MRSA vaker voorkomend bij paardenmensen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

MRSA vaker voorkomend bij paardenmensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:14

www.dehoefslag.nl

De bacterie MRSA blijkt vaker voor te komen bij paardenmensen, dan bij de rest van de bevolking. Dit wees Amerikaans onderzoek uit. Vooral paardenartsen raken relatief vaak besmet door het virus, dat onder andere van paard naar mens overdraagbaar is. MRSA is een bacterie die resistent is voor de meeste, gangbare antibiotica. Daardoor is deze vooral bij mensen moeilijk te bestrijden. Uit het onderzoek bleek dat de meeste paarden in staat zijn de bacterie op eigen kracht de deur te wijzen, terwijl het mensenlichaam daarin faalt. Bovendien kan men bij een paard andere medicatie gebruiken, medicatie waar de bacterie een stuk minder resistent voor is. Het eerste teken dat wijst op besmetting met MRSA is een geïrriteerde en jeukende huid. Volgens Maureen Anderson, drs. aan de universiteit van Ontario Canada, mogen we de bacterie niet onderschatten: ‘MRSA zal niet zomaar uit de hippische wereld verdwijnen. We zullen het er mee moeten doen’

Dora88

Re: MRSA vaker voorkomend bij paardenmensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:18

Waar komt MRSA tegenwoordig niet voor?

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:21

mag ik als blondje vragen wat de MRSA bacterie is? :o

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:29

Methicilline resistente Staphylococcus Aureus. Staphylococces Aureus is een bacterie die gevoelig is voor vele soorten antibiotica. MRSA wordt ook wel de ziekenhuisbacterie genoemd.
Laatst bijgewerkt door floor01 op 12-02-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:30

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:30

Er staat trouwens in de tweede regel dat het een virus is, maar het is toch echt een bacterie ;).

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:32

stukje klopt ook eigenlijk niet helemaal.......
mensen kunnen drager zijn van MRSA, MRSA is niets minder dan een resitente stafylococcus aureus en dus een bacterie die bij de mens gewoon op de huid voor komt. als je MRSA hebt dan wordt je daar echt niet altijd ziek van je kan m dus gewoon hebben zonder dat je het weet maar als je dan erg ziek wordt of bijvoorbeeld een operatie ondergaat dan kan er een infectie onstaan met MRSA die dus moeilijk te bestrijden is. een jeukende huid is dus echt niet het symptoom van MRSA het kan van alles zijn.... stafylococcus aureus is niet de ziekenhuis bacterie, dat is MRSA S. aureus heeft gewoon iedereen bij zich als commensale bacterie. en dat ze idd zeggen dat het een virus is slaat helemaal nergens op.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:33

Dat bedoel ik ook, misschien heb ik dat niet helemaal goed opgeschreven..

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:42

Toevallig heeft ook Utrecht hier ook onderzoek naar gedaan. Voor een tijdje terug daar geweest en namen ze bij de paarden ook neusswabjes..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:42

Zolang je weerstand op pijl is maakt het echt niet uit. Het nut van dit onderzoek zou wel kunnen zijn dat mensen die veel met paarden in aanraking komen gescreend moeten worden voor ze een (noem maar wat) ziek familielid in het ziekenhuis bezoeken. Daar zijn ze niet heel blij met mensen die MRSA bij zich dragen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:45

Klopt, maar dan kan je blijven screenen. Van de varkens is 40% besmet met de bacterie. Dus ook varkensboeren, slachthuispersoneel enz.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:45

Dat is ook zo Yessy. Maar ik denk ook dat het gebruik van de verschillende antibiotica's eens bekeken moet worden :j en het gemak van het gebruik.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:28

Yessy schreef:
Zolang je weerstand op pijl is maakt het echt niet uit. Het nut van dit onderzoek zou wel kunnen zijn dat mensen die veel met paarden in aanraking komen gescreend moeten worden voor ze een (noem maar wat) ziek familielid in het ziekenhuis bezoeken. Daar zijn ze niet heel blij met mensen die MRSA bij zich dragen.

Niet helemaal, alleen als jezelf opgenomen wordt. Hier worden varkensboeren momenteel ook gescreend en als je in een buitenlands ziekenhuis hebt gelegen ook.

Ben benieuwd of ze dan ook al het paardenpersoneel gaan verblijden met schwabs.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:00

euhm, ja ok....
Iedereen screenen de in aanraking komt met paarden als ze een ziekenhuis binnenstappen.
Wat moet ik dan doen? Stoppen met werken? of stoppen met paarden?
Ik werk in een ziekenhuis.
Als ik mijn handen goed was voordat ik begin met werken is er helemaal geen probleem dacht ik.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:35

Ik denk dat als bekend zou zijn dat een verpleegster bijv een draagster van MRSA is, dat er dan toch maatregelen genomen worden. Ik denk dat handenwassen dan toch niet afdoende is. Want het lijkt me sterk dat ze alleen op je handen zitten.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:38

in principe kan een drager van MRSA die wel doorgeven aan een patient, de bacterie kan vrij lang buiten het lichaam overleven en zich verspreiden via kleding en schoenen enzo, ik heb in het ziekenhuis laboratorium stage gelopen en een heel stage onderzoek gewijt aan MRSA dus ik weet waar ik het over heb. in de provincies waar varkens gehouden worden komt er idd meer MRSA voor maar het screenen van al de mensen die met deze dieren in aanraking zijn geweest is gewoon veel te duur. als er een patient die wel positief is moeten daarvan alle contact personen onderzocht worden, dus dat gaat achter af en niet voor af. maar goed er zijn al verschillende bacterien die nu ook goed resistent worden (enterococcus feacalis, staphylococcus epidermidid) dus ja ontsnappen kan haast niet meer!

handen wassen is niet voldoende, positief bevonden mensen moeten in isolatie verpleging en kunnen alleen bezocht worden en behandeld door mensen in een steriel pak (pak schoenbescherming handschoenen mondkapje muts etc) als de verpleegster dus de besmettings bron is dan zal dit uit het contact onderzoek moeten komen......

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:44

Chronos schreef:
Dat is ook zo Yessy. Maar ik denk ook dat het gebruik van de verschillende antibiotica's eens bekeken moet worden :j en het gemak van het gebruik.

Helemaal waar, maar in Nederland is dat allemaal al prima geregeld (al zijn er nog steeds te veel mensen die halverwege hin kuur stoppen omdat het over is/lijkt). Helaas is de rest van de wereld wat minder goed daarmee. Kijk naar landen als Belgie en Frankrijk, waar antibiotica aan de lopende band worden voorgeschreven. Hier (VS) heb je reclame's op tv: als je dokter ooit antiobiotica heeft voorgeschreven en je koopt een bepaald product (denk aan vleeswaar of huishoudartikelen) in de supermarkt, dan krijg je er gratis een pot antibiotica bij... en dan vinden ze het gek dat zo'n belachelijk percentage van de mensen in ziekenhuizen MRSA besmet is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:53

raket schreef:
Ben benieuwd of ze dan ook al het paardenpersoneel gaan verblijden met schwabs.

Daar ben ik al langer bang voor :+ Dit is namelijk al een hele tijd bekend, alleen bij de ziekenhuishygiëne nog niet zo ingeburgerd als de varkensboeren ;) Die worden bij ons in het ziekenhuis wel gescreend bij opname en geïsoleerd tot de uitslagen bekend zijn.

We zien wel hoe het opgepakt gaat worden. Is wel ellende als je als medisch personeel MRSA drager bent, kun je zo maar paar maanden per jaar thuis komen te zitten als je pech hebt en positief test :=

Uiteindelijk ontkomen we volgens mij toch nooit aan MRSA. ESBL ed zie je ook steeds vaker voorkomen :o

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:02

dat was toch al langer bekend? Net als veeboeren en dan met name kalverhouders en varkenshouders.

Ik denk dat je de MRSA niet helemaal kunt weren, moet je nagaan hoeveel bezoek er in een ziekenhuis komt. Bij opname van een ''dieren''houder heb je maar een klein gedeelte van het probleem te pakken

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:04

ESBL komt zelfs de laatste tijd meer voor dan MRSA..... en geloof me ze gaan echt niet preventief screenen als je alleen een paard hebt ik geloof dat een MRSA onderzoekje je zo 1100 euro lichter maakt dus daar denken ze wel een paar keer over... alleen als je nou verschijnselen zou hebben en je zegt ik heb een paard dan misschien... maar voorlopig alleen nog de mensen die in een buitenlands ziekenhuis hebben gelegen.

voor mn onderzoek heb ik mezelf even getest op mrsa (neus en keel swab) en die was negatief ik heb mn paard al bijna 9 jaar en rij vanaf mn 5e paard dus... het zal allemaal wel meevallen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:14

MRSA sneltest kost ongeveer 150 euro (inclusief afschrijving apparatuur en personeelskosten). Is dan wel maal minimaal 3 ivm de diverse te testen lokalisaties.

Varkensboeren en mensen uit buitenlands ziekenhuis worden bij ons absoluut in isolatie verpleegd totdat aangenomen mag worden dat er geen MRSA is.
Een dag isolatie kost toch al snel rond de 1000 euro extra per dag... (daarom lang leve de sneltest tov van de veel langer durende kweek. Alleen jammer dat niet alle varkensstammen te detecteren zijn op dit moment ;) )

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:16

Ik hoorde dat er een nieuw PCR kitje is waarbij ze beloven dat ze ook alle vreemde varkens stammen pakken. maargoed dat zegt de fabrikant, de test is binnen 8 uur uitvoerbaar. met sneltesten heb ik niet gewerkt (wel getest voor mn onderzoek)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:22

Wat zijn eigenlijk de symptonen hiervan als een mens er mee besmet is en er ziek van wordt?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:23

Dat is iig wel in ontwikkeling. In de op dit moment gebruikte kits kun je enkele stammen niet aantonen en ben je dus nog pas 'echt' zeker na een dag of drie. Oude test loopt (iig bij ons) nog wel mee ter controle, ook om onderzoek naar de resultaten met de kits te kunnen doen.

Binnen 8 uur een uitslag is ook al best vlot. Voorheen lukte het niet binnen 3-4 werkdagen :+
Dus extra kosten buiten kosten van labpersoneel ed al rond de 4000 euro voor mogelijk niet eens positieve patiënten :o

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:29

hnmmm ga niet hopen dat dat straks ook nog verdachte groepen worden ... aangezien ik ook in het ziekenhuis werk....