paard met lage halsinzet -> nooit oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnlovesyou

paard met lage halsinzet -> nooit oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:02

Kan een paard met een lage halsinzet eigelijk ook opgericht lopen?
( En dus nooit echt verder komen dan L2)
En hoe kan je echt zien of het paard echt een lage halsinzet heeft?

Mick_G

Re: paard met lage halsinzet -> nooit oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:07

Het is natuurlijk niet ideaal, maar het is zeker mogelijk. Ook een paard met een lagere halsaanzet kan zich verzamelen en oprichten. Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:36

Oprichten komt vanuit de achterhand,dus als het dier wel een fijne achterhand en achterbeengebruik heeft dan kan het prima.Lage halsaanzet is niet erg,mits de hals op de juiste manier getrained word.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 17:22

wat zijn eigelijk de kenmerken van een lage halsaanzet? ( dus ik bedoel bv graag achter de loodlijn lopen of ...)

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:32

Als een paard een zware halsaanzet heeft, voelt hij zich fijner met zn neus een beetje eruit. Zo'n paard moet je ook niet te diep willen rijden.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:12

ik rijd een paard die niet echt een goeie achterhand heeft en geen front heeft. MOet zeggen ben Z1 gestart, maar het gaat moeilijk en we kunnen ook echt niet hoger. Het is niet erg ideaal voor de dressuur, dit paard vindt het ook erg moeilijk om boven in te blijven. Ben daar altijd mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:48

Ik denk dat je voor zo'n paard het Z echt als maximaal eindstation moet zien. Maar dat is het voor veel ruiters ook, dus waarschijnlijk zal het voor de meeste ruiters niet eens zo'n bezwaar zijn.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:09

Mijn goeie oude pony was behoorlijk op de voorhand gebouwd en zijn hals kwam zo ongeveer uit zijn voorbenen. Daarbij had hij toen we begonnen een vrij zwakke rug. Hij had dus ook ontzettend veel moeite om vanaf het achterbeen opwaarts te gaan. Hij moest al zo veel werk doen om in horizontaal evenwicht te komen, laat staan om zich echt te verzamelen.

Maar met veel werk en tijd heeft hij het geschopt tot de Z2 dressuur. Door de vele trainingsuren is hij in de rug sterker geworden en heeft zijn hals zich ontwikkeld van een recht vooruit stekende bezemsteel tot een mooie opwaartse hals met een flinke kap.

De meeste paarden met een lage halsaanzet duiken graag naar beneden, waar ze het makkelijk hebben. Zo'n paard moet je in mijn ogen niet te rond willen rijden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:57

Mijn pony is overbouwd en heeft een horizontale halsaanzet maar kan wel degelijk opgericht lopen. Er gaat alleen megaveel werk aan vooraf.

Vooral heel snel maken op de hulpen en constant overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen en schouderbinnenwaarts rijden om haar op het achterbeen te krijgen.

Bij zulke paarden moet je extra opletten dat je niet gaat proberen de voorkant met je handen op te tillen. Oprichting komt vanzelf als ze sterker worden.

Ik heb trouwens oude foto's van haar bekeken en ze is ook in haar lijf enorm veranderd door het rijden. Ze had echt zo'n bezemsteelnekkie en nu heeft ze een mooie dikke ronde hals en dikke harde billen!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:19

Ik ben hier ook best bang voor met mijn toekomstige rijpaard. Dat paard heeft korte voorbenen en een lage en zware halsaanzet (en dan weer niet overbouwd). Maar gelukkig lijkt ze de hals wel redelijk verticaal te dragen in de beweging, dus ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat uitpakken als hij onder het zadel is.

Ik ben toch wel enigzins blij om te lezen dat oprichting en hogere basisklassen wel mogelijk zijn, had er zelf niet zoveel vertrouwen in.. Nagelbijten / Gniffelen

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:54

Wat bedoelen jullie met een lage halsinzet? Een dunnere lange hals?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:44

Ik denk dat die vraag als eerste beantwoord moet worden. Een lage halsaanzet is imo een hals waarbij deze horizontaal gedragen wordt in stap en beweging (dus horizontaal aan het lijf). Evt. met het bekende vb deukje voor de schoft (hoeft overigs niet).
Niet te verwarren met een paard dat op de voorhand staat of korte benen heeft of een zware hals aanzet.

Vervolgens de vraag. Zo'n paard kan wel degelijk in oprichting loopt. Dat komt nl. vanuit de achterhand en aangezien je een paard altijd van achter naar voren moet rijden komt bij voldoende verzameling/impuls de hals vanzelf omhoog. Zo'n paard zal er misschien wel meer moeite mee hebben dat een paard waarbijde hals verticaler wordt gedragen, maar het is onzin om te stellen dat zo'n paard niet verder kan komen dan de L2.
Daar tegenover staat dat bij paarden waarbij de hals (extreem) verticaal wordt gedragen je eerder een vals knik ziet of een paard die z'n rug niet optimaal gebruikt. Daar kom je dan juist niet ver mee, want zo'n paard loopt in twee stukken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:22

Dat kan heel goed, alleen je zal je hele training erop moeten passen. Juist omdat ze graag de neus eruit willen, moet je ze rond over de rug trainen en met het neusje bij jouw ipv het neusje richting grond Knipoog

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:33

Ook mijn paard is op de voorhand gebouwd en heeft een lastige hals. Samen met een moeilijk karakter zorgt dit voor veel trainingsuurtjes, het is zo´n paard moeilijker op het achterbeen te krijgen...alles is wat lastiger en echt de echte top zal je er niet mee halen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:38

Mijn vorige paard had een kort voorbeen en een laag aangezette, korte en vrij rechte hals...

Mooi licht nageeflijk lopen met oprichting was echt moeilijk voor haar, ook al had ze een fijne beweging en een heel goed achterbeen.

Ik ben met haar tot M2 met winst gekomen, dit was lastig voor haar en voor ons beide heel hard werken.
Omdat ik er niet nog meer druk op wilde zetten en het oneerlijk vond om nog meer boven haar natuurlijke kunnen te vragen ben ik toen gestopt met wedstrijden rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:59

Ik denk dat het ook uitmaakt of het paard een onderhals heeft die erin gereden is,want ja dat is lastig.Voor de rest is een hals te trainen en komt oprichting echt achteruit en is het helemaal zoals Sammy zegt.
Ik heb zelf ook een paard met een hals die diep uit de borst komt,maar de hals is wel lekker soepel en hij heeft nergens moeite mee door zijn hals.{juist wel soms wat meer door het achterbeen}

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:25

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het ook uitmaakt of het paard een onderhals heeft die erin gereden is,want ja dat is lastig.

Ja Ik denk dat een laag aangezete hals niet zozeer het probleem maar de dikke onderhals die er vaak mee gepaard gaat als het paard niet goed wordt gereden.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:03

In veel reacties is terug te lezen dat de training erop aangepast moet worden en dat er veel tijd in gaat zitten. Wat ik overigens heel logisch vind!

Maar hoe bouw je de training op met een paard met een lage of horizontale halsinzet? Nog speciale tips, waar je bv extra op moet letten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:14

Gewoon voorwaarts/neerwaarts en op lengte rijden,zodat de bovenste halsspier aangespannen word.Goed van achter naar voor rijden {maar dat moet eigenlijk altijd} niks willen afdwingen van voren.Gewoon goed naar je hand toe rijden en veel schakelen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:19

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUM37KPR.jpg
volgens mij heeft mijn paard ook een redelijk lage halsinzet.
Daarbij heeft ze ook korte voorbenen en is ze ook overbouwd, dat geeft dan ook heel snel een op de voorhand lopend beeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:51

Er wordt hier nu ten onrechte gesuggereert dat een paard met een horizontale/lage halsaanzet ook vaak een een onderhals heeft. Onzin, je ziet dit eerder bij paarden die een té verticale hals hebben (of gewoon paarden die verkeerd gereden zijn).

Ook wordt hier opgemerkt dat je zulke paarden voorwaarts/neerwaarts moet rijden. Mijn ervaring is dat je op moet passen met deze paarden té rond in te willen stellen. Dergelijke paarden willen juist graag op de voorhand lopen en door te rond en te veel neerwaarts te rijden nodig je dit gedrag alleen maar uit. Alles moet van achteruit komen, dáár komt de impuls én ook de oprichting vandaan. Veel tempowisselingen helpen hier idd bij om zo'n paard hier toe uit te nodigen.