Inrijden met martingaal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Inrijden met martingaal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:03

Hoi Bokkers ,

Wij hadden op de manege een discussie, over inrijden met martingaal, dus, de 1e keer erop met martingaal, altijd, en als ze 8 zijn bijv zonder. Want er was nl een meisje die zei; Als mijn pony 8 is doe ik zonder martingaal.

Wat vinden jullie hier van?

Snoevie

Re: Inrijden met martingaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:52

waarom zou je al bij voorbaat een martingaal eraan hangen?de logica van sommigen snap ik niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:54

Snoevie schreef:
waarom zou je al bij voorbaat een martingaal eraan hangen?de logica van sommigen snap ik niet.

Dito!!!
Waarom een martingaal. Dat paard (pony) heeft toch nog niet door dat als hij zijn hoofd omhoog gooit hij er vandoor kan gaan? Dus wat is het nut van een martingaal?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:57

Zou dat alleen doen als het paard zijn hoofd in de nek gooit. Lijkt me anders niet echt nodig.

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:59

ik zou dat nooit doen als je een paard/pony in gaat rijden moet je dat niet meteen zo aanpakken maar gewoon op de zacht aardige manier niet meteen een marigaal er aan hangen want ohh hij kan er van door gaan

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:05

Neee! Ook niet als het paard zijn hoofd in de nek gooit. Dan doe je blijkbaar toch iets niet goed.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:06

als je nog niet eens weet als je paard problemen heeft of niet moet je toch nog niet op zoek gaan achter hulpteugels? Haha!

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:07

heej xMRGANx ben het helemaal met je eens !! Haha!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:08

Marlous schreef:
Neee! Ook niet als het paard zijn hoofd in de nek gooit. Dan doe je blijkbaar toch iets niet goed.

Soms is het ff nodig en doe je het wel goed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:15

loveyodie schreef:
Hoi Bokkers ,

Wij hadden op de manege een discussie, over inrijden met martingaal, dus, de 1e keer erop met martingaal, altijd, en als ze 8 zijn bijv zonder. Want er was nl een meisje die zei; Als mijn pony 8 is doe ik zonder martingaal.

Wat vinden jullie hier van?

Wil je 'n eerlijk antwoord?
Ik vind het een onzinnige discussie. Een martingaal werkt als 'ie op de juiste maat afgesteld is zelden in dus het zal me werkelijk worst wezen hoe oud een pony is als 'ie een martingaal omkrijgt, of wanneer 'ie weer af gaat.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:38

het zou niet echt in mn hoofd halen om zo´n ding bij en jong dier om te hangen. Deze zijn vaak nog helemaal niet in balans door de ruiter erop en om ze dan ook te begrenzen met martingaal is niet echt mijn manier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:39

Sinds wanneer begrenst een martingaal?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:19

Martingaal heeft geen inwerking wanneer deze goed afgesteld is en het paard het hoofd normaal draagt. Het is ook handig om bij een jong paard te gebruiken, om je aan vast te pakken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:22

manonutjuh schreef:
Martingaal heeft geen inwerking wanneer deze goed afgesteld is en het paard het hoofd normaal draagt. Het is ook handig om bij een jong paard te gebruiken, om je aan vast te pakken.

Daarvoor gebruiken wij altijd een zogenaamd bokriempje. Een beugelriem of halster touw om de hals. Een martingaal om vast te pakken vindt ik nog steeds fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:23

Maar WAT is nou precies hetgene waarom je tegen een martingaal bent dan? Wat doet dat ding wat jij niet goed vindt?

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:13

ik heb een paard van 8 gekocht, die een aantal jaar niet onder het zadel is geweest.
dit omdat ze voor de fok gebruikt is.
tijdens het rijden heeft ze al een paar keer haar hoofd omhoog gegooit, zodat ik compleet controle kwijt was.
ze begint er pas na een poosje rijden mee. persoonlijk denk ik dat het een soort protest is.

ik probeer het trainen wel op te bouwen eerst 2 weken 15 minuten en momenteel rij ik 30 minuten.
maar het is niet grappig als ze haar hoofd om hoog gooit.

in toen ze dat de eerste week deed heb ik een enkele keer een slof gebruikt (geen martingal in huis). maar dat vind ik niet handig rijden. Daarnaast loopt ze ook uit zich zelf nagevelijk.

wat vinden jullie moet ik een martingaal aanschaffen????
of heb je andere tips.

(p.s. ik zit niet te wachten op op werkingen van "waar de kennis op houd , begint de zadelkast". reageer dan niet.)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:58

Vandaag hebben we aan de eigenaar van het paard gevraagd waarom, en het is hier al eerder gezegd: Hij kan er vandoor gaan, als hij zijn hoofd omhoog gooit, was het antwoord...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:40

Een martingaal werkt theoretisch alleen (goed) als het paard zijn hoofd te ver omhoog brengt. Echter dit is alleen waar als de ruiter goed kan zitten en eerlijk met de teugels omgaat.

Als het paard zijn hoofd omhoog brengt bij een ruiter die niet goed kan zitten, dan is de eerlijke werking van een martingaal ook niet meer aanwezig. M.a.w. het is een middel voor de ruiter die niet goed kan zitten om het hoofd van het paard laag te houden. Een vorm van veiligheid om "controle" over het paard te houden.

Als je echt goed kan zitten heb je de martingaal niet nodig. Voor veiligheid kan je met goed zit een martingaal gebruiken. Bij een slechte zit, is ook een martingaal voor een paard een kwelling....

Bij inrijden moet je goed kunnen zitten, als je dat niet kan, moet je geen paard inrijden....

De inwerking van de martingaal is bij een ruiter die niet goed zit oneerlijk. Juist bij de africhting en het inrijden, zou je zonder dwang en pijn, en meer op basis van ontspanning en vertrouwen een paard moeten berijden..... Op het moment dat je verkeerd reageert bij een onervaren paard op de verkeerde manier, zal het paard de verkeerde manier altijd onthouden, zijn reactie van het eerste moment is in zijn vocabulair voor het hele paardenleven opgenomen.....

Een uitdaging om dat dan goed te houden....
Meestal stapelen de kleine foutjes zich ongemerkt op, het komt er bij de meeste paarden vroeg of laat vanzelf uit.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:46

ik zou niet standaard een martingaal bij een jong paard omknuppen zoals goofy zegt. Ik hang er zelf wel eentje om bij het buitenrijden, als een soort van noodrem mocht het nodig zijn, dan kan ze zich niet onttrekken aan de hulpen en met haar nek en kiezen erop er tussenuit knijpen. Maar het kan zijn dat dat ook tussen mijn oren zit- goed afgesteld heeft het paard er geen last van en ik vind het wel een prettig gevoel met zon onbesuisd jonkie Lachen

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:11

Het is juist de bedoelin dat een jong paard op de hulpen van de ruiter reageerd bij het omhoog gooien van z'n hoofd, pas wanneer die niet naar de hulpen luisterd lijkt het me pas een oplossing, ik zou het eerst zonder proberen!.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:18

ga met bovenstaande mee.. lijkt me beetje onnodig gedoe rondom 'n jong ding.. maar kan idd ook best wel beetje helpen om het paardje beetje "steun" te geven (maar ook miss voor de ruiter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:30

Ik begin me toch wel een klein beetje af te vragen wat jullie in hemelsnaam met die jonge beestjes doen, dat jullie allemaal daadwerkelijk inwerking, begrenzing en zelfs steun denken te krijgen door een martingaal.
Volgens mij werkt zo'n ding echt alleen in als het paard z'n hoofd extreem hoog gooit Verward

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:17

Ik vraag me ook af hoe jullie je martingaal er aan hangen. Mijn merrie heb ik ook opnieuw moeten inrijden en reken maar dat daar een martingaal aan ging. Nu wist ook van de vorige eigenaar ook wel dat ze de neiging had om haar neus in de lucht te steken en er van door te gaan. Knipoog En nee dat was niet mijn schuld, dat hadden zij er in gereden Haha! maar zolang Pret het niet op een rennen zetten met haar hoofd de lucht in, werkte dat ding echt niet in hoor Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:06

wat een onzinnig topic,
ja ik doe mijn paard ook de martingaal af als ie 8 is, :S
waar denk je dat een maringaal voor is, niet om zomaar om te hangen en ineens weer af te doen, dat ding heeft een functie...
maar ja iemand moet onzin plaatsen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:18

beetje onaardig tegenover de TS om te zeggen dat het topic onzin is.........reageer dan niet.

het gaat meer om het idee dat men bij voorbaat al een hulpmiddel eraan wil hangen.