'Bloedregel' is voorlopig toch van de baan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Bloedregel' is voorlopig toch van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:28

http://www.dehoefslag.nl

De vierdaagse General Assembly van de FEI, dit jaar in Rio de Janeiro, opende gisteren met het bijeenkomen van het FEI Bureau. De leden van dit bestuursorgaan kwamen unaniem overeen dat de door het Dressuurcomité voorgestelde ‘bloedregel’ niet ter stemming zal komen bij de vertegenwoordigers van alle nationale federaties tijdens de General Assembly van aanstaande maandag. Het voorstel werd teruggetrokken, zodat de Veterinaire Commissie van de FEI dit gevoelige onderwerp verder kan bestuderen vanuit het oogpunt van paardenwelzijn.

Aan de Veterinaire Commissie is gevraagd tot een algemene regel te komen, die toepasbaar is voor alle FEI disciplines.
De tot ‘bloedregel’ omgedoopte toevoeging van artikel 430.7.6 van het FEI reglement vormde een uitvloeisel van de veelbesproken uitsluiting van Adelinde Cornelissen tijdens de WEG in Kentucky toen er bloed in de mond bij Parzival werd geconstateerd. De regel zorgde de laatste tijd voor de nodige ophef wat ondermeer al de Duitse federatie zijn standpunt deed wijzigen. Het geheel roept herinneringen op aan het plotselinge aanpassen van de verboden medicatielijst door de FEI twee jaar geleden.

Verwante artikelen:

[VN] Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI
[VN] Duitse ruitersportbond bedenkt zich over 'bloedregel'

Ninia

Re: 'Bloedregel' is voorlopig toch van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:44

Dat is goed nieuws. Hopelijk gaat de regel uiteindelijk definitief van de baan. Ik rijd al 30 jaar paard, en heb nog nooit bloed in de mond van een van mijn paarden gehad. Zegt het iets over hard of scherp bitgebruik in de dressuursport? Of ruw handgebruik? Bloed in de mond mogen we niet normaal gaan vinden. Als je het toestaat gaat het van kwaad tot erger.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:55

Ik heb ook nooit bloed in de mond, behalve als ik per ongeluk een keer op mijn tong bijt. Moet ik dan ook gelijk stoppen met sporten of werken!!!! Vind het zeer overtrokken. Ieder mens of dier kan dat toch wel eens gebeuren. Heeft volgens mij niets met scherp bit of dergelijke te maken. Parzival had een mini plekje voor op de tong en daar zit geen bit. We kunnen ook zo lekker overdrijven in de paarden sport. Natuurlijk is bloed in de mond niet goed, maar kijk dan wel eerst even naar de oorzaak.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:47

willie57 ik ben het heel erg met jou eens!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:31

willie57 schreef:
Ik heb ook nooit bloed in de mond, behalve als ik per ongeluk een keer op mijn tong bijt. Moet ik dan ook gelijk stoppen met sporten of werken!!!! Vind het zeer overtrokken. Ieder mens of dier kan dat toch wel eens gebeuren. Heeft volgens mij niets met scherp bit of dergelijke te maken. Parzival had een mini plekje voor op de tong en daar zit geen bit. We kunnen ook zo lekker overdrijven in de paarden sport. Natuurlijk is bloed in de mond niet goed, maar kijk dan wel eerst even naar de oorzaak.

Bij ons komt het niet door een ruwe hand of bit én wij kunnen zeggen waar het van komt én of het meevalt.
Paarden kunnen dat niet.

Ben het dus met Ninia eens.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:48

Ik snap hem niet helemaal, maar dat komt omdat ik niet weet wat de huidige regel is bij bloed in de mond. Wordt dat nu (zonder deze bloedregel in acht te nemen) toegestaan of volgt uitsluiting?
En wat had deze zgn bloedregel daar dan aan veranderd? Wie kan het me begrijpelijk uitleggen zodat ik een oordeel kan vormen of ik het van de baan houden van deze bloedregel positief of negatief vind :D ?

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:13

Ben het met jullie eens dat een paard niet kan zeggen of het hem ergens pijn doet. Als je bloed ziet en zijn mondhoeken zijn stuk, zeg ik ook ONMIDDELIJK stoppen met rijden, want dan is het de ruiter zijn schuld. Het zelfde geld als het bit b.v. beschadigd is en zijn binnenkant van de mond is stuk. Dat zijn oorzaken waar je de ruiter op moet aanspreken, maar als je op het puntje van je tong bijt heeft dat niets met een harde hand of verkeerd bit te maken lijkt mij. Op grote concouren zoals het EK of straks de OS zou ik een dierenarts laten beoordelen of je zou mogen doorrijden of niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:18

Met willie eens :)

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:52

Heel goed nieuws! Ik vind dat het zerotolerancebeleid moet blijven. Als je het wel gaat toestaan is het naar mijn mening te moeilijk ergens een grens te trekken en dit KAN in het nadeel van het paard zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:15

+:)+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:19

Willie, ik vindt niet dat er hierin onderscheid moet worden gemaakt tussen de "grote concoursen" en de rest. Waarom zou je? Het zijn allemaal paarden met ruiters.

Het op de tong bijten van een paard is in veel gevallen trouwens een gevolg van stress. In mijn ogen hoort een dier dat om wat voor reden dan ook bloedt aan de mond, met zijn ruiter uitgesloten te worden van de rest van de wedstrijd.
Als je dit nu gaat toestaan, wat gaan we dan straks op het wedstrijd terrein tegen komen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:39

In de huidige regel volgt zonder pardon onmiddellijke beëindiging van de proef/het parcours en uitsluiting (of misschien zelfs diskwalificatie, dat weet ik nu niet zeker).
In regel die nu toch nog niet door gaat, zou de proef stil gelegd moeten worden en het paard door een veterinair onderzocht moeten worden. Als dan blijkt dat het iets onschuldigs is, mag de proef weer hervat worden.

Als er geen veterinair aanwezig is op de wedstrijd, volgt wel uitsluiting.
Ik denk dat het goed is dat de huidige regel gehandhaafd blijft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:43

willie57 schreef:
Ben het met jullie eens dat een paard niet kan zeggen of het hem ergens pijn doet. Als je bloed ziet en zijn mondhoeken zijn stuk, zeg ik ook ONMIDDELIJK stoppen met rijden, want dan is het de ruiter zijn schuld. Het zelfde geld als het bit b.v. beschadigd is en zijn binnenkant van de mond is stuk. Dat zijn oorzaken waar je de ruiter op moet aanspreken, maar als je op het puntje van je tong bijt heeft dat niets met een harde hand of verkeerd bit te maken lijkt mij. Op grote concouren zoals het EK of straks de OS zou ik een dierenarts laten beoordelen of je zou mogen doorrijden of niet.

Toch is me dat met de ondertussen zo'n 600 paarden die ik gereden heb, nog niet eenmaal gebeurd. Nog nooit een paard gereden die op zijn tong of lip had gebeten. denk dat het toch met dat snoeiharde stanggebruik en de heel strakke stangverbinding van de huidige dressuurruiters te maken heeft. Bekijk eens wat filmpjes van het losrijden op concours van de zgn.: TOP ruiters, en hoe er met die bitten omgegaan wordt. Als je de waffel van een paard naar links en rechts trekt met veel kracht dan is een wondje er maar zo ja. maar dat mag nooit geoorloofd worden.

_Rhonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:03

willie57 schreef:

Eens, maar als ze bij elk paard moeten gaan kijken waar dat bloed vandaan komt is het einde zoek.
De ene combinatie wel uitsluiten omdat het door het bit of ruw hanggebruik komt, en de andere combinatie
door laten omdat het daar niks mee te maken heeft.. Zou een oplossing zijn, maar wie gaat dit controleren?
Dus ik denk dat het of voor iedereen gaat gelden, of voor niemand.. En als ik dan moet kiezen :P

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:03

Ik denk dat je wel onderscheidt moet maken tussen de hele grote concouren en regionaal.
Als ik naar een concour ga, b.v. 10 km. van mijn huis en ik mag niet starten omdat er bloed is geconstateerd, ben ik in met 15 min. weer thuis. Ik zal zowiezo niet mogen starten want er is op de regionale concouren geen dierenarts aanwezig. Dus, de enigste optie is naar huis gaan. Stel mijn paard vliegt 15 uur over de wereld naar de OS met een heel team aan deskundigen die mee gaan(hoefsmid, dierenarts enz.) dan vind ik dat er andere regels moeten gelden. Om te zeggen dat je al zoveel jaar paard rijdt en nog nooit bloed hebt geconstateerd, kan ook zijn dat je het niet hebt gezien. Bij Parzival was het al over toen ze de ring uitging, dus ook maar heel kort. Dat stress mee speelt geloof ik onmiddelijk, want mijn paard is op een concour met publiek en party tenten enz. ook veel drukker
als op een wedstrijd op een weiland met niets erbij. Helaas is er nu eenmaal veel tam tam op de grote concouren en zal er altijd stress bij paard en ruiter zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:44

Ik vind het goed dat de oude regel blijft. Zoals iemand op het GDF zei: je staat wel heel erg voor schut als sport op de OS als zo'n paard door de veterinair toch weer groen licht krijgt, en vervolgens in de ring opnieuw bloed te zien is..... dat wil je niet meemaken!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:07

Precies Horseyfries, het imago van de sport moet goed blijven.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:05

Ik vind het ook goed dat de oude regel blijft. Is toch van de gekke dat ze uberhaupt hebben gedacht aan het aanpassen. Heb dan ook de petitie getekend. Bloed hoort niet in de ring, ongeluk of geen ongeluk.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:45

Ninia schreef:
Dat is goed nieuws. Hopelijk gaat de regel uiteindelijk definitief van de baan. Ik rijd al 30 jaar paard, en heb nog nooit bloed in de mond van een van mijn paarden gehad. Zegt het iets over hard of scherp bitgebruik in de dressuursport? Of ruw handgebruik? Bloed in de mond mogen we niet normaal gaan vinden. Als je het toestaat gaat het van kwaad tot erger.

Hier sluit ik me volledig bij aan, ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Wel eens gezien bij dame met stang en trens. Toen ik haar er op wees dat haar paard bloedde vrat ze me zowat op :o Het was normaal, deed ie wel vaker.... Maar het is NIET normaal!!

Bloed hoort niet bij de dressuur!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:54

horseyfries schreef:
Ik vind het goed dat de oude regel blijft. Zoals iemand op het GDF zei: je staat wel heel erg voor schut als sport op de OS als zo'n paard door de veterinair toch weer groen licht krijgt, en vervolgens in de ring opnieuw bloed te zien is..... dat wil je niet meemaken!

Hier had ik eerder nog niet over nagedacht. Dat zou inderdaad een flater van jewelste zijn. Maar ik vraag me wel af, geldt de zero tolerance alleen voor bloed rond de mond? Of over het hele lichaam? Oftewel, wordt een paard ook uitgesloten als er een beetje bloed op een been/bij een spoor wordt geconstateerd?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:13