tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bram123

tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:24

Ik ben wel eens benieuwd tot welke leeftijd (paard) je door zou blijven rijden.
Afhankelijk van wat je doet natuurlijk. springen, dressuur, buitenrit ed...

Mayran

Re: tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:25

ligt aan het paard zelf

Mistiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:31

Daar zit geen 'standaard' leeftijd aan vast.
Je kunt rijden zolang het nog leuk is voor je paardje en jou zelf, en het ook kan ivm de gezondheid van het dier.
Bij het ene paard is dat misschien al op 15 jarige leeftijd en bij de ander pas op 30 jarige leeftijd.

Mijn pony is nu 23 en ik kan nog heerlijk op haar rijden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:33

Ligt idd aan het paard zelf.. heb een 21jarige dravermerrie die doet alsof ze 10 is en kan er alles nog mee..
Sommige kun je aan merken dat ze eerder toe zijn aan pensioen, is dus bij elk paard anders Haha!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:34

Bij ons op de manege stond een paard van 33 en die werd enorm baldadig als hij niet een keer per dag met een beginnertje op zijn rug een lesje mee mocht lopen..
Op zijn 35ste is hij volgens mij gestorven..

Er zit dus eigenlijk niet echt een leeftijd aan wanneer je moet stoppen..
Er is wel een verschil in disciplines, als je intensief springt met je paard, dan zal je sneller moeten stoppen dan dat je recreatieve buitenritjes maakt...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:35

ligt helemaal aan het paard.
de ene heeft al jong problemen, de andere loopt door tot z'n 30e, is niks algemeens over te zeggen vind ik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:36

Ik heb mijn 14 jarige pas net ingereden. Ze is onder het zadel flotter dan mijn 3 jarige Knipoog. Ze mogen lekker aan het werk blijven zolang ze het leuk vinden. En als ze het hogere nivo niet meer aan kunnen word de lat wat lager gelegt en word er meer lekker buiten gereden enzo.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:40

zoals hier boven al eerder is gezegd hang van het gezondheid af van het paard.. die van mij is al een aantal jaar met pensioen hij is nu 28.. maar hij heeft wel heel veel ziektes.. maar geen pijn. hij word af en toe nog gereden langs de weg 1 a 2 keer per 2 maanden.. gewoon omdat hij het super leuk vind.. Onder het zadel word hij 10 geschat Tong uitsteken

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:44

Hadden wij vroeger ook, een manegepaard dat op haar 35ste verkocht werd om met pensioen te gaan en vervolgens elke dag uit stal/paddock scheen te breken omdat ze alleen maar wilde rennen en vliegen omdat ze niet meer 4 uur per dag bereden werd.
Mijn pony is 15 en ik begin wel te merken dat ze soms iets langer moet opwarmen, maar verder doet ze alles beter dan ooit!!!
edit: Een pony (1.45) bij ons op stal is nu ongeveer 20 en een paar maanden geleden voor het eerst z-dressuur gestart tussen de paarden. Er is dus echt niets vasts over te zeggen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:45

Dat hangt af van de gezondheid en gesteldheid van het paard. Denk dat bijna niemand dat kan zeggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:49

een paard geeft denk ik zelf wel aan wanneer het genoeg is. Ik ben van mening dat rust roest, dus hou je oudere paard lekker bezig, daar blijven ze meestal het gelukkigst van.
ik sta op een pensioenstal met een boel 20+ers waarvan de meeste nog gewoon een paar keer in de week (recreatief) worden bereden.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:51

Zolang paarden nog kunnen werken lekker laten werken. Rust roest zeg ik altijd. Tenzij het paard natuurlijk wat anders aan geeft. Ik rij mijn 15 jarige nog intensief.(dressuur, buitenritten)

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:56

Dat er geen algemene leeftijd staat om te stoppen snap ik wel, was gewoon benieuwd hoeveel oudjes ( Clown ) er nog bereden worden

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:57

Mijn bijrijdpaard probeer ik nog met regelmaat te rijden, ze is nu 21.
Ik merk aan haar dat ze minder lekker in haar vel zit als ze stil moet staan, dus ik pak haar er soms nog lekker bij en madame is zelf ook nog behoorlijk fanatiek ondanks de vele mankementjes.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:52

Als al veel gezegd: hangt nogal van het paard af natuurlijk. Mijn oudje ziet er top uit, lekker in zijn vel, zolang hij maar ijzers onder houdt, niet op boomwortels stapt of voltes hoeft te draaien, hij is overigens 25 en staat al vanaf zijn 18de alleen nog maar in de wei (met vierkant ijzers dus). Ander paardje, ook 25 wil echt nog elke keer mee, loopt niet altijd even soepel in het begin, maar laten staan wordt zijn dood (denk ik)

MarchadorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:54

Ligt aan het paard. De ene is met 20 jaar nog een spring in het veld, de ander is met 20 jaar 'op'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:56

Ik hóóp natuurlijk dat mijn paardje ver na zijn twintigste nog dusdanig fit is dat 'ie rijden alleen maar leuk vindt, maar ja, dat valt niet te voorspellen. Misschien is 'ie op zijn 16e al wel helemaal op ofzo...

Zo lang het leuk is en het voor het paard nog leuk, niet pijnlijk en niet op andere wijze nadelig is.

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:05

Dit ligt hoe eentonig idd aan de conditie van het paard, kijk een 20 jarige in de ZZ zwaar denk ik niet, bestaan die eigenlijk?

maar ik reed mijn oude paard ook nog gewoon drie keer in de week op zijn 27ste niet fanatiek meer maar hij had er nog steeds plezier in.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:06

Hangt er vanaf hoe het paard zich zelf voelt

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:10

Ik denk ook dat dat ligt aan wat je met je paard wilt doen en per paard zal het ook verschillen. Sommige oudere paarden doe je er echt geen plezier mee als je ze alleen maar in de wei zet en af en toe poetst, die vinden het rijden zelf helemaal geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:21

Jrussel schreef:
Dit ligt hoe eentonig idd aan de conditie van het paard, kijk een 20 jarige in de ZZ zwaar denk ik niet, bestaan die eigenlijk?

maar ik reed mijn oude paard ook nog gewoon drie keer in de week op zijn 27ste niet fanatiek meer maar hij had er nog steeds plezier in.

Ik ken wel een K'tje (1992) in de ZZ licht, maar die is dus "pas" 16...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:27

In het Nederlandse enduranceteam voor het WK in Maleisië zit een topfitte 19-jarige merrie. Is op haar 15e pas de topsport in gegaan (tot die tijd wat basiswerk gedaan t/m 80 km, met beleid opgeleid iig), intussen de nodige 160'ers gelopen en vorig weekend nog 2e en de Best Condition op een 108 km in Duitsland. En zo lopen er in onze sport nog wel een paar meer.

Mijn vroegere pony kreeg op zijn 23e helaas artrose waardoor we rustiger aan moesten doen. Dat jaar werd hij ook dampig, maar dat is beter geworden. We hebben 'm tot zijn 26e nog regelmatig bereden, daarna is hij echt met pensioen gegaan. Hij is 30 geworden.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:51

Zoals hier al gezegd is: ligt volledig aan het paard. Ik verzorg een merrie van 25 die nog een aantal keer per week wordt bereden en in oktober gaan we zelfs nog starten(onderling)! Ze voelt zich nog heel fit.

Maar er zijn ook genoeg paarden die bij 20 al met pensioen gaan.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:59

Vind 20 jaar een mooie leeftijd om hem zijn pensioen te geven.
Daarmee bedoel ik het intensief doorrijden.
Zelf blijf je na je 65ste toch ook niet langer doorwerken ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:01

Ik ken genoeg mensen die echt na hun 65e nog graag doorwerken hoor. Die houden zichzelf wel bezig. Haha!

Als mijn paard straks op zijn 20e aangeeft dat-ie nog graag werkt, dan ga ik 'm echt niet afbouwen puur omdat-ie op papier 20 is.