Op de Manshoeve in het Belgische Sint-Pieters-Kapelle is bij een brand een paard omgekomen. Twee andere paarden raakten zeer zwaar gewond.
Het vuur brak omstreeks 1 uur s'middags uit in de grote manege waar ook verschillende stallingen voor paarden in ondergebracht zijn. ‘Het vuur moet ontstaan zijn in een keuken vlak naast de paardenboxen', vertelt officier Patrick Nolis van de politiezone Pajottenland. ‘De bewoonster zag dat het brandde en heeft meteen de brandweer opgebeld. Maar het vuur was intussen al overgeslagen op de paardenstallen.
Eén paard is ter plaatse overleden in de vlammenzee, een ander paard is afgevoerd naar het dierenziekenhuis De Morette in Asse. Een derde dier kreeg verzorging in de weide naast de loods.'
Ook de buren merkten al snel op dat het hevig brandde. ‘Ik keek door het raam en zag de rook uit de loods opstijgen. Wat later zag ik één van de paarden brandend naar buiten lopen. Hij stond gewoon compleet in lichterlaaie. Het was echt een verschrikkelijk gezicht', vertelt een geschokte overbuur.
De brandweerkorpsen van Edingen, Lessen en Geraardsbergen kwamen ter plaatse om het vuur te bestrijden. De brand was snel onder controle maar vooral de toestand van de paarden was een grote bekommernis voor eigenares Christiane Vanhoegaerden (57) en haar dochters.
Toen bleek dat één paard niet meer kon geholpen worden en het tweede paard met spoed naar paardenkliniek De Morette in Asse werd gebracht, werd de hele namiddag lang ter plaatse voor het leven van het derde paard gevochten. Het paard stortte op het weiland in elkaar en werd aan een infuus gelegd. Met de hulp van een dierenarts, de brandweer en enkele vrijwilligers werd geprobeerd om het dier terug op de benen te krijgen. Het dier had net als de andere paarden vooral brandwonden en had heel wat rook ingeademd. Vanwege de verwondingen was het niet mogelijk om het dier naar een kliniek te vervoeren. Met dit dier zou het inmiddels iets beter gaan. Hoe het nu met het naar de kliniek vervoerde paard gaat is nog onduidelijk.
In de loods, die als manege is ingericht, is de schade aanzienlijk. De keuken naast de loods is helemaal vernield, in de manege is er brandschade maar ook veel rookschade.
De drie paarden waren op het ogenblik van de brand de enige die in de boxen gestald waren. Het gaat om springpaarden van een ruiter die de boxen van de eigenaresse huurt.
De Manshoeve is in het ruiterwereldje zeer bekend. Op de hoeve baat Christiane namelijk ook al jaren een winkel uit met accessoires voor paarden. Heel wat van de boxen in de manege worden doorverhuurd. Het parket stuurde een deskundige ter plaatse om de oorzaak van de brand te achterhalen.
zo verschrijkkelijk pff heel veel sterkte aan de eigenaars van de paarden en die stal weet wat ze meemaken nu .......... hopelijk komt het ene paard er snel doorheen!!!!
Het zal je maar overkomen. De grootste nachtmerrie van iedereen hier Dat arme dier op de foto... Compleet in elkaar gestort en onder de brandwonden. Hopelijk krijgt hij goede medische zorg en heeft hij geen pijn. Ik hoop dat het met het andere paard ook goed gaat.
SunnyBL
Geplaatst: 08-05-10 08:56
Afschuwelijk. Nachtmerrie van elke stalhouder/paardeneigenaar
Pfffffff die brandwonden op dat paard...Ik hoop dat hij het overleefd, maar wat zal dat beest een g*dvergeten pijn hebben...
sandra1986
Geplaatst: 08-05-10 08:58
vreselijk. inderdaad de ergste nachtmerrie die er is.
Aukelizzy
Geplaatst: 08-05-10 09:02
Dat arme paard op de foto...Echt hartverscheurend... Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. Ik denk dat daar mensen rondlopen met beelden op hun netvlies gebrand die ze heel graag zouden willen vergeten..
Cheetahfan
Geplaatst: 08-05-10 09:04
Dat arme paard! Wat zal die een pijn hebben! Hopelijk komt het weer goed met ze! Ook veel sterkte aan de eigenaren en de andere betrokkenen!
O jee, het zal je als eigenaar maar eens overkomen. Een echte nachtmerrie!
Silence
Geplaatst: 08-05-10 09:18
Verschrikkelijk.... Geen andere woorden voor....
Bij ons is vroeger ook een stal op de manege afgebrand. En de beelden van zo´n verbrand beestje vergeet je inderdaad nooit meer. Het is nu zo´n 10 jaar geleden, maar ik kan ze nog zo voor me halen.
zat met tranen in mijn ogen naar de foto's te kijken van dat arme paard. wat een pijn zullen die paardjes hebben. hoop dat ze snel herstellen en vooral geen pijn meer hebben en ook heel veel sterkte voor de mensen er om heen
leootje14
Geplaatst: 08-05-10 10:20
verschrikkelijk, zo zielig. die foto's BAH! had ik liever niet gezien. arm dier...
afschuwelijk ! arm dier,helemaal onder de brandwonden sterkte voor de eigenaren,hopelijk gaat het wat beter met de gewonde paarden
just_kiki
Geplaatst: 08-05-10 10:40
jeetje wat erg Sterkte voor de eigenaren.
je zal maar wakker worden gebeld dat er brand is op je stal... verschrikkelijk
sprietje09
Geplaatst: 08-05-10 10:48
wat vreselijk en dat arme paard helemaal onder de brandwonden ik hoop dat hij/zij het overleefd en dan is het nog maar de vraag of hij/zij er geen trauma aan overhoud in iedergeval sterkte voor de eigenaar en de betrokenen