Bleker wijst irisscan als alternatief voor chippen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bleker wijst irisscan als alternatief voor chippen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:24

http://www.bokt.nl

Eerder dit jaar stuurden een aantal voorstanders van de irisscan een e-mail naar staatsecretaris Henk Bleker met daarin het verzoek om de irisscan in overweging te nemen als alternatief voor de microchip. Tussen de groep voorstanders en Bleker is contact geweest over de voor- en nadelen van de irisscan.

Bleker ziet echter teveel nadelen kleven aan het gebruik van de irisscan en wijst daarom het verzoek (en het gebruik) af.

“U vraagt mij in 2012 opnieuw of ik een uitzondering kan maken op de identificatie via de transponder. Een van de redenen die u noemt is dat het sinds het najaar van 2011 praktisch uitvoerbaar is om de irisscan voor paarden in te zetten. Toch blijft echter het probleem dat niet aan de buitenkant te zien is dat het paard via de irisscan kan worden geïdentificeerd, zoals in de Verordening wel geëist wordt. Het zou dus kunnen dat het veulen eerst via een irisscan wordt geïdentificeerd en een paspoort krijgt, en dat er later alsnog een chip wordt geïmplanteerd waarbij een tweede paspoort uitgereikt wordt,” aldus Bleker in zijn brief.

Lees hier de hele brief.

Verwant artikel
[VN] Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Anoniem

Re: Bleker wijst irisscan als alternatief voor chippen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:31

Tja, ik heb vooralsnog niet zoveel problemen met chippen. Mijn dieren zijn allemaal gechipt, en dat ding is zowat een rijstkorrel..... daar hebben ze heus geen last van.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:34

Maar... Je kunt aan de buitenkant toch ook niet zien dat een paard een chip heeft? Of mis ik iets?
Als het perse aan de buitenkant te zien moet zijn, is een brand- of vriesmerk volgens mij de enige oplossing. Je hebt hoe dan ook een paspoort nodig, waarom kan daar dan de scan niet ingezet worden?
(Ik ben niet bekend met de techniek achter de irisscan. Ik neem aan dat dit met de computer wordt vergeleken? Dat is natuurlijk ingewikkelder dan simpel wat cijfertjes te controleren. Maar er bestaat vast wel een of ander programmaatje waarmee dit vergelijken alsnog gedaan kan worden.)
Ik snap het bezwaar van Bleker niet, ben ik bang.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:11

Chip onleesbaar maken met een sterke mangeet en nieuwe chip plaatsen......................... nieuw paard. Maar aan de buitenkant zie je niks...............

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:21

Omdat Bleker er nog steeds van uit gaatdat de chip een levenlang goed blijft en daar niet mee te sjoemelen is. De chip contoleren is een kwestie van seconden en is daarom makkelijker.

Ik ben het zelf nog steeds niet eens met de chipverplichting en juich alternatieven zeker toe. Maar verwacht vooralsnog geen verandering van de regels. Ze zijn sinds het invoeren van verplichte registratie alleen maar aangescherpt. Waar eerst dna registratie mogelijk was mag je nu alleen nog maar chippen. Belachelijk. Vooral omdat het risico dat er bij komt kijken voor jezelf is en er voor zover ik weet nog steeds geen fatsoenlijk onderzoek gedaan is naar de effecten van chippen op lange termijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:26

Malenka schreef:
Omdat Bleker er nog steeds van uit gaatdat de chip een levenlang goed blijft en daar niet mee te sjoemelen is. De chip contoleren is een kwestie van seconden en is daarom makkelijker.

Ik ben het zelf nog steeds niet eens met de chipverplichting en juich alternatieven zeker toe. Maar verwacht vooralsnog geen verandering van de regels. Ze zijn sinds het invoeren van verplichte registratie alleen maar aangescherpt. Waar eerst dna registratie mogelijk was mag je nu alleen nog maar chippen. Belachelijk. Vooral omdat het risico dat er bij komt kijken voor jezelf is en er voor zover ik weet nog steeds geen fatsoenlijk onderzoek gedaan is naar de effecten van chippen op lange termijn.

Stel, ik vervoer mijn paard over de snelweg en word aangehouden. Controle op paspoort en identiteit.
Chipreader erlangs en ik kan gaan.

Hoe zie jij dit praktisch met dna of irisscan?

Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik denk dat er geen goede alternatieven zijn voor de chip.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:35

uryanne schreef:
Malenka schreef:

Stel, ik vervoer mijn paard over de snelweg en word aangehouden. Controle op paspoort en identiteit.
Chipreader erlangs en ik kan gaan.

Hoe zie jij dit praktisch met dna of irisscan?

Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik denk dat er geen goede alternatieven zijn voor de chip.

Dat is gewoon kwestie van ontwikkelingen van techniek.
Chip geeft meestal geen problemen maar is idd fraude gevoelig. En met dna is niet te sjoemelen ;).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:38

Dat begrijp ik. Als dat het doel is dan is de chip op het moment ook de beste keus. Maar zoals ik al schreef is er naar mijn weten amper onderzoek gedaan naar de chip en is bovendien het chippen volledig op eigen risico... maar wel verplicht!

Ik kan me zo voostellen dat de irisscan ook een snelle oplossing kan gaan bieden. Als dit op het moment nog niet zo is dat is jammer. Maar als men het idee af blijft wijzen dan zal er ook amper ontwikkeling in plaats vinden.

Het zou toch mogelijk moeten zijn om in het paspoort te vermelden welke registratie het dier heeft en dan altijd op beide te controleren om misbruik tegen te gaan? En als we niets meer in ons paard hoeven te plaatsen dat er niet hoort zou ik daar heel blij mee zijn. Wie zou daar iets op tegen hebben? Dan kunnen we beter helemaal over gaan op irisscan inplaats van chip. Maar dan moeten het wel eerst handzame apparaatjes zijn die direct cunnen controleren in een database. Ik weet niet hoe ver de ontwikkelingen zijn en wat de kosten zijn. Maar als het zou kunnen zou het een hele verbetering zijn.

Inderdaad; met DNA is niet te sjoemelen (althans, niet in een al volgroeid organisme).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:49

Yamcha schreef:
Tja, ik heb vooralsnog niet zoveel problemen met chippen. Mijn dieren zijn allemaal gechipt, en dat ding is zowat een rijstkorrel..... daar hebben ze heus geen last van.

En dat is dus niet waar. Uit recent onderzoek is gebleken dat zeker 30% van de paarden een negatieve reactie vertoond op de chip en dat het schadelijker is dan brandmerken.
Zie deze publicatie in de Hoefslag: "Zwitsers onderzoek: minder huidweefselschade bij brandmerken dan bij chippen"
http://www.dehoefslag.nl/2012/03/strijd-om-brandmerken-in-duitsland-gaat-door/#comment-2078

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:50

Ach, wat staat meneer Bleker weer open voor nieuwe innovaties, die misschien nu nog niet een 1 op 1 vervanging zijn, maar wel een grote verbetering kunnen betekenen in de toekomst... (not :z )

Ik heb natuurlijk de oplossing! Een iPhone app *D
Gewoon met je smartphone een foto maken van het oog van het paard, directe link naar de database die je binnen 20 sec precies verteld welk paard dit is en wie de eigenaar is en of het dier geregistreerd staat als gestolen. Meteen te zien door oom agent bij controle langs de snelweg, door een potentiële koper, door de VA die dan meteen ook de medische historie kan uitlezen via een andere database enz. Geen gedoe met cijfertjes uitlezen en vergelijken met een groezelig, verkreukt paspoort dat uit een hoekje gevist moet worden. Geen gezeur met chiplezers die het niet door, te oud zijn, niet beschikbaar (want echt niet elke agent loopt met een chiplezer rond hoor). Nee, meteen alle belangrijke gegevens zichtbaar, geen kans op fraude door gewoon een extra chip bij te planten.
En nou niemand met mijn idee aan de haal gaan hé ^) :')

Door nu al meteen te zeggen 'het gaat niet gebeuren' smoor je natuurlijk meteen alle mogelijke onderzoeken in de kiem. Want stel je voor, de chip zou eens vervangen gaan worden door iets dat écht risicoloos is voor het paard, en minder pijnlijk, en betrouwbaarder. Da ken toch nie! Dan ga je onderzoek stimuleren, zorgen dat er banen gecreëerd worden, bedrijven kunnen groeien enz. En dat kunnen we natuurlijk niet hebben!
Gaat de chipfabriek niet blij mee zijn. Die toch jaaarenlang gelobbyd heeft, hoop geld heeft uitgegeven aan lunches en dineetjes met de belangrijke dames en heren en met al die inspanningen toch een product op de markt heeft weten te zetten (als enige wettelijk goedgekeurd) dat niet voldoende getest is op levensduur en betrouwbaarheid, waarvan een aantal stamboeken na eerdere verplichting weer teruggekomen zijn wegens onvoldoende betrouwbaarheid, en waarmee gemakkelijk te frauderen valt, vanwege een niet waterdicht registratiesysteem. Dus daar moet je dan toch wel aardig voor zijn...

Want de chip is echt niet risicovrij :n Heb genoeg paarden langs zien komen die blijvend arbeidsongeschikt ( :+ ) zijn geworden door die dingen. Veulen werd gechipt, paar dagen later zweten op de halsspier, spiertrillingen, hals niet goed kunnen buigen. Nu 6 jaar later nog steeds zelfde probleem, veel onderzoeken geweest, volgens DA kan het niet door de chip komen (duh, zou ik ook zeggen, hij heeft 'm er zelf ingejast...), kliniek wil geen uitspraak doen, maar er zou wel eens sprake kunnen zijn van een lichaamsvreemd object dat de halsspier is binnengedrongen en daar een vervelende reactie veroorzaakt. Maar het is niet de chip hoor... Jaja. :') Ging in dit geval (gelukking) om een merrie met goed papier, dus ze is de fokkerij ingegaan, was een een hengstje geweest was 'ie nu worst.
Jonge hengst komt uit de opfok, moet keuringsklaar gemaakt worden (HK), eeerste keer longeren na 2 rondjes onregelmatig. Beest weer op stal, been spuiten, paar dagen rust, en weer proberen. Ja hoor, weer raak. DA erbij kijken, geen idee. Blijven stappen, afspuiten, enz. Uiteindelijk foto's gemaakt vanwege vermoeden OC(D). Wat blijkt, zit z'n chip in z'n sprong :?
Gewricht geirriteerd, gaan ontsteken, ontsteking heeft bot aangetast. Einde verhaal.
Volgens de chipfabrikant onmogelijk. Vertel dat maar eens aan de HH die voor goed geld een jong beestje heeft gekocht. Die serieuse kansen zag dit dier GGK te krijgen en zo z'n inverstering terug te verdienen en z'n bedrijf op gang te krijgen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:10

ChantalD, je overdrijft nu wel heel erg hoor. Leuk verhaal hoor. Maar om nu 2 paarden te noemen die last hebben. Hoeveel duizenden hebben geen last?

Wat me meer zorgen baart is dat een flinke hoeveelheid transponders uit een bepaalde productiebatch kapot gegaan is. Dat geeft echt problemen.

Dat met die app is wel een goed idee. Ik weet zeker dat Bleker ervoor openstaat. Er is nu geen goed alternatief voor het chippen. Dat is gewoon een feit. Hoe jammer ook.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:17

Ik ben niet pro chippen en niet contra ook niet.
Alleen irrisscan is niet echt een oplossing, heb nu een merrie die aan één kant volledig blind is dus wat doe je dan?

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:19

Was het maar waar dat ik overdreef, zou mij veel liever zijn hoor.
Dit zijn 2 heel duidelijke voorbeelden, waar de chip wel de boosdoener is, maar waar de fabrikant geen verantwoording voor neemt. Ik heb in de afgelopen 6 jaar zo'n 25 paarden meegemaakt die (tijdelijk of blijvend) hinder hebben ondervonden van de chip. Dat vind ik een schrikbarend hoog aantal, voor mij te hoog om aanvaardbaar te zijn, zeker als er geen alternatief is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:15

ChantalD schreef:
Was het maar waar dat ik overdreef, zou mij veel liever zijn hoor.
Dit zijn 2 heel duidelijke voorbeelden, waar de chip wel de boosdoener is, maar waar de fabrikant geen verantwoording voor neemt. Ik heb in de afgelopen 6 jaar zo'n 25 paarden meegemaakt die (tijdelijk of blijvend) hinder hebben ondervonden van de chip. Dat vind ik een schrikbarend hoog aantal, voor mij te hoog om aanvaardbaar te zijn, zeker als er geen alternatief is.

Ik wil je absoluur niet aanvallen of je bevindingen in twijfel trekken, maar 25 in 6 jaar tijd? Oei... In wat voor hoedanigheid kom jij deze tegen dan?

Ik durf wel te zeggen dat ik jaarlijks ook best veel paarden/ ponies zie. Maar ben nog nooit tegengekomen dat een dier er hinder van heeft/ had.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:20

Eponastable schreef:
Ik ben niet pro chippen en niet contra ook niet.
Alleen irrisscan is niet echt een oplossing, heb nu een merrie die aan één kant volledig blind is dus wat doe je dan?

Een irrisscan van een oog is 100 % uniek, dus al is maar een oog gescand is die scan uniek.

Leuke wetentje:
- In het EU Wet staat geschreven dat het ID systeem 'zichtbaar' moet zijn! :o? Een chip is zichtbaar?????
- Bij kloons, en als je een non-evassive methode wilt gebruiken (geen lichaamvreemd object) dan is een irisscan de ENIGE manier om twee uit elkaar te halen, want DNA is gelijk.
- Er zijn al +/- 5000 paarden in USA ge-irisscand ... de meeste zijn dure renpaarden.
- De irisscan 'project' is opgekocht door een chip fabrikant!!! >;) :roll: en zoals wij toen al zeiden tegen de ontwikkelaar, is het in de kast verdwenen! _-:(
- De 'ontwikkelde' irisscan werkt op principe van GSM en GPS systeem: meteen upload via sateliet naar central computer, data informatie (naam, sex, kleur, pedigree enz) kan via dezelfde weg geupload, EN er kan ook een foto van het paard ook meteen geladen.

Helaas overdrijft ChantalD niet ... de werkgroep heeft een dossier die HEEL dik is met voorvallen, erger nog het EU Committe aangaande paarden identificatie is op de hoogte hiervan. Enige probleem is vaak dat de symptomen niet gelinkt worden aan de chip implantant ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:25

Op schiphol lopen de hele dat mensen langs de irisscan en dan zou het voor paarden niet kunnen?
Geleuter....., niet willen zul je bedoelen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:55

Peterina schreef:
Helaas overdrijft ChantalD niet ... de werkgroep heeft een dossier die HEEL dik is met voorvallen, erger nog het EU Committe aangaande paarden identificatie is op de hoogte hiervan. Enige probleem is vaak dat de symptomen niet gelinkt worden aan de chip implantant ...

Dan heb je het over een werkgroep die data verzamelt. ChantalD heeft ze zelf gezien. Daarom vroeg ik mij af, hoe dat kan. Wellicht is zij ook actief in een werkgroep?

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:16

Haha, nee hoor, zit niet in een werkgroep :D
Ben volkomen onafhankelijk. Wat ik gezien heb was tijdens stages, werk, lesgeven enz. Gewoon, dagelijkse praktijk dus.
Wel allemaal in de regio, misschien dat hier gewoon per stom toeval een batch foute chips terechtgekomen is waardoor het percentage foutgevallen hoger ligt, of de lokale DA is gewoon een prutser (goed mogelijk, heb hem rare fratsen zien uithalen soms... _O- ).
In ieder geval gaat het vaker fout als over het algemeen aangenomen wordt. Helaas (zoals Petrina ook schrijft) worden problemen vaak niet toegeschreven aan de chip, zelfs als het overduidelijk is. 'Want die zijn toch zo veilig, staat in alle onderzoeken, dus het zal wel wat anders zijn. ' En zolang DA's en klinieken dat blijven volhouden, blijven de gegevens 'goed' en is de fabrikant veilig.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:01

onderstaand parodie zegt genoeg... (althans voor mij)
http://www.youtube.com/watch?v=pz5xIdalSXg

Snap niet dat er geen proefperiode word gehouden met die iris scan. Wie weet is het juist een grote stap naar de toekomst. Niet alleen ivm dieren maar ook mensen. Daarbij komt dat je ook nog DNA er aan vast kan koppelen ofzo.... Zou wel goed zijn voor een volledige database voor mens en dier....(in geval van delicten ofzo)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:49

Ik blijf het vreemd vinden dat je een lichaam moet aanpassen om herkenbaar te zijn, terwijl het dus ook kan terwijl je het lichaam intakt laat. Het lijkt me dat je met een irisscan ook weinig kan sjoemelen...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:02

Motje11 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat je een lichaam moet aanpassen om herkenbaar te zijn, terwijl het dus ook kan terwijl je het lichaam intakt laat. Het lijkt me dat je met een irisscan ook weinig kan sjoemelen...

Uiteindelijk is het hele registratie en identificatie verhaal een wassen neus.
Het is bedoeld om, in geval van dierziekten snel in kaart te brengen waar en hoeveel dieren zich ergens bevinden. In 2004 (geloof ik) is het verplicht geworden om te chippen. Na 8 jaar is het doel nog niet bereikt. Dus tja...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:20

uryanne schreef:
Motje11 schreef:

Uiteindelijk is het hele registratie en identificatie verhaal een wassen neus.
Het is bedoeld om, in geval van dierziekten snel in kaart te brengen waar en hoeveel dieren zich ergens bevinden. In 2004 (geloof ik) is het verplicht geworden om te chippen. Na 8 jaar is het doel nog niet bereikt. Dus tja...

Nederland heeft ook geen centrale Nationale Databank waar de chip informatie cq paarden gegevens in staan, dus vraag mij af hoe ze iets gaan 'terugvinden' in geval van een uitbraak.

In Belgie is er wel een Nationale Databank en deze werkt via de Stamboeken en de Ruiter Ver. Een stamboek veulen wordt niet geregistreert als de chip procedure niet eerst is afgewerkt (Stamboek krijgt geen vrijgave om paspoort uit te geven voordat chip/paard gegevens zijn ge-encodeert in de Databank); deelname aan wedstrijden kan niet als het paard niet gechipt is en een Equipas of Paspoort (stamboek) heeft. Paarden mogen ook niet verhandeld worden zonder chip+paspoort+mutatie formulier (deze laatste is bewijs van encodering in Databank) ... alhoewel er nog altijd wel zonder het nodige verhandeld worden, helaas zijn de kosten dan voor de koper.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:31

Dus in Belgie is het ook niet waterdicht? Tja...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:37

uryanne schreef:
Dus in Belgie is het ook niet waterdicht? Tja...

Al lange niet!!! En er wordt ook nog HEEL veel geprutst met dubbele paspoorten, dubbel chips (eerste blijkt niet meer te werken of niet meer terug te vinden), enz enz.

Ook de kosten zijn belachelijk hoog voor bijvoorbeeld een shetlander die als grasmachine door het leven moet gaan. Je koopt het beestje voor +/- 50 euro en dan kost het 52 euro om het te encoderen enz, EN het kost nog +/- 60 euro aan DA kosten om te chippen. Je mag dan verwachten dat veel mensen afzien en de risico op boetes wel nemen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:43

Peterina schreef:
Ook de kosten zijn belachelijk hoog voor bijvoorbeeld een shetlander die als grasmachine door het leven moet gaan. Je koopt het beestje voor +/- 50 euro en dan kost het 52 euro om het te encoderen enz, EN het kost nog +/- 60 euro aan DA kosten om te chippen. Je mag dan verwachten dat veel mensen afzien en de risico op boetes wel nemen.

Dat is het probleem van de fokker die besluit een pony te fokken die als grasmaaier door het leven moet. Ik noem dat weer een voordeel van de chipverplichting :D

Ik heb erg weinig medelij met vermeerderaars...