Wat voor pony kan ik het beste kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juliapassie

Wat voor pony kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 22:17

Hallo, dit is mijn eerste keer op bokt :) Dus ik heb eigenlijk geen idee hoe dit precies werkt, maar ik had een vraag, want ik zit er over na te denken om een pony te kopen, ik ben 15 jaar en 1,73 lang, ik ben normaal gewicht (dus rond de 50 kilo) momenteel rijd ik op een kleine d-pony van ongeveer 1,40m maar daar ben ik wel echt te groot voor vind ik zelf. dus ik vroeg me af wat voor pony ik het beste kan kopen? Is een d-pony prima? Of kan ik beter naar een e-pony/paard gaan kijken? Zelf zat ik te denken aan een haflinger of tinker? Dusja wat kan ik het beste doen met mijn lengte/gewicht?
Laatst bijgewerkt door Juliapassie op 12-02-17 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

FleurSandro

Re: Grootte van pony bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:20

ik ben zelf 165/1,70 lang en heb een grote brede haflinger van 1,52m zelf zou ik vanwege je leeftijd meer voor een paard kiezen dan voor een pony, uiteraard kan je dat zelf beslissen. ik weet van mijzelf dat ik paarden niks vind haha dus ik zal altijd voor de haflinger gaan, ik ben een echt pony mens :P maar dat verschilt

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:21

Wat wil je met je toekomstige paard doen? Wedstrijden dressuur / springen, buiten rijden.
Iets specifieks met gangen paarden heb je ook weer gangenwedstrijden e.d.

Juliapassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 22:24

Ineke2 schreef:
Wat wil je met je toekomstige paard doen? Wedstrijden dressuur / springen, buiten rijden.
Iets specifieks met gangen paarden heb je ook weer gangenwedstrijden e.d.

Ik wil vooral gewoon recreatief gaan rijden, ik ben nog niet echt van plan om veel wedstrijden etc. Te gaan doen

Area51

Re: Wat voor pony kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:26

Dan zou ik voor een grote e gaan, daar groei je niet uit en is net wat prijsgunstiger dan een paard vaak :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:27

Wat is jou ervaringen met paarden?
Dat is ook wel iets wat kan bepalen wat voor paard/pony bij jou kan passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:29

Dit ben ik op een tinker van 1.47.
Ik ben zelf 1.70+ en past makkelijk.
Maar ze is wel heel breed.
Afbeelding

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:31

Ik zou dan idd voor een e-pony of klein paard gaan. Ik ben een paar cm langer dan jij en ik heb een paard van 1,61 :) . Eventueel zou je idd ook kunnen kijken voor bijvoorbeeld een haflinger of tinker, dit zijn leuke recreatiepony's en groei je vaak ook niet zo snel uit ;) .
En verder qua leeftijd, niveau e.d. durf ik niet zo veel over te zeggen, omdat ik niet weet wat jouw ervaring met paarden is

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:44

Als je wedstrijdambities (vooral voor springen) hebt is het waarschijnlijk handiger om een paard te kopen, als je nog wat bang bent van de grote van een paard kan je voor eentje van rond de 1m60 gaan, dat is nog niet zo'n giga reus.

Op een stevige d pony zal je ook nog perfect passen, misschien een beetje aan de kleine kant van schofthoogte maar zo'n koudbloedje kan heel wat dragen. Voordeel hierbij is dat de aankoopprijs vaak iets lager ligt omdat het officieel een pony is.

Denk vooral goed na over wat je het liefst doet met paarden en stem daar je keuze op af (als je dolgraag springt zoek je best eentje die goed kan springen). Daarnaast is het belangrijk om je niet vast te pinnen op een kleur of ras, veel pony's/paarden bezoeken en neem vooral iemand mee die jou kent en die iets weet van paarden kopen. Als je al veel ervaring hebt kan je gemakkelijk eentje van 5jaar aan maar als je tot nu toe vooral manegelessen hebt gereden kies je best voor een paard van minstens 8 jaar.

Veel succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wat voor pony kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:54

Ik verplaats dit topic naar Young Rider talk waar het beter past.

_IP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 07:41

Voor recreatie zou ik een paard nemen dat niet al teduur is. Het zal er aan liggen wat voor ras paard je wilt. Ikzelf ben evengroot als jij en ik rijd ook gewoon op pony's van ongeveer 1,55 duus dat kan makkelijk. :j