Springen zonder zadel, jong paard, mag niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Springen zonder zadel, jong paard, mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 08:24

Ik las net in een ander topic dat springen zonder zadel op een jong paard niet mag..
Nou past mijn zadel niet en gaan we morgen naar de zadelmaker en rijd ik daarom al een paar dagen
zonder zadel (en sinds gisteren met een pad en een singel).

Ik heb gisteren zonder zadel gesprongen en mijn paard vond het echt geweldig,
geen een weigering en met de oortjes naar voren eroverheen!

Ze is 4 jaar..En ik las dus dat het niet mag met een jong paard.
Is dat dan zo erg? Want ze heeft er superveel plezier in..

Qimm

Re: Springen zonder zadel, jong paard, mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:28

Het probleem is dat een jong paard springen vaak nog wel moeilijk vindt, helemaal met een ruiter op de rug. Zonder zadel kun je niet makkelijk een goede verlichte zit aannemen waardoor je je paard dus kan hinderen. Een doorgewintert paard zal hier niet zo veel last van hebben, maar voor een jong paard kan dat een reden te gaan zijn om angstig te worden (knellende benen, ploffende zit). Op die manier kun je het springen voor de toekomst 'verpesten' Ook mocht je jonge paard ineens een rare noodsprong/noodstop maken dan maak je waarschijnlijk geen zachte landing omdat je minder grip hebt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:10

oh op die manier..Ik denk dat mijn paard daar geen last van heeft, want ze rent met de oren naar voren op de hindernis af en als ze springt en daarna weer land rent ze net zo vrolijk door..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:19

Nja, ik denkt dat zonder zadel op een jong paard zowiesow niet slim is.. Omdat het niet goed is voor de rug en je zit ook niet erg stabiel.. En zoals Qimm als zei.. Je kan het verpesten voor de toekomst..

xNina

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:34

Volgens mij is het geen probleem als je een goede zit hebt.
En dat is volgens mij het grootste probleem tegenwoordig...ruiters zijn gewoon van met een zadel te rijden en denken dat ze goed zitten tot je ze zonder zadel laat rijden.
Als je een goede onafhankelijke zit hebt,kan lichtrijden en verlichte zit kan zonder zadel,zie ik geen enkel probleem...knellende benen en ploffende zit voelt een paard met zadel ook hoor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 09:53

Ik had nu gewoon even geen keuze, want mijn zadel word vandaag pas aangepast, en ik heb gewoon gekeken wat ze allemaal toeliet zonder zadel. En dat was alles, ze vind alle gangen goed en springen ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:30

Ik heb een heel andere mening. Springen zonder zadel heeft geen negatieve invloed. Je komt minder van de rug, maar klapt daarom ook niet op de rug, de bewegingen zijn natuurlijker met het paard mee, je blijft niet achter of wat.
Wat slecht is van het zonder zadel rijden in het algemeen is dat je teveel met je zitbeenknobbels op (elk) 1 plekje van de rugspier drukt. Je gewicht wordt niet verdeeld. Wel wordt een deel van het gewicht ook gedragen door je billen, als je tenminste daar wat vlees hebt, en je bovenbenen. Maar blijft dat de rugspieren onaangenaam belast worden.
Dus tenzij je een lekkere spekkont hebt en de zitbeen knobbels niet erg drukken, is rijden zonder zadel niet erg prettig voor een paard, van welke leeftijd dan ook.

Een dikke deken (en dan heb ik het niet over een pad met luchtige vulling, maar een ZWAAR iets zoals die onder en westernzadel gaan) is het minste wat je op kunt leggen om het aangenamer te maken voor je paard.

Maar je kunt rustig springen, je zit een paard niet meer in de weg, als je in verlichte zit rijdt, maar zelfs minder, dan verdeel je nl de stuk over je twee dijbenen op een veel groter spier oppervlak van het paard.

Ook zonder zadel kun je je gewicht verleggen (verlichte zit aannemen) en meegaan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:02

was dat voor onzin, als je een goede zit hebt zou t geen groot probleem zijn, zonder zadel ga je juist recht zitten op je paard en tussen links en rechts gelijk belasten... voor een jong paard zeker goed, als jij op je zadel scheef zit ga je je paard scheef aanrijden en zonder zadel moet je recht zitten en voel je ook beter hoe je zit...
zou alleen niet zonder zadel gaan springen als je een "losse" zit hebt, denk dat je dan beetje eerder er van af kiepert :p

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:17

Dat ligt natuurlijk ook aan je zit. Als jij als een gek op je paard hobbelt, nee, natuurlijk moet je dat dan niet doen, zeker niet bij een jong paard. Maar als jij echt goed je evenwicht hebt, en je pony niet stoort, dan kan af en toe een sprongetje zonder zadel denk ik geen kwaad.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:29

Een jong paard houdt zijn evenwicht nog niet zo goed als een wat ouder paard die wat meer ervaring heeft. Dus lijkt het me zonder zadel nog moeilijker, of zie ik dit verkeerd?

_Marisss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:44

Volgens mij moet het geen probleem zijn, zolang je het paard maar niet hindert in zijn bewegingen. Heb zelf vroeger heel veel zonder zadel gereden, echt heerlijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:50

levitrol schreef:
Een jong paard houdt zijn evenwicht nog niet zo goed als een wat ouder paard die wat meer ervaring heeft. Dus lijkt het me zonder zadel nog moeilijker, of zie ik dit verkeerd?

Dat evenwicht probleem speelt een rol bij het inrijden. De spieren zijn nl niet gewend aan wat dragen. Is hij eenmaal aan ruitergewicht gewend, dan maakt het niet uit of hij moet sprongen of niet en al helemaal niet of dat met of zonder zadel gaat. De ruiter veranderd het evenwicht niet zonder zadel. Verder is er imiddels wetenschappelijk bewezen dat het niet uitmaakt hoe je er op zit, als je maar niet TIJDENS de sprong plots je gewicht verplaatst.

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:50

Er staat toch zo veel onzin op bokt. Klopt geen drol van hoor. Als je pony/paard je met zadel kan houden maakt dat geen verschil en als je niet als een gek op die rug loopt te bonken is er ook niks aan de hand. Joehoe indianen doen dat toch ook en hebben die paarden iets aan hun rug? Ik dacht het niet dus. Dus blijf maar lekker zonder zadel rijden en springen hoor.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:03

Ik denk dat, dat niet handig is. omdat het dan niet echt stabiel is, en je paard het nog niet goed kent..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:44

Renee_tjuh schreef:
Er staat toch zo veel onzin op bokt. Klopt geen drol van hoor. Als je pony/paard je met zadel kan houden maakt dat geen verschil en als je niet als een gek op die rug loopt te bonken is er ook niks aan de hand. Joehoe indianen doen dat toch ook en hebben die paarden iets aan hun rug? Ik dacht het niet dus. Dus blijf maar lekker zonder zadel rijden en springen hoor.
Indianen gebruiken tegenwoordig ook gewoon zadels en dat zijn ze heel snel gaan doen. Ze reden eerst zonder omdat ze niet beschikten over zadels, niet omdat ze daar persee voor kozen (zelfde geld voor hoofdstellen met bit). Dat is een misverstand dat door de natural nogal eens ten onrechte wordt aangehaald. Ze gebruikten overigens over het algemeen wel een dierenvel op de rug, dit verzacht de druk al. Of de paarden wat aan hun ruggen hadden weten we niet, al meer dan een eeuw geleden begonnen ze met gebruik maken van zadels (en hoofdstellen met bit). We hebben dus geen paarden meer voor handen die dat al of niet kunnen aantonen.
Daarbij, ongemak hoeft natuurlijk niet tot een kwaal te leiden, maar dat neemt niet weg dat ongemak wel vervelend kan zijn.
Druk maar eens heel lang een vinger in je arm. (Ter vergelijking van zitbeenknobbel in rugspier).
Daar houd je niets blijvends aan over, maar prettig is anders.
Doe er een stevig kussentje tussen en het is al wat aangenamer.
Leg er een lap leer over (en als je een zadel wilt imiteren ook nog een stukje hout of hard plastic) en je voelt de druk helemaal niet meer als onaangenaam....
Kwestie dus van het aangenamer maken voor het paard, wat niet wil zeggen dat zonder meteen schadelijk is. Alleen beslist onaangenamer voor het paard.

Maar bij het springen zit je juist niet zo met je zitbeenknobbels in het paard te porren, omdat je verlichte zit aanneemt en de druk ook over je dijbenen verdeeld.