Blog

De titel is wellicht wat direct, maar het is iets wat ik zeker maandelijks naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dit veelal door personen die mij noch mijn paarden kennen, of überhaupt weten hoe het een en ander in elkaar zit. Ja, ik hoef maar te laten vallen dat ik in de rensport actief ben en mijn hoofd wordt er nog net niet afgehakt

Wat is dat toch bij mensen? Vaak de mening of het oordeel al geveld te vaak zonder ook maar enige kennis van zaken en er ook totaal geen behoefte aan hebben om deze wel te vergaren. Zou het niet zoveel mooier zijn als we van elkaar konden leren, eens buiten onze eigen kaders konden kijken en zo samen ieder op zijn eigen manier met de paardensport bezig konden zijn. Ikzelf ben in meerdere disciplines actief. Dit van hobby tot professioneel niveau. Als ik zie hoe veel ik van de verschillende disciplines, verschillende ruiters, trainers, regels en gebruiken geleerd heb en nog steeds leer, kan ik daar alleen maar dankbaar om zijn! Overal vandaan heb ik informatie proberen te verkrijgen en hoop ik op mijn eigen manier er iets van te maken. Dit op zo'n manier waarop ik vind dat ik mezelf recht in de spiegel aan kan kijken en kan zeggen dat ik naast de sportresultaten die ik van mijn paarden/pony's vraag, ook een paardwaardig leven kan bieden. Maar toch word ik nog regelmatig als dierenmishandelaar uitgemaakt zodra ik ook maar het woordje rensport laat vallen.

En JA dat doet pijn. Dan kijk ik de wei in naar mijn renpaard die met zijn 5 paardenvriendjes aan het ravotten en aan het rennen is door de wei. Dan denk ik aan mijn buitenritten met hem of het machtige gevoel dat je krijgt als je samen één bent als hij datgene mag doen wat hij het liefste doet, namelijk zo hard mogelijk van A naar B rennen. Er alles aan doen om het hem zo goed mogelijk te laten hebben. En dan nog krijg je zulke verwijten naar je hoofd. Maarja de PETA filmpjes zijn over het algemeen erg goed bekend en worden al gauw als complete waarheid aangezien. Deze worden dan ook bijna altijd erbij gehaald en iedere positieve foto of leuk filmpje dat je laat zien wordt standaard afgedaan met tja en de rest van de tijd wordt hij mishandeld

Maar laten we eens eerlijk wezen in hoe veel disciplines zie je het nou dat zelfs paarden die miljoenen waard zijn, buiten in de wei mogen spelen met vriendjes zonder rondom in de bescherming te zitten. Een discipline waarin de meeste hulpmiddelen en sporen verboden zijn. Waarin iedereen die betrokken is in de sport een examen af moet leggen om aan te tonen dat ze capabel zijn. Waarbij de paarden zelfs in de training samen met hun vrienden dat mogen doen wat ze leuk vinden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Helaas wordt er met name naar slechte individuen gekeken en wordt daarmee direct de hele groep van kant gemaakt. Ik kan echt trainingsstallen opnoemen waar het gemiddelde paard enkel van kan dromen. En nee, dan bedoel ik niet dat solarium of die binnen manege, maar wel de stallen met uitloopjes, de gigantische weides en de trainingsfaciliteiten in de natuur.
(Zoek bijvoorbeeld Lindsay Park Racing maar eens op

Iets wat tegenwoordig sowieso nogal IN is, is het afbranden of afmaken van anderen het liefst vanachter een toetsenbord. Het is iets waar niet enkel de rensport last van heeft, al is het daar wel zeer sterk aanwezig. Rondom de paardensport vormt zich meer en meer een negatief geluid dat steeds meer invloed gaat hebben als we niet zelf onze kant laten zien en horen. Kijk alleen de acties in het afgelopen jaar al tegen de reguliere paardensport disciplines die ons allemaal wel bekend zijn, denk aan de verschillende opinie stukken. Dan heb je nog de echte fanatiekelingen die het zelfs nodig vinden om tijdens een wedstrijddag de boel te verstoren. Want ja echt waar bij sommige renbanen staan de PETA groepen standaard langs de ingang van de baan met zijn allen te protesteren. Het liefst nog met enkele personen er bij die zowel op de baan als op andere plekken van alles en nog wat filmen en de boel compleet uit hun verband trekken. En ook deze lijn zet zich steeds meer door naar de reguliere wedstrijdsport. En ja helaas ook deze groep slaat standaard het aanbod af om eens mee te kijken op achter de schermen.

Ik vraag mij dan wel eens af waarom we het toch zo erg vinden om van elkaar te leren. Is er dan niemand geïnteresseerd in hoe bepaalde regels zijn en hoe streng deze nageleefd worden? Of beter gezegd nog, aan hoeveel regels je in de rensport moet voldoen zeker ten opzichte van andere disciplines, alles ten behoeve van het paardenwelzijn?
Vindt niemand het dan leuk om eens te komen kijken en te zien of hun oordeel gegrond is?
En is er dan niemand bezig met heit feit dat als we elkaar onderling als paardensporters zo afmaken hoe het dan dadelijk is als bepaalde groepen een steeds grotere invloed krijgen?
Maar helaas ik moet de eerste persoon nog op mijn terrein ontvangen die ik uitgenodigd heb na de uitspraak dierenmishandelaar

En toch omdat ik niet geloof dat hier echt geen interesse voor is wil ik nogmaals een balletje opgooien.
Wie zou er geïnteresseerd zijn om eens een keer een dagje mee te kijken, te leren en zelf een oordeel te vellen. Wellicht leuk om eens te doen als bokt uitje?

En buiten dat, durf het eens om vragen te stellen, we bijten niet!