Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ernie061111
Berichten: 470
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Limboland

Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:33

Zoals de titel het al zegt. Wil ik in januarie weer eens een poging gaan wagen na bijna 3 jaar geen wedstrijd te hebben gereden te starten. Mijn jonkie Ernie (Lexicon X Ahoy) wordt in april 2013 4 hij is nu dik een half jaar onder het zadel. Hij doet super zijn best en ik vindt het iedere dag weer een genot om van hem te mogen genieten.

Er is nog genoeg werk aan de winkel maar we hebben nog 6 weken de tijd om alles te verfijnen en de scherpe kantjes eraf te halen.

_Jolien_

Berichten: 1199
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:36

Hoi, Ik ga in 2013 zeer waarschijnlijk ook starten met mijn bijrijdpaard (ook van Ahoy). Helaas kunnen we met dit weer niet veel trainen, dus zal meer richting het voorjaar gaan (het liefste start ik eerst een paar keer binnen maar dat is nog even afwachten..)

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:38

Ja ik ga ook met mijn jonkie starten in het nieuwe jaar. Even afwachten wanneer want met alleen een buitenbak ben ik nogal afhankelijk van het weer. Hij is al wel paar keer mee geweest om te oefenen. Dat ging al steeds een beetje beter. Dus ook ik heb er zin in!

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:39

Ik normaal gezien ook. Jonkie wordt er 6, maar heeft jaartje stil gestaan waardoor ons debuut erg veel vertraging opliep.
Hopelijk wordt 2013 wel ons jaar :)
Wat kunnen jullie jonkies al ? De mijne heeft nog wat moeilijk met de linker stelling, maar kan wel al mooi verzameld figuurtjes rijden. Ook wijke nvoor de kuit op diagonaal is voor haar peace of cake. Voor de rest is er wel nog enorm veel werk aan, maar het komt wel :P

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:44

Uhm onder jonkie versta ik er een van 3 die 4 word eigenlijk :P. ga er vanuit als de mijne 6 word dat ie toch wel redelijk M/Z klaar is eigenlijk.

maar wel leuk toch om er mee te beginnen! Al wel wedstrijd ervaring zelf? Mis anders ook even in het topic kijken dat gaat iver B debuut maken?
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 04-12-12 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

xTesslove

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:48

Ik ga in 2013 ook starten met mijn jonkie! Hij is tegen die tijd net wel of net niet 4. Het is gewoon om eens te proberen, kijken hoe het loopt, ik zie het wel. Maar ik heb eigenlijk geen idee of we op het niveau zitten.. Ik heb veel filmpjes op Youtube gekeken. Soms zie ik mensen die winst rijden, en dan denk ik: goh, als dat al winst is, kunnen wij het morgen ook rijden met winst (BWVS!), maar soms zie ik ook weer filmpjes, en die vind ik dan echt al super netjes enzo, en die rijden dan net aan winst.. Ik ga gewoon overleggen tegen die tijd met de instructrice.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:48

Ja heeft een jaar stil gestaan en op 3,5 ingereden dus tijd om als jonkie te starten hebben we niet gehad :(
Maar goed als ze dan geen jonkie meer is :(:)

Ernie061111
Berichten: 470
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Limboland

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:22

Haha na ik heb gissteren eens de proefjes uitgeprint en ook ik hjeb al op youtube wat rond geneusd. Ik kan me helaas niet aan de andere ruiters op stal meten want die rijden allemaal Z1 of Z2 en eentje zelfs ZZ=licht pff kom ik met mijn kleine man om de hoek hihi. Ach we zijn met zijn 4e op stal en is super gezellig hoor dus die boeid het niet dat ik nog moet gaan beginnen. Wat ik wel enorm leuk vindt is dat ik echt van alle kanten hulp krijg van doe vandaag eens dat en probeer dat eens das wel heel fijn. Dat er nog genoeg werk aan de winkel is weet ik ook en dat ik waarschijnliojk enorm uit elkaar spring van de zenuwen zit er ook echt dik in.
Hebben jullie nog speciaal dingen die jullie oefenen voor jullie gaan. Ik wilde wel nog een paar x op locatie gaan rijden maar voor de rest gewoon thuis de lessen en oefenen en oefenen en oefenen.

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:25

Ik ben gewoon overal heen aan het gaan met de trailer om vreemde locaties te oefenen. Zo leert hij het trailer rijden en vreemd terrein

Verder gewoon oefenen. De losse onderdelen, de hele proef (of een andere) zodat je wel went aan al die onderdelen zo kort op elkaar.

Wel leuk dat er zoveel ervaren ruiters om je heen staan! veel goede hulp dus!

En ik heb wat onderlinge wedstrijdjes meegepakt. Zo lag er helemaal geen druk op voor mij.
Nu de 21ste de VSN nog op de planning en dan even kijken. Heb 19 jan ingeschreven hier in de buurt, maar even afwachten wat het weer doet dus...

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:27

Wat toevallig dat dit topic is geopend. Ik was net op zoek naar "lotgenoten" die hun jonkie in de lage klasse gaan uitbrengen.

Ik ben zelf in het bezit van een ruin uit 2009 die nu een goed half jaar onder het zadel is. Naar waarschijnlijkheid gaan we in januari/februari B hc starten.

We zijn nu al enkele keren op verschillende locaties gaan trainen.

Wat doen jullie zoal met jullie jonge paarden? Ik merk dat ik het lastig vind om hem een schema te geven wat bij zijn leeftijd/africhtingsgraad hoort... Graag jullie ervaringen en meningen!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:03

Ik ga aankomend jaar ook met een aantal jonge dingen starten. Alleen wacht ik wel tot april en start dan meteen in het L.

Mijn jonge paarden lopen allemaal hooguit 3 keer per week een minuut of twintig onder het zadel. Veel meer dan gas geven, remmen en sturen hoeven ze toch niet. Dan is 3 keer per week meer dan genoeg. :)

Onder jonge paarden versta ik ook 3 jarigen, op 6 jarige leeftijd lopen ze bij mij toch wel in het Z en worden klaar gemaakt voor het hogere werk.

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:53

Ook ik houd het op 3 x per week 20/30 minuten tenzij ik het bos in ga. Dan stap ik wel een klein uurtje. Als we erbij draven blijft het op 45 minuten steken ongeveer. Verder gaat hij 8 uur per dag op de wei en wandel ik veel met hem.

Nu in aanloop voor de VSN moet hij wel even iets harder werken met 4 tot 5 x per week de komende 2,5 week. Na de VSN bouw ik het weer af en heb ik vermoedelijk dus noodgedwongen een winterstop. Misschien als hij het heel goed doet als ik hem oppak dat ik hem ook rechtstreeks in het L1 uitbreng, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Vind paar rondjes B ook niet erg eigenlijk.

_Jolien_

Berichten: 1199
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:03

Ik lees hier een paar keer dat mensen 6 al oud vinden en dat hun paarden dan al m of X moeten lopen.. Ik ben van mening dat hier veel verschil in zit. Mijn bijrijdpaard is tot een jaar geleden gemiddeld 1 keer per week onder zadel gereden en heeft dus nog weinig kilometers gemaakt. Hierdoor is ze te nu te beschouwen als een jong paard is mijn mening

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:15

Dat een paard lang heeft stilgestaan en hierdoor niks kent, veranderd toch niks aan de leeftijd?
Jong en groen zijn 2 verschillende dingen.

Overigens zeg ik zeker niet dat 6 jaar oud is, maar het is geen jonkie meer zoals bedoeld in OP volgens mij. (correct me if i'm wrong).
Voor gewoon debuut in de B is er ook al het topic, B debuut, wie nog meer.
Lijkt me juist leuk om hier een te kijken hoe andere het gaan doen met 3 jarige die nu 4 gaan worden!

Gaan jullie trouwens ook aan talenten wedstrijden meedoen als VSN, Subli en Pavo?

LePapillon
Berichten: 1052
Geregistreerd: 15-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:24

Waarschijnlijk zal ik in 2013 ook wel gaan starten met mijn jonkie van 2009, al denk ik dat dat eerder richting de zomer zal zijn.
Ze is sinds september onder het zadel, maar i.v.m. het weer (hele natte bak) kunnen we nu niet zo veel.
Ik kijk het rustig aan en qua voorbereiding wil ik in het voorjaar wel naar een paar verschillende locaties.
Al heeft ze bij de keuring afgelopen zomer laten zien dat ze zich voorbeeldig kan gedragen :j

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:29

Ik meld me ook, hoop in het buiten seizoen te kunnen gaan starten.
paard is bijzonder flegmatiek aangelegd en dus nog een hoop werk aan de winkel.
Buiten loopt ie vaak wel fijner dan binnen.Ben nu afhankelijk van het weer qua rijden,als het meezit zou ik wel eerder willen maar we zijn nog niet helemaal B klaar, prn pobleem zit m nog vooral in de galop en het doorgalopperen.
Mijn paard is van 2008 4 jaar dus, en dan ook nog van augustus dus nog maar net 4. Tevens is hij bijna 1.75 dus we doen rustig aan.

Chantal1609

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:41

Ik ben net eind zomer periode gestart met mijn ukkie
Inmiddels wel alweer B+14 dus we gaan zeker goed en binnenkort alweer de overstap naar het L1 :)
Erg leuk om hier mee te kunnen lezen wat de andere ervaringen zijn.

Yelly

Berichten: 1656
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:57

Ik ben ook van plan om in de loop van 2013 wellicht in de B te starten met mijn jonkie, een merrie v. Johnson uit 2009 :) Eerst maar eens zien of ze er tegen die tijd klaar voor is en eens overleggen met mijn instructeur. Het moet allemaal eerst nog wat constanter naar mijn mening :)

Ik rijd normaal gezien zo'n drie keer per week, zo'n krap half uur per keer. Ik focus me voornamelijk op de reactie op mijn hulpen en ik probeer een steeds stillere aanleuning te verkrijgen. Ik rijd wat overgangen, schakel eenvoudig wat in tempo en rijd wat simpele figuren, dat is het wel zo'n beetje eigenlijk :D

Ik wil sowieso volgend jaar beginnen met een aantal keer rijden op vreemd terrein, dat heb ik nog niet eerder met haar gedaan. Ze is wel al drie keer mee geweest op de trailer voor een buitenritje, dit deed ze eigenlijk bijzonder braaf :)

Misschien leuk om een foto te posten ;)?

Afbeelding

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:24

Ik rijd zo'n 3/4 keer per week. Easy komt elke dag buiten en vaak ook nog in de paddock. Zodat hij overdag voldoende beweging heeft. Daarnaast doe ik elke avond iets met hem, wandelen/voetballen of trainen. Training bestaat voornamelijk uit het rijden op de binnenhoefslag en heel veel overgangen. Om hem zo goed mogelijk van achter naar voor in balans te krijgen tussen 2 benen en 2 teugels. Vorige week heb ik hem voor de eerste keer meegenomen op de galoppeer baan.

Waarschijnlijk gaat hij van de zomer wat jonge paarden proeven lopen, maar zeker niet te gek en de pavo cup absoluut niet.

Een foto van Easy van de zomer zo’n 2 maanden onder het zadel:
Afbeelding

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:38

Dit is de mijne, nouja niet van mij maar ik rijd haar voor iemand.

Week of zes terug op een jonge paarden wedstrijd ( N-H cup ) waar we een 4e prijs hebben gehaald:
Afbeelding

Volgende week heb ik IBOP met haar, daarna gaan we even rustig aan doen en dan ga ik haar klaarmaken voor de Pavo cup.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:49


tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:07

Alles onder de 8 vind ik jong. Uitspraken van met 6 moet ze M/Z klaar zijn vind ik gevaarlijk.

Mijn jonkie 2008 is dec 2011 bij mij onder zadel gegaan.... Weer meer dan 5 maanden eruit gelegen in 2012
Okt zijn we weer gaan rijden en afgelopen weekend onze eerste wedstrijd.
Ik was er 12,5 jaar uit geweest.

Allemaal spannend.....nog maar een keer op vreemd terrein gereden en dat was in het begin van haar zieke periode.
Mijn wedstrijd ging super alleen verpestte ze op beide kanten mijn galop in beide proeven, door nonstop te gaan bokken.
Punten waren goed 183 en 189, as zondag weer..... bij goed weer.

Yelly

Berichten: 1656
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:12

Mooie paarden hierboven :)!

Wat zijn bij jullie de grootste aandachtspunten momenteel :)?

De hoefsmid vroeg laatst wel aan mij of ik nog aan een aanlegtest of specifieke competitie ging deelnemen met dit paard :D Naar mijn idee heb ik daar als amateur helemaal niets te zoeken en heeft het ook alleen nut om mee te doen als je een paard hebt dat al wat aparter beweegt onder het zadel :+ Maar het was vast vriendelijk en complimenteus bedoeld :D

Meya_

Berichten: 1440
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:27

Ik ga vanaf januari 2013 ook met mijn jonkie op wedstrijd :D Ze wordt in april '13 4, dus eerst paar rondjes in de B om ervaring op te doen. :)

Ernie061111
Berichten: 470
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Limboland

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:59

Leuke foto's allemaal. Ik moet er ook maar eens gaan maken van die van mij onder het zadel.

Na ik rij dus ook tussen de 3/4 per weel waarvan we 1x naar de les gaan met de trailer (les is 30 min) gaat hem best goed af de rest rij ik tussen de 20 a 30 min vind ik ook genoeg. Meneer staat iedere dag buiten en de dagen dat ie vrij heeft doe ik meestal wel wat wandelen door het dorp (geeft altijd een leuk resultaat de kindjes vinden hem zo leuk hij weet ook precies waar ze wonen haha tja snoepjes doen wonderen)

Ik wilde ook nog een paar x bij ons in de buurt in de wedstrijdhal eens gaan oefenen. Heb geluk dat ik van de ruiters bij ons op stal ook steeds weer nioeuwe leuke dingen krijg voor te oefenen.

De onderdelen van de proef oefenen we ook gewoon los. Al moet ik zeggen is de middendraf toch een regelrechte ramp krijg er veel te weinig verschil uit maar goed wordt aan gewerkt.

Jonge paarden proeven zijn er bij ons in de buurt aar heel weinig dus denk niet echt dat ik daar de kans voor krijg om daar aan mee te doen.