probleem met lesnemertje: hoe het volgens mij NIET moet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

probleem met lesnemertje: hoe het volgens mij NIET moet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:06

Hoi, ik geef sinds kort terug springles aan iemand (ga eventjes geen namen noemen) en deze persoon krijgt ook dressuurles van iemand anders uit onze omgeving.
De dressuurlesgeefster kan erg goed lesgeven aan kinderen, maar ik trek haar manier van rijden serieus in twijfel.
De jongen die van haar leskrijgt loopt in de beginnersreeks mee aan de top, dus zijn zij erg tevreden over hoe de jongen moet rijden van de dressurlesgeefster. Maar volgens mij gaat deze manier ontzettend veel na-effecten hebben op zijn latere, moeilijkere proeven.

Waar zij namelijk vooral naar doelen is de pony 'aan de teugel' te rijden. En de pony loopt wel makkelijk naar beneden, maar loopt echt een 10-15cm achter de loodlijn. (niet correct dus)
daarbovenop rijdt de jongen met zijn armen strak naast zijn lichaam (dus handen naast het zadel) (nabij de knieën) en een 40-50cm uiteen.

Ik gaf hem vorige keer voor de 1e maal na lange tijd (2jr ofzo) terug springles en ik verschoot ervan dat de jongen écht niet vooruit maar eerder achteruit was gegaan. Dus voor ik aan het springen begon heb ik hem een half uur dressuurmatig stevig aan het werk gezet met veel aandacht voor zijn houding en die van de pony. (neusje er dus uit gereden)

Nu na 20 min dressuurles roept die jongen naar zijn mama: zo moest ik bij 'dressuurlesgeefster' helemaal nooit rijden en als ik mijn handen samen houdt komt mijn pony niet aan de teugel.
Dat vond ik dus helemaal verschrikkelijk aangezien ik gewoon rustig les zat te geven en die jongen even naar zijn moeder roept dat ik alles fout zeg, want zijn pony loopt niet aan de teugel.
(zijn ouders zitten Ook nog niet zolang in de sport en het is inderdaad zo dat hij in een B-proef niet bij de eerse 5 zou zijn moest zijn pony niet aan de teugel lopen, hierdoor krijg ik hen dus niet uitgelegd dat die basishouding eerst goed moet zijn voor hij verder kan)

Nu zeiden ze op het einde: ja dan gaan we naar een algemene oplossing moeten zoeken en ook bespreken met de 'dressuurlesgeefster' wat we gaan doen en hoe we gaan rijden.

Omdat ik zelf meer spring met mijn paarden, willen ze van mij niet aannemen dat je armen nu eenmaal niet gestrekt langs je lichaam mogen lopen en je handen geen halve meter uiteen.
Maar langs de andere kant heb ik wel 5jaar intensieve dressuurles gevolgd bij een internationale dressuuramazone. En de dressuurlesgeefster die hij heeft is slechts een ruiter die op landelijk niveau op een degelijk ( ongeveer M niveau) meedraait. En ik wil haar zeker niet afbreken, maar ik weet écht niet wat ik hiermee moet aanvangen. Moet ik hem met zijn armen zo laten rijden en eroverheen kijken omdat ik toch 'slechts' springen geef ( wat ik vanmezelf dus echt niet kan) of moet ik duidelijk maken dat dat de manier is waarop ik wil dat hij rijdt en dat het hun keuze is of ze zo ook verder willen lesnemen dan.

(ps. de jongen kan nog héél veel hulp gebruiken in het springen dus ik wil hem ook zeker niet wegjagen door een brute opmerking of iets dergelijks)

tamary

Re: probleem met lesnemertje: hoe het volgens mij NIET moet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:10

Kan je hem geen oefeningen geven waar hij door zijn houding in de problemen komt? En die hij als hij correct zit wel heel makkelijk kan doen?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:15

Lastige situatie.. Misschien eens met z'n ouders gaan praten, dat je vind dat hun kind achter uit aan 't gaan is ipv vooruit kwa rijden.. Maar dat je 't op zo'n manier uitlegt, dat je de dressuurlesgeefster niet afkraakt (wat je trouwens nou ook niet doet hoor Knipoog) en eventueel daarna idd met z'n alle om de tafel gaan zitten om tot een gezamelijke oplossing proberen te komen...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:28

@ tamary:Ik zou zo direct geen oefening kunnen geven waar dit bij is, omdat hij echt nog maar beginnende dressuurruiter is en ik van hem dus geen schouderbinnenwaarts ofzo kan vragen, anders had ik het inderdaad zo kunnen oplossen. Daarbovenop is de pony eigenlijk veel te meewerkend Tong uitsteken Ik bedoel hiermee dat de jongen eigenlijk erg slecht mag rijden zonder dat de pony hier op reageert, waardoor het moeilijk wordt om hem iets duidelijk te maken, aangezien de pony toch gewoon rustig (en te diep aan de teugel) blijft lopen.Maar dat zien zij niet in

@ neverstop: dat vond ik inderdaad ook een goed plan, heb na de les een kwartier met haar gepraat ongeveer en haar uitgelegd, dat het inderdaad zo is dat als hij zo rijdt dat zijn pony dan veel makkelijker aan de teugel komt omdat hij de druk meer naar beneden zet en dus niet echt met gevoel moet rijden, maar hem meer naar beneden trekt. Daarna heb ik een voorbeeld gegeven van als ik een kei harde stamp met mijn benen geef of een serieuze tik elke keer dan vertrekt mijn pony ook direct, terwijl dat je soms met een beenknijp geen reactie krijgt. Maar hierdoor ga je toch ook niet elke keer met je zweep op je paard liggen tikken. Het is net zo dat je op de juiste manier de gewenste reacties en resultaten probeert te behalen. Maar eigenlijk denk ik dat ze dan liever heeft dat haar zoon altijd bij de prijzen is nu dan dat hij nu terug naar de middenplaatsen moet om een correcte houding te krijgen, en ik weet niet of ik er dan mee door kan werken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:36

Tja vervelend. Is het niet een idee om hem eens iets van een boek te laten lezen. Weet niet hoe oud hij is. Maar nergens staat dat het goed is om constant te rijden met je handen op je knieën. Hij en z'n ouders moeten natuurlijk zelf hun eigen mening vormen, maar snap best dat je het moeilijk vind welke weg jij hierin moet bewandelen.
Misschien is wat foto's maken en die vergelijken met iemand die op hoger nivo rijdt ook een goede manier om ze beter te leren kijken.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:47

Karennnn schreef:
@ tamary:Ik zou zo direct geen oefening kunnen geven waar dit bij is, omdat hij echt nog maar beginnende dressuurruiter is en ik van hem dus geen schouderbinnenwaarts ofzo kan vragen, anders had ik het inderdaad zo kunnen oplossen. Daarbovenop is de pony eigenlijk veel te meewerkend Tong uitsteken Ik bedoel hiermee dat de jongen eigenlijk erg slecht mag rijden zonder dat de pony hier op reageert, waardoor het moeilijk wordt om hem iets duidelijk te maken, aangezien de pony toch gewoon rustig (en te diep aan de teugel) blijft lopen.Maar dat zien zij niet in

@ neverstop: dat vond ik inderdaad ook een goed plan, heb na de les een kwartier met haar gepraat ongeveer en haar uitgelegd, dat het inderdaad zo is dat als hij zo rijdt dat zijn pony dan veel makkelijker aan de teugel komt omdat hij de druk meer naar beneden zet en dus niet echt met gevoel moet rijden, maar hem meer naar beneden trekt. Daarna heb ik een voorbeeld gegeven van als ik een kei harde stamp met mijn benen geef of een serieuze tik elke keer dan vertrekt mijn pony ook direct, terwijl dat je soms met een beenknijp geen reactie krijgt. Maar hierdoor ga je toch ook niet elke keer met je zweep op je paard liggen tikken. Het is net zo dat je op de juiste manier de gewenste reacties en resultaten probeert te behalen. Maar eigenlijk denk ik dat ze dan liever heeft dat haar zoon altijd bij de prijzen is nu dan dat hij nu terug naar de middenplaatsen moet om een correcte houding te krijgen, en ik weet niet of ik er dan mee door kan werken.

Wat IK me afvraag, hóe kan hij in de prijzen vallen met die pony als hij er zo beroerd op zit?..
want de Jury (neem aan dat ie wat wedstrijdjes hobbelt) let toch ook wel op de houding e.d

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:51

ik zou als ik jou was met de andere instructeur om de tafel gaan zitten en een eenduidig plan opstellen voor deze pupil

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:55

Ik herken dit wel... Waarmee ik niet bedoel dat ik jou of deze jongen persoonlijk ken, maar gewoon deze situatie in het algemeen. Ik zie veel mensen die op een vergelijkbare manier les krijgen/rijden, en die in de B alles winnen... Maar een L2 proef trekt de pony nauwelijks meer, omdat ze zó op de voorhand lopen. Erg jammer ook dat sommige jury's dit kennelijk wel goed vinden.

Het zal natuurlijk moeilijk zijn om aan de ouders en de jongen zelf uit te leggen dat hij eigenlijk achteruit is gegaan, omdat hij bij de wedstrijden wél bovenaan eindigt. Maar ik zou het toch proberen, als ze het niet begrijpen zou je hem inderdaad springles kunnen blijven geven, of je moet er helemaal vanaf zien om hem les te geven... Want het lijkt mij niet prettig om iemand les te geven die zo rijdt. Je zou ook eens met de andere instructrice gaan praten, gewoon op een prettige vragen waarom ze hem zo laat rijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:07

Zonde toch dat deze manier van rijden beloond wordt door juryleden...Het is dan inderdaad lastig te snappen voor zowel de jongen als zijn ouders dat dit echt niet de goede manier van rijden is.

Daarbij is het voor de jongen heel erg verwarrend om op 2 verschillende manieren te moeten rijden. Van de 1 hoort hij dit, van de ander hoort hij dat.

Ik zou met de andere instructrice overleggen welke kant jullie op gaan.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:46

neverstop schreef:
Wat IK me afvraag, hóe kan hij in de prijzen vallen met die pony als hij er zo beroerd op zit?..
want de Jury (neem aan dat ie wat wedstrijdjes hobbelt) let toch ook wel op de houding e.d

Tja in België LRV moet je niet gestudeerd hebben voor jury te mogen zijn, iedereen mag bijwijze van spreke jureren (de proeven onder diegene die jij zelf rijdt) dus helemaal geen correct oog meestal, ik weet dat ik als 15jarige een keer een Begin proef van de C-pony's moest jureren toen ik zelf Licht bij de pony's reed omdat er juryleden tekort waren.
Je kan toch niet verwachten dat een 15jarige een correcte uitslag kan samenstellen, om maar een voorbeeld te geven. Dressuur in LRV is echt laag aangeschreven (de "lagere" proeven althans toch)

Bijna de helft van de juryleden weet volgens mij niet eens wat een loodlijn is! Boos! erg triestig maar nu eenmaal de waarheid.

Ik denk dat ik inderdaad eens wat prentjes ga uitzoeken van hoe het wél moet en deze laat zien. Ik wil inderdaad wel met de dressuurlesgeefster praten, maar zij is eigenlijk een kennis van mijn ouders en ik wil niet overkomen als 'snotneus' die haar even de les gaat spellen Bloos Tong uitsteken

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:21

Hmm, als ze zelf ook open staat voor andere dingen maar ook voor soort van kritiek... Kom je heus niet als 'n snotneus over hoor Knipoog
Hmm is ook geweldig georganiseerd daar dan he Scheve mond

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 11:16

neverstop schreef:
Hmm is ook geweldig georganiseerd daar dan he Scheve mond

Ja amai niet! ROFL hehe, dat is gewoon ook de reden waarom ik bijna geen dressuur op wedstrijden rij. Omdat mijn vader voorzitter is bij onze club in de LRV, gaan LRV tornooien vaak voor op andere provinciale en nationale wedstrijden. Maar ik heb er nooit graag dressuurgereden. zo hebben we weer een schandalige regel die gelukkig sinds dit jaar veranderd is: vroeger kon je alleen maar een klasse hoger gaan als je won. Dus iemand die altijd laatst was en 1x won mocht naar Licht bv en iemand die altijd 2e was, moest altijd in Begin blijven.
Zo weet ik nog bij de pony's dat ik een D pony had en 6 tornooien in de zomer waarvan ik 5 tornooien een 2e plaats haalde en 1 tornooi een 3e.
en daar zag ik dan iedereen overgaan die zo eens toevallig won, en ik zat 'in mijn gedachten voor eeuwig Haha! ' vast in Begin.
Of een ander voorbeeld een paard dat op een correcte manier loopt in de B proef (dus nog met iets meer het neusje eruit en niet te opgericht) krijgt weliswaar geen punten omdat hij zogezegd niet genoeg aan 'de teugel' loopt?!?! Hamer
Verschrikkelijk vind ik dat. Daarom ook dat België zo weinig deftige dressuurruiters heeft. In de hogere reeksen zoals M en Z, is dit bij ons dan weer totaal anders en zie je dan ook ineens een giga niveau verschil!
maar ik ga met je akkoord, ontzettend slecht geregeld!!
Ze sporen gewoon aan om je paard/pony fout te rijden..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:50

Zolang hij beloond wordt met hoge punten is dit voor jouw een zinloze missie, mijn ervaring is, dat je in dit soort situaties altijd aan de verliezende hand bent.
Pas als de pony al min of meer in de soep gereden is en er dierenartsen en fysiotherapeuten aan te pas moeten komen, zijn ze misschien, heel misschien bereidt om naar je te luisteren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:45

Vroeger is ons kindertjes van de ponyclub al uitgelegd dat een pony die met de neus op of zelfs achter de loodlijn loopt, niet voor zich uit kan kijken. Dus als iemand springles neemt, zal er toch voor moeten worden gezorgd, dat pony kan zien wat ie springt...Springen is nu eenmaal geen dressuur, en vereist een andere houding van de pony en de ruiter.
Verder gebruikt de pony de hals tijdens de sprong als een soort balanceerstang, en daarvoor móet hij wel hoofd en hals op de juiste manier kunnen gebruiken, en dat is nu eenmaal niet met een opgekruld halsje.

Leg je leerling dat maar eens uit, misschien begrijpt hij dan beter waarom hij anders moet rijden bij jou.
Dat is beter dan een discussie aangaan met de leerling en zijn ouders over wie er nu beter lesgeeft. Dat verlies je waarschijnlijk, ook al heb je feitelijk gelijk...