Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Malenka schreef:Omdat Bleker er nog steeds van uit gaatdat de chip een levenlang goed blijft en daar niet mee te sjoemelen is. De chip contoleren is een kwestie van seconden en is daarom makkelijker.
Ik ben het zelf nog steeds niet eens met de chipverplichting en juich alternatieven zeker toe. Maar verwacht vooralsnog geen verandering van de regels. Ze zijn sinds het invoeren van verplichte registratie alleen maar aangescherpt. Waar eerst dna registratie mogelijk was mag je nu alleen nog maar chippen. Belachelijk. Vooral omdat het risico dat er bij komt kijken voor jezelf is en er voor zover ik weet nog steeds geen fatsoenlijk onderzoek gedaan is naar de effecten van chippen op lange termijn.
uryanne schreef:Malenka schreef:Omdat Bleker er nog steeds van uit gaatdat de chip een levenlang goed blijft en daar niet mee te sjoemelen is. De chip contoleren is een kwestie van seconden en is daarom makkelijker.
Ik ben het zelf nog steeds niet eens met de chipverplichting en juich alternatieven zeker toe. Maar verwacht vooralsnog geen verandering van de regels. Ze zijn sinds het invoeren van verplichte registratie alleen maar aangescherpt. Waar eerst dna registratie mogelijk was mag je nu alleen nog maar chippen. Belachelijk. Vooral omdat het risico dat er bij komt kijken voor jezelf is en er voor zover ik weet nog steeds geen fatsoenlijk onderzoek gedaan is naar de effecten van chippen op lange termijn.
Stel, ik vervoer mijn paard over de snelweg en word aangehouden. Controle op paspoort en identiteit.
Chipreader erlangs en ik kan gaan.
Hoe zie jij dit praktisch met dna of irisscan?
Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik denk dat er geen goede alternatieven zijn voor de chip.
. 
Yamcha schreef:Tja, ik heb vooralsnog niet zoveel problemen met chippen. Mijn dieren zijn allemaal gechipt, en dat ding is zowat een rijstkorrel..... daar hebben ze heus geen last van.
)
Heb genoeg paarden langs zien komen die blijvend arbeidsongeschikt (
) zijn geworden door die dingen. Veulen werd gechipt, paar dagen later zweten op de halsspier, spiertrillingen, hals niet goed kunnen buigen. Nu 6 jaar later nog steeds zelfde probleem, veel onderzoeken geweest, volgens DA kan het niet door de chip komen (duh, zou ik ook zeggen, hij heeft 'm er zelf ingejast...), kliniek wil geen uitspraak doen, maar er zou wel eens sprake kunnen zijn van een lichaamsvreemd object dat de halsspier is binnengedrongen en daar een vervelende reactie veroorzaakt. Maar het is niet de chip hoor... Jaja.
Ging in dit geval (gelukking) om een merrie met goed papier, dus ze is de fokkerij ingegaan, was een een hengstje geweest was 'ie nu worst.
ChantalD schreef:Was het maar waar dat ik overdreef, zou mij veel liever zijn hoor.
Dit zijn 2 heel duidelijke voorbeelden, waar de chip wel de boosdoener is, maar waar de fabrikant geen verantwoording voor neemt. Ik heb in de afgelopen 6 jaar zo'n 25 paarden meegemaakt die (tijdelijk of blijvend) hinder hebben ondervonden van de chip. Dat vind ik een schrikbarend hoog aantal, voor mij te hoog om aanvaardbaar te zijn, zeker als er geen alternatief is.
Eponastable schreef:Ik ben niet pro chippen en niet contra ook niet.
Alleen irrisscan is niet echt een oplossing, heb nu een merrie die aan één kant volledig blind is dus wat doe je dan?
Een chip is zichtbaar?????
en zoals wij toen al zeiden tegen de ontwikkelaar, is het in de kast verdwenen!
Peterina schreef:Helaas overdrijft ChantalD niet ... de werkgroep heeft een dossier die HEEL dik is met voorvallen, erger nog het EU Committe aangaande paarden identificatie is op de hoogte hiervan. Enige probleem is vaak dat de symptomen niet gelinkt worden aan de chip implantant ...
). Motje11 schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat je een lichaam moet aanpassen om herkenbaar te zijn, terwijl het dus ook kan terwijl je het lichaam intakt laat. Het lijkt me dat je met een irisscan ook weinig kan sjoemelen...
uryanne schreef:Motje11 schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat je een lichaam moet aanpassen om herkenbaar te zijn, terwijl het dus ook kan terwijl je het lichaam intakt laat. Het lijkt me dat je met een irisscan ook weinig kan sjoemelen...
Uiteindelijk is het hele registratie en identificatie verhaal een wassen neus.
Het is bedoeld om, in geval van dierziekten snel in kaart te brengen waar en hoeveel dieren zich ergens bevinden. In 2004 (geloof ik) is het verplicht geworden om te chippen. Na 8 jaar is het doel nog niet bereikt. Dus tja...
uryanne schreef:Dus in Belgie is het ook niet waterdicht? Tja...
Peterina schreef:Ook de kosten zijn belachelijk hoog voor bijvoorbeeld een shetlander die als grasmachine door het leven moet gaan. Je koopt het beestje voor +/- 50 euro en dan kost het 52 euro om het te encoderen enz, EN het kost nog +/- 60 euro aan DA kosten om te chippen. Je mag dan verwachten dat veel mensen afzien en de risico op boetes wel nemen.