Wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke16

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:31

Klopt het dat een paard niet door zijn lichaam kan buigen?
en, heeft het feit dat als je een paard aan de tuigel kan laten lopen als je er NAAST loopt, ook maar iets te maken met dat je het OP het paard ook zou kunnen?

Nou denk je natuurlijk. Vanwaar deze vragen?
Ik zal even kort uitleggen; Iemand die op één van de paarden bij ons rijd heeft les van iemand die beweert dat een paard niet door het lichaam kan buigen. Ik dacht meteen toen ik dat hoorde; ooh, dan is mijn paard wel heel bijzonder, want I believe she can.
Weer een ander meisje die ook van diezelfde vrouw les had(rijd inmiddels niet meer) reed op een paard van ons. Ze kreeg haar toen niet aan de tuigel lopen en toen deed die vrouw het, terwijl ze er naast stond, (helemaal naar beneden drukken) en zij; nou ze kan het wel, dus dan moet he jou ook lukken... Dit paard werd een jaar geleden 3tot4 keer per week gereden die haar wel door kreeg, maar dit meisje snapte nog niet eens hoe je nou een paard aanleuning kan vragen.
Vandaar die vragen. Ik moet gewoon even weten of dit nou gewoon een slechte instructrise is of dat ik nou gek word!:P

LDRD

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:52

Begrijp ik nou goed dat je lengebuiging bedoelt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:54

Je kunt een paard niet aan de teugel krijgen door ernaast te gaan staan en een paar rukjes aan de teugels te geven (ik maak uit je verhaal op dat de instructrice dat heeft gedaan?) dat is hetzelfde als een zagende ruiter. Je trekt het paard dan in de krul en dat is niet hetzelfde als een paard wat vanuit nageeflijkheid je hand opzoekt, en daarmee aan de teugel gaat lopen. Een in de krul getrokken paard zegt dus niks over of de betreffende ruiter het paard voldoende kan rijden om hem netjes nageeflijk te laten lopen. Nageeflijkheid krijg je door een paard wat goed aan je hulpen staat (en dus voorwaarts is) van achter naar voor te rijden. Een instructrice die je anders vertelt of het op de door jou omschreven manier uitlegt vind ik geen goede instructrice. Daar leer je zelf namelijk alleen van hoe het niet moet.

Je verhaal over buiging door het lichaam kan ik helaas helemaal geen touw aan vast knopen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:36

Nou, Ik denk dat dat van die buigeing door het lichaam een beetje een discussie kwestie is. De ene ruiter laat hun paard maar een beetje stelling rijden. De andere rijd veel meer stelling. Mijn paard zou denk ik haar eigen kont wel kunnen kussen maar, dat zou volgens haar niet kunnen. (voor dat mensen reageren op het kontkussen, ik vraag wel eens extra stelling, maar aan het helemaal omklappen van de hals doe ik neit hoor;))

En bedankt SusanH, ik denk dat ik dat toch niet aan het gekworden ben. Lachen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:37

En trouwens, LDRD
Lenge is neem ik aan lengte?:P
Ja, dat bedoel ik idd.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:42

Ik denk dat het wel kan helpen, wanneer er iemand naast loopt. om uit te leggen hoe je de aanleuning kunt aanvoelen. Maar uiteindelijk moet diegene die met het paard rijdt, het zelf doen!
En het ene paard is moeilijker dan het andere paard.
En sommige paarden moet je beter laten warm lopen dan andere paarden. Maar nog een vrij diervriendelijk middel om het vooruit te helpen vind ik dan wel de passoa. Gewoon lekker je paard losjes longeren, zo tussen het trainen door. Werkt bij mij supper. En is direct wat afwisseling voor me paardje.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:48

Femke16 schreef:
...
Ik zal even kort uitleggen; Iemand die op één van de paarden bij ons rijd heeft les van iemand die beweert dat een paard niet door het lichaam kan buigen. Ik dacht meteen toen ik dat hoorde; ooh, dan is mijn paard wel heel bijzonder, want I believe she can.

Niet elk paard kan het. Toen ik nog klein was had ik een houten hobbelpaardje en die kon inderdaad niet buigen. Een normaal rijpaard kan het wel. Of ze het ook makkelijk kunnen en doen op hulpen van de ruiter is een ander verhaal.

Oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyeren gaan juist over het goed buigen van heen paard en wanneer een paard correct een wending doorloopt, of een volte, hoort een paard volgens het verloop van die wending gebogen te zijn.

Die lesgever heeft het dus helemaal mis, tenzij ze bedoeld met dit paard lukt het (nog) niet om hem op de hulpen in te laten buigen.

Om een huiste hoofd-halshouding bij een paard te krijgen kan het helpen om als je er naast staat het paard wat te helpen. Liever met een snoepje dan door het bit naar beneden te trekken, maar ook het bit zachtjes naar beneden trekken als je er naast staat kan helpen om het paard de juiste richting te tonen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:54

Dat paard van die buigingen is een manege paard, dus eigenljik weet ik niet of die het kan. Maar, nog steeds niet echt juist om te zeggen dat een paard dat niet kan.
En naja, ik geloof nog steeds dat je een hele andere druk uitwerkt als vanaf onderen gaat werken en niet boven. Dus voglens mij heeft het nog steeds niet echt een link, van als het onder kan dan moet het boven ook maar meteen lukken.

Bednakt voor je reactie. Ik zal het haar even doorgeven. Ik was eerst al bang dat ik het haar mischien verkeerd zou aanleren. Tong uitsteken;)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:59

Femke16 schreef:
En naja, ik geloof nog steeds dat je een hele andere druk uitwerkt als vanaf onderen gaat werken en niet boven. Dus voglens mij heeft het nog steeds niet echt een link, van als het onder kan dan moet het boven ook maar meteen

Dat is ook zo, maar als het paard het helemaal niet doet en vanuit het zadel het paard niet wil wil ontspannen en zijn hoofd wil laten zakken, kan het soms helpen om het eerst vanaf de grond te leren, dan te belonen als ie het makkelijker doet en geleidelijk de hulp vanuit het zadel te geven. In de Academische rijkunst beginnen we juist heel vaak om oefeningen aan te leren terwijl we naast het paard staan of lopen.