Paard kan alleen in contragalop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Paard kan alleen in contragalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:20

Onlangs kwam ik een advertentie tegen van een paard dat te koop stond. De reden voor verkoop was dat het paard niet in de rechtergalop kon, slechts in contragalop. De eigenaar wilde dressuurwedstrijden rijden en dus was het paard niet geschikt. Nu is mijn vraag; kan het echt zo zijn dat je een paard niet kunt leren in de rechtergalop aan te springen? En dat hij dus alleen in contragalop kan?

Hopelijk staat dit hier goed...

MilesNF

Re: Paard kan alleen in contragalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:22

Lijkt me dat er medisch gezien iets mis is met dit paard, in de rug, het bekken of de spieren.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:24

Kan zijn dat het paard op 1 kant meer kan met zn spieren dan met de andere kant. (niet rechtgericht)
Door veel figuren e.d. is dit weer recht te rijden, zal wel een poosje duren
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 26-08-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:24

Tja lijkt me ook dat het dier dan behoorlijk scheef is. Ofwel omdat hij altijd al iets mankeerde, ofwel omdat ze hem totaal vast gereden hebben. Daar gaat heel wat tijd en geld in zitten om hem weer lekker door z'n lijf te laten lopen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:34

Mmm oke, ik vond het ergens ook al zo vreemd. Maar het is dus schijnbaar wel op te lossen! Toch vind ik het dan ergens wel vreemd dat iemand zijn paard verkoopt, zeker als hij/zij gericht is op het rijden van dressuurwedstrijden. Wat is jullie mening hierover?

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:42

Lijkt me idd een lichamelijk of rijtechnisch probleem.
Ik heb op een grote stal gewerkt waar we wel eens
renpaarden binnenkregen die omgetoverd moesten worden tot
springpaarden.
Op de baan lopen ze alleen linksom, en in het begin was dit lastig
om ze beide kanten even makkelijk te laten lopen,
zeker als ze al wat ouder waren. Maar het lukte altijd.

Zo`n paar als waar de TS het over heeft lijkt me in deze
staat moeiliijk te verkopen, je kunt er doorheen kijken,
dat het met de juiste training beter wordt. Maar als het
door lichamelijke problemen komt, wordt dit moeilijker.
De vraag is ook hoelang dit probleem al speelt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:59

Of het is lichamelijk waardoor het niet lukt. Of de eigenaar rijtechnisch niet handig genoeg.

Ik zou hem eerst lichamelijk na laten kijken in dit geval. Galopeerd hij op het land/aan de longe wel beide kanten goed?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:11

Dennis schreef:
Of het is lichamelijk waardoor het niet lukt. Of de eigenaar rijtechnisch niet handig genoeg.

Ik zou hem eerst lichamelijk na laten kijken in dit geval. Galopeerd hij op het land/aan de longe wel beide kanten goed?

Nee, de linkergalop gaat prima. Maar de rechtergalop lukt zowel aan de longe als onder het zadel niet.

Zonderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:12

Tja, als het een lichamelijke beperking is.. wel een zielig paardje imo (in my opinion) Boos!

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:18

maar is dat paard maar op 1 hand ingereden toen die jong was?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:22

Tsjah, ik kreeg in april een schimmel binnen. Opgeknapt en er langzaam op gegaan. Gallopeerde op rechts ook bijzonder moeizaam op de goede hand, aan de longe ook pas na tig keer aanspringen. Ik heb de ostheopaat langs laten komen, hem rustig aan weer opgebouwd, en het ding gallopeerd nu perfect, op beide kanten. Onder de man nog niet geprobeerd, maar aan de longe en los, helemaal geweldig. Zelfs na een mega bokpartij springt hij weer op de juiste hand aan, en dit deedhij voor de ostheopaat echt, echt niet.
Dit paardje moet dus misschien gewoon eventjes doorgetrokken worden, ben benieuwd wat eruit komt. Was je van plan een kijkje te nemen bij dit paard dan?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:57

Ik denk of aan een medische oorzaak. Of het is gewoon keihard werken om hem weer aan te leren in de goede galop aan te springen. ..

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:06

Bij ons op de manege staat ook een pony´tje die bijna altijd maar 1 galop aanspringt. Hij heeft eerst op een andere manege gestaan, waar die ook ingereden is, en daar maar 1 galop aangeleerd gekregen. Nu liep hij pasgeleden opeens in de goede galop, stonden we echt van te kijken! Ik denk dat het misschien dus gewoonte is..

verena1231

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:13

Mijn paard heeft ongeveer het zelfde probleem. Ze heeft gewoon heel veel moeite met de rechtergalop. Ze raakte gewoon in paniek vanaf het moment dat je rechts wou aanspringen. Links lukte het iets beter, maar ook met heel veel moeite.
We hebben haar volledig laten nakijken door de dierenarts, hoefsmid en door een osteopaat. Maar nergens was er een medisch probleem te vinden.
Dus nu na een jaar zoeken, begint het eindelijk te lukken. We hebben sinds een maandje een nieuwe instructeur en krijgen nu op een heel andere manier les. En deze manier past eigenlijk heel goed bij ons. Ze is ongelofelijk veel veranderd in haar manier van lopen, haar balans is heel veel verbeterd, ze gebruikt haar achterhand veel meer,..
Daardoor begint de rechtergalop ook steeds beter te lukken. Nog niet altijd perfect, maar met veel geduld komen we er wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:39

Het woord contra galop heeft hier niks mee te maken. Als hij alleen in contra galop kon, ging hij rechts in de linker- en links in de rechter galop...
Dit paard is eenzijdig.
De meeste paarden hebben in aanvang dit probleem, omdat ook paarden gewoon links of rechts zijn.
Rechtrichten is een stap die tegenwoordig vaak wordt overgeslagen en dan houden dit soort dingen soms erg aan.
Het zit hem in de scholing.
Als baas dressuur wil rijden maar niet de kunde heeft om een paard recht (er) te krijgen, kun je je afvragen wat die in de dressuursport te zoeken heeft, maar dat is een ander verhaal.
Ik bewonder wel de eerlijkheid om er bij te zeggen dat het paard eenzijdig is. Dit beinvloed vaak ook ander dingen zoals buiging, waardoor wenden en zijgangen naar een kant ook beïnvloed worden. Paard kan door eenzijdige overbelasting lichamelijke aanpassingen (mankementen) krijgen. Het is vaker zo dat een paard kreupel is omdat het eenzijdig is dan dat het eenzijdig is omdat het een lichamelijk mankement heeft en daardoor zijn velen ook te genezen door simpel rechtrichten.
Correcte dressuur verbetert een paard!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:01

Bedankt allemaal voor de informatie Lachen

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:03

ik denk dat het dan aan zijn lichaam ligt of de training... ik zou hem wel grondig laten onderzoeken als je hem koopt