Aangifte tegen Verburg wegens verwaarlozing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Aangifte tegen Verburg wegens verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:24

http://www.telegraaf.nl/

De landelijke stichting Zinloos Geweld tegen Dieren heeft aangifte gedaan tegen Landbouwminister Verburg omdat in beslag genomen paarden tijdens een transport zouden zijn verwaarloosd.

Het ging om paarden die in beslag waren genomen bij een manege in het Twentse Harbrinkhoek. Nadat de dieren terug gingen naar de rechtmatige eigenaar bleken ze daar bij aankomst gewond.

,,Het ging om verse verwondingen”, aldus Henk ten Napel, voorzitter van de stichting Zinloos Geweld tegen Dieren. ,,We hebben daar niet alleen ooggetuigen van, maar ook een rapport van een dierenarts. Er zijn zeven paarden tegelijk in een trailer gestopt en dat had gewoon nooit mogen gebeuren.”

Ten Napel zegt overigens dat er bij de landelijk opererende stichting vaker klachten binnenkomen dat honden, katten, paarden en andere dieren die in beslag zijn genomen tijdens hun verblijf – onder toezicht van het ministerie van LNV – slecht zouden worden verzorgd. "Alleen al bij vogels gaat het om een tiental klachten per jaar. Voor de goede orde: ik wil geen waardeoordeel vellen of een dier terecht of onterecht in beslag is genomen. Het enige waar het me om gaat, is het welzijn van het dier.”

De stichting heeft daarom deze week bij de politie Twente aangifte gedaan tegen Verburg. ,,Zij is en blijft de hoofdverantwoordelijke. Ik wil dat de politie dit tot op de bodem uitzoekt”, aldus voorzitter Ten Napel.

Een woordvoerder van LNV laat weten niet op de aangifte te willen reageren. "Officieel weten wij nog van niets. We wachten nu eerst af wat politie en justitie gaan doen.”

Een woordvoerster van de Dienst Regelingen, het onderdeel van het ministerie van Landbouw dat gaat over in beslag genomen dieren, liet eerder al tegenover deze krant weten dat daar per jaar slechts incidenteel een klacht binnenkomt. Momenteel worden de kwaliteitseisen voor beheerders van opvanghuizen voor in beslag genomen dieren verder aangescherpt.

Let op! Het volgende filmpje bevat schokkende beelden!
Klik hier voor een filmpje.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:08

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:33

Die komt sowieso wel los, wees daar maar niet bang voor.... :D

Arabesk

Re: Aangifte tegen Verburg wegens verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:54

Tja, ik heb twee keer van dichtbij gezien hoe in beslag genomen paarden in donkere hokken werden gestopt in een loods, waar ze niet eens hun hoofd omhoog konden doen :7

Het andere geval: dieren werden gelijk verkocht aan een zeer dubieuze worstenfabriek in België.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:27

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:41

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:58

prima die aangifte, bij inbeslagname moet je er toch vanuit kunnen gaan dat er gedacht wordt om het welzijn van de dieren, ik vind dit schokkend en schandalig. Ik hoop dat er ook wat mee en aan gedaan gaat worden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:02

Heeft iemand ook foto's of een filmpje van de dieren bij inbeslagname ? De laatste inbeslagname, want er zijn er meerdere geweest, was op 7 februari 2008 en het filmpje is van 18 april 2008....in duitsland gemaakt bij de eigenaars zelf thuis.

Kunnen jullie je niet drukker maken om de personen waar telkens die paarden in beslag genomen worden door de jaren heen meneer ten napel ? Of nemen ze paarden voor de lol in beslag die in top conditie verkeren en zo terug worden gebracht.......welke gek geeft paarden terug aan dit soort mishandelaars trouwens ? Is dat geen zinloos geweld dan ?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:53

Weet dan niet wanneer de paarden beter af zijn als ik de foto's zo bekijk, als ze in beslag worden genomen of als ze blijven staan waar ze verwaarloosd worden :(:)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:14

Mijn god, dit is werkelijk verschrikkelijk. |( Zijn die paarden tijdens het transport aan een trekhaak vervoerd of zo? Hoe krijg je het voor elkaar om een dier op transport op die wijze te verminken?
In dat geval zijn ze bij de verwaarlozer echt wel beter af. :(

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:31

aangifte tegen verburg? dat dacht ik erst, maar nadat ik dat filmpje heb gezien denk ik maar een ding: en terecht!

walgelijk wat die paarden is aangedaan. en begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat ze beter hadden kunnen blijven staan waar ze stonden, maar dat ze in deze toestand ( want dat is het een toestand) terug moeten keren naar hun eigenaar gaat mijn begrip te boven. kan je niet eens voor degelijk transport zorgen als instantie die tegen onnodig dierenleed is. ben je nou zo dom, dat je wel dieren weghaalt maar daarna er niet over nadenkt hoe ze veilig vervoerd moeten worden. ronduit achterlijk!

vooral dat arme eerste dier, waar grote schaafwonde op z'n achterhand zitten, schaafwonden en sneden op z'n hoofd( waar uiteindelijk nietjes in geschoten moeten worden om het te hechten), een rijtwond in z'n voorbeen en vooral een stuk (!) van ze achterhoef eraf. paard weet van de pijn niet meer hoe die moet staan. idioot!
en dan de eerste haflinger waarbij alle vier de benen onder het bloed zitten.
maar ook ander dieren waar schaafwonden, rijtwonden, sneden en andere verwondingen te zien zijn. om nog maar niet te spreken over het feit dat ALLE dieren doordrenkt zijn van het zweet.

al wordt deze aangifte verder niet vervolgd, dan mag ik toch hopen dat deze beelden men een flink op de feiten drukt, want dit is geen manier om om te gaan met dieren. en het is belachelijk dat een overheidsinstantie, die dieren hiervan hoort te redden notabene, dit bij paarden aandoet.

gewoonweg walgelijk

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:47

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:05

@Perrokai:
Bedankt voor die link!

Aan iedereen:
Lees de link van Perrokai voordat je oordeelt. Want er zit hier een luchtje aan... De persoon van wie de paarden in beslag waren genomen heeft wel meer op haar kerfstok, wellicht zelfs deze verwondingen!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:06

Goed dat de verantwoordelijke minister erop wordt aangesproken! Alleen jammer dat het eerst, alweer, zover moet komen...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:14

dat artikel werpt weer een heel andere blik op het verhaal.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:38

Maar dan nog vind ik dat de LID zou moeten worden aangeklaagd voor het TERUG brengen van de paarden naar een dergelijk misselijk persoon.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:39

In deze is het te gek voor woorden dat die paarden überhaupt teruggegaan zijn naar de eigenaar.

Ik vergelijk haar een beetje met een persoon die d'r kinderen ziek maakt voor de broodnodige aandacht. Zo vermoed ik dat zij het doet met de paarden. Soort syndroom van Münchhausen by proxy.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:43

@Laika:
Ik denk dat je de rechter hierop moet aanspreken. LID neemt niet die beslissing namelijk...
En de rechter zal wel niet voldoende wetgeving in handen hebben om de dieren te onteigenen. Dus eigenlijk is dat de crux van het probleem.

@slimmerik:
Hmm, ja dat klinkt eigenlijk nog niet eens zo gek. Zou best zo kunnen zijn. Neemt niet weg dat zo'n persoon absoluut geen dieren mag houden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:29

Sorry hoor, maar hoe kan zo,n hoef zo beschadigen tijdens een transport. dat gebeurd bij een ongeluk niet eens. Dit is een recht snijvlak, dus bewust afgesneden!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:51

Het is zowiezo vreemd kijk maar naar de data:

Het hele controle traject loopt al vanaf 2006 waar ze telkens wordt verteld de paarden beter te voeren omdat ze dus te schraal zijn.
7-06-2007 krijgt ze een brief van de LID lees hem op de site van de stichting: stallen waren te nat en te vuil, dieren waren te mager waarvoor nierfalen als oorzaak werd aangegeven en de hoeven waren niet in orde. Er wordt een tweede controle aangekondigd. De paarden moeten dringend bekapt worden
8-06-2007 er zouden door de LID 6 paarden al meegnomen zijn.

7 februari 2008, er worden nu 9 paarden in beslag genomen door de LID
12 februari 2008 komt er een klaagschrift van mevrouw bij de rechtbank Almelo binnen.
19 maart 2008 er mag een contraexpertise uitgevoerde worden door een Da uit haaksbergen. Deze concludeert dat ze nog steeds in schrale conditie verkeren maar in dusdanige conditie dat ze terug geplaatst kunnen worden.

Is er dan dus zo slecht voor ze gezorgd in de opvang ???Zijn ze toen al met zn negenen in de trailer gepropt en stonden gewond ziek te zijn en pijn te leiden ? Dus de heenweg is goed en netjes verlopen dan en hebben in de opvang genoeg te eten gehad dat ze terug kunnen.

8 april 2008 de beschikking luidt dat de paarden terug mogen naar mevrouw X.

Nu ontbreekt de datum van aankomst nog die ik nergens uit kan halen en het filmpje stamt dan van 18 april.

Dus deze schaafwonden en schuurwonden en de afgesneden hoef en allerlei open wonden en de nattigeheid en vuilheid en magerte is allemaal onderweg gebeurd in de trailer van de LID. De LID die ook het welzijn van dieren nastreeft en deze dieren juist daar weg haalt. De opslaghouder die verklaart dat de paarden in goede doen zijn afgeleverd. Dezelfde opslaghouder waar bij de contraexpertise plaatsvond. En dan nog, zeven paarden in 1 trailer kwamen terug....waar waren de andere twee gebleven ? Of zijn dat de twee pony's die al herplaatst zijn door de LID ?

Ik begrijp uw streven meneer Ten Napel, maar is dat ook niet het streven van de LID ? Ik zie hier alleen een enorme prioriteitenverwarring om uit naam en n.a.v. personen die constant onder controle hebben gestaan wegens behoorlijke verwaarlozing een rechtzaak aan te spannen tegen het ministerie van landbouw. Er zullen gerust misstanden zijn daar ben ik van overtuigd maar de steun aan deze notiore dierenverwaarlozers begrijp ik daarbij niet en de ruchtbaarheid die uw stichting er aan geeft. Het lijkt verdorie nu wel alsof deze mensen onterecht als dieren verwaarlozers zijn aangemerkt en dat zij opeens slachtoffer zijn.

Nogmaals ik begrijp uw streven heel goed alleen deze strategie die u nu volgt waarbij deze mensen als slachtoffers worden gezien begrijp ik gewoon niet. Misschien kunt u dat eens even toelichten daar alle bewijzen in uw bezit zijn en van uw site komen.

carin115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:09

hallo allemaal

ja daar gaan we weer
dus D en haar liefje de profesor zijn weer in de spotlichts
ach ja zo gaat het al jaren
wel een minster aanklagen
maar de echte dierenmishandelaar blijft weer buiten schot
zo als gewoonlijk
onze paarden waren slachttoffer van D
en ik weet dat het de laaste jaren alleen maar erger is geworden
foto,s ja die heb ik wel die heb ik al medere malen hier gepost
ik vind het nu wel een keer welletjes
D loopt ooit een keer tegen de lamp
maar dat een man als henk ter napel of hoe hij heeft
weet al heel lang dat D paarden mishandeld
jaren terug heb ik met hem gebeld
wat ik er tegen kon doen
hij kon toen volgens hem niets doen
ik heb aan elke bel getrokken maar niemand wilde het horen
maar nu een minster door haar word beschuldigrt
ja nu wel nu komen ze in de krant en op tv ho wat maak ik me daar kwaad om zeg
hypokriete lui zijn dat
ik als gewoon mens die hulp vraagt word van hot naar her gestuurd
maar nu er een bekende naam word genoemd
ja dan kunnen ze wel
man dan gaat mijn bloed koken
we zijn uitgescholden bedreigt en overal achtervolgd door dat gekke mens
godzijdank woont ze nu in duitsland
laten ze zich daar maar met dat mens redden
ze woont niet meer in mijn buurt
en hoef ik niet meer over mijn schouders te kijken
en die proffesor man als ik jou was
houd die vinger recht op in haar achterste
anders heb je een grote vijand en je het leven heel erg moeilijk kan maken
maar gelukkig hebben wij dat achter ons
ik wil iedereen die wat tegen D wil doen helpen
maar ga niet meer zelf bezig dat heb ik nu al meer dan 4 jaar gedaan
en dat laat ik nu aan een ander over

groetjes carin

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:26

Citaat:
godzijdank woont ze nu in duitsland

Daar ben ik o.a. niet zo blij mee. ;) Ook op duitse fora word al het 1 en ander over haar geschreven.

Maar dat bedoel ik met prioriteitenverwarring Carin. Ben benieuwd wat Henk ten Napel hier voor reden voor heeft behalve de eventuele misstanden bij de opvang. Het kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n stichting die het dier op plaats 1 stelt, om nu de verwaarlozer tot gedupeerde en slachtoffer te maken ? Ik waardeer het nobele streven hiervan maar dit traject wat gekozen word snap ik niet.

En dan nog, zo slecht kan de opvang zelf niet geweest zijn terwijl dat de reden is voor de aanklacht. Immers bij de contra expertise werden de dieren gezond genoeg voor terugplaatsing bevonden. Is die DA dan op zn achterhoofd gevallen of zou de opvanghouder uit nijd de beestjes toegetakeld hebben op de terugweg ? Vind het erg ongeloofwaardig gezien de geschiedenis van de eigenaresse. Ik vertrouw een Da en iemand die zulke dieren opvangt eerder dan een notoire verwaarlozer die notabene een stichting opgericht heeft om verwaarloosde en oudere paarden een tehuis aan te bieden.
Hoe krom kan het zijn........ |(

Volgens mij kun je als stichting beter de minister aanklagen omdet er geen regels en instrumenten gegeven zijn aan dit soort stichtingen en overheidsinstanties om eens echt doeltreffend op te kunnen treden tegen dierenmishandelaars en verwaarlozers.

carin115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:57

hay maar weer

ja helemaal mee eens
dat er tegen de opvang wat moet gebeuren
maar je laat je niet in met iemand waar ze twee keer
de paarden hebber weg gehaald
dan snap je toch dat daar iets heel erg mis is
ik heb met mijn paarden daar gestaan
heb toen nog om hulp gevraagt en die stichting gebeld
( op internet een telefoonnummer gevonden)
en helaas ze konden niets doen
weet je hoe ik er over denk
ik of jij of een gewoon persoon
vinden die stichting niet intersand genoeg
nee een bekende naam als van de minister dat is toch veel leuker en breng de media op je pad
ja dat is toch veel leuker
als een gewoon huisvrouwtje die beld en vraagt wat ze moet doen
zo denk ik er over hoor voor alle duidelijkheid
groetjes carin

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:02

nogmaals,

ik heb reeds meerdere malen aangegeven in verschillende berichten. Wij komen enkel op vooet het welzijn van de dieren. Toevallig is er ook altijd een eigenaar.
voor andere vragen kunnen jullie gewoon bellen.

dan zal kunnen jullie mij vragen stellen. Afgelopen woensdag heb ik iemand gesproken die mij vragen stelde over deze kwestie. ik heb de dame alles verteld, zij was de eerst die mij belde met vragen.
Mensen mensen, als jullie iets willen weten vraag het gewoon en bel me.

Ik heb wel een vraag voor de tegenstanders van D. Zijn jullie nu tevreden hoe de dieren nu gehuisvesd zijn? Ik kan jullie wel vertellen dat de paarden in Almelo een veel mooier onderkomen hadden. De dieren zijn van de regen in de drup terecht gekomen

henk
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-06-09 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd, graag alleen geven op verzoek

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:03

Sorry Henk maar ik ga niet van uit duitsland naar een 06 in Nl bellen.

UW Stichting zoekt hier de media op van o.a. de Telegraaf en dan al voor de zoveelste keer inmiddels. Dan heeft de partner van mevrouw X hier op bokt al eerder een Topic geopend gekregen als zijnde nieuws (van een jaar oud) met exact dezelfde strekking die er een uur later afgeknikkerd werd. Want dat was een poging om te zeggen, kijk eens hoe wij het slachtoffer zijn geworden. Dus als het nu weer op bokt staat en de stichting is weer of nog bezig dan kunt u hier net zo goed inhoudelijk reageren op mijn post want dit is helaas geen bevredigend antwoord.
Opkomen tegen zinloos geweld wil iedere dierenliefhebber, een nobel streven dus, de strategie om een notoire dierenverwaarlozer (zie bewijs op uw site)
tot slachtoffer te bombarderen snap ik niet. En daarbij verwijs ik naar mijn eerdere posts hierboven.

Zo wordt er een heel verkeerd beeld geschets van wat hier werkelijk heeft plaatsgevonden en gaat heel bokt weer ooohhh en aaaaach roepen omdat ze het hele verhaal niet kennen. Daarop inspelen is de zoveelste poging die hier ondernomen is om de bewezen verwaarlozing en degenen die daar voor verantwoordelijk zijn goed te praten en de aandacht daarvan af te leiden.

Van de regen in de drup is uw mening, ik lees op duitse fora inmiddels ook al wel genoeg tegenberichten....en de regels zijn streng hier maar de grijze gebieden in het houden van dieren des te groter.