Wanneer trainen voor anderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Wanneer trainen voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 22:43

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag aan jullie.
Vanaf welke leeftijd, niveau & ervaring vinden jullie dat je een paard van een ander echt kunt trainen?
Vanaf wanneer is het uberhaupt trainen? Wat valt daar voor jullie precies onder?
Vanaf wanneer zou jij betalen voor het trainen van een paard?

Ik vind zelf dat de ruiter de basis gewoon ruim voldoende moet beheersen en het paard de dingen kan leren waarin de eigenaar zelf niet uitkomt. Dat het fouten voelt & ziet die in het paard zijn gereden, en deze dusverre kan corrigeren.
Qua overige ervaring zou ik graag willen dat de ruiter menig paarden op hoog niveau (denk aan Z) heeft gebracht. Dit omdat je dan weet dat het niet zomaar al Z-paarden zijn geweest, waar zij vanaf de B ook even heen is gevlogen.
Ook de training moet redelijk zijn voor het paard. De ruiter moet niet teveel ineens willen doen & vriendelijk maar duidelijk omgaan met het paard.
Wat ik ook zou willen, is dat diegene ook duidelijk kan uitleggen wat ie precies doet met het paard en waar de eigenaar er zelf aan moet werken. Dus dat diegene ook zijn werk uiteindelijk over kan leveren aan de eigenaar.
Als een ruiter aan deze eisen voldoet, dan ben ik er bereid voor te betalen.
Lachen

Anoniem

Re: Wanneer trainen voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:57

Een lettertje wat iemand heeft gereden zegt me helemaal niks. Ik ken Z-ruiters genoeg die ik mijn paard niet zou willen laten trainen, maar ik ken ook L-ruiters die ik gerust een jong paard voor me in zou laten rijden.

Ik zou eerder kijken naar ervaring, omgang, stalmanagement en rijstijl.
Wat ik ervoor zou betalen, dat is sterk afhankelijk van de reden waarom ik het paard zou laten trainen (is het luxe, even doorwerken, of is het een paard waar ik zelf niks mee durf oid?) en wie het gaat doen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 23:01

Sonja schreef:
Een lettertje wat iemand heeft gereden zegt me helemaal niks. Ik ken Z-ruiters genoeg die ik mijn paard niet zou willen laten trainen, maar ik ken ook L-ruiters die ik gerust een jong paard voor me in zou laten rijden.

Ik zou eerder kijken naar ervaring, omgang, stalmanagement en rijstijl.
Wat ik ervoor zou betalen, dat is sterk afhankelijk van de reden waarom ik het paard zou laten trainen (is het luxe, even doorwerken, of is het een paard waar ik zelf niks mee durf oid?) en wie het gaat doen.

Oke, maar welke ervaring? Lachen
Wat moet diegene hebben gedaan, voordat je vind dat die uberhaupt een paard echt kan trainen voor anderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:06

Dreamy, een gerichte ervaring. Ligt er dus aan WAAROM ik een paard zou laten trainen.
Als ik een paard in zou laten rijden, dan hoeft iemand geen specifieke ervaring met bv megadominante paarden te hebben. Maar als ik een heel dominant dier heb waar ik zelf niet mee verder kom, heb ik niks aan iemand die alleen maar heel standaard jonge beestjes aan kan rijden.
Snappie?

Terpentijn, we proberen hier een discussie te voeren. Doe mee, of hou je buiten het topic. Of start een eigen topic op een daarvoor bestemde plaats. Zo maar een totaal niet ter zake doende vraag stellen in een topic is niet netjes.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 23:13

Sonja schreef:
Dreamy, een gerichte ervaring. Ligt er dus aan WAAROM ik een paard zou laten trainen.
Als ik een paard in zou laten rijden, dan hoeft iemand geen specifieke ervaring met bv megadominante paarden te hebben. Maar als ik een heel dominant dier heb waar ik zelf niet mee verder kom, heb ik niks aan iemand die alleen maar heel standaard jonge beestjes aan kan rijden.
Snappie?

Jep, is mij helemaal duidelijk Lachen
Maar ik ga nog even door..want, dan wil je toch wel iemand die je het paard correct kan inrijden?
Zou je dat ook laten doen door iemand die alleen manege-ervaring heeft? Of die ook daarna wel op pony's van anderen hier en daar heeft gereden, maar verder geen/weinig les meer?
Of toch echt iemand die echt prive-les heeft gehad die wedstrijdgericht is?

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:16

Ik vind dat dat heel verschillend is per paard en per niveau.
Ik heb bijvoorbeeld nooit een paard hoger uitgebracht dan in de L, maar voor zover ik weet is de eigenaar van de paarden die ik momenteel rijd wel tevreden.
Trainen vind ik het als er een doel bereikt moet worden met een paard.
Een paard zadelmak maken, inrijden, gehoorzaam(handelbaar) maken, wedstrijdniveau behalen of verrichtingsproeven afleggen bijvoorbeeld.
Ik zou iemand betalen als degene daadwerkelijk mijn paard traint in mijn voordeel, en niet voor eigen plezier (als bijrijdpaard) om maar even zo te zeggen.

Citaat:
Ook de training moet redelijk zijn voor het paard. De ruiter moet niet teveel ineens willen doen & vriendelijk maar duidelijk omgaan met het paard.
Wat ik ook zou willen, is dat diegene ook duidelijk kan uitleggen wat ie precies doet met het paard en waar de eigenaar er zelf aan moet werken. Dus dat diegene ook zijn werk uiteindelijk over kan leveren aan de eigenaar.
Als een ruiter aan deze eisen voldoet, dan ben ik er bereid voor te betalen.

In bovenstaand stukje kan ik mij ook wel vinden Lachen .

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:25

Als Sonja als voorbeeld iemand noemt die gewoon netjes jonge ongecompliceerde paarden zadelmak kan maken dan ga ik ervanuit dat die mensen wel het een en ander aan ervaring hebben. Zijn vaak toch wel mensen die (semi)professioneel bezig zijn met de paardensport.
En of dat dan iemand is die 30 zelfopgeleide paarden naar het L heeft gereden of iemand die er 5 in het 1.40 heeft gereden(of ZZ-licht, net wat je wil Knipoog ) maakt dan weinig uit, als ze maar goed zijn in datgene dat jij nodig hebt en dat ook aan kunnen tonen.

Ik breng mijn paarden alleen weg als ik er zelf niet uitkom met een paard, dan moeten ze dus naar een ervaren ruiter die het wel op kan lossen(en dan ook nog graag op een redelijke termijn). Ik zou alleen nu geen flauw idee hebben waar ik het paard dan heen moest brengen, heb op teveel stallen meegewerkt denk ik Bloos
Voor zadelmak maken heb ik een vast en betrouwbaar adres bij heel ervaren mensen die zowel in de sport als het keuringsklaar maken en africhten van jonge paarden erg veel ervaring hebben. Daar begin ik zelf namelijk niet meer aan, kan het me met mijn werk niet veroorloven om het risico te nemen.

manonaaaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:33

Stel dat we het hebben over het inrijden van een jong dier, dan wil ik van diegene zeker weten dat hij bij elk paard wat hij onder zijn kont krijgt begint bij het begin en absoluut niet op de zaken vooruitloopt. Kortom een goede basis erin rijden, ik er dus niets aan als diegene altijd van die goede passages rijd.

Ik wil dus gaan betalen op het moment dat diegene ervaring heeft met jonge paarden inrijden, veel aandacht besteed aan ontspanning, rechte lijnen rijden, overgangen enz enz. Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:36

Mag Terpentijn zich dan ook even met deze "discussie" bemoeien, mar dan dadwerkelijk? Ik heb een toch nog wel jong paard net 4 jaartjes, en die laat ik 1 x per week door een Z-ruiter rijden. Ik ben geen Z-ruiter, ik krijg ook 1x per week les van hem. Dat doe ik, om te voorkomen, dat ik misschien dingen fout doe, er fouten "in rij: of het paard wellicht op een helemaal verkeerde manier aan het rijden ben. Ik zou in elk geval nooit willen dat er "zomaar iemand" op mijn paatrd ging zitten, zeg, alsjeblieft. Nou begrijp ik uit de (opstartende?) discussie natuurlijk wel, dat het "lettertje" sommigen niks zegt. Mij ook weinig, eerlijk gezegd, maar ik ben er wel altijd bij als meneer Z2 mijn paard rijdt. In het gunstigste geval kun je van het kijken alleen al wat leren. In geval van een "lettertjestype" zie je al gauw, denk ik, dat je je paard niet bij die persoon in de handen wil latenm, want daar gat het dan wel eens zeer hard aan toe. En dat weet ik ook alleen maar, uit eigen observatie. Dan moet je vertrekken, met je paard. Ik weet heus wel: dat kan soms moeilijk zijn, je geeft je paard in goed vertrouwen aan de kennis en kunde van ee ruiter die vele niveaus verder is dan jijzelf, om je pard beter te laten uitbouen. Maar let op: als dit iemand blijkt te zijn die jouw persoonlijke paard niet ziet, maar gewoon een robotm,odel van africhting toepast, of zelf te ver is voor jouw (evtl jonge) paard, dan wordt het natuurlijk narigheid. Vakdeformatie. Alles moet lopen zoals zij willen "of anders". Ik heb daar de meest vreselijke voorbeelden van gezien. Ook met mijn (jonge) paard? Ja. Wel degelijk. Maar ik kan best begrijpen, dat men soms denkt: ja maar dat moet ik ook kunnen... of... dat heft-ie nodig.... Maar nee, ga op je eigen paard en je eigen gevoel af. Als het lijkt, alsof het niet goed voelt, of gaat voor je paard, dat ze r te veel druk p zetten, ga dan bij je zelf te raden en jammer dan, er zijn andere berijders/instructeurs. Het is maar net wat je zelf wilt en zoekt. Ik bn meer van "the easy way", maar ben DOL op dressuur. Er leiden vele wegen naar Rome. Niets is zaligmakend. Ik hou zelfs van Hogeschool rijden. ik ben 48 jaar. Mijn paard is 4 jaar. Tinker x Fries ruin. Hoe veel kans maak je dan? Je moet wel realistisch blijven. Maar vooral: heel veel plezier blijven hebben, tussen jou en je paard. Voelt een instructie niet goed, al is het van nog zo een gerenommeerd iemand? Wegwezen. Jij moet het uiteindelijk met je eigen paard(en) uitzoeken. je hebt bijv. ook supergoede ruiters die ken ik ook wel, die op GP niveau rijden, maar absoluut ongeschikt zijn als instructeur of trainer. Omgekeerd ook, hoewel minder. Nou, heb ik nu een duit in het discussie-zakje gedaan?Sorry trouwens voor de spelfouten, maar desondanks is het toch wel te lezen/begrijpen, denk ik?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:51

En nog iets: als je "zeker wil weten" of diegene, bij wie je je (ik begrijp: jonge) paard in handen geeft, dan vind ik wel, dat je daar zelf hoe dan ook zelf bij moet zijn. Dat gaat misschien niet altijd, qua werk of zo, maar toch zou ik mijn (simpele) paard, nooit zomaar uit handen geven, ook niet aan meneer of mevrouw ZZ Z2 GrandPrix of zo. Ook lijkt het me persoonlijk niks als je er dan bij bent (wat ik ook heb meegemaakt) en ze "rijden je paard", maar er komt verder geen uitleg wat ze aan het doen zijn en waarom. Want "dat snap jij niet want je bent nog niet zo ver" of "laat mij nou es even uit dat paard halen wat er in zit". Zulke mensen kunnen onmogelijk goede instructeurs zijn. OPver de rijvaardigheden heb ik het dan even niet. Je moet iemand zoeken, die de neus dezelfde kant op heeft staan als jij. Ik heb ook wel eens (eens?) gehaad, dat mijn paard me daar een superdraf en galop, em weetikveel liet zien. Probeer je het na te rijden" mot je jezelf toch niet zo hard vallen, als het JOU niet zo lukt. Wanneer zo een goede te vinden? Heb je de kans om te kijken als er een jong paard wordt afgericht? Of doorgereden? Of....als die persoon les geeft, of dat op het individuele is gericht, of gewoon algemene aanwijzingen. Uit jouw eerste berichjt makte ik op, dat je het beste voor je eigen paard wil. Ik ook, zodra het je dus niet bevalt: ook al is het meneer of mevrouw geweldig: kaoppen. JIJ zult doormoeten met je eigen knollie. Dat kunnen zij er echt niet in rijden. Desalniettemin moet je natuurlijk el de beste en capabelste kiezen voor je paard, daar heeft-ie recht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 06:17

Dreamy schreef:
Maar ik ga nog even door..want, dan wil je toch wel iemand die je het paard correct kan inrijden?
Zou je dat ook laten doen door iemand die alleen manege-ervaring heeft? Of die ook daarna wel op pony's van anderen hier en daar heeft gereden, maar verder geen/weinig les meer?

Nee iemand met alleen manegeervaring zal nooit een paard van me in training krijgen, en al helemaal niet betaald. Ook niet als er daarna wat ponietjes gereden zijn en er verder niet gelest is. Zo'n ruiter zit onder m'n eigen niveau, dus waarom zou ik die betaald op m'n paard willen hebben? Die mag bij wijze van spreken blij zijn als hij/zij eens gratis op m'n paard mag rijden Knipoog
Wat jij onder 'echt privéles' verstaat, vind ik een normale basis.
Ik zou een paard immers alleen wegbrengen als ik er zelf niet uit zou komen.
Maar nogmaals, wedstrijdgericht zijn zegt me echt weinig.

Maar je moet 1 ding niet vergeten als je een paard wegbrengt: iemand anders kan een probleem wel oplossen, of dat paard wat leren, maar het is MIJN paard. Dus die persoon zal MIJ dan ook moeten begeleiden, anders kan ik na die training niks met m'n eigen paard en/of heb ik nog niets geleerd... Knipoog De 'trainer' van mijn paard zal dus ook mij moeten kunnen lesgeven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:36

Ik denk dat elke eigenaar voor zich beslist of een ruiter in staat is zijn paard te trainen.
Iedereen zal daar weer andere eisen aan stellen.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dit wilt weten?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 09:59

LDRD schreef:
Ik denk dat elke eigenaar voor zich beslist of een ruiter in staat is zijn paard te trainen.
Iedereen zal daar weer andere eisen aan stellen.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dit wilt weten?

Ik ken iemand die later graag paarden wilt gaan trainen als een soort van werk. Ik ben benieuwd welke ervaring de eigenaren van de paarden eisen aan zoiemand Lachen

Natuurlijk wisselen de eisen, daarom wil ik dit ook graag weten. Zo zie je over het algemeen toch wat een hoofd-vereiste is e.d. Lachen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:08

Sonja schreef:
Dreamy schreef:

Nee iemand met alleen manegeervaring zal nooit een paard van me in training krijgen, en al helemaal niet betaald. Ook niet als er daarna wat ponietjes gereden zijn en er verder niet gelest is. Zo'n ruiter zit onder m'n eigen niveau, dus waarom zou ik die betaald op m'n paard willen hebben? Die mag bij wijze van spreken blij zijn als hij/zij eens gratis op m'n paard mag rijden Knipoog
Wat jij onder 'echt privéles' verstaat, vind ik een normale basis.
Ik zou een paard immers alleen wegbrengen als ik er zelf niet uit zou komen.
Maar nogmaals, wedstrijdgericht zijn zegt me echt weinig.

Maar je moet 1 ding niet vergeten als je een paard wegbrengt: iemand anders kan een probleem wel oplossen, of dat paard wat leren, maar het is MIJN paard. Dus die persoon zal MIJ dan ook moeten begeleiden, anders kan ik na die training niks met m'n eigen paard en/of heb ik nog niets geleerd... Knipoog De 'trainer' van mijn paard zal dus ook mij moeten kunnen lesgeven.

Maar hoe stel jij de niveau's dan op? Wanneer zit iemand boven jouw niveau? En hoe vind je over het algemeen zoiemand?
Als je dan bijvoorbeeld zou zoeken dmv een advertentie, hoe zou je die dan eruit laten zien? Of op wat voor een soort advertentie zou je uberhaupt reageren/zou je aandacht trekken?

Sorry voor de vele vragen, ben erg nieuwsgierig Knipoog

Dat laatste stuk staat inderdaad ook in mijn beginpost, dus daar ga ik ook helemaal in mee Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:30

Ik denk dat je eerst maar eens door een aardig wedstrijdniveau (de basissport ontgroeid) aan moet tonen dat je weet wat trainen is. Heel veel mensen hebben namelijk geen idee Knipoog .

Vervolgens zal jouw stijl dan bij een eigenaar moeten passen.
Laat op het wedstrijdterrein maar zien wat je kan, dan komen eigenaren vanzelf wel.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat je het serieus trainen van dressuur e/o springpaarden op het oog hebt?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:33

LDRD schreef:
Ik denk dat je eerst maar eens door een aardig wedstrijdniveau (de basissport ontgroeid) aan moet tonen dat je weet wat trainen is. Heel veel mensen hebben namelijk geen idee Knipoog .

Vervolgens zal jouw stijl dan bij een eigenaar moeten passen.
Laat op het wedstrijdterrein maar zien wat je kan, dan komen eigenaren vanzelf wel.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat je het serieus trainen van dressuur e/o springpaarden op het oog hebt?

Ik ben niet diegene die het wilt doen hoor Knipoog Een vriendin van me wilt het.
Ze wilt inderdaad graag het serieus trainen / wedstrijdklaar maken in springen/dressuur als doel .. Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:38

Dan zal ze toch echt eerst eens moeten laten zien op het wedstrijdterrein wat ze kan Knipoog .

En thuis een paard 'zus of zo' klaar hebben, zegt een eigenaar niets . Eerst maar eens winst rijden in de hogere klassen en dan nog zal een eigenaar bezien wat hij er zoal van vindt.

Een potentievol paard geef je gewoon niet zomaar uit handen .

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:46

LDRD schreef:
Dan zal ze toch echt eerst eens moeten laten zien op het wedstrijdterrein wat ze kan Knipoog .

En thuis een paard 'zus of zo' klaar hebben, zegt een eigenaar niets . Eerst maar eens winst rijden in de hogere klassen en dan nog zal een eigenaar bezien wat hij er zoal van vindt.

Een potentievol paard geef je gewoon niet zomaar uit handen .

Oke, en welk niveau denk je dan aan? Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:53

Laten we zeggen het Z2 uit.

Je zult toch écht eerst moeten weten wat het is om wedstrijden te rijden voordat je kunt beginnen aan paarden wedstrijdklaar te maken. Er zijn er veel die in de achtertuin minimaal Z zijn, maar echt geen idee hebben wat het is om een paard wedstrijdgericht te trainen.
En om uit de basissport te geraken, zal je toch ook gewoon een goede trainer moeten hebben die ook weet waar het om gaat en dus niet de plaatselijke lesgeefjuf.

Kortom, veel investeren eerst om zelf te leren hoe dit spel gespeeld moet worden Haha! .

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:14

Ik rijd zelf paarden in daarvoor krijg ik ook betaald. Ik rijd zelf goed genoeg om een paard in te rijden maar niet goed genoeg om als een goede ruiter worden genoemd. Zelf vind ik wel dat je betaald moet krijgen om een paard in te rijden omdat er toch een risico aan vast zit. Je zou misschien met die gene kunnen afspreken voor de tijd en alles dat je bijvoorbeeld 100 per maand krijgt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 16:52

LDRD schreef:
Laten we zeggen het Z2 uit.

Je zult toch écht eerst moeten weten wat het is om wedstrijden te rijden voordat je kunt beginnen aan paarden wedstrijdklaar te maken. Er zijn er veel die in de achtertuin minimaal Z zijn, maar echt geen idee hebben wat het is om een paard wedstrijdgericht te trainen.
En om uit de basissport te geraken, zal je toch ook gewoon een goede trainer moeten hebben die ook weet waar het om gaat en dus niet de plaatselijke lesgeefjuf.

Kortom, veel investeren eerst om zelf te leren hoe dit spel gespeeld moet worden Haha! .

En die mening deel ik volkomen Lachen