Paard Salinero nog steeds ongeëvenaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard Salinero nog steeds ongeëvenaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:31

www.anp.nl / www.bokt.nl / www.ad.nl

Salinero (v. Salieri) was hét dressuurpaard van de afgelopen tien jaar. Twee opeenvolgende gouden medailles van het door Anky van Grunsven bereden dier op de Olympische Spelen van 2004 en 2008 waren de hoogtepunten. Bij het laatste optreden in de piste haalde Salinero op respectabele leeftijd nog een bronzen plak met de nationale equipe in Londen 2012. 'Een prachtige afronding', zegt de huidige bondscoach Wim Ernes. Als internationaal jurylid maakte hij opkomst én successen van de nu al legendarische topper uit Erp van dichtbij mee. Voor het afscheid van Salinero bij Indoor Brabant blikt hij terug.

Weet je nog wanneer je Salinero voor het eerst zag?
Ernes: 'Volgens mij was dat bij een kleinere wedstrijd ergens in Nederland. Het was nog even voor de Olympische Spelen van 2004 in Athene. Het ging dacht ik om de indeling van de verschillende nationale kaders. Als ik het me goed herinner werd Anky met haar nieuwe troef vierde.'

Je herkende meteen de unieke kwaliteit?
'Eigenlijk wel ja. Het paard had aanleg voor passage en piaffe. Die onderdelen zijn toch goed voor een derde van de punten in de Grand Prix. Daarnaast had Salinero een enorme werklust. Dat maakte ook veel indruk. Hij wilde het gewoon goed doen. Net als bij een humane atleet is de wedstrijdmentaliteit ook voor een paard enorm belangrijk. Ook een dier moet willen winnen. Dat wilde Salinero.'

De internationale doorbraak zou vervolgens een kwestie van tijd zijn?
'Ja. Van ervaring vooral. Een goede afstemming van de proef is heel belangrijk. Maar met Salinero is het vervolgens heel snel gegaan. Met Anky van Grunsven had hij natuurlijk een fantastische berijder. Een topatleet heeft een toptrainer nodig om het hoogste te bereiken.'

Was het paard beter dan Bonfire, waarmee Anky haar eerste olympisch goud won?
'Dat is moeilijk vergelijkbaar. De scores werden hoger, maar dat komt ook omdat de sport zich ontwikkelt. Men schaatst nu ook aanmerkelijk harder dan 20 jaar geleden. Maar in de dressuur is het de laatste jaren heel hard gegaan. Dat wil niet per definitie zeggen dat de paarden van destijds minder talent hadden.'

Je kunt nu niet direct zeggen dat Totilas met al zijn wereldrecords beter is dan Salinero?
'Nee. Op mijn ranglijst van alle tijden staat Salinero nog steeds op de eerste plaats. Totilas heeft in de nadagen van Salinero inderdaad aanmerkelijk hogere scores geboekt, maar eigenlijk kun je de loopbaan van een paard pas beoordelen als die is afgelopen. Zover is Totilas nog niet. Wat ik wel weet, is dat Salinero twee olympische titels heeft, en Totilas vooralsnog niet één.'

tossielove

Re: Paard Salinero nog steeds ongeëvenaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:38

Wat zal ik Salinero missen in de ring..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:40

Superknap natuurlijk wat Anky en Salinero bereikt hebben samen.
Maar goed, realiteit is wel dat ik zo 4 paarden kan opnoemen die gewoon beter zijn dan Salinero. Denk dat het verstandig is van Anky om hem uit de sport te halen, en dat mag ook wel op deze leeftijd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:45

Het afscheid van Salinero komt uitgebreid op tv:

Uitzendschema:
Portret Anky van Grunsven en haar paard Salinero
Nieuwsuur, vrijdag 15 maart
22.00 – 22.50 uur, Nederland 2

Indoor Brabant, afscheid Salinero
NOS Studio Sport Extra, zaterdag 16 maart
16.00 – 17.50 uur, Nederland 1

Sfeerreportage: Anky van Grunsven met Salinero
Studio Sport, zaterdag 16 maart
23.27 – 23.53 uur, Nederland 1

(bron: horses.nl)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:54

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:23

wat zal ik hun missen. als klein penny meisje was ik helemaal fan van hun. weet nog dat ik gespannen de strijd op de olympische spelen volgden tussen Isabell en Anky met Salinero en dat Isabell een foutje maakte en Anky daarna haast niet. Dat was spannend zeg!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:23

Aranel schreef:
Maar goed, realiteit is wel dat ik zo 4 paarden kan opnoemen die gewoon beter zijn dan Salinero.

Dit is wat Ernes zegt:
'Maar eigenlijk kun je de loopbaan van een paard pas beoordelen als die is afgelopen.... Wat ik wel weet, is dat Salinero twee olympische titels heeft.'
Volgens mij zijn er geen andere 4 paarden te noemen die dat ook hebben gepresteerd, of heb ik wat gemist?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:26

ik krijg nog steeds kippenvel van dit paard. de eerste keer dat ik hem zag was op Jumping Amsterdam, dat moet 2001 ( of 2002) zijn geweest, hij was heel erg "spooky" maar vanaf het eerste moment liet hij zo'n indruk na. Je wist gewoon dat dit een hele grote zou worden. Ik ben ook zo blij dat ie me vorig jaar toch weer kippenvel wist te bezorgen, eerst in Hoofddorp en daarna natuurlijk in London, wat een prestatie, ik was tot tranen geroerd. Een waardige afsluiting .
En als je dan Anky over haar Sali hoort praten, pfff ik schiet echt altijd helemaal vol. Ik vrees dat ik het zaterdag ( ik hoop dat het live op tv te volgen is!) ook niet droog zal houden. Ik stond afgelopen Jumping Amsterdam op de nagenoeg lege toiletten ineens pal naast Anky die ook stond te wachten, ik baal er nu nog steeds van dat ik toen niet de ballen heb gehad om haar te bedanken voor al die prachtige kippenvelmomenten afgelopen jaren :D

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:28

Kendra schreef:
Aranel schreef:
Maar goed, realiteit is wel dat ik zo 4 paarden kan opnoemen die gewoon beter zijn dan Salinero.

Dit is wat Ernes zegt:
'Maar eigenlijk kun je de loopbaan van een paard pas beoordelen als die is afgelopen.... Wat ik wel weet, is dat Salinero twee olympische titels heeft.'
Volgens mij zijn er geen andere 4 paarden te noemen die dat ook hebben gepresteerd, of heb ik wat gemist?

Denk dat ze haar eigen favorieten bedoeld :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:20

Aartje schreef:
Kendra schreef:
Dit is wat Ernes zegt:

Denk dat ze haar eigen favorieten bedoeld :D

maar om dat nou "realiteit" te noemen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:31

bruceandnoon schreef:
ik krijg nog steeds kippenvel van dit paard. de eerste keer dat ik hem zag was op Jumping Amsterdam, dat moet 2001 ( of 2002) zijn geweest, hij was heel erg "spooky" maar vanaf het eerste moment liet hij zo'n indruk na. Je wist gewoon dat dit een hele grote zou worden. Ik ben ook zo blij dat ie me vorig jaar toch weer kippenvel wist te bezorgen, eerst in Hoofddorp en daarna natuurlijk in London, wat een prestatie, ik was tot tranen geroerd. Een waardige afsluiting .
En als je dan Anky over haar Sali hoort praten, pfff ik schiet echt altijd helemaal vol. Ik vrees dat ik het zaterdag ( ik hoop dat het live op tv te volgen is!) ook niet droog zal houden. Ik stond afgelopen Jumping Amsterdam op de nagenoeg lege toiletten ineens pal naast Anky die ook stond te wachten, ik baal er nu nog steeds van dat ik toen niet de ballen heb gehad om haar te bedanken voor al die prachtige kippenvelmomenten afgelopen jaren :D

Stuur d'r een berichtje op facebook of een kaartje, kan ze vast waarderen. :)

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:16

Afgelopen jaar in Hoofddorp, kippenvel, wat een paard..

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:59

Jannepauli schreef:
Het afscheid van Salinero komt uitgebreid op tv:

Uitzendschema:
Portret Anky van Grunsven en haar paard Salinero
Nieuwsuur, vrijdag 15 maart
22.00 – 22.50 uur, Nederland 2

Indoor Brabant, afscheid Salinero
NOS Studio Sport Extra, zaterdag 16 maart
16.00 – 17.50 uur, Nederland 1

Sfeerreportage: Anky van Grunsven met Salinero
Studio Sport, zaterdag 16 maart
23.27 – 23.53 uur, Nederland 1

(bron: horses.nl)

mooi, dat gaan we dan maar eens mooi bekijken :D

Wat een paard is Sali ook, ook hier veel bijzondere kippenvelmomenten gehad bij het zien van deze combinatie. Fijn dat hij een waardig afscheid van zijn super carriere krijgt :j

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:10

Hoop zaterdag op tijd terug te zijn van de manege. Rijd van 1 tot 2 en moet 1,5 uur reizen.Opnemen is helaas geen optie.. en internet heb ik thuis niet.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:24

Kendra schreef:
Aranel schreef:

Dit is wat Ernes zegt:

In ieder geval 1, 3 olympische spelen onder 2 verschillende ruiters (iedere keer medailles) en 7x nationaal kampioen.
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... mpic-stage, al moet ik nog eens puzzelen over de olympische spelen van 1968, de ene bron zegt team zilver en brons individueel net gemist, de ander zegt team goud.