ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:07

http://www.dehoefslag.nl

ERA Dancing Hit, de kampioen van de hengstenkeuring voor het Deens warmbloed, heeft afgelopen maandag tijdens het longeren zijn been gebroken. De vierjarige hengst gaf een speelse bok en brak bij de landing zijn onderbeen.

Volgens het Deense magazine “Ridehesten” werd Dancing Hit direct gekalmeerd en kreeg pijnstilling voor hij op transport ging naar de kliniek van Dr. Werner Jahn in het Duitse Bargteheide. Eenmaal aangekomen kon hij direct onder het mes en werd het op drie plaatsen gebroken been met acht schroeven gestabiliseerd. Door de breuk zal het paard nooit carrière maken in de sport, maar mits het herstel goed verloopt kan hij nog wel behouden blijven voor de fokkerij.

De hengst zal tenminste zes weken lang in een draagmat moeten staan om zijn been te laten herstellen. Dankzij de draagmat rust er slechts een kwart van het gewicht van het paard op zijn gebroken been, zodat het been niet overbelast raakt. Het harnas is zo ontwikkeld dat Dancing Hit vrij kan bewegen en zelfs kan gaan liggen.

Eigenaar Jørgen Steen Jensen: “Dit is het ergste wat ons in veertig jaar hengstenhouderij is overkomen, en dat het juist gebeurd is met een hengst van deze kwaliteit maakt het heel moeilijk.”

ERA Dancing Hit (UNO Don Diego x Sandro Hit) was de overtuigende winnaar van de verrichtingstest van 2011 in Vilhelmsborg en werd gefokt door Stoeterij ERA. De hengst is in eigendom van Bente en Jørgen Steen Jensen van hengstenhouderij Højagergaard, waar hij tevens ter dekking staat.

Klik hier voor de rontgenfoto van ERA Dancing Hit.

Vervolg: [VN] Deense hengst Era Dancing Hit alsnog ingeslapen

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:10

Jeetje mina, dat is wel heel erg balen zeg!
Hoop dat het goed hersteld het is een prachtig paard

s6801881

Jeetje, wat een naar ongeluk. Wat vervelend dat het zo is gelopen... Wat ik me alleen afvraag: kan dat paard hierna ooit nog pijnvrij van zijn leven genieten? Over het algemeen zijn beenbreuken bij paarden behoorlijk kwetsbaar, dus atrose etc. is een groot risico...

Joanne1987

Jeetje wat verschrikkelijk...

_Anneruth

Re: ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:14

Jeetje wat een drama en wat goed dat ze toch voor het behoud van de fokkerij gaan. Interessant, die foto. Wat een schroeven!

Wij mensen kunnen toch ook gewoon verder leven na een beenbreuk? Als hij geen topsport hoeft te leveren of zelfs alleen maar voor de fokkerij gebruikt wordt, komt het vast goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:15

jee,en dat voor zo een jong paard.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:16

verschrikkelijk zo heeft een vriendin van mij vorig jaar haar paard verloren die had zijn been zo gebroken dat er nergens een schroef vast gezet kon worden. Ook speelse bok landen en krak

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:21

wat verschrikkelijk! je hoort het de laatste tijd wel vaak!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:26

AI!!! :wow: Ik moet er niet aan denken als zoiets voor je ogen met je paard gebeurd brrrr
Maar wat fijn dat het wel "gerepareerd" kan worden,op 3 plekken ook nog wel jeetje die moet toch een volle rare landing gemaakt hebben,arm paard ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:28

Filmpje van Era Dancing Hit.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:36

Wat een drama om dit als eigenaar en als paard te moeten mee maken. Ik hoop dat de revalidatie het waard is en het paard hersteld om nog een paardwaardig bestaan te zullen krijgen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:37

Wat een prachtig paard is dat!(kwijlt achter de monitor haha)
gelukkig konden ze hem nog helpen met zn gebroken been,eeuwig zonde van zo'n dier als ie moest worden ingeslapen.

(En lijkt het nou zo of is het zo dat het zadel en ruiter te ver naar achter zitten op het paard?)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:42

Wat zonde zeg!! Mooi filmpje, ook om te zien hoe fijn hij een jong dier rijdt, niet al in een houding van een 7 jarige, maar lekker als een jong paard :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:42

zonde van zijn gebroken pootje. Gelukkig kan het gemaakt worden (als het een HTK paard was het waarschijnlijk einde verhaal geweest door de kosten)

Maar dat filmpje super zo mogen er wel meer jonge hengsten gereden worden gewoon in de vooruit en niet al ernstig in de verzameling

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:52

Jeetje, het zal je maar gebeuren. Verschrikkelijk..
Hopen op goed herstel.

( Funnyhorses: Ik vind het zadel juist goed liggen, met fijn schoudervrijheid )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:56

s6801881 schreef:
Jeetje, wat een naar ongeluk. Wat vervelend dat het zo is gelopen... Wat ik me alleen afvraag: kan dat paard hierna ooit nog pijnvrij van zijn leven genieten? Over het algemeen zijn beenbreuken bij paarden behoorlijk kwetsbaar, dus atrose etc. is een groot risico...

Maar mensen hebben dan ook geen dik 600 kilo te verdelen. Mensen kunnen ook gaan zitten, met krukken lopen, of desnoods een rolstoel. Dus niet te vergelijken.

Wat een naar ongeluk... bah

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:05

dan ben ik benieuwd of hij veel merries krijgt, als ie zelf niks meer gaat doen in de sport.
Een vierjarige puur op uiterlijk gaan gebruiken voor de fok, zullen er niet veel doen denk ik.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:11

Wat een leuk beest jammer dat hij ze been heeft gebroken. Gelukkig konden ze hem nog opereren. Ben benieuwd hoe zijn herstel gaat

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:23

Vervelende breuk, denk dat dit niet goed gaat komen. Wel fijn dat ze het gaan proberen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:25

Wat een nachtmerrie zeg, hopelijk gaat het herstel voorspoedig!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:31

NenaC schreef:
dan ben ik benieuwd of hij veel merries krijgt, als ie zelf niks meer gaat doen in de sport.
Een vierjarige puur op uiterlijk gaan gebruiken voor de fok, zullen er niet veel doen denk ik.

Als ze hem zelf veel gaan inzetten op eigen merries en de nafok is veelbelovend dan zal er toch wel voldoende interesse komen.

In ieder geval mooi dat ze proberen hem te laten herstellen, hopelijk mag het baten en heeft hij nog een fijn leven voor de boeg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:35

Cayenne schreef:

De hengst zal tenminste zes weken lang in een draagmat moeten staan om zijn been te laten herstellen. Dankzij de draagmat rust er slechts een kwart van het gewicht van het paard op zijn gebroken been, zodat het been niet overbelast raakt. Het harnas is zo ontwikkeld dat Dancing Hit vrij kan bewegen en zelfs kan gaan liggen.

Ben ik nou dom of rust er altijd maar een kwart van het gewicht van het paard op het been 8)7
Ben trouwens wel erg nieuwsgierig naar hoe zo'n draagmat eruit ziet, klinkt erg geavanceerd :)

Wel echt zonde zeg, is echt een mooi paard! Hopelijk herstelt ie een beetje goed..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:37

Wat een plaatje! En lekker bewegen... wat jammer dat zo'n dier dan zijn been breekt..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:39

Magrathea schreef:
Cayenne schreef:

Ben ik nou dom of rust er altijd maar een kwart van het gewicht van het paard op het been 8)7
Ben trouwens wel erg nieuwsgierig naar hoe zo'n draagmat eruit ziet, klinkt erg geavanceerd :)

Wel echt zonde zeg, is echt een mooi paard! Hopelijk herstelt ie een beetje goed..

beetje lullig verwoord. Ik denk dat ze een kwart van het normale gewicht bedoelen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:40

Ja, dat zullen ze inderdaad bedoelen. Haha als het echt zo is mag de bedenker van de hangmat wel even een lesje wiskunde/paarden anatomie krijgen :')