Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
willie57 schreef:Ik heb ook nooit bloed in de mond, behalve als ik per ongeluk een keer op mijn tong bijt. Moet ik dan ook gelijk stoppen met sporten of werken!!!! Vind het zeer overtrokken. Ieder mens of dier kan dat toch wel eens gebeuren. Heeft volgens mij niets met scherp bit of dergelijke te maken. Parzival had een mini plekje voor op de tong en daar zit geen bit. We kunnen ook zo lekker overdrijven in de paarden sport. Natuurlijk is bloed in de mond niet goed, maar kijk dan wel eerst even naar de oorzaak.
?

willie57 schreef:Ben het met jullie eens dat een paard niet kan zeggen of het hem ergens pijn doet. Als je bloed ziet en zijn mondhoeken zijn stuk, zeg ik ook ONMIDDELIJK stoppen met rijden, want dan is het de ruiter zijn schuld. Het zelfde geld als het bit b.v. beschadigd is en zijn binnenkant van de mond is stuk. Dat zijn oorzaken waar je de ruiter op moet aanspreken, maar als je op het puntje van je tong bijt heeft dat niets met een harde hand of verkeerd bit te maken lijkt mij. Op grote concouren zoals het EK of straks de OS zou ik een dierenarts laten beoordelen of je zou mogen doorrijden of niet.
willie57 schreef:Ik heb ook nooit bloed in de mond, behalve als ik per ongeluk een keer op mijn tong bijt. Moet ik dan ook gelijk stoppen met sporten of werken!!!! Vind het zeer overtrokken. Ieder mens of dier kan dat toch wel eens gebeuren. Heeft volgens mij niets met scherp bit of dergelijke te maken. Parzival had een mini plekje voor op de tong en daar zit geen bit. We kunnen ook zo lekker overdrijven in de paarden sport. Natuurlijk is bloed in de mond niet goed, maar kijk dan wel eerst even naar de oorzaak.

Ninia schreef:Dat is goed nieuws. Hopelijk gaat de regel uiteindelijk definitief van de baan. Ik rijd al 30 jaar paard, en heb nog nooit bloed in de mond van een van mijn paarden gehad. Zegt het iets over hard of scherp bitgebruik in de dressuursport? Of ruw handgebruik? Bloed in de mond mogen we niet normaal gaan vinden. Als je het toestaat gaat het van kwaad tot erger.
Het was normaal, deed ie wel vaker.... Maar het is NIET normaal!!horseyfries schreef:Ik vind het goed dat de oude regel blijft. Zoals iemand op het GDF zei: je staat wel heel erg voor schut als sport op de OS als zo'n paard door de veterinair toch weer groen licht krijgt, en vervolgens in de ring opnieuw bloed te zien is..... dat wil je niet meemaken!