De Trance van IJsbrand Chardon: Verzameling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

De Trance van IJsbrand Chardon: Verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:47

Vroeger leerde ik altijd verzameling bij paarden zorgde voor gehoorzaamheid, maar dat was ver voor ik er zelf mee bezig was. Toen ik er later serieus aan ging werken bij mijn eigen paard, werd er eigenlijk alleen maar gepraat over 'achterhand eronder'. Het technische aspect zeg maar.
De laatste tijd hebben we veel vooruitgang geboekt en heb nu al twee keer gemerkt dat mijn paard ineens in een toestand van 100% gehoorzaamheid schoot, een soort flow. Hij keek niet meer op of om, reageerde op de kleinste hulp, deed alles perfect en was verzameld. Het was niet iets was zich langzaam ontwikkelde, maar echt van het ene op het andere moment (na bepaalde oefeningen).

Nu hoorde ik IJsbrand Chardon het gister ook hebben over een trance waar hij zijn paarden naartoe rijdt en dat ze dan perfect lopen. Ik denk dat dat dezelfde toestand is die ik heb ervaren.

Is dat nou ware verzameling? En in hoeverre heeft dat dan nog te maken met 'achterhand eronder'?

LindyH

Re: De Trance van IJsbrand Chardon: Verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:06

Ik heb eigenlijk het antwoord al gevonden in dit strukje van Tineke Bartels.

Verzameling is er ineens.

Voor dressuurpaarden is verzameling het doel. Het verzamelde paard neemt je mee voor een plezierige rit, alsof hij je op koninklijke wijze draagt. Je kan er makkelijk op zitten omdat de paardenrug relaxed is en in verbinding staat met de achterbenen.
Het enige dat je moet doen is denken, en het paard doet wat je denkt. Enkele hardlopers kennen hetzelfde gevoel; zij noemen het 'the runner's high' - wanneer het lichaam op de automatische piloot staat.
De atleet kan tegen zichzelf zeggen 'mijn lichaam rent, ik hoef zelf niets te doen. Het voelt fantastisch.
' Lichamelijk is verzameling een gevolg van het bij elkaar komen van het paard in zijn hele lichaam, maar ondanks dat de passen korter en langzamer worden dan in arbeidsgang, de midden- of uitgestrekte gang is erg levendig / met veel expressie.

Maar ik weet dat de 'runners high' te maken heeft met de stof endorfine. Is dat bij verzameling ook zo?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:24

Haha nee,sorry maar verzameling werk je naar toe.Je moet je basisvoorwaarden voor elkaar hebben,dan pas kun je een paard echt verzamelen.En als een paard echt verzameld loopt dan hoef je niets te doen.Dan kun je inderdaad het gevoel hebben dat je in een soort "flow" zit en voelt alles heel gemakkelijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:23

Heerlijk gevoel is dat.... Lovers

Dan weet je weer waarom je ooit bent begonnen met rijden Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:58

Toch gek dat je er zo weinig over hoort en leest. Het gaat altijd alleen maar over de verplaatsing van het gewicht naar achter enzo.
Is er niemand die weet wat er verder allemaal gebeurt, met name in het hoofd van het paard? Ik vind het namelijk haast een vorm van hypnose.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:15

Ja omdat je dat bereikt moet hebben voordat je dit kunt ervaren,en dat is al moeilijk genoeg.

Nou ik weet niet wat er in het hoofd van het paard gebeurd,maar wel dat je dan zowat kunt rijden met wat je denkt.Zo subtiel is het allemaal,paarden zijn gewoon zeer gevoelige dieren. {gevoeliger dan de meeste mensen}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:36

Dat vind ik nog het geweldigste.
Ik geloof dat een paard zich op dat moment geestelijk en lichamelijk totaal overgeeft.... zó totaal dat de hulpen idd niet (of nauwelijks) gegeven hoeven worden.... 't wordt haast telepathisch dan Lachen

Ze zijn véél gevoeliger dan de meeste mensen, veel subtieler ook, en veel eerlijker.... eigenlijk verdient de mensheid zulke dieren niet

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:33

Voor mijn gevoel is het een samenspel tussen ruiter en paard. Toen ik mijn paard zag rpeofrijden liep hij keurig verzameld, toen ik er op klom was er geen verzameling meer te bekennen. Nu ik zelf meer ontspanning vind op het paard icm een betere houding merk ik dat het verzamelen soms inderdaad vanzelf gaat. Omdat mijn paard heel subtiel met de zit te sturen is hoef ik dan ook alleen maar aan een volte te denken om het hem te laten doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:43

Yamcha: dat ben ik helemaal met je eens,ken je het boek: ruiter tussen 2 werelden?

Verzameling is ook een samenspel tussen ruiter en paard,en het is ook bij ieder paard anders.Maar het geld wel,dat als je het paard hebt,dat ie dan makkelijk,lichter etc. re rijden is dan ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:12

Nee, ik heb echt nog eng veel te lezen, joh Bloos!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:23

Haha oke,nou dit is wel echt een aanrader vind ik qua paardenboeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:27

Zal ik 'm toch maar eens lezen dan Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:00

lijkt me ook zeer intressant.
ik denk dat ik laatst gevoeld heb wat jullie bedoelen,al was het maar 3 passen lang/kort.
ik had heel even het gevoel op wolkjes te zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:50

Dat zou heel goed kunnen dan,zo voelt het zeker te weten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:06

goh en ik was helemaal blij,en het zat zo fijn,alsof ik aan het zadel geplakt zat.......jammer dat het maar zo kort was,maar het is een begin

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:00

Heb vorige week het boek van Linda Kohanov gelezen (Ruiter tussen twee werelden) daarin worden ook dergelijke dingen omschreven. Het is niet iets wat je als ruiter zelf teweeg brengt maar het is een samenspel tussen jezelf en het paard, waarin je een haast meditatieve toestand moet kunnen bereiken. Ik heb dat zelf helaas nog niet mee mogen maken, maar wel het gevoel dat alles in een keer lukt en je elkaar bijna zonder moeite begrijpt, en paard en ik allebei super ontspannen waren. Heerlijk is dat!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:46

Moet ik toch dat boek maar eens gaan lezen dan... Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:40

SusanH schreef:
Heb vorige week het boek van Linda Kohanov gelezen (Ruiter tussen twee werelden) daarin worden ook dergelijke dingen omschreven. Het is niet iets wat je als ruiter zelf teweeg brengt maar het is een samenspel tussen jezelf en het paard, waarin je een haast meditatieve toestand moet kunnen bereiken. Ik heb dat zelf helaas nog niet mee mogen maken, maar wel het gevoel dat alles in een keer lukt en je elkaar bijna zonder moeite begrijpt, en paard en ik allebei super ontspannen waren. Heerlijk is dat!

Er zit wel een verschil tussen verzameling en de verzameling + de meditatieve toestand die je kan bereiken als wat Linda zegt.Bij verzameling reageert je paard op de lichtste hulpen en lijkt alles vanzelf te gaan,maar echt in die trance dat het paard doet wat je denkt,ja dat is meer het bovenstaande wat Susan zegt.Hoewel ik denk dat het bij verzameling al "licht" voor komt.Alleen kan dat nog veel verder en op een dieper niveau.Paarden zijn zulke fascinerende wezens.