[Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

[Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 15:57

*Bokt.nl
Blog
Afbeelding

De titel is wellicht wat direct, maar het is iets wat ik zeker maandelijks naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dit veelal door personen die mij noch mijn paarden kennen, of überhaupt weten hoe het een en ander in elkaar zit. Ja, ik hoef maar te laten vallen dat ik in de rensport actief ben en mijn hoofd wordt er nog net niet afgehakt %) . Dit veelal door mensen die zelf nog nooit met de sport in aanraking zijn geweest, laat staan een keer achter de schermen meegekeken hebben. Het aanbod om mij en mijn paarden dan een keer te ontmoeten en een kijkje achter de schermen te krijgen, wordt overigens standaard afgewezen.

Wat is dat toch bij mensen? Vaak de mening of het oordeel al geveld te vaak zonder ook maar enige kennis van zaken en er ook totaal geen behoefte aan hebben om deze wel te vergaren. Zou het niet zoveel mooier zijn als we van elkaar konden leren, eens buiten onze eigen kaders konden kijken en zo samen ieder op zijn eigen manier met de paardensport bezig konden zijn. Ikzelf ben in meerdere disciplines actief. Dit van hobby tot professioneel niveau. Als ik zie hoe veel ik van de verschillende disciplines, verschillende ruiters, trainers, regels en gebruiken geleerd heb en nog steeds leer, kan ik daar alleen maar dankbaar om zijn! Overal vandaan heb ik informatie proberen te verkrijgen en hoop ik op mijn eigen manier er iets van te maken. Dit op zo'n manier waarop ik vind dat ik mezelf recht in de spiegel aan kan kijken en kan zeggen dat ik naast de sportresultaten die ik van mijn paarden/pony's vraag, ook een paardwaardig leven kan bieden. Maar toch word ik nog regelmatig als dierenmishandelaar uitgemaakt zodra ik ook maar het woordje rensport laat vallen. |(

Afbeelding

En JA dat doet pijn. Dan kijk ik de wei in naar mijn renpaard die met zijn 5 paardenvriendjes aan het ravotten en aan het rennen is door de wei. Dan denk ik aan mijn buitenritten met hem of het machtige gevoel dat je krijgt als je samen één bent als hij datgene mag doen wat hij het liefste doet, namelijk zo hard mogelijk van A naar B rennen. Er alles aan doen om het hem zo goed mogelijk te laten hebben. En dan nog krijg je zulke verwijten naar je hoofd. Maarja de PETA filmpjes zijn over het algemeen erg goed bekend en worden al gauw als complete waarheid aangezien. Deze worden dan ook bijna altijd erbij gehaald en iedere positieve foto of leuk filmpje dat je laat zien wordt standaard afgedaan met tja en de rest van de tijd wordt hij mishandeld 8)7 :wow: :Z

Maar laten we eens eerlijk wezen in hoe veel disciplines zie je het nou dat zelfs paarden die miljoenen waard zijn, buiten in de wei mogen spelen met vriendjes zonder rondom in de bescherming te zitten. Een discipline waarin de meeste hulpmiddelen en sporen verboden zijn. Waarin iedereen die betrokken is in de sport een examen af moet leggen om aan te tonen dat ze capabel zijn. Waarbij de paarden zelfs in de training samen met hun vrienden dat mogen doen wat ze leuk vinden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Helaas wordt er met name naar slechte individuen gekeken en wordt daarmee direct de hele groep van kant gemaakt. Ik kan echt trainingsstallen opnoemen waar het gemiddelde paard enkel van kan dromen. En nee, dan bedoel ik niet dat solarium of die binnen manege, maar wel de stallen met uitloopjes, de gigantische weides en de trainingsfaciliteiten in de natuur.
(Zoek bijvoorbeeld Lindsay Park Racing maar eens op <3 )

Afbeelding

Iets wat tegenwoordig sowieso nogal IN is, is het afbranden of afmaken van anderen het liefst vanachter een toetsenbord. Het is iets waar niet enkel de rensport last van heeft, al is het daar wel zeer sterk aanwezig. Rondom de paardensport vormt zich meer en meer een negatief geluid dat steeds meer invloed gaat hebben als we niet zelf onze kant laten zien en horen. Kijk alleen de acties in het afgelopen jaar al tegen de reguliere paardensport disciplines die ons allemaal wel bekend zijn, denk aan de verschillende opinie stukken. Dan heb je nog de echte fanatiekelingen die het zelfs nodig vinden om tijdens een wedstrijddag de boel te verstoren. Want ja echt waar bij sommige renbanen staan de PETA groepen standaard langs de ingang van de baan met zijn allen te protesteren. Het liefst nog met enkele personen er bij die zowel op de baan als op andere plekken van alles en nog wat filmen en de boel compleet uit hun verband trekken. En ook deze lijn zet zich steeds meer door naar de reguliere wedstrijdsport. En ja helaas ook deze groep slaat standaard het aanbod af om eens mee te kijken op achter de schermen.

Afbeelding

Ik vraag mij dan wel eens af waarom we het toch zo erg vinden om van elkaar te leren. Is er dan niemand geïnteresseerd in hoe bepaalde regels zijn en hoe streng deze nageleefd worden? Of beter gezegd nog, aan hoeveel regels je in de rensport moet voldoen zeker ten opzichte van andere disciplines, alles ten behoeve van het paardenwelzijn?
Vindt niemand het dan leuk om eens te komen kijken en te zien of hun oordeel gegrond is?
En is er dan niemand bezig met heit feit dat als we elkaar onderling als paardensporters zo afmaken hoe het dan dadelijk is als bepaalde groepen een steeds grotere invloed krijgen?
Maar helaas ik moet de eerste persoon nog op mijn terrein ontvangen die ik uitgenodigd heb na de uitspraak dierenmishandelaar -O-

Afbeelding

En toch omdat ik niet geloof dat hier echt geen interesse voor is wil ik nogmaals een balletje opgooien.
Wie zou er geïnteresseerd zijn om eens een keer een dagje mee te kijken, te leren en zelf een oordeel te vellen. Wellicht leuk om eens te doen als bokt uitje? 8-) In de zomer dan wel {:} , want met dit weer is het voornamelijk kou kleumen :brr: :brr:
En buiten dat, durf het eens om vragen te stellen, we bijten niet!
Afbeelding

_Zsazsa_

Re: [Blog]Jij bent een dierenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:11

Ik snap je verhaal helemaal.
Mensen weten niet wat een liefde tijd en geld er na onze hobby’s toegaan. Welke tak van de paardensport je ook beoefent. Ik denk dat iedereen weleens met negatief commentaar te maken krijgt.
En helaas zien we natuurlijk ooit beelden van de sport waar zelfs liefhebbers van de sport van schrikken.
Maar het grote gros heeft niks dan liefde voor de dieren. Jammer dat de paardensport toch vaak negatief belicht wordt.
Leuk initiatief van je om mensen mee te laten kijken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:15

Mooi geschreven!

Mag je ook een dagje meekijken als ik je geen dierenmishandelaar vind?

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:18

Mooi stuk heb je geschreven Yvonne en naar dat je er persoonlijk zoveel mee te maken hebt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 16:18

NatasjavE schreef:
Mooi geschreven!

Mag je ook een dagje meekijken als ik je geen dierenmishandelaar vind?

Natuurlijk mag dat! :)
Iedereen is welkom op mijn hobby stal en ook bij collega's in het dorp.
Geen probleem ook om eens achter de schermen te kijken tijdens een wedstrijddag.
In duitsland heb je zoiets al langer, dan wordt er een dag georganiseerd voor buitenstaanders waarbij verschillende renstallen hun deuren openen om er te gaan kijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:19

Mensen willen nou eenmaal graag benoemen wat een ander fout doet. Niet alleen in de sport hoor. Ook NH boshobbelaars hebben kritiek op elkaar. En kritiek mag wel, maar is het werkelijk altijd nodig? Wat is de meerwaarde van het geven van je ongezouten mening? Echt oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar is er inderdaad niet vaak bij. Jammer...

Mijn hart gaat in elk geval wel sneller kloppen van een renpaard. Dus misschien doe ik je ooit nog wel eens een pbtje om een keertje bij je te mogen kijken. Lijkt me heel gaaf!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:26

Mijn hart ook sneller kloppen, van het pure in het paard.

Inderdaad gewoon naar buiten, lekker buiten rijden.
Menig dressuurpaard durven ze daarvoor niet te pakken, angst voor eigen leven, terwijl het niks anders is dan het goede gedrag aanleren. Net als dressuur.

Als ik zie, hoe mijn eventing paard zichzelf over hindernissen (en bakomheining) werkt,al briezend, zonder dat ik überhaupt in de buurt ben (soms ook niet leuk :'). ) Weet ik dat dit met elk en discipline werkt.

Cuttinghorses, die vlinders uit hun wei jagen :') doen hun werk ook in hun vrije tijd.

Genoeg gekletst.
Ik zou het prachtig vinden om jouw sfeer te voelen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:33

Zou het echt superinteressant vinden om eens achter de schermen te kijken bij de rensport!
Ik ben ook wel niet iemand die je dierenmishandelaar zou noemen.
Het is me wel heel erg bekend, ik was tot voor kort, koetsier in Gent .. Naar aanleiding van het verbod heb ik ook een hele shitstorm over me heen gekregen en tijdens onze werkdagen werd het woord mishandelaar ook met enige regelmaat naar ons hoofd geslingerd .. Liefst vanop een afstandje, tijdens het passeren, zodat er vooral geen gesprek van kon komen. Heb toen ook mensen langs alle kanten uitgenodigd om eens een dagje met ons mee te komen ... Ook nooit iemand over de vloer gehad :/

Wat spijtig toch dat je vandaag de dag het luidst roept als je ergens het minst van kent :(

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:37

Je bent een dierenmishandelaar!

grapje! Mag ik dan een keertje komen kijken :D

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:44

Ik zou heel graag langs willen komen :)! Niet omdat ik je een dierenmishandelaar vind, maar omdat ik het heel interessant vind.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:49

Ik vind jou persoonlijk geen dierenmishandelaar, maar de rensport vind ik nou ook bepaald geen pretje. Net zoals alle andere paarden(top)sporten. Ik herinner mij een onderzoek van een paar jaar geleden dat moest aantonen dat renpaarden pijn hebben van de zweepslagen die ze kregen. De uitslag was heel verrassend: ja 8)7.

Ik denk dat het goed is om kritisch te blijven kijken naar alle takken van de paardensport waarin de prestatie van het paard voorop staat.

Ik snap dat jij de behoefte voelt om je te verdedigen, maar tegelijk vind ik het een goede zaak dat e.e.a. met een gezond argwaan bekeken blijft worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 17:03

VogeltjeM schreef:
Ik vind jou persoonlijk geen dierenmishandelaar, maar de rensport vind ik nou ook bepaald geen pretje. Net zoals alle andere paarden(top)sporten. Ik herinner mij een onderzoek van een paar jaar geleden dat moest aantonen dat renpaarden pijn hebben van de zweepslagen die ze kregen. De uitslag was heel verrassend: ja 8)7.

Ik denk dat het goed is om kritisch te blijven kijken naar alle takken van de paardensport waarin de prestatie van het paard voorop staat.

Ik snap dat jij de behoefte voelt om je te verdedigen, maar tegelijk vind ik het een goede zaak dat e.e.a. met een gezond argwaan bekeken blijft worden.

Het aparte daarin is dan overigens weer dat men in de rensport te maken heeft met zeeer strenge eisen aan de zweep. De zwepen die we in de reguliere paardensport zien mogen dus absoluut niet in de rensport gebruikt worden. Dit omdat deze zwepen striemen en er geen demping op zit.
Dan heb je nog het maximaal aantal slagen, hierbij tellen ook de tikken op de schouder etc.
Dan heb je nog de zeer strenge naleving hiervan, JA de beelden worden in slomo afgespeeld om dit te bekijken. Hoge boetes en schorsingen volgen bij overtreding. Alleen de regelgeving wbt zweepgebruik is al ruim 2 a,4tjes. Het is één van de dingen die vaak aangehaald wordt door andere paardensporters en als ik dan navraag of men bekend is met de verschillen in reglement moet toch vaak toegegeven worden dat dit niet het geval is. In bijvoorbeeld de dressuur, het springen en de eventing is de regelgeving vele malen soepeler.
Dit is overigens puur om even te vergelijken.
Uiteraard is het niet altijd verkeerd dat bepaalde dingen aan de kaak gesteld worden. Want sommige gebruiken zie ik ook liever afgeschaft natuurlijk in welke discipline dan ook.

kyrkelover

Re: [Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 17:08

En uiteraard ook mensen die het geen dierenmishandeling mogen een dagje mee komen kijken :D

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:10

Ik zou het ook heel interessant vinden om een keer achter de schermen te komen kijken!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:11

God wat ben jij toch slecht voor de paarden :D nee hoor. Ik heb van sommige baansporten bij paarden en dan vooral de steeplechase niet echt een goed gevoel. Maar geniet van een mooie race waarbij de jockey soms niets hoeft te doen, alleen maar begeleiden van de power die er onder hem zit. Jij maakt de rensport hier op bokt juist wat inzichtelijker want zoveel zijn er niet actief in hier. En de rest van de commentaren, links in rechts uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:16

Nu, ik kan me ook zomaar voorstellen dat renstallen die het minder goed voor elkaar hebben ook niet zomaar een blik achter de schermen aanbieden. En dan nog. Dat er op het moment dat ik langskom tien paarden rustig en vredig staan te grazen in een weids groen weiland, wilt niet zeggen dat alles ineens in orde is. Wie weet worden de beesten wel terug opgehokt en afgeranseld van zodra ik 5 minuten in de auto terug naar huis zit. (Niet dat ik zeg dat dat standaard gebeurt, maar je snapt het punt wel hopelijk :+ ). Alleen is dat wel iets wat in iedere paardensporttak terugkomt en waar je niet alleen de rensport op moet aankijken.

Zelf moet ik toegeven dat de rensport in het algemeen bij mij niet meteen positieve geluksgevoelens oproept. Maar de drang om iedereen random dierenmishandelaar te noemen, heb ik nou ook niet echt. :D

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:17

Mooi geschreven!
Zo kunnen ze over iedere sport wel wat zeggen...

Het lijkt me leuk zo een dagje achter de schermen!
Mogen er dan ook camera's mee? Lijkt me leuk er een soort reportage van te maken!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:26

VogeltjeM schreef:

Maar gezond argwaan vind ik iets anders dan iedereen in een bepaalde paardensportsetting over 1 kam scheren.

Ikzelf heb op een stal gestaan waar kapotte dravers weer opgelapt warden en ik werd echt misselijk van de manier van omgaan met deze dieren, echt nummers en is ie "te stuk", gaat ie weg. Next. Ging er eentje hemelen, dan krokodillentraantjes "want ze deden toch zo hun best?!". Gecensureerd nieuws naar eigenaren / anderen. Wat daar in die "groep" gebeurde, lijkt mij echt niet helemaal zuiver op de graat. En zo heb ik geen positief gevoel over de drafsport.

Gelukkig voor mijn leercurve en voor de drafsport ;) heb ik ook de verhalen van Ruitje gevolgd. En ken ik een aantal draversmensen die 1 of wellicht 2 dravers hebben staan. Hun paarden zijn geen nummertjes, die dieren worden liefdevol verzorgd en er wordt gekeken wat het dier aankan. Daar ontbreekt het paard aan niets. Liefdevolle verzorging, goed en voldoende hooi en ander voer indien nodig, veel ruimte om te bewegen, juiste (!) medische zorg.

De goeden (vaak kleinere Fokkers / trainers) hebben te lijden onder de groten of fouterikken.

TS, triest dat je die shit allemaal over je heen krijgt, maar wel een mooie manier om dit bespreekbaar te maken op een medium als Bokt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:26

Heb zelf een paard op de renbaan gehad en ben er toen regelmatig bij een race wezen kijken. Die van mij mocht voor de leuk mee doen omdat hij het gewoon helemaal te gek vond. Racen was zijn hobby. Maar zo is het bij elke sport, mensen houden van negatieviteit. Dat is normaal. Paarden die vriendelijk gehouden en getraint worden zijn om te roddelen lang niet zo interessant als paarden waarbij duidelijk bij de training en racen iets mis is. Je hebt het bij dressuur en al een tijdje bij de endurance. En dan heb je ook het stille leed bij de dieren. Die de buitenwereld niet mee krijgt. Paard wat verkeerd gevoerd wordt of getraint bij hobby ruiters. Enkel de gene die in de spotlight staan vallen op. Het enige wat je kunt doen is inderdaad naar buiten treden. Maar geloof me vijf berichten van paarden die het super hebben en op de renbaan lopen, vallen in het niet bij 1 paard wat in verwegistan op de renbaan sterft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 18:08

Er zijn zeker ook stallen waar ik niet achter de manier van paardenhouden of trainen of net wat sta. Dit overigens in alle disciplines. Zo kies ik er persoonlijk voor om niet bij een stal te gaan werken waar de paarden bijvoorbeeld niet de wei op mogen. Maar zo zou ik persoonlijk ook geen paard willen als ik geen of te weinig mogelijkheid heb ze buiten te laten lopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:23

Het enige wat echt positief de paardensport in een beter licht zou brengen. Is de positieve dingen te melden op nieuwspaginas. Negatief nieuws leest gewoon voor iedereen beter. Bokt is niet afhankelijk van het aantal lezers en zou dus daar een goede bijdrage kunnen leveren. Misschien zelfs kleine onderzoeken doen onder de gebruikers en dit plaatsen zodat andere nieuwssites dit kunnen overnemen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:31

Goed geschreven stuk, ik vind je ook geen mishandelaar en zou best eens willen kijken.

Ik rij western en daar heb je ook goede en heel foute manieren van trainen, en ja er gaat heel wat mis. Maar er gaat ook heel veel goed.
Altijd goed om kritisch te blijven en te vragen naar het hoe en waarom. En vooral je eigen gevoel en gezonde verstand gebruiken en niet blindelings een grote succesvolle trainer volgen.
Ik hou helemaal niet van die Peta of andere fanatieke groeperingen. Je bereikt er namelijk niks anders mee dan dat groepen tegenover elkaar op hun eigen standpunt blijven staan. Nooit dat je met elkaar in gesprek gaat en van elkaar leert. Dat heb je heel mooi omschreven.
Het gaat om de grijstinten mensen, niks is zwart of wit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:47

Ik zou graag een dagje mee willen kijken.
het enige wat me tegen staat is vaak a het vroege opleren van de paarden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:55

Ben ook wel benieuwd ja. :)

Mij staat hetzelfde tegen als VogeltjeM en StalNollie. In beide gevallen vind ik dat in alle takken van sport verwerpelijk en niet alleen in de rensport.

Ik heb nog nooit een renpaard van dichtbij gezien en zou je dan ook niet per definitie als mishandelaar bestempelen. Beetje jammer dat die schreeuwerds dan niet bij je langs willen komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:20

Dinopino schreef:
Het enige wat echt positief de paardensport in een beter licht zou brengen. Is de positieve dingen te melden op nieuwspaginas. Negatief nieuws leest gewoon voor iedereen beter. Bokt is niet afhankelijk van het aantal lezers en zou dus daar een goede bijdrage kunnen leveren. Misschien zelfs kleine onderzoeken doen onder de gebruikers en dit plaatsen zodat andere nieuwssites dit kunnen overnemen.

Dan gooi je een Britt Dekker ertegenaan omdat dat positief, leuk nieuws is en dan is het ook niet goed. :D