Appuyeren: hetzelfde als travers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Appuyeren: hetzelfde als travers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:26

In bv het duits wordt voor appuyeren hetzelfde woord gebruikt als in nederland voor travers.

Maar klopt dit ook?

Is appuyeren hetzelfde als travers?

In mijn beleving niet, want de beenzetting is niet helemaal hetzelfde.
Want als je vanuit travers gaat appuyeren is de achterhand voor en niet de voorhand.

Wat is jullie mening hierover?

Miriam

Re: Appuyeren: hetzelfde als travers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:32

Toch is het wel zo, je moet het alleen even vanuit een andere hoek bekijken.

Doe maar eens travers op de diagonaal --> Pling

Als je vanuit een travers (op de hoefslag) een appuyement inzet moet je je paard eerst rechtstellen.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:40

Ja, is hetzelfde....
Vergelijk een travers over de diagonaal idd maar eens met een appuyement!

Hoezo is de beenzetting anders?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:50

Als ik een travers op de diagonaal zou doen, is de achterhand voor.
En dat is nou net niet de bedoeling van een appuyement.

Als je vanuit SB het appuyement inzet, klopt het beter.
Dan blijft de voorhand voor.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:52

Nee, de achterhand is niet voor op de diagonaal, voorhand van paard beschrijft de diagonaal, en achterhand wordt wat naar links/rechts gezet, maar voorhand blijft wel degelijk voor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:52

dat zei ik ook altijd. Tot ik een travers over de diagonaal reed, en toen was het ineens duidelijk. Probeer het maar eens.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:58

Als ik een travers rijdt, op de diagonaal, blijft mijn paard niet evenwijdig aan de hoefslag.

Of ik doe iets fout, dan kan natuurlijk ook.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:59

Hoeft toch ook niet, voorhand moet een beetje voorblijven...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:00

De stelling en buiging is hetzelfde. Het is alleen een andere lijn.

Modie: Dan moet je een travers rijden evenwijdig aan de lange zijde. Haha!
En idd dus niet de achterhand voorkrijgen zoals je omschrijft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:04

Stel travers voor, als je op de lange zijde rijdt?
Dan doe je toch de achterhand naar binnen?
Voorhand blijft op de hoefslag.

Stelling en buiging is dan inderdaad hetzelfde, maar die is ook hetzelfde bij SB.

Dus volgens mij moet het niet gezocht worden in de stelling en buiging, maar in de beenzetting?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:07

Nee, de stelling en buiging is niet hetzelfde als bij de SB. SB is op drie sporen, travers op vier. Je heb dus ook meer lengtebuiging in de travers.

Wat zou er anders kunnen zijn in de beenzetting Modie?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:18

Wat is het verschil tussen deze
Afbeelding
en deze?
Afbeelding

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:34

Toch zie ik het niet als hetzelfde. De buiging en stelling is in mijn ogen wel hetzelfde, maar de beenzetting is weldegelijk anders. Bij travers beweegt het paard veel meer zijwaarts dan bij een appuyement. Een appuyement is veel meer voorwaarts dan travers. Bij de travers moet het paard veel meer kruisen met de benen dan bij de appuyementen.

Edit; typo

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:50

Je kunt een appuyement een appuyement scherper of minder scherp rijden rindin, dus ook deze redenatie gaat niet op. Het is echt weldegelijk hetzelfde....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:55

Draai het onderste plaatje van Toke maar eens zodat je het paard precies hetzelfde hebt staan als op het bovenste plaatje. Dan gaan de pijlen van het bovenste plaatje parallel aan de bakrand en op het onderste plaatje naar de bakrand toe; in een meer voorwaartse beweging dus...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:58

Op dat specifieke plaatje misschien wel ja. Maar als je een scherper appuyement inzet dan hoeft dat weer niet zo te zijn. Een appuyement van D naar F is veel meer voorwaarts en minder zijwaarts dan een appuyement van H naar F, snap je wat ik bedoel?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:00

Ik snap zeker wat je bedoelt, maar ben het nog steeds niet met je eens Clown Ik zal eens op zoek naar info hierover, filmpjes of foto's.

Edit; typo

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:04

Mij hebben ze altijd aan het verstand gepeuterd dat het hetzelfde is.
Echter een appyement kan je natuurlijk scherper of minder scherp rijden, ligt aan de diagonaal die je kiest.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:07

Wanneer je de appuyementen zo scherp zou rijden dat je geen enkele voorwaartse beweging meer hebt, dan is de beenzetting ook hetzelfde als bij de travers. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling (X-B appuyeren Clown ). Het verschil is dat er bij appuyementen een voorwaartse verplaatsing samenkomt met een zijwaartse, en bij travers niet, anders ga je over de bakrand heen.

Edit; misschien nog duidelijker: Bij de travers blijft de voorhand dezelfde lijn volgen, bij appuyeren niet.
Wanneer je travers op de diagonaal zou rijden, zou weldegelijk de achterhand voor komen omdat de
lengtebuiging anders te weinig wordt. Ik kan het niet beter uitleggen.
Verplaats de bakrand maar eens in je gedachten over de diagonaal en ga daar maar eens travers 'tegenaan'
rijden... Dan krijg je een heel ander beeld dan bij een appuyement!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:11

Een Travers of een Tete au Mur, vrij vertaald "met het hoofd of de toet naar de wand", beweegt het paard schuin geplaatst t.o.v. de lange zijde (wand) voorwaarts.

Een Appuyement is een Passade. Hierbij gaat het paard evenwijdig aan de lange zijde voorwaarts, met stelling in de richting, waarin het paard gaat en overstappend met het buitenbenenpaar. Door de passade of het appuyement wordt van hand veranderd.

Er is een grote en een kleine passade.

Traversalen zijn opeenvolgende passades of appuyementen. Dit kunnen ook de afwisselende zig-zag bewegingen vanaf de renverseerlijn zijn. (zig-zag appuyement).

Overschenkelen, lijkt op een passade of een appuyement, alleen gaat het paard niet voorwaarts, niet achterwaarts, maar alleen zijwaarts met lichte stelling in de richting van de beweging. Overschenkelen is dus niet een passade en geen appuyement.

Een Travers is geen Appuyement en een Appuyement is geen Travers.
Rijkunstig gezien is het doel van beide oefeningen verschillend.

Omdat een Travers veel weg heeft van een Appuyment worden beide bewegingen vaak als hetzelfde benoemd. Rijkunstig gezien is dit onjuist, de praktische uitvoering is ook anders als je het doet zoals het hoort.....

Door een Appuyement als Travers te rijden, maak je het jezelf wat gemakkelijker om te punten, de impact op het paard is heel anders dan bedoeld.

Schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts vergelijken met Travers en Renvers heeft weinig zin, het doel van deze oefeningen en de uitwerking op het paard hoort heel anders te zijn.

Bij moderne dressuur worden enkele verschillende oefeningen steeds dichter naar elkaar toe gebracht. Dan leert het paard en de ruiter sneller.

In werkelijkheid is de uitwerking op het paard zoals het oorspronkelijk bedoeld is anders. M.a.w. we maken het onszelf wat gemakkelijker door water in de wijn te doen.....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:23

Goofy44 schreef:
Een Travers of een Tete au Mur, vrij vertaald "met het hoofd of de toet naar de wand", beweegt het paard schuin geplaatst t.o.v. de lange zijde (wand) voorwaarts.

Een Appuyement is een Passade. Hierbij gaat het paard evenwijdig aan de lange zijde voorwaarts, met stelling in de richting, waarin het paard gaat en overstappend met het buitenbenenpaar. Door de passade of het appuyement wordt van hand veranderd.

Er is een grote en een kleine passade.

Traversalen zijn opeenvolgende passades of appuyementen. Dit kunnen ook de afwisselende zig-zag bewegingen vanaf de renverseerlijn zijn. (zig-zag appuyement).

Overschenkelen, lijkt op een passade of een appuyement, alleen gaat het paard niet voorwaarts, niet achterwaarts, maar alleen zijwaarts met lichte stelling in de richting van de beweging. Overschenkelen is dus niet een passade en geen appuyement.

Een Travers is geen Appuyement en een Appuyement is geen Travers.
Rijkunstig gezien is het doel van beide oefeningen verschillend.

Omdat een Travers veel weg heeft van een Appuyment worden beide bewegingen vaak als hetzelfde benoemd. Rijkunstig gezien is dit onjuist, de praktische uitvoering is ook anders als je het doet zoals het hoort.....

Door een Appuyement als Travers te rijden, maak je het jezelf wat gemakkelijker om te punten, de impact op het paard is heel anders dan bedoeld.

Schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts vergelijken met Travers en Renvers heeft weinig zin, het doel van deze oefeningen en de uitwerking op het paard hoort heel anders te zijn.

Bij moderne dressuur worden enkele verschillende oefeningen steeds dichter naar elkaar toe gebracht. Dan leert het paard en de ruiter sneller.

In werkelijkheid is de uitwerking op het paard zoals het oorspronkelijk bedoeld is anders. M.a.w. we maken het onszelf wat gemakkelijker door water in de wijn te doen.....

Dus het is oorspronkelijk echt niet hetzelfde... Heb je dit zelf geschreven of is er een bron?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:26

rindin schreef:
Wanneer je de appuyementen zo scherp zou rijden dat je geen enkele voorwaartse beweging meer hebt, dan is de beenzetting ook hetzelfde als bij de travers. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling (X-B appuyeren Clown ). Het verschil is dat er bij appuyementen een voorwaartse verplaatsing samenkomt met een zijwaartse, en bij travers niet, anders ga je over de bakrand heen.

Edit; misschien nog duidelijker: Bij de travers blijft de voorhand dezelfde lijn volgen, bij appuyeren niet.
Wanneer je travers op de diagonaal zou rijden, zou weldegelijk de achterhand voor komen omdat de
lengtebuiging anders te weinig wordt. Ik kan het niet beter uitleggen.
Verplaats de bakrand maar eens in je gedachten over de diagonaal en ga daar maar eens travers 'tegenaan'
rijden... Dan krijg je een heel ander beeld dan bij een appuyement!

Ik ben het met Rindin eens...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:30

modie schreef:
In bv het duits wordt voor appuyeren hetzelfde woord gebruikt als in nederland voor travers.

Maar klopt dit ook?

Is appuyeren hetzelfde als travers?

In mijn beleving niet, want de beenzetting is niet helemaal hetzelfde.
Want als je vanuit travers gaat appuyeren is de achterhand voor en niet de voorhand.

Wat is jullie mening hierover?

In het duits heet travers gewoon travers, renvers gewoon renvers en een appuyement noemt men een traversaal.
(ook wij hebben het over zigzag traversalen.
Ik begrijp de verwarring dus wel maar men bedoeld er niet dezelfde oefening mee.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:32

rindin schreef:

Hiermee suggereer je dat Travers een zuiver zijwaartse beweging is en dat is niet correct

Citaat:
Wel, alleen volg je de diagonaal.

Overigens klopt het stuk van Goofy theoretisch gezien natuurlijk helemaal en is het oorspronkelijk niet hetzelfde en dient het ook niet hetzelfde doel. Maar ik denk dat het voor ons normale stervelingen elkaar heel dicht benadert.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:41

Travers is qua bewegingsrichting wel volledig zijwaarts... Anders zou je over de bakrand heen komen.