Uit zichzelf nageven niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solar

Uit zichzelf nageven niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:21

(Ik hoop maar dat het goed staat)
Toen ik nog paardreed, mocht ik wel eens op een paardje wat soms tijdens het rijden geheel uit zichzelf zijn kin op de borst drukte. Natuurlijk vond ik dat wel mooi, maar snapte verder niet zo goed waarom hij dat deed. Van mijn toenmalige instructrice moest ik mijn handen dan wat naar voren doen en been geven zodat het stopte (want hij probeerde onder het werk uit te komen Verward )
Maar het uit zichzelf nageven is toch juist iets goeds?

Kahawa

Re: Uit zichzelf nageven niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:22

Zonder aanleuning niet. Ze moeten wel je hand volgen. Sorry ik kan het niet heel goed uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:23

Ja is het zeker, maar in jou geval ging het om een paard dat achter de teugel ging lopen, kin op de borst is namelijk niet de bedoeling. Je moet dan inderdaad been geven om z'n neus er weer uit te rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:24

Nee, nageven is een beloning op het rijden van de ruiter.
Uit zichzelf kan dit nooit echte nageeflijkheid zijn.
Jij schrijft ook over kin op de borst.
Dat is dan ook iets heel anders dan nageven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:28

Eeuwigzonde schreef:
(Ik hoop maar dat het goed staat)
Toen ik nog paardreed, mocht ik wel eens op een paardje wat soms tijdens het rijden geheel uit zichzelf zijn kin op de borst drukte. Natuurlijk vond ik dat wel mooi, maar snapte verder niet zo goed waarom hij dat deed. Van mijn toenmalige instructrice moest ik mijn handen dan wat naar voren doen en been geven zodat het stopte (want hij probeerde onder het werk uit te komen Verward )
Maar het uit zichzelf nageven is toch juist iets goeds?

Zoals je het hier beschrijft is het niet nageven, maar achter het bit gaan lopen.
Je instructrice heeft het imo goed opgelost.. naar voren, zodat hij je hand op gaat zoeken..

Aan paard geeft pas na, op het moment dat jij een lichte verbinding krijgt; niet door alles los te laten.
Heb je de lichte verbinding, dan ga je zorgen voor een constante verbinding..
Blijft je paard hier na geven doordat je van achter naar voren rijdt, heb je een fijne aanleuning..
En dat is waar we naar toe moeten.. Haha!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:39

Oké dan, ik snap het, bedankt!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:36

wees bij dit soort paarden ook erg rustig in de hand, meestal lopen ze achter de teugel doordat ze in het verleden een slechte ervaring hebben gehad met een te strenge hand

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 05:54

Wanneer een paard dus geen verbinding met de ruiterhand houd maar 'erachter kruipt' is het fout? Marije begint ook uit zichzelf na te geven, ze laat haar hoofd zakken en begin te kauwen en te schuimen. Ik vraag dit nog niet van haar, je zou dus kunnen zeggen dat ze dit uit zichzelf doet en die ontspanning opzoekt. Is het dan per defenitie geen lekker ontspannen paard?

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:00

wel als ze niet meegeeft als jij je handen naar voren doet en de kuit zachtjes aandrukt. Dan loopt ze er echt achter en dit moet je eruit rijden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:37

--> RT-D

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:40

Renszke schreef:
wees bij dit soort paarden ook erg rustig in de hand, meestal lopen ze achter de teugel doordat ze in het verleden een slechte ervaring hebben gehad met een te strenge hand

Hoef niet hoor Lachen Heb mijn paardje zelf beleerd en die liep vanaf de eerste dag dat ik er op stapte achter de teugel, gewoon goed voorwaarts rijden en dan gaan ze vanzelf de aanleuning wel opzoeken. Het ene paard is nou eenmaal gevoeliger dan het andere en reageerd anders, daarvoor hoeven ze geen slechte ervaring te hebben gehad.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:48

Visconti schreef:
Renszke schreef:

Hoef niet hoor Lachen Heb mijn paardje zelf beleerd en die liep vanaf de eerste dag dat ik er op stapte achter de teugel, gewoon goed voorwaarts rijden en dan gaan ze vanzelf de aanleuning wel opzoeken. Het ene paard is nou eenmaal gevoeliger dan het andere en reageerd anders, daarvoor hoeven ze geen slechte ervaring te hebben gehad.

Klopt, het hoeft geen slechte ervaring te zijn geweest, het paard kan ook een te scherp bit in hebben en daardoor de kin op de borst doen om geen inwerking van het bit te hebben.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:06

Je kunt het een beetje zo zien:
Nageven is eigenlijk ontspannen op het bit op evenveel teugel"druk" aan 2 kanten. Dat betekend op het moment dat jij je hand naar voren schuift (bijvoorbeeld om de hals te laten strekken), dat je paard dan automatisch ook uitschuift in zijn hals. Zo kun je controleren of je paard je hand volgt en niet zelf maar wat doet. Dit laatste is namelijk het geval bij het paard dat jij omschrijft. Waarschijnlijk heeft hij niet zo'n leuke ervaring gehad met een ruiterhand waardoor hij "bang" is om aan te leunen, en daarom maar zo ver mogelijk met zn kin op de borst gaat. Het is dan de bedoeling dat jij hem hier niet in gaat bevestigen. Hij zal moeten leren dat als je van achter werkt (benen aanleggen), hij van voren op je hand moet gaan "leunen". Dit kun je op dat moment alleen bereiken door je hand naar voren te plaatsen, zodat hij weer leert dat het niet erg is om zijn neus wat meer naar voren te plaatsen. Ik denk dus dat je instructrice het goed heeft opgelost, al betwijfel is of de reden echt "onder het werk uit willen komen" is.

poniemiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:26

neej, dat is niet goed. ( je vraag dan he, bovenstaanf nl wel. ) dan loopt hij dus opgekropt en wil hij laat ik zo zeggen (kweet niet of ik het zo goed zeg) onder je hand uitlopen. dat is heel slecht want dan loopt hij dus niet aan de teugel. aan de teugel is als hij het doet in opdracht van de ruiter, hij moet gehoorzamen aan de hulpen die de ruiter geeft.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:37

Riddikulus schreef:
Je kunt het een beetje zo zien:
Nageven is eigenlijk ontspannen op het bit op evenveel teugel"druk" aan 2 kanten. Dat betekend op het moment dat jij je hand naar voren schuift (bijvoorbeeld om de hals te laten strekken), dat je paard dan automatisch ook uitschuift in zijn hals. Zo kun je controleren of je paard je hand volgt en niet zelf maar wat doet. Dit laatste is namelijk het geval bij het paard dat jij omschrijft. Waarschijnlijk heeft hij niet zo'n leuke ervaring gehad met een ruiterhand waardoor hij "bang" is om aan te leunen, en daarom maar zo ver mogelijk met zn kin op de borst gaat. Het is dan de bedoeling dat jij hem hier niet in gaat bevestigen. Hij zal moeten leren dat als je van achter werkt (benen aanleggen), hij van voren op je hand moet gaan "leunen". Dit kun je op dat moment alleen bereiken door je hand naar voren te plaatsen, zodat hij weer leert dat het niet erg is om zijn neus wat meer naar voren te plaatsen. Ik denk dus dat je instructrice het goed heeft opgelost, al betwijfel is of de reden echt "onder het werk uit willen komen" is.

mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:40

Waarschijnlijk liep dat paard in een valse knik.....

Wel een goede uitleg van Riddikulus Lachen