhouderij. Zij ziet met een nieuw bestemmingsplan een kans om sport, economie en recreatie bij elkaar te brengen. In het nieuwe plan ‘buitengebied’ wordt rekening gehouden met de wensen van de sectoren, ook van de paardenhouderij. De woordvoerder van de professionele paardenhouders in Nuth, Jo Bemelmans, wil net als de LLTB vakgroep paardenhouderij dat in het nieuwe bestemmingsplan voldoende ruimte is voor ontwikkeling van de paardenhouderij.

De LLTB is belangenbehartiger voor ondernemers in het buitengebied en de afdeling Mergelland wil paardenhouders kennis laten te nemen van de herziening van het bestemmingsplan buitengebied en hen de kans bieden hun visie kenbaar te maken. Door paardenhouders samen te brengen wordt duidelijk waar de kracht zit om samen met de gemeente Nuth de gemeenschappelijke ambitie tot haar recht te laten komen.

Op maandagavond 19 maart is in Manege Bemelmans een bijeenkomst waar belangstellenden zich kunnen melden om 19.45 uur.

Op deze bijeenkomst wordt er geïnformeerd over de ambitie van de gemeente om een voorbeeldgemeente te zijn en over de procedure van de herziening van het bestemmingsplan buitengebied. Vervolgens mogen de aanwezigen aangeven wat zij de verbeter- en aandachtspunten zijn binnen de huidige paardenhouderij.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:49

Paardencrisis ? Alles gaat gewoon door.

Hier onder;
Limburg en brabant die elkaars brood van de tafel eten..
Deze plaatsen liggen ongeveer 25-30 km uit elkaar.

Citaat:
Horst wordt centrum paardensport.

Met een 270 hectare groot hippisch centrum in Park De Peelbergen moet Horst aan de Maas hét epicentrum worden van de hippische sport in Nederland.

Horst
Door Leon Janssen

Het project vergt een investering van ruim honderd miljoen euro en moet enkele duizenden banen opleveren. In het internationaal hippisch park komen onder meer overdekte wedstrijd- en trainingshallen, een handelscentrum voor paarden, een internationale school voor jeugdigen die in het park een hippische opleiding volgen, paardenstallen en -weiden en outdoor wedstrijd- en trainingsfaciliteiten.

Mocht Nederland de Olympische Spelen in 2028 binnenhalen, dan zouden de hippische onderdelen hiervan in dit nieuwe paardenpark gehouden moeten worden, stelt gedeputeerde Odile Wolfs. Zij tekende gisteren met de gemeente Horst aan de Maas en Ballast Nedam Gebiedsontwikkeling een samenwerkingsovereenkomst om het hippisch park van de grond te krijgen. Uit het Regiofonds, een pot van 40 miljoen euro voor projecten in Noord-Limburg, wordt 5 miljoen euro gehaald om het hippisch park op te starten.

Het Hippisch Centrum De Leistert in Roggel, dat over twee jaar op de huidige plek weg moet, zal naar Park De Peelbergen gaan. Daardoor blijven de (internationale) paardenwedstrijden van De Leistert voor Limburg behouden. Verder zal het hippisch centrum dat zich wilde vestigen in de Kasteelse Bossen in Horst, ook naar Park De Peelbergen gaan, aldus wethouder Leon Litjens van Horst aan de Maas. Hij verwacht dat de eerste schop voor het hippisch park medio 2012 in de grond kan.

http://www.limburger.nl/article/2011022 ... 29768/1055
Bleker wil 'Horse Academy' in Deurne

Citaat:
DEURNE - Staatssecretaris Henk Bleker heeft de onderwijswereld, gemeente en het bedrijfsleven maandag opgeroepen binnen vier maanden een pasklaar plan te presenteren voor een Horse Academy in Deurne.

Zie ook:
•'Deurne Paardenwereld' krijgt vorm
•Deurne Paardenwereld stap dichterbij
•Jacqueline heeft niet de ambitie van Anky
Bleker deed de uitnodiging maandag tijdens een werkbezoek aan de Helicon-opleiding in Deurne.

De nieuwe opleiding zou behalve de bestaande MBO-cursussen, ook onderwijs op HBO-niveau moeten bieden. Als voorbeeld noemde Bleker de Milk Academy in Leeuwarden.

De Horse Academy, die wordt opgezet in samenwerking met de Universiteit Wageningen, zou het topsportcentrum voor de ruitersbranche moeten worden.

Burgemeester Hilko Mak van Deurne zegde toe binnen twee weken een eerste vergadering met onderwijs en bedrijfsleven te beleggen.

http://www.ed.nl/onderwijs/10509385/Ble ... Deurne.ece

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:59

Hmm, klinkt als een goed plan. Vraag me alleen af of het daadwerkelijk goed gaat worden uitgevoerd. Ze noemen zich namelijk al "Paardvriendelijk Nuth", maar een jaar of 3 terug hebben ze wel bijna alle landwegen, waar dat nog niet het geval was, van kiezels en andere losse stenen voorzien...

Ik hoop wel echt dat er iets goeds uit gaat komen!!
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 01-03-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Squawk

Re: Gemeente Nuth wil voldoende vrijheid voor paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:01

Lijkt me een mooie kans. Nuth heeft een mooie omgeving en ik vond het altijd een fijne plek om op stalling te staan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:40

Hopelijk leggen ze dan eindelijk ook goede ruiterpaden aan, en wat _Evanne zegt,
is Nuth hopelijk eens verlost van die rotzooi op de paden in de velden ..

Ik ben benieuwd!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:00

Het zou mooi zijn!
Het is al een mooi gebied om te rijden.
Mijn pony staat op de wei in vaesrade (nuth) en heb ook bij bemelmans gestaan.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:01

xXVeronaXx schreef:
Hopelijk leggen ze dan eindelijk ook goede ruiterpaden aan, en wat _Evanne zegt,

Ik ben benieuwd!

Mee eens! En kiezels vind ik niet prettig voor paarden. En geen auto's en bromfieters over ruiterpaden! Aangezien je daar wel eens last van hebt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:35

Renee1990 schreef:
xXVeronaXx schreef:

Ik ben benieuwd!

Mee eens! En kiezels vind ik niet prettig voor paarden. En geen auto's en bromfieters over ruiterpaden! Aangezien je daar wel eens last van hebt

Ja die crossmotoren etc ook verbieden, erg vervelend op de zondagmorgen!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:28

Helemaal mee eens. Daar kon ik mij soms aan ergeren. Was ook nooit grappig als we die tegen kwamen, vooral niet als we met de manegegroep uitrijden waren...

Ze hebben nog een lange weg te gaan als ze het echt willen verwezenlijke, maar ik hoop oprecht dat het echt goed gaat lukken!
Dan zou ik er ook niet meer over twijfelen om mijn pony uiteindelijk, als ik eigen vervoer heb, die kant uit de verplaatsen. De bar slechte uitrijmogelijkheden (in de onzettend mooie omgeving..!) hebben mij van dat idee afgehouden. Nu komt er weer een beetje hoop haha :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:38

kiezels zijn zo goed als weg .en ik vind het zeker paard vriendelijk nuth,je kunt er mooi rijden

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:40

Daar in Zuid-Limburg zijn tenminste wel uitrij mogelijkheden, kan ik hier niet zeggen :P wees er trots op! Zeker nu ze het zo flink willen aanpakken :j

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:12

Wij hebben bij de gemeente navraag gedaan over de kiezel..
Het schijnt een kiezelsoort te zijn waar de paarden het minste last van zouden hebben.
Ze moeten de paden wel verstevigen i.v.m de tractoren.
De kiezels zijn nu ook al aardig aangetrild en vermengd met de modder ;-)
Ik heb er met buitenrijden geen last van..

Ik vind het top dat ze zo bezig zijn *\o/*
En het is hier nu al prachtig rijden!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:03

Haflingertje, fijn om te horen dat het nu al bijna helemaal weg is. Super. Sinds ze dat hadden gelegd heb ik daar bijna niet meer gereden. Is nu ook alweer een hele tijd geleden dat ik daar ben geweest in de velden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:07

Anke, in die 3 jaar dat ik in Nuth heb gestaan hebben ze elke lente/zomer weer nieuwe kiezel gestort ..
Hopen dat ze de kiezel nu achterwegen laten .. al ligt het er wel heel erg aan welke kant je op rijd in nuth

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:50

nu maar hopen dat de buitenring echt niet doorgaat en we onze weien weer terug krijgen ! deze liggen ook in het buitengebied van nuth en zouden gaan dienen als groencompensatie , misschien dat het bestemmingsplan gewijzigd gaat worden en we onze paarden weer op de weien mogen gaan zetten .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:31

Ik zie idd zo veel landwegen in het zuiden die óf verhard zijn(asfalt) of idd die rotte kiezel.
Erg jammer,stel je eens voor dat alle landwegen mooi van zand waren,man dan hadden we hier walhalla qua buitenrijden hahaha.
Maar helaas is het niet zo,de boeren ploegen en zaaien tot aan de rand waardoor er geen stukje berm overblijft om overheen te kunnen lopen.Dus moet je noodgedwongen vaak alleen maar stapvoets rijden.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:53

xXVeronaXx schreef:
Anke, in die 3 jaar dat ik in Nuth heb gestaan hebben ze elke lente/zomer weer nieuwe kiezel gestort ..
Hopen dat ze de kiezel nu achterwegen laten .. al ligt het er wel heel erg aan welke kant je op rijd in nuth

Waarschijnlijk zullen ze de kiezel niet achterwege kunnen laten want de paden moeten wel stevig genoeg blijven voor de tractoren..
Dus ze zullen dit jaar weer een lading neergooien. Gelukkig zijn het hier alleen de echte grote paden en blijft er nog genoeg over om lekker naar buiten te kunnen, en waar wel kiezel ligt rij ik in de brem.
Kan me ook goed voorstellen dat de boeren blij zijn met de kiezel ;-) En ik ook wel anders rijden ze met die banden de paden helemaal kapot, en dat rijdt ook niet fijn.
De paden zijn mede door de kiezel nu goed te rijden en stevig :j