waarom iedereen met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

waarom iedereen met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:27

ik heb het idee dat zowat iedereen de laatste tijd met sporen rijdt. Waarom? het lijkt wel een soort gewoonte..
Het valt me gewoon op als iemand NIET met sporen rijdt, dat is toch niet normaal? Nou, vertel op, waarom?

Anoniem

Re: waarom iedereen met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:29

even zoeken hier zijn al ZO veel topics over Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:31

Ik denk in de meeste gevallen dat "kinderen" het stoer vinden, een beetje showen. Kijk, volwassen mensen rijden er wat vaker mee omdat die meestal wat meer ervaring hebben en hun hulpen dus wat willen structureren en ze dus sporen gebruiken. Niks mis mee vind ik mits ze op de goede manier worden gebruikt.
Ook denk ik dat mensen het bijvoorbeeld voor een keer proberen, en het wel makkelijk zo vinden en het dus maar zo houden.

Dat denk ik persoonlijk, ik rijd niet met sporen.
Heb er niks op tegen tenzij ze verkeerd worden gebruikt.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:32

Ik rij mijn pony met sporen omdat hij er erg goed op reageert. Mijn instructrice kan hem wel zonder sporen rijden, maar zulke superkuiten heb ik helaas niet Tong uitsteken Hij is erg lui en als hij niet goed word aangespoord, krijg je hem echt niet goed voorwaarts Bloos . Als ik zonder sporen zou gaan rijden zou ik wel blijven kloppen met mijn benen, dat is echt alles behalve vriendelijk. Het is gewoon viendelijker voor hem om met sporen te rijden, dat bespaart hem een paar zere ribben. Je moet ze natuurlijk wel correct gebruiken, dus niet constant met de spoor in de buikje zitten Koe Maar eerst gewoon kuit en geen reactie is beetje spoor.

Vindt je het erg dan dat mensen met sporen rijden? (MNiet aanvallend bedoeld hoor! Als het niet nodig is, moet je het ook vooral niet doen!)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:32

Ik rijd Endurance, daar rijdt NIEMAND met sporen, dat mag niet.................... Haha! Haha! Haha!

Maar verder zie ik liever spoortjes dan dat eeuwige gebeuk in die ribben. Bloos

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:33

lynne8 schreef:
Ik denk in de meeste gevallen dat "kinderen" het stoer vinden, een beetje showen. Kijk, volwassen mensen rijden er wat vaker mee omdat die meestal wat meer ervaring hebben en hun hulpen dus wat willen structureren en ze dus sporen gebruiken. Niks mis mee vind ik mits ze op de goede manier worden gebruikt.
Ook denk ik dat mensen het bijvoorbeeld voor een keer proberen, en het wel makkelijk zo vinden en het dus maar zo houden.

Dat denk ik persoonlijk, ik rijd niet met sporen.
Heb er niks op tegen tenzij ze verkeerd worden gebruikt.

Ik vind het alles behalve stoer hoor, ik vind het juist stoer als je je paard met zo min mogelijk hulpmiddelen correct kan rijden! Maar ik snap wat je bedoeld hoor Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:34

essie_blue schreef:
Ik rij mijn pony met sporen omdat hij er erg goed op reageert. Mijn instructrice kan hem wel zonder sporen rijden, maar zulke superkuiten heb ik helaas niet Tong uitsteken Hij is erg lui en als hij niet goed word aangespoord, krijg je hem echt niet goed voorwaarts Bloos . Als ik zonder sporen zou gaan rijden zou ik wel blijven kloppen met mijn benen, dat is echt alles behalve vriendelijk. Het is gewoon viendelijker voor hem om met sporen te rijden, dat bespaart hem een paar zere ribben. Je moet ze natuurlijk wel correct gebruiken, dus niet constant met de spoor in de buikje zitten Koe Maar eerst gewoon kuit en geen reactie is beetje spoor.

Vindt je het erg dan dat mensen met sporen rijden? (MNiet aanvallend bedoeld hoor! Als het niet nodig is, moet je het ook vooral niet doen!)

wel om de reden waarom jij met sporen rijdt Knipoog

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:35

Ik zou nooit met sporen rijden omdat het zogenaamd stoer is! Als het nodig is zijn ze erg handig maar ik zou niet voor de show mijn paard irriteren met die dingen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:36

linky schreef:
Ik rijd Endurance, daar rijdt NIEMAND met sporen, dat mag niet.................... Haha! Haha! Haha!

Maar verder zie ik liever spoortjes dan dat eeuwige gebeuk in die ribben. Bloos

ik zie liever dat iemand even consequint is, door bij geen reactie op been, een tik, net zolang totdat het paard goed regeert, en natuurlijk goed belonen bij reactie op been

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:36

Nou gelukkig niet, maar er zijn genoeg mensen die het daarom wel doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:37

lynne8 schreef:
Nou gelukkig niet, maar er zijn genoeg mensen die het daarom wel doen.

tegen wie heb je het> ik snap je zin niet ?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:38

Sugarfoot

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:39

Ik denk idd dat je met een beetje geduld en concequentie eigenlijk elk paard zonder spoor en aan de lichte been hulpen kan krijgen. Mijn fries werd hiervoor door mensen gereden die altijd een spoor omhadden en soms liepen er zelfs mensen met een dikke zweep achterna. Dat heeft echt niks opgelevert. Ik had na een half jaareigenlijk a niet veel last meer van het niet op het been zijn. Ik gebruik ook geen sporen, maar ben er ook zeker niet tegen als je ze geod weet te gebruiken en ik ben dus veel te bang dat ik dat niet kan Tong uitsteken ha

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:40

Ze is altijd met spoor gereden zonder spoor geen reactie, ze gaat met wijken schouderbinnenwaarts meer voor mn been opzij dus meer reactie.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:41

Ik rijd zelf wel met sporen maar gebruik ze niet veel. Alleen als het echt nodig is, maar als ik ze niet op heb begint m'n paard ook wel meteen te klieren.
Als ik ze om heb is meestal al genoeg voor d'r om te weten dat ze braaf moet zijn, dat doet ze al sinds ik ze voor de 1e keer om had..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:41

Ik rij niet met sporen., en ik heb er ook niets tegen.
Mits juist gebruik vind ik het niet erg, maar vaak zie je ruiters die hun voeten naar buiten draaien bij bv springen en dan hun paard zonder reden zitten te porren. Daar erger ik me wel aan.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:42

Dorienn schreef:
Ik rij niet met sporen., en ik heb er ook niets tegen.
Mits juist gebruik vind ik het niet erg, maar vaak zie je ruiters die hun voeten naar buiten draaien bij bv springen en dan hun paard zonder reden zitten te porren. Daar erger ik me wel aan.

idd, daar ben ik het helemaal mee eens

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:43

saskiakefie schreef:
essie_blue schreef:

wel om de reden waarom jij met sporen rijdt Knipoog

Nou zeg! Beetje vriendelijker mag ook wel hoor Knipoog
Misschien heb ik ze later niet meer nodig, maar ik ga niet elke keer als mijn pony niet naar het been luisterd hem slaan met de zweep! Dat is wel vriendelijk wil je zeggen? Ik kan wel blijven meppen dan, hij reageerd nl ook niet geweldig op de zweep. Ik vind het riedeltje kuit -> spoor -> zweep veel beter. Anders zit ik daar maar te kloppen en te slaan!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:43

Jemig, topic zoveel over sporen...

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:45

voor de caroussel is het bij ons verplicht, maar rij ook alleen met sporen tijdens de wedstrijden, heb ze normaal niet nodig, mijn paard is voorwaarts genoeg (beetje te voorwaarts zelfs Nagelbijten / Gniffelen )
maar ik zie het ook steeds vaker bij ons op de manege.
ik vind dat je alleen met sporen moet rijden als je dit met beleid doet, zo heb ik bv. een hele stille beenligging, waardoor ik mijn paard met mijn sporen ook niet loop te prikken onder het rijden. zie vaak genoeg dat dit helaas wel gebeurd Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:49

Martine__ schreef:
Jemig, topic zoveel over sporen...

idd heb al getemd

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:54

ik vind het allemaal wel mee vallen hoor.
Ik ken welgeteld 2 mensen die met sporen rijden.. en die kunnen er heel goed mee omgaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:14

Ik rij zeer zelden met sporen, en bij ons op stal ook vrijwel niemand regelmatig. Op de manege waar ik rij zijn sporen zowiezo verboden voor lesklanten en dat is een goede zaak vind ik. Zelf rij ik het liefste helemaal zonder sporen en zweep, vind beide alleen maar lastig en in de weg zitten.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 01:41

Ik rij bijna altijd met sporen. puur voor de verfijning van de hulpen. Niet om het paard voorwaarts te houden. Wel voor bijvoorbeeld de zijgangen. De jonge paarden die ik in training heb, rij ik ook met sporen, maar gebruik ze nooit op die jonge paarden. (dat is het voordeel van een onafhankelijke en vaste zit) Afentoe als ze iets door me been heen loop tik ik hem heel zacht aan (let wel op een stompe spoor en enkel een klein tikje met de spoor aan de ene kant waar die uitvalt)

Mijn paarden reageren allemaal prima op mijn kuit. lopen ook stuk voor stuk op de automatische piloot. draf is draf, galop is galop.. ga zo maar door totdat ik aangeef met me zit dat ze terug mogen komen.

Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die de sporen gebruiken om het paard naar voren te moeten houden. Daar is een spoor niet voor bedoeld. Helaas denken genoeg mensen daar anders over, en idd helaas denken sommige mensen ook dat het "stoer" is, en worden ze verkeerd gebruikt en geloof me dan maak je meer kapot dan je lief is, en ja vinden ze ook nog gek ook dat het paard niet op het been reageert.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:46

Navidad schreef:
Ik rij bijna altijd met sporen. puur voor de verfijning van de hulpen. Niet om het paard voorwaarts te houden. Wel voor bijvoorbeeld de zijgangen. De jonge paarden die ik in training heb, rij ik ook met sporen, maar gebruik ze nooit op die jonge paarden. (dat is het voordeel van een onafhankelijke en vaste zit) Afentoe als ze iets door me been heen loop tik ik hem heel zacht aan (let wel op een stompe spoor en enkel een klein tikje met de spoor aan de ene kant waar die uitvalt)

Mijn paarden reageren allemaal prima op mijn kuit. lopen ook stuk voor stuk op de automatische piloot. draf is draf, galop is galop.. ga zo maar door totdat ik aangeef met me zit dat ze terug mogen komen.

Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die de sporen gebruiken om het paard naar voren te moeten houden. Daar is een spoor niet voor bedoeld. Helaas denken genoeg mensen daar anders over, en idd helaas denken sommige mensen ook dat het "stoer" is, en worden ze verkeerd gebruikt en geloof me dan maak je meer kapot dan je lief is, en ja vinden ze ook nog gek ook dat het paard niet op het been reageert.

I couldn't agree more!