paard in de zomer veel losser dan in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

paard in de zomer veel losser dan in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:04

ik merk heel erg goed dat mijn paard in de zomer veel losser door zijn lijf is dan in de winter.
oorzaak natuurlijk dat het in de zomer gewoon weg een heel stuk warmer is.

qua training doe ik vrijwel hetzelfde door het jaar heen, alleen werk ik mijn paard in de winter een stuk langer los dan in de zomer, soms krijg ik hem in de winter zelfs niet optimaal los, hij blijft dan zijn spieren voornamelijk in zijn rug/hals "vasthouden".
soms vind ik dit gewoon echt heel erg lastig omdat ik gewoon weg niet verder kan werken met mijn paard wanneer hij niet optimaal los is. hij moet gewoon optimaal ontspannen zijn wil ik goed met hem kunnen werken. uiteraard stap ik hem goedlos en laat ik hem lekker uitwerken in een coolingdown om het verzuren van spieren tegen te gaan.

hij staat in een buitenstal, staat vanaf september onder deken (gebruik goede dekens in verschillende diktes bucas o.a) en ik heb niet het idee dat hij het koud heeft. vaak stap ik hem los en uit met een deken op in de herfst, winter en lente. in de winter als het echt koud is rijdt ik hem zelfs de hele training met een uitrijdeken. (ik rijd altijd buiten overigens in weer en wind) hem met iets warmere tempraturen ook met uitrijdken te rijden vind ik geen optie omdat ik merk dat hij dan overmatig en zeer snel gaat zweten.
er zijn natuurlijk verschillende suplementen op de markt voor soepelere spieren, die zou ik eventueel kunnen gebruiken.

wie heeft er tips.

Sandra_8

Re: paard in de zomer veel losser dan in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:27

Ik heb er zelf ook wel last van maar niet zo als jij vertelt ..
Ik zou eerlijk gezegd ook niet meer weten ..

succes ermee in ieder geval !!
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:32

Staat hij zomers buiten? En hoeveel staat hij in de winter buiten?

Veel paarden staan zomers in het land, kunnen daar lekker spelen, rollen en leggen vaak toch wel een afstand af tijdens het grazen.
Dat kan natuurlijk ook mee spelen, paard krijgt andere soort beweging en kan zich in de wei met andere paarden zelf los werken.

Hoe krijgt hij zijn hooi? Als dat vanaf een ruif is kan dan misschien ook een oorzaak zijn van zijn rug. Hij zet de spieren dan te veel vast misschien?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:34

sandra_8: hoe heb jij er last van dan?

judith_: hij staat het hele jaar door de hele dag op de wei, weer of geen weer. hij staat alleen 's nachts binnen.
hooi krijgt hij vanaf de grond.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:36

Mijn paard heeft altijd veel last gehad van zijn spieren, ondanks het altijd goed instappen en uitdraven. Na de training gemakkelijk spierpijn en twee jaar geleden had hij in de winter zoveel last van zijn spieren dat hij bijna niet te rijden was. De veearts heeft hem toen nagekeken en ook zijn bloedwaardes gecheckt. Niets gevonden en hij heeft toen voorgesteld om hem 2 maal daags ('s ochtends en 's avonds) vitamine E plus selenium te geven. Hij krijgt het nu nog steeds en is veel soepeler. Je zou het kunnen proberen, na een aantal dagen merkten we al verschil. Succes!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:16

thx voor je uitleg en tip, ik heb wel ongeveer hetzelfde probleem.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:31

Sussie85 schreef:
Mijn paard heeft altijd veel last gehad van zijn spieren, ondanks het altijd goed instappen en uitdraven. Na de training gemakkelijk spierpijn en twee jaar geleden had hij in de winter zoveel last van zijn spieren dat hij bijna niet te rijden was. De veearts heeft hem toen nagekeken en ook zijn bloedwaardes gecheckt. Niets gevonden en hij heeft toen voorgesteld om hem 2 maal daags ('s ochtends en 's avonds) vitamine E plus selenium te geven. Hij krijgt het nu nog steeds en is veel soepeler. Je zou het kunnen proberen, na een aantal dagen merkten we al verschil. Succes!

idd gewoon vitamine e selenium geven.
werk super.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:23

Bij mij is het wel degelijk zo maar het komt meer door het rijden als door het weer denk ik.
In de winter is de bak bij ons zo slecht dat ik haast niet kan rijden en dan word het paard vanelf een beetje stijf.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:37

Toen mijn paard in de winter nog naar buiten ging (met gevoerde regendeken om) was hij regelmatig stijf met rijden. Afgelopen winter heeft hij binnen gestaan en hij was heerlijk om te rijden !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:56

Heeft hij een zadel met cair?

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:55

De spieren kunnen een beetje stijf van de kou worden. Dus dan zijn ze soms wat stijver..