Mexicaanse neusriem bij wegrennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Mexicaanse neusriem bij wegrennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:05

Mexicaanse neusriem heb ik niet veel verstand van maar ik heb een probleem met mijn pony..
sinds een paar maanden spring ik met mijn pony, we krijgen les..
tijdens de les en trainingen gaat het gewoon 'goed', hij dramt niet heel erg wordt soms íets te enthousiast maar is goed te corrigeren..

tijdens parcour of tijdens énge hindernissen in zijn ogen, pakt hij het pit vast en rént heel gevaarlijk en onmogelijk weg van de hindernis, kop in de lucht en rennen voor z'n leven, of hij gaat in 't parcour rénnen als een gek en komt dan niet terug onder controle..( maar springt soms nog wel door)

veel zie je dat de mexicaanse neusriem gebruikt wordt, wat hij echter doet is rénnen en vliegen met mij, met me benen hem opsluiten en terugrijden kan bijna niet omdat hij nogal overstuur raakt en 't bit gewoon muurvast pakt..

Zou de mexicaanse neusriem een inwerking hebben waardoor die minder onder me vandaan kan rennen en meer controle zou kunnen zijn?

nogmaals, ik heb geen ervaring met de mexicaanse neusriem zeik me a.u.b niet hierop af, 't liefste wil ik nuttige tips..

gr.

Anoniem

Re: Mexicaanse neusriem bij wegrennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:23

Ik geloof niet in neusriemen tegen wegrennen. Of ze moeten zó lang zijn dat je ze om hun benen heen kunt binden. Maar anders geloof ik écht alleen maar in rijtechnisch oplossen.
Als je paard dit in de training niet doet en in een parcours wel, dan is dat imo een teken dat je gewoon een stap terug moet doen en OF in de training meer lijnen moet gaan rijden, OF gewoon weer met je trainer op oefenparcours moet gaan en je probleem daar ter plekke dressuurmatig op moet lossen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:32

Dit helpt niet Lachen Een mexicaan helpt alleen wanneer je paard zijn mond open doet! Je zal dit echt rijtechnische moeten oplossen! Ik heb ook zo'n merrie gereden, heel veel oefenen, en heel concequent zijn! Gaat je pony rennen, stil zetten en zeker niet alsnog laten springen! Jij bepaald het tempo niet je pony! Zolang je je pony dus niet kan rijden in het parcour geen parcoursen springen daar komen ongelukken van! Ga oefenparcoursen rijden, laag! en ga hier op oefenen..gaat hij te hard, neem je hem terug! En dit vol blijven houden, dan komt het absoluut goed!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:33

met de training rijden we veel lijnen en dressuurmatig, op concourse wordt ie gewoon te heet en angstig/dwars..
terwijl ik zelf niet anders rijdt, probeer de rust erin te brengen..
bijv. hindernis 1 weigert hij, daarna gaan we door, haalt hij t inneens in zn hoofd om bij hindernis 8 keihard weg te rennen, gevolg 2 weigeringen = uitgebeld..
waarom inneens na al die enge hindernissen?
wanneer de afstand groter is, heeft ie veel tijd zich te bedenken en dán gaat 't vaak mis...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:34

Jeanine84 schreef:
Dit helpt niet Lachen Een mexicaan helpt alleen wanneer je paard zijn mond open doet! Je zal dit echt rijtechnische moeten oplossen! Ik heb ook zo'n merrie gereden, heel veel oefenen, en heel concequent zijn! Gaat je pony rennen, stil zetten en zeker niet alsnog laten springen! Jij bepaald het tempo niet je pony! Zolang je je pony dus niet kan rijden in het parcour geen parcoursen springen daar komen ongelukken van! Ga oefenparcoursen rijden, laag! en ga hier op oefenen..gaat hij te hard, neem je hem terug! En dit vol blijven houden, dan komt het absoluut goed!

in 't parcour kan ik um toch niet inneens stilzetten of mag dat wel? (zolang het niet voor een hindernis is?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:37

Waarom kan dat niet? Omdat je dan geen lintje wint? Dat is dan dus een kwestie van prioriteiten stellen.
Is hetzelfde als een paard dat zich in de dressuurring misdraagt. Dan "offer" je toch gewoon een paar keer een proef op om 'm op te voeden?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:53

Sonja schreef:
Waarom kan dat niet? Omdat je dan geen lintje wint? Dat is dan dus een kwestie van prioriteiten stellen.
Is hetzelfde als een paard dat zich in de dressuurring misdraagt. Dan "offer" je toch gewoon een paar keer een proef op om 'm op te voeden?

nee dat bedoel ik niet!!
ik bedoel krijg je veel strafpunten voor het paard stilzetten, of wordt dat niet als ongehoorzaamheid gezien als 't niet voor een hindernis is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:55

Maar wat heb je nou liever? Geen strafpunten en je nek breken, of investeren in de opvoeding en dus toekomst van je paard?

Moet je daar niet gewoon sch**t aan hebben, dat je daar strafpunten voor krijgt?
En waarom denk je dat we het over OEFENparcoursen hebben?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:57

panache schreef:
Jeanine84 schreef:

in 't parcour kan ik um toch niet inneens stilzetten of mag dat wel? (zolang het niet voor een hindernis is?)

In een oefenparcour wel! Op concoursen niet nee maar daar ben je dan ook nog niet aan toe! Als jij je paard niet kan rijden in het parcour moet je geen wedstrijden springen..dat heeft toch geen zin? Je raakt straks van de regen in de drup..omdat jij niks te vertellen hebt gaat ie als een dolle door het parcour heen en straks zelfs door de hindernis heen..ga eerst aan je probleem werken en dan pas springwedstrijden rijden

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:58

Sonja schreef:
Maar wat heb je nou liever? Geen strafpunten en je nek breken, of investeren in de opvoeding en dus toekomst van je paard?

Moet je daar niet gewoon sch**t aan hebben, dat je daar strafpunten voor krijgt?

je hoeft niet te praten alsof ik dom ben Vork
natuurlijk gaat de opvoeding voor, alleen zijn er in de buurt geen oefenparcourse op 't moment.
heb 1 oefenparcours gedaan bij de club en die deed die natuurlijk weer braaf.
volgende wedstrijd gaan we op de aanpak toer..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:01

panache schreef:
Sonja schreef:

je hoeft niet te praten alsof ik dom ben Vork
natuurlijk gaat de opvoeding voor, alleen zijn er in de buurt geen oefenparcourse op 't moment.
heb 1 oefenparcours gedaan bij de club en die deed die natuurlijk weer braaf.
volgende wedstrijd gaan we op de aanpak toer..

Echt doen hoor! En ik weet hoe frustrerend het is..maar het werkt op den duur wel! En spring anders eens BB..dan heb je niks te verliezen en kun je gewoon de tijd nemen..deed ik ook hoor! Was al wel 3x uitgebeld, ja jammer dan! Uiteindelijk kon ik wel een beheersd parcour springen..en dat is zo belangrijk! Zeker in de hogere klasses..dan moet je kunnen schakelen, vooruit..maar ook zeker terug! succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:01

Ik praat niet of je dom bent, dat maak je er zelf van. Ik probeer slechts te verduidelijken dat het altijd JOUW keuze is of je voor het lintje wilt gaan, of voor de opvoeding van je paard.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:10

Citaat:
Echt doen hoor! En ik weet hoe frustrerend het is..maar het werkt op den duur wel! En spring anders eens BB..dan heb je niks te verliezen en kun je gewoon de tijd nemen..deed ik ook hoor! Was al wel 3x uitgebeld, ja jammer dan! Uiteindelijk kon ik wel een beheersd parcour springen..en dat is zo belangrijk! Zeker in de hogere klasses..dan moet je kunnen schakelen, vooruit..maar ook zeker terug! succes!

ja ik ga doen, hij hoeft niet over me heen te lopen Scheve mond ..
wat maakt het verschil tussen BB en B.
B heb je toch ook niks te verliezen bij 3 weigeringen??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:17

panache schreef:
Citaat:

ja ik ga doen, hij hoeft niet over me heen te lopen Scheve mond ..
wat maakt het verschil tussen BB en B.
B heb je toch ook niks te verliezen bij 3 weigeringen??

B mag je meestal je parcour niet afmaken bij 3 stops moet je het parcour verlaten..BB mag je je parcour gewoon uitrijden!