Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:05

Nieuwsredactie / http://www.dailymail.co.uk

Na twee jaar te zijn behandeld met pijnlijke therapieen en huidtransplantaties, blijkt de elf jaar oude Suki weer goed gezond. De merrie verbrandde in augustus 2009 meer dan 70% van haar huid. Een team van veterinairen werkte hard aan haar herstel. Het paard moest een groot aantal operaties ondergaan, maar maakt het nu weer goed. Haar eigenaresse, Fran Wade, hoopt dat Suki een inspiratie zal zijn voor mensen met ernstige brandwonden.

"Het is het ergste wat je als paardeneigenaar kan overkomen. Ik wist dat Suki opgesloten stond in haar stal toen de brand uitbrak, en ik wist zeker dat ze het niet zou overleven," aldus Fran.

"Toen ik hoorde dat de brandweermannen haar levend hadden gevonden, wist ik dat er een reden was dat ze het mocht overleven. Ik wilde niet meer opgeven.

Veterinairen hebben mij gewaarschuwd over de hoge kosten van de behandelingen en dat het misschien niet succesvol zou zijn. Het zou ook niet zeker zijn of ik haar ooit weer zou kunnen rijden. Maar ik heb geen moment getwijfeld. Suki hoort bij de familie. Ik wilde doen wat ik kon om haar te helpen en het is een wonder dat ze er nog steeds is."

De brandweer wist vier paarden te bevrijden uit de brandende stallen, maar Suki was zeer zwaargewond omdat vallend puin op haar rug was gevallen. "Een van de ooggetuigen vertelde me dat ze een brandend paard uit de stallen zagen komen. Ik ben er later achter gekomen dat dit Suki is geweest."

"Zij en de andere paarden renden de heuvels in, en toen de brandweer hen later aantrof dachten ze dat ze dood was. Al haar vacht was volledig weggebrand. Haar ogen waren opgezwollen en zaten dicht en ze had over haar hele lijf enorme brandblaren."

"Ze is gebracht naar de intensive care van een speciale kliniek in New Bolton. Ik mocht haar zien maar herkende haar in eerste instantie niet. Toen ik door de deur liep en haar naam riep hinnikte ze zachtjes naar me. Toen wist ik dat we nog niet mochten opgeven en dat ik alles moest doen om haar te redden."

Suki's hoofd was zo ernstig verbrand dat het veterinaire team dacht dat ze blind zou worden, maar binnen een week opende Suki haar ogen en na twee jaar vol met intensieve therapie groeit er weer huid op haar rug. Het paard mag nu eindelijk naar huis. De behandeling heeft bijna 18.000 dollar, maar volgens Fran was dit het helemaal waard.

"Sommige dieren geven gewoon op, maar Suki is een vechter. Ze is ontzettend vriendelijk en vond al dat gefriemel aan haar helemaal niet erg. Het enige probleem waar we tegenaan liepen was het toedienen van de dagelijkse dosis antibiotica. Dit is uiteindelijk gelukt door het in snoepjes te verbergen."

"Het is echt geweldig hoeveel mensen ze nu inspireert. Haar verhaal werd verteld in een veterinair tijdschrift en een vrouw nam daarom contact met mij op. Haar zoon raakte ernstig verbrand door ene ongeluk en hij wilde Suki graag ontmoeten. Het heeft hem ontzettend geholpen en dieren kunnen veel troost bieden. Suki is dit jaar daarom ook uitgenodigd om kinderen met brandwonden te bezoeken bij Camp Susquehanna in Pennsylvania."

"Deze hele ervaring heeft ons veel tijd, geld en tranen gekost, maar mijn meisje is er nog steeds en ik zou het zo weer opnieuw doen. Volgens veeartsen overleven de meeste paarden met een lichaam dat voor meer dan 70% is verbrand, het niet. Suki is een vechter. Ze is veel moediger als ik."

"Misschien kan ik haar nooit meer rijden, maar dat geeft niet.
Ze is nog steeds perfect, of ze nu littekens heeft of niet."

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

Lante

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:08

En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:09

Heftig zeg, maar wel een lijdensweg voor een paard, ik had denk ik humaner geweest en haar in laten slapen. 70 % Is echt veel de huid zal nooit meer soepel worden door littekenweefsel, bewegen zal zeer blijven doen, fisio helpt de huid oprekken, maar dit zal ook pijn doen toch.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:09

Lante schreef:
En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

Je haalt de woorden uit mn mond vandaan..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:10

Er heeft ook een verhaal van een ander paard op bokt gestaan die ook ver verdrand was. Daar wordt ook weer mee gesprongen. Dat was een schimmel.

Edit ; topic gevonden. [ITP] Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet vinden. Vind het aan de ene kant voor het paard fijn dat het nog een kans krijgt maar aan de andere kant wat voor een kans
Laatst bijgewerkt door xxelviraxx op 11-05-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:11

Jeetje wat moet dat pijn hebben gedaan :=.
Tsja over wat er toen had moeten gebeuren kan je al niks meer doen, zolang het paard dan nu maar geen pijn meer heeft.

Bij de 1e foto is dat een halster?

Origineel

xxelviraxx schreef:
Er heeft ook een verhaal van een ander paard op bokt gestaan die ook ver verdrand was. Daar wordt ook weer mee gesprongen. Dat was een schimmel.

Die heb ik ook gezien inderdaad.
Toen kwam deze discussie ook toch zeg maar?

Anoniem

Jantine_ schreef:
Lante schreef:

Je haalt de woorden uit mn mond vandaan..

Ja idd .. sorry maar ik vind het walgelijk dat je je paard zolang heb laten creperen...

BeeMed

Lante schreef:

amen...

Vind het vaak erg moeilijk waar de grens licht tussen liefde en egoisme. Maar vind dit echt een geval egoisme.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:12

Ik vind het knap dat het dier zo hersteld is maar ik vind het persoonlijk dierenmishandeling zo'n dier zoiets te laten doorstaan. Ik had zelf voor het dier gekozen en het in laten slapen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:13

Lante schreef:

Ik dacht precies hetzelfde :j . Als je echt een top eigenaar was, had je dit paard al dat leiden bespaard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:13

Ik had ook gekozen voor inslapen. Een paard moet paard kunnen zijn en een paar maanden herstel is te overzien, maar de rest van zijn leven... :n

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:14

70% verbrand is wel heel erg veel. Ik zou mijn paard hier niet mee willen laten leven, hoe erg ik het ook zou vinden om hem te moeten missen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:14

__Nathalie__ schreef:
Ik vind het knap dat het dier zo hersteld is maar ik vind het persoonlijk dierenmishandeling zo'n dier zoiets te laten doorstaan. Ik had zelf voor het dier gekozen en het in laten slapen.

mee eens....

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:15

Dieuwkee schreef:
xxelviraxx schreef:

Die heb ik ook gezien inderdaad.
Toen kwam deze discussie ook toch zeg maar?

inderdaad.
en ik vind het zelf heel dubbel.
als je ziet hoe het geneest dan denk je wooow wat geweldig mooi.
maar als je de eerste foto's ziet, dat het net gebeurd is zou ik zelf er voor kiezen om hem/haar zo snel mogelijk uit haar lijden te verlossen.

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:16

Lante schreef:

Dat was precies mijn eerste gedachte... Ik snap dat het moeilijk is om te beslissen om het paard in te laten slapen, maar ik denk dat de lijdensweg van dit paard ook heel erg lang is en dat de pijn nooit volledig weg zal zijn! Paard zal ook getraumatiseerd blijven door wat ze heeft meegemaakt lijkt mij. Uiteindelijk is dit in mijn ogen niet in het belang van t paard gedaan maar puur voor het eigen geluk van de eigenaar, nee, ik kan hier niet blij van worden... :n

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:17

Super zeg dat het beestje zo is opgeknapt! :D
Ik heb er een dubbelgevoel over. 2 jaar is lang ja, maar ja 100% herstel is dan wel verzekerd. Hoeveel mensen stappen niet een aantal jaren met hun paard vanwege een peesblessure. Is toch ook pijnlijk? Paard staat op stal, mag niet op de wei. Wordt een aantal keren per dag van stal gehaald om te stappen op het harde. En de kans op 100% herstel is dan wel onzeker.

Sja ik snap de keuze van de vrouw om toch hiervoor te kiezen. Zeker als je de garantie krijgt dat je paard 100% de oude wordt.

Geen idee wat ik zou doen in de situatie trouwens. Lastige keus....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:18

Lante schreef:

Dat vraag ik me niet af hoor. Ik vind dit walgelijk. Het toppunt van egoisme!

HEt begnt al bij de eerste zin van het artikel: Na twee jaar te zijn behandeld met pijnlijke therapieen en huidtransplantaties

Ik heb hier geen woorden voor vind walgelijk eigenlijk nog veel te zacht uitgedrukt.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:19

Lastig hoor. Aan de andere kant heeft dat paard nu wel haar leven nog en kan ze prima doen waar ze voor op de wereld is gezet (grazen en voortplanten, laten we even heel kort door de bocht redeneren).
Ik ga er vanuit dat het haar wel iets makkelijker is gemaakt met pijnstiller etc.
Heftig verhaal. Ik weet niet wat ik had gedaan.... Maar om het direct egoistisch te noemen vind ik niet juist....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:21

Een paard moet een paardwaardig leven kunnen leiden. Dat betekent dus ook in een groep en op het land, en pijnvrij door het leven kunnen gaan. Een dergelijk revalidatietraject zoals in het eerste bericht beschreven had ik het paard niet aangedaan. Maar iedere eigenaar maakt daarin zijn eigen keuze en wie zijn wij om een oordeel te vellen over keuzes die een ander maakt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:22

Mensen die ternauwernood een brand overleven en maanden in coma worden gehouden
door hun familie etc. omdat ze zwaar verbrand zijn of juist niet in coma zijn maar er ook
mee moeten leren leven en 80 operaties ondergaan geven we toch ook niet een spuitje?

Je kunt het egoistisch noemen.. ik weet ook niet precies wat ik er van vind.. maar het feit dat
de eigenaar er zo verdomde veel geld in gestoken heeft om dat beestje op te knappen moet
ook wel wat zeggen..

Wat zou JIJ voor je kind doen? Zou jij je kind een kogel door de kop jagen als het zo verbrand is?
Voor mij is mijn paard mijn kind namelijk.. Heb mijn vorige paard "overleeft" en ik ben nog steeds
zwaar aan het rouwen. Ik heb hem laten gaan omdat ik geen geld had om hem met allerlei
dingen in te laten spuiten en te hopen dat ik hem nog een paar jaar kon rekken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:22

Leuk dat dit paard als 'inspiratie' dient maar was het al die pijn waard?
Ik zou haar echt hebben laten inslapen, zo'n lijdensweg bespaar ik mijn dieren...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:25

moest ook gelijk aan dat topic van Pascha denken, waarbij TS beweerde dat paard geen pijn heeft gehad.
Maar goed, ik blijf het dubbel vinden. Paard heeft zeker pijn gehad ja, maar wat maakt dat je gaat beslissen het paard in te laten slapen. Als een mens verbrand is, doen we er alles aan om hem te redden. Ik denk dat het dier zelf wel aan kan geven of hij wil blijven leven of niet. Als je ziet dat hij niet meer vecht, moet je ook niet egoistisch zijn en het dier laten gaan.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:25

Pfff, idd dubbel gevoel.

ik moet eerlijk zeggen dat ik absoluut niet weet wat ik zou doen als ik in zo'n situatie zou zitten.
Dat kan ik pas beslissen op het moment van.
Nu neig ik naar inslapen, maar je weet absoluut niet wat voor rol de DA's hierbij hebben gespeeld.

Voor nu is het super dat het besie zo goed is opgeknapt.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:26

Dat ziet er heftig uit.. Gelukkig gaat het nu beter.