Wanneer begin jij met een nieuw paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Wanneer begin jij met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 12:25

Ik heb nou net sinds gisteren een nieuw paard gekocht.
En nu heb ik natuurlijk zelf al wel een beetje een planning gemaakt, maar ben ook benieuwd naar wat andere mensen nou doen.

Ga je direct de eerste dag er al op? Of laat je ze een paar dagen, een week of langer met rust om te laten wennen?

Ik ben zelf van mening, eerst laten wennen, en tussen de 2 en 7 dagen erop, gelang naar of het paard aangeeft of ie er klaar voor is. Het paard dat ik nu net 1 dagje heb, is nog erg nerveus en angstig. En een beetje de kluts kwijt.

Laat maar horen wat jullie doen!

MoSt81

Re: Wanneer begin jij met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:28

Die van mij was gelijk al vrij rustig, dus die heb ik de eerste dag alleen even los gegooid in de binnenbak. (eerste dag direct al gaan rijden vind ik persoonlijk echt te snel) En als ik het me goed herinner ben ik er de 2e dag wel opgestapt. Gewoon even rustig gereden. En de dagen erna ben ik hem normaal gaan rijden enzo.

Bij een wat nerveuzer paard wat echt moet wennen zou ik het niet zo snel gedaan hebben. Eerste dag los, dag erna eventueel op de wei als hij/zij dat kent. En dan per dag bekijken hoe het gaat. Beginnen met longeren en als hij meer op zijn gemak is rustig beginnen met rijden. Maar dat natuurlijk geen weken uit gaan stellen want dan word het alleen maar moeilijker.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:37

Ik heb mijn paard nu net 2 weken en de eerste dag heb ik helemaal niets gedaan, want hij ging direct het land op dus daar is het bijgebleven. De dag daarna gewoon even rondgeslingerd aan een halster, de dag daarna gelongeerd met hoofdstel zonder bijzetten. De 4e dag weer gelongeerd en de 5e dag dacht ik ben ik er op gegaan gewoon even kort en rustig rijden.
Ik heb hem ook elke dag even binnen gehad, want dat vond hij echt super griezleig en was ook heel gespannen. Na een paar dagen voelde ik echt dat hij ontspande en liep hij rustiger mee, toen ben ik erop gegaan.
Hij is wel wat nerveus, maar niet heel heet met rijden alleen in de omgang is hij wat nerveuzer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:44

Hangt erg van het paard af en z'n graad van africhting.
Ik ben wel een voorstander van wennen. In de meeste gevallen vind ik 2 dagen voldoende.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:44

1ste dag los gegooit in de binnen bak
andere dag der ff op gestapt en wat gedraafd

heb hem nou 3 maanden en heb nou lekker aantal weekies rust (vakantie) lekker de wei op gegooid,

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:47

Ligt inderdaad aan ervaring en graad van africhting. Een paard dat minimaal B-wedstrijdklaar is zou je in principe meteen de 1e dag op kunnen stappen. Als je op wedstrijd gaat laat je hem ook niet eerst een dag wennen.

Met groenere paarden is het idd verstandig eerst even te laten wennen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:50

Ik zat er meteen de eerste dag al op. Weinig bijzonders gedaan toen hoor. Maar hij was meteen al relaxed eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:51

Als men zegt dat het paard bereden is (en je dat niet zeker weet omdat je er zelf nog niet op hebt gezeten, zie bijv. handelsstallen) , eerst grondwerk om te kijken wat hij kan, dan crash test dummy erop om te kijken of hij echt bereden is, en daarna gaan rijden.

Bij paarden die je kent of waar je al op hebt gezeten kun je meteen vanaf dag 1 beginnen. Al is het maar longeren of grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:47

Ik werk er meteen vanaf dag 1 mee. Maar het werkje varieert inderdaad naar leeftijd en graad van africhting. Een jong paard krijgt als werkje om het hele terrein mee te gaan verkennen aan de hand, om mooi stil te staan op spannende plaatsen, om op een paar plaatsen even aangebonden te worden etc. Daar doe ik wat grondwerkoefeningetjes mee.
Maar een volwassen paard met normale africhting die gaat vanaf de eerste dag mee in het normale ritme van naar de wei, paddock, maar ook longeer- of rij-werkje.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:00

Mijn eerste paard heb ik de eerste dag lekker op stal gezet. De tweede dag ging ik erop maar lag er na half uurtje af.
Met mijn tweede paard ben ik de 2e dag gaan rijden. Er stond wel iemand in de bak met een longeerlijn waaraan hij vast zat.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:37

Echt wennen vind ik niet echt 2 dagen, ik zou liever een stuk of 4 dagen werken aan de band tussen jou en het nieuwe paard zodat het wat vertrouwder wordt. Echt erop kruipen zou ik dan pas doen. Ja

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:45

Cassidy schreef:
Als men zegt dat het paard bereden is (en je dat niet zeker weet omdat je er zelf nog niet op hebt gezeten, zie bijv. handelsstallen) , eerst grondwerk om te kijken wat hij kan, dan crash test dummy erop om te kijken of hij echt bereden is, en daarna gaan rijden.

Bij paarden die je kent of waar je al op hebt gezeten kun je meteen vanaf dag 1 beginnen. Al is het maar longeren of grondwerk.

hahahaha crash test dummy,heb jij die op stal???
denk dat het paard zich rot schrikt van die dummie,heb nog nooit zoiets raars gehoort!wel dat ze er een pop van stro opzetten(die vervolgens niet blijgt zitten en aan de zijkant bungelt met alle gevolgen van dien)
je kunt ook gewoon hangen om te kijken wat ie doet,
als ik een nieuw paard koop dan ga ik de volgende dag gewoon rijden(mits hij zadelmak is want dan gaat mijn vriend gewoon zitten)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:54

Ach knoopy dat is standaard hoor zo'n dummy. Een beetje stal heeft zo'n dummy ergens wel liggen Ja Ja

Nagelbijten / Gniffelen Clown

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 01:43

superwoman schreef:
Hangt erg van het paard af en z'n graad van africhting.
Ik ben wel een voorstander van wennen. In de meeste gevallen vind ik 2 dagen voldoende.

hier ga ik in mee

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:11

Bij die van mij, ik had hem gereden op zijn oude plek ( voor de 3e keer) en toen gelijk meegenomen naar huis. De volgende dag heb ik hem niet gereden, maar de 2e dag wel. Maar hij was erg op zijn gemakje.

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:16

Hee, nou ik heb het ook voor elkaar ik heb sinds gister voor het eerst op mijn paardje gereden! het was echt gezellig ik had hem zaterdag al in de bak laten lopen en voor de rest ga ik er ook niet elke dag naar toe ofzo anders.. jah anders vind ik dat ook zo zielig heeft hij heel lang niet gereden en dan in de vakanite gelijk elke dag omdat hij een nieuw baasie heeft... naja ajuus.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:35

Het hangt van een heel aantal factoren af wat ik wel of niet zou doen met een net gekocht paard. Als je het paard al een tijdje kent is het heel anders als wanneer je eigenlijk compleet vreemden voor elkaar bent. Blijft het paard op dezelfde stal staan, kun je ook gemakkelijker beginnen dan wanneer het paard is verhuisd.
Als je het paard nauwelijks kent (en hij jou dus ook niet) en het is ook nog verhuisd, zou ik rustig aan doen, wat "werk" aan de hand en voor de rest vooral aan de nieuwe groep paarden en stalroutine laten wennen.

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:21

ligt eraan, is je paardje al ingereden enzo (lijkt me wel anders vroeg je dat niet Tong uitsteken ) maar ik ging een ritje maken door de omgeving de eerste dag, ik liet hem eerst een beetje aan zn nieuwe tehuis wennen enzo, en na een uurtje of 2 ging ik vooral veel tegen hem praten enzo, en dan even gewoon door de omgeving heen, zodat ie kan zien van 'Oh ik ben nu hier'. En dat ie het uiteraard naar zn zin gaat krijgen.
Laten wennen enzo, maar natuurlijk niet metteen te fanatiek.
succes met je nieuwe aanwinst trouwens ! Haha!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:03

hoi

alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst

rustig laten wennen en veel wandelen in de omgeving waar die staat
went die het snelst

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:25

Na zo'n 3 jaar. Al mijn nieuwe pony's worden hier geboren.
M'n laatste aanwinst die aangekocht is was toen 1,5 en is nu net zadelmak.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:41

Mijn nieuwe paardje heeft eerst 2 maanden niks gedaan vanwege een ontsteking. Daarna heb ik hem een paar keer gelongeerd en toen ben ik erop gegaan. Hij was overigens net zadelmak. Ik zou er zowiezo niet gelijk vanaf dag 1 op gaan zitten, maar eerst de tijd geven om aan elkaar en aan de omgeving te wennen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:40

ik heb toen ik mijn paard net kocht de 1e dag meteen op de wei gezet met zijn nieuwe weidemaatjes en ben er toen een uur bijgebleven
heb hem toen een paar uur op de weide gezet
smiddags laten inenten en daarna gepoetst e.d
na een dag of 2 van laten wennen want gelongeerd en daarna langzaam begonnen met rijden

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:00

's morgens kwam me pony en ik heb er 's middags meteen opgerden Bloos ik vind het wel wt vroeg maar ik kon niet wachten Bloos ik was namelijk 10 Clown maar goed zij was wel rustig me vader was er bij en het was in de bak van de buren (wij hadden geen bak) er was geen probleem dus opzichkon het wel maar het is verschillend perpony/paard

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:45

Ikzelf zou het paard eerst even laten wennen op de nieuwe stal. En ook laten wennen aan mij,eerst een béétje een soort van 'band' opbouwen.
Dan na een paar dagen,erop.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:50

Oud topic, slotje.