Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:23

Horse and Hound / http://bokt.nl
Ingezonden door Arabiansp

De Deense Olympisch dressuurruiter John Byrialsen is beschuldigd van verwaarlozing na invallen op twee van zijn stoeterijen in Polen en Denemarken.

Een filmpje op YouTube, dat anoniem is verzonden naar verschillende websites, laat verschillende verwaarloosde paarden zien op de boerderij die Byrialsen huurt in Polen. Enkele zijn zelfs te zwak om te staan.

Bryrialsen is mede-eigenaar van Calecto V, een hengst die voor de Verenigde Staten uitgebracht werd door Tina Konyot op de WEG in 2010 en de Olympische Spelen in 2012. Calecto V wordt nog steeds door haar uitgebracht. Byrialsen is tevens de eigenaar van de vader van Calecto V, Comeback II.

Een Poolse krant meldt zondag dat de politie en lokale dierenwelzijnsorganisaties de vijftig meest verwaarloosde van de in totaal 300 paarden in beslag heeft genomen. De Deense politie heeft zijn Deense boerderij doorzocht. Een Deense tv-zender meldt dat de politie daar één paard vond dat dringende veterinaire hulp nodig had, vijftien uitgehongerde paarden en negen met beroerde hoeven die dringend een smid nodig hadden.

Jan Pedersen van de Deense Warmbloed Associatie zegt: “Het is verschrikkelijk, schokkend en ik kan niet genoeg onderstrepen hoe ver dit gaat. Het is zo verschrikkelijk dat je van binnen ziek wordt als je er naar kijkt. Ik heb nog nooit zoiets als dit gezien.”

joyce B

Re: Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:25

geldproblemen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:26

Heftig hoor. Zo'n grote naam en grote stal waar het dus blijkbaar compleet niet goed gaat.

Hopelijk komen de paarden er weer bovenop en wordt er aan de overige paarden nu wel goede zorg gegeven.

Ben altijd benieuwd naar het verhaal achter zulke berichten. Kan hij het niet meer aan qua werk/financiëel oid? Te trots om hulp te vragen? Triest is het in ieder geval wel.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:26

Ik heb hier geen woorden voor. Arme dieren.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:27

Dan laat hij zich maar uitkopen bij de hengst welke hij mede eigenaar van is. Geldproblemen mag nooit een excuus zijn om zo met je dieren om te gaan.

Caatje87

Pff wat heftig... Die beelden hoef ik niet te zien.
Geldproblemen lijkt mij inderdaad een verklaring, maar dan snap ik niet dat je niet wat paarden verkoopt.
Iemand die echt van paarden houdt, laat het toch niet zo ver komen lijkt me..

Mila11

joyce B schreef:
geldproblemen?

Waarom zou hij danniet proberen te verkopen, en mij verbaasd het ook wat 1 ruiter met 300 paarden doet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:28

filmpje weggeklikt...kon het niet aanzien |(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:34

Wat naar en wat ontzettend zonde. Hoop dat een deel van deze dieren nog een fijne tijd krijgt. Voor sommige is het vrij zeker te laat als ik die beelden zie. Hoop dat ze hem goed in de gaten houden mbt zijn overige paarden.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:36

In Polen zullen ook Polen de stal runnen en in Polen zijn wel wat andere normen als die wij kennen. Neemt niet weg dat deze ruiter de problemen al eerder zelf had kunnen waarnemen en bijsturen.
Paarden in deze conditie verkopen of iets betere conditie, levert echt niets op. Ze zijn waardeloos.
Vanuit dat oogpunt uit bezien, kun je ze beter laten sterven, economisch dan. Toch zie je op het filmpje dat er gras en hooi genoeg lijkt te zijn. Dus wellicht zijn er wel andere problemen, die niet zozeer met de hoeveelheid voeding te maken hebben, maar is er bv een virus waardoor de dieren geen voeding kunnen opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:38

Oeff.. wat een naar filmpje. . Arme dieren. .

Mila11

Kan de politie niet ook de 250 andere paarden redden?

Cardy

Ik heb het filmpje bekeken... Echt vreselijk dat je zo met je dieren omgaat. Het leek wel alsof ze die paarden zo achter hadden gelaten.

Er stond zelfs eentje in een opvoelbox met een buikband eronder, waarschijnlijk omdat het arme dier niet eens meer op zijn benen kon blijven staan. Echt vreselijk ;( .

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:39

Jeetje dat gaat echt om een hoop paarden. En is niet iets van afgelopen weken als zoiets gebeurd. Zou hij niet zijn hoofd boven water kunnen houden ivm de crisis? en te trots om iets aan de buitenwereld te laten zien? Altijd sneu zoiets....

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:39

Waarom doen mensen dit? Echt onbegrijpelijk, hier is geen enkel excuus geldig voor. Als je geldproblemen hebt, ga ze dan verkopen en als dat niet lukt bespaar je ze in elk geval het lot van langzaam levend wegrotten door op tijd de slager erbij te halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:40

300 paarden?Ik heb al moeite met er drie te verzorgen....ik ga dat filmpje niet kijken.
Ben heel blij dat dit aan het licht is gekomen!Lang leve de mobieltjes,youtube enzo...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:40

Mijati schreef:
In Polen zullen ook Polen de stal runnen en in Polen zijn wel wat andere normen als die wij kennen. Neemt niet weg dat deze ruiter de problemen al eerder zelf had kunnen waarnemen en bijsturen.
Paarden in deze conditie verkopen of iets betere conditie, levert echt niets op. Ze zijn waardeloos.
Vanuit dat oogpunt uit bezien, kun je ze beter laten sterven, economisch dan. Toch zie je op het filmpje dat er gras en hooi genoeg lijkt te zijn. Dus wellicht zijn er wel andere problemen, die niet zozeer met de hoeveelheid voeding te maken hebben, maar is er bv een virus waardoor de dieren geen voeding kunnen opnemen.

zijn waardeloos... maar leveren wel weer besparing op als je ze weg geeft... of des noods laat slachten, dat lijkt mij imo beter dan verhongeren. Het is en blijft mishandeling.

lisaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:42

wat vreselijk heb het filmpje maar weg geklikt

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:44

Waarom worden alle paarden niet in beslag genomen? Als hem 300 paarden niet lukt te verzorgen waarom zou die dan 250 paarden wel kunnen verzorgen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:44

ik heb het filmpje wel gekeken, en ik snap echt niet dat het zover gekomen is
waar dat dode paard ligt staat volop gras en de balen hooi staan onaangeroerd 8)7

en jeetje 300 paarden........als het teveel voor je is doe je er toch een berg weg :?

en al die wonden |( erg triest!!!!

de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn moeten flink gestraft worden -:(-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:45

Mijati schreef:

je lijkt het zowat goed te praten...
in denemarken zijn ook verwaarloosde paarden, toeval? lijkt me niet

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:45

Wow!.. dit is echt belachelijk.. niemand die er naar om kijkt? zo veel paarden ook! my goodness..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:47

Wat ontzettend verdrietig voor die paarden, zien er wel uit dat het kwaliteitsvolle sport gefokte paarden zijn, snap economische gezien ook niet waarom hij ze zo verwaarloost heeft. Verkoop ze dan als je er niet kan/wil voor zorgen

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:50

Ik kan dit ook echt niet begrijpen dat mensen het zo ver laten komen. Dit komt toch steeds vaker voor dat mensen maar blijven fokken veel te veel paarden en dan er uiteindelijk niet meer voor kunnen zorgen. Heel triest ga ook zeker het filmpje niet bekijken en inderdaad flink straffen deze eigenaar voor de rest van zijn leven en dit soort mensen mogen toch nooit geen dieren meer in bezit krijgen nog geen goud vis!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:51

dit is toch niet te geloven.
geen geld of wel geld er wel of niet zelf wonen of verzorgen.
deze eigenaren moeten nooit geen dieren weer mogen houden.
dressuur ruiter of niet, ze moeten alles in beslag nemen en hij zou niet meer een paard
van dichtbij mogen zien. -:(-
en jaren eenzame opsluiting.
ik kan nog wel veel meer opschrijven.
ik kook van binnen en dat is nog zacht uitgedrukt.