Duitse minister steunt strijd tegen brandmerken niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Duitse minister steunt strijd tegen brandmerken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:55

www.horses.nl

De strijd om het brandmerken van paarden te behouden in Duitsland krijgt geen steun van Ilse Aigner, minister van Voedselvoorziening, Landbouw en Consumentenbescherming. 35.000 handtekeningen werden overhandigd aan Aigner, maar die beëindigde de bijeenkomst al na vijftien minuten.

Volgens haar zijn haar handen gebonden aan het proces van de wetgeving. “Persoonlijk heb ik niets tegen brandmerken”, lichtte zij toe. FN-voorzitter Breido Graf zu Rauntzau was zowel teleurgesteld als strijdlustig. “Ik denk dat het onaanvaardbaar is dat hier roekeloos en zonder goede technische redenen de toekomst van het fokken in Duitsland op het spel wordt gezet. Onze eerdere ervaringen met het chippen vertonen zwakheden.”

Jethafa

Re: Duitse minister steunt strijd tegen brandmerken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:29

Tsja, blijft een lastig onderwerp. Hoe prettig is chippen, hoe vervelend is brandmerken, welke andere mogelijkheden zouden er kunnen zijn... Wel jammer dat er zoveel handtekeningen zijn verzameld, wanneer er vervolgens niet echt naar geluisterd wordt. Maar goed, je weet nooit wat voor onderzoek daar achter zit...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:09

Is ze nu voor of tegen?
Ze steunt de strijd tegen brandmerken niet dus is voor, maar beeindigt de bijeenkomst voor het behoud al na 15 minuten (dus is tegen) :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:12

ThePast03 schreef:
http://www.horses.nl

De strijd om het brandmerken van paarden te behouden in Duitsland krijgt geen steun van Ilse Aigner, minister van Voedselvoorziening, Landbouw en Consumentenbescherming. 35.000 handtekeningen werden overhandigd aan Aigner, maar die beëindigde de bijeenkomst al na vijftien minuten.

Volgens haar zijn haar handen gebonden aan het proces van de wetgeving. “Persoonlijk heb ik niets tegen brandmerken”, lichtte zij toe. FN-voorzitter Breido Graf zu Rauntzau was zowel teleurgesteld als strijdlustig. “Ik denk dat het onaanvaardbaar is dat hier roekeloos en zonder goede technische redenen de toekomst van het fokken in Duitsland op het spel wordt gezet. Onze eerdere ervaringen met het chippen vertonen zwakheden.”

Uit de eerste quote zou ik zeggen tegen, maar uit de tweede quote heeft ze persoonlijk niets tegen brandmerken. Vrremd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:12

Talida schreef:
Is ze nu voor of tegen?
Ze steunt de strijd tegen brandmerken niet dus is voor, maar beeindigt de bijeenkomst voor het behoud al na 15 minuten (dus is tegen) :D

Da's nou politiek :j :+

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:14

chips zijn te vervalsen..een brandmerk een stuk moeilijker.
ik weet zeker dat brandmerken pijnlijker zal zijn als een chip inbrengen,maar ze houden hier geen maanden of jaren last van.
ik heb er een dubbel gevoel bij..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:19

AdnerB schreef:
chips zijn te vervalsen..een brandmerk een stuk moeilijker.
ik weet zeker dat brandmerken pijnlijker zal zijn als een chip inbrengen,maar ze houden hier geen maanden of jaren last van.
ik heb er een dubbel gevoel bij..

Ach, een brandmerk is in seconden gezet en even later liggen ze prinsheerlijk op hun "pijnlijke bil", dus het zal allemaal wel meevallen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:08

chips kunnen ook kapot gaan. Vorige week wilde de DA de chip controleren van een van mijn merries maar kon die niet meer vinden. Paar jaar geleden werkte hij nog prima en vorige week niet meer te vinden. Ga het nog eens laten controleren door een andere DA om zeker te zijn.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:17

Hmm, uit de eerste zin maak ik op dat er een groep is die het wil behouden, die groep heeft handtekeningen verzameld. Hier staat ze niet achter. Persoonlijk heeft ze blijkbaar niets tegen het brandmerken, maar politiek gezien misschien toch?

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:27

Hoe verkeerd het chippen kán gaan, kon je zien op de afgelopen Nationale Lipizzanerkeuring.

Een ervaren dierenarts plaatste de chip pats-boem dwars door een bloedvat heen. Eén groot bloedbad !!. Veulen totaal in de stress (en misschien wel voor de rest van zijn leven getraumatiseerd voor mannen met naalden?). Merrie in de stress. Omstanders in de stress. Eén flauwvaller....

Wanneer het brandmerken door een vakkundige brander wordt gedaan, levert dit voor een paard écht geen probleem op. En zeker niet meer dan chippen kan doen.

Voor mij is er in prinicipe voor het paard geen verschil: het is allebei -chippen of branden- een moment even vervelend voor het paard. En allebei even dier-(on)vriendelijk!! Beide manieren leveren in de praktijk even veel probleemgevallen op. Incidenten.

Een brandmerk met stamboek-logo en veulennummer (zoals in Duitsland) heeft voor de identificatie wél veel meer voordelen. Zo'n brandmerk poets je niet zomaar weg! En iedereen kan het altijd en direct zien, zonder noodzakelijke hulpmiddelen als een chipreader - Bij het eerste blik géén twijfel over de identiteit van het paard.

Chips kunnen verdwijnen of onleesbaar worden. Daarmee is het dus geen sluitend identificatiemiddel. En er kan natuurlijk gewoon een tweede geplaatst worden. Zoek dán de identiteit van het paard maar uit.....

Nee, brandmerken is en blijft een eeuwenoud beproefd middel voor identificatie. En hoeft helemaal niet minder diervriendelijker te zijn dan chippen !! Maar ja...vertel dát maar aan de lobby-isten van de salon-dierenbeschermers. En de pennenlikkende ambtenaren in Brussel, Den Haag en Zoetermeer. |o

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:01

Brandmerken zoals in Dld de gewoonte was, is volgens mij de beste indentificatie. Mijn veulens voelden amper wat toen ze gebrand werden. Chippen vonden ze niet leuk. Ze waren de eerste dagen niet aan te raken van angst.
Maar goed.....aan het chippen en paspoort verdient "men" weer geld. Voor je het weet sta je geregistreerd voor de "paardenbelasting" of eventuele ruiming als er een besmettelijke ziekte oprukt :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:50

Favory12 schreef:
Maar ja...vertel dát maar aan de lobby-isten van de salon-dierenbeschermers. En de pennenlikkende ambtenaren in Brussel, Den Haag en Zoetermeer. |o

En als je dan weet dat de EU Commissie aangaande paardenidentificatie juist WEL ruimte in de wetgeving heeft gelaten dat brandmerken met DNA typering als wettelijke en aanvaardbare identificatie middel is (eveneens een irisscan).

Helaas is het Nederland die het 'chip' bal aan het rollen heeft gebracht in Europa als identificatie middel, en dusdanig de rest van Europa min of meer geforceert heeft om te volgen ... zoiets van je moet toch een 'gelijkwaardig middel' hebben.

Wij hebben al de identificatie van verschillende paarden kunnen achterhalen adhv hun brandmerken en dusdanig papieren bij krijgen (soms idd na DNA testen); de chips die de paard hadden waren waardeloos als identificatie middel want geen een van de stamboeken had daar 'record' van.

Geef mijn maar een brandmerk met veulen nummer als identificatie middel ... veel minder gedoe voor de paarden en eigenaren.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:20

Oorzaak van deze petitie is deze:

Pferde-Brandzeichen werden verboten

Berlin. Die umstrittene Kennzeichnung von Pferden mit schmerzhaften Brandzeichen soll Ende nächsten Jahres verboten sein. Bis November 2012 werde die bisherige Ausnahme im Tierschutzgesetz gestrichen, sagte der Parlamentarische Staatssekretär im Bundeslandwirtschaftsministerium, Gerd Müller (CSU), am Freitag im Bundesrat. Neue Mikrochips sollten europaweit den Schenkelbrand ablösen. Tierschützer beklagen, dass Pferde dabei heftige Schmerzen erleiden. Die rheinland-pfälzische Agrarministerin Ulrike Höfken (Grüne) mahnte eine schnellere Abschaffung dieser „überkommenen Kennzeichnungsmethode“ an. „Tiere sind keine Sachen.“

Der Bundesrat hatte bereits im Herbst ein Ende der traditionellen Markierung verlangt. Das Bundeslandwirtschaftsministerium sagte dies zu. Obwohl die Zerstörung von Gewebe eines Wirbeltieres nach dem Tierschutzgesetz verboten ist, gibt es für den Schenkelbrand bisher eine Ausnahme. Fohlen erlitten bei einem Schenkelbrand Verbrennungen dritten Grades mit Zerstörung der oberen Hautschicht, kritisiert der Deutsche Tierschutzbund.

bron: Sächsiche zeitung

Ik vindt het alleen storend dat de voorzitter van de duitse FN (de duitse KNHS) zich in functie inzet tegen het afschaffen van het brandmerken zonder ook maar een keer ruggespraak te houden met de leden.

SR_Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:45

Ik denk dat chippen meer van deze tijd is, maar het brandmerken in Duitsland meer traditie.