GD waarschuwt voor eikelvergiftiging bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

GD waarschuwt voor eikelvergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 06:55

*http://www.levendehave.nl
Ingezonden door brease

De Gezondheidsdienst voor Dieren waarschuwt dit najaar voor vergiftiging door eikels bij herkauwers en paarden. Het is dit jaar een goed eikeljaar. Vooral als ze nog groen zijn en toch van de boom afvallen, vormen ze een risico. Eikels en ook groene eikenbladeren bevatten tannine.

De GD adviseert herkauwers en paarden uit de wei te halen waar na buien en harde wind veel eikels liggen. Dit jaar dragen de eikenbomen heel veel eikels. Na opname van grote hoeveelheden onrijpe eikels komen bij alle landbouwhuisdieren vergiftigingsverschijnselen voor in combiatie met een ernstige maagdarmontsteking. In lichte gevallen komen spijsverteringsstoornissen voor, die gepaard gaan met verstopping en bloederige diarree.

De ziekteverschijnselen bij paarden bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, met als gevolg maagzweren, maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede. Het begint meestal met een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Blijkt je paard tijdens het poetsen gevoelig in de buikstreek, dan kan dat wel eens duiden op een eikelvergifiging. Ook schapen verdragen eikels slecht. Ze worden onrustig, weigeren voer, krijgen last van verstopping (obstipatie) en koliek, bloederige diarree en een dikke buik. Soms vertonen ze een stijve gang, gevolgd door verlammingsverschijnselen. Ze drinken en urineren veel.

gohya

Re: GD waarschuwt voor eikelvergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:25

Dit was al heel lang bekend,maar wat doe je als je weiland omheind is met eikebomen? Ja uit het weiland halen,of iedereen hun paarden zomaar ergens anders kan stallen.
Mijn paarden eten al jaren lang eikels,ook groene,maar zijn gelukkig nog nooit ziek geworden.
Ik hoop elk jaar maar dat ze niet teveel eikels eten,en ik vind er weinig in hun mest terug,dus eten ze er niet heel veel van.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:31

Misschien kun je de randen, waar de meeste eikels vallen, afrasteren?
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik 2 weilanden heb waarvan er maar 1 omheind is met eiken.
Dus richt ik het zo in dat ze zo lang mogelijk onder de eiken lopen en als de eikels beginnen te vallen breng ik ze naar het andere weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:34

Eikels kunnen inderdaad hele nare dingen opleveren... Thuis zetten wij ook de randen af waar ze vallen. Wil geen risico lopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:49

Ik heb een stuk weiland afgesloten waar de meeste eikels vallen.In de andere 2 weilanden vallen helaas ook eikels,maar wel minder.Helemaal eikelvrij maken zal niet lukken.Het zijn ook nog de Amerikaanse eikebomen,die reuzen onder de eikebomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:36

Hier ook een aantal eiken. Ik zei gisteren nog, het wordt weer tijd om de eiken-stukjes af te zetten. Ik span er elk jaar een lint omheen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:42

Als ze nog genoeg gras hebben of ruwvoer krijgen, zullen ze niet veel eikels gaan eten.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:44

Hoe zit het met kastanje bomen, of stel ik nu een hele domme vraag? :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:47

FriesWytske schreef:
Als ze nog genoeg gras hebben of ruwvoer krijgen, zullen ze niet veel eikels gaan eten.

Hier ligt een grote bult hooi, het gras staat hoog genoeg, ze hebben zelfs hun graaskorf nog om, en toch zodra ik de wei open zet staan ze direct onder de eikenboom }:0

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:54

gett schreef:

Kastanjes lusten ze niet. Het blad ervan gaan de mijne ook niet aan, alleen 1 vind het soms leuk om aan de bast te knagen. Maar ook dat eet ze niet echt.

8nnemiek schreef:
FriesWytske schreef:

Hier ligt een grote bult hooi, het gras staat hoog genoeg, ze hebben zelfs hun graaskorf nog om, en toch zodra ik de wei open zet staan ze direct onder de eikenboom }:0

En jep dat is hier hetzelfde. Als ze de kans krijgen laten ze alles staan om eikels te zoeken. Om die reden mogen ze hier dan ook niet op die stukken als de eikels vallen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:58

Hier geen last van eikels etende paarden, ondanks dat ze bij eikelbomen staan. Ze zullen best wel eens een paar op eten. En daarom een paar jaar terug ook advies gevraagd aan de dierenarts. En die gaf me toen hetgeen wat ik eerder verteld heb door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:03

rina schreef:
gett schreef:

Kastanjes lusten ze niet. Het blad ervan gaan de mijne ook niet aan, alleen 1 vind het soms leuk om aan de bast te knagen. Maar ook dat eet ze niet echt.

Tamme kastanjes zijn ze hier gek op. Die zijn niet giftig, maar toch laat ik ze er liever niet van eten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:16

Hier hebben ze onbeperkt voordroog staan,maar toch is er sowieso eentje die eikels gaat eten.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:42

Ik heb ook een lintje gespannen om onze eikenboom. Kleine moeite en gewoon voor de zekerheid....

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:48

Niet alleen eikels zijn gevaarlijk.
Echt giftig en dodelijk is alles aan de Esdoorn. Heb het afgelopen Januari helaas zelf moeten ondervinden bij mijn paard.
Blad en zaden die vanaf de herfst in de wei waaien en jonge zaailingen in het voorjaar zijn giftig voor paarden.
Neem maatregelen en zaag deze bomen in de buurt van je weiland om, voordat ze hun zaad en bladeren laten vallen.

fasiongril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:50

en eikel is niet slect want de paarden worden er nooit ziek vaan en ze krijgen het wl eens

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:08

fasiongril schreef:
en eikel is niet slect want de paarden worden er nooit ziek vaan en ze krijgen het wl eens

Dat is dan niet zo handig en kun je beter niet meer doen. Grote hoeveelheden kunnen wel echt heel erg gevaarlijk zijn. Je hebt gewoon heel veel geluk gehad dat ze er nog geen last van hebben gekregen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:52

Je hebt 'cookie monsters' maar ik heb 'eikelmonsters' op de wei.

Krijgen 'smorgens hun hooi, hun eetbak en dan de weien op ... en recht naar die wei met eikenbomen.

fasiongril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:14

nee want min vader geeft het ook altijt en die weet heel veel van paarden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:28

fasiongril schreef:
nee want min vader geeft het ook altijt en die weet heel veel van paarden

Niet genoeg blijkbaar. Ik zou je vader echt vertellen dat niet meer te doen! Laat hem ook dot artikel lezen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:36

hier ook van de week de weide afgesloten (het deel waar ze vallen) en hark om de dag alles netjes weg. wat een rotzooi zeg. hier eten ze soms wel eens een eikeltje van wat er dan nog licht maar dat zullen er hooguit 5 zijn.

maar beter het zekere voor het onzekere en de weide afsluiten. er vallen dit jaar ook veel groene heb ik gezien/gemerkt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:39

Klopt!
Door de harde regen en wind verliezen veel bomen hun vruchtjes voortijdig :j

Extra oppassen (en harken ;) ) dus!

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:59

Hier gelukkig geen last van eikenbomen, maar als ze er stonden zou ik er inderdaad ook een lintje omheen spannen.

Nu komt wel bij mij de vraag op waarom paarden er van eten als het niet goed voor ze is. Normaal zijn ze toch prima in staat om giftig voedsel te onderscheiden van niet giftig? Of gebeurt er na het vallen van de eikels iets wat de geur camoufleert, net zoals bij st jacobskruid dat gedroogd is?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:24

@Joske_Fleur
Het is een misvatting om te denken dat paarden van nature weten wat giftig is of niet.

Paarden vinden eikels gewoon lekker. En een paar eikels is ook niet zo heel erg, maar als ze er veel van eten krijgen sommige paarden daar last of zelfs erg veel last van.

En dat geldt ook voor esdoorn.
Paarden vinden de esdoornbladeren en zaden gewoon lekker omdat die een lekker zoete smaak hebben.
En al zijn de bladeren, zaden en zaailingen van de esdoorn voor paarden zelfs in vrij kleine hoeveelheden dodelijk, ze eten ze toch op omdat ze lekker zijn.

Het is dus niet zo dat ze van nature weten waar ze vanaf moeten blijven.

Jacobskruiskruit laten ze in de wei staan omdat het vies smaakt, niet omdat ze weten dat het gistig is.
Zodra de vieze smaak verdwijnt, als het gedroogd is, eten paarden het gewoon lekker op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:33

Ook de Robinia [Valse Acacia] is heel erg giftig voor paarden. Ik heb veel van zulke bomen om me weiland staan en regelmatig sneuvelt er zo'n boom door de storm en valt precies in de wei.Mijn pony eet er dan van.Ik haal die boom dan zo snel mogelijk weg,maar kan niet voorkomen dat hij er niks van eet.Hij is verder nog nooit ziek ervan geworden.

Miss. heeft het ook te maken met een sterke maag?