Waarom een martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

Waarom een martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:54

Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen in de springsport met martingaal rijden, maar kan iemand mij vertellen waarom en in hoeverre dat nodig is?

ontherun

Re: Waarom een martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:28

Ze kunnen het hoofd neit meer zover omhoog gooien, dat je weinig of geen controle meer hebt. Een martingaal gaat dit tegen. Als je hem goed gebruikt en je paard of pony houdt zijn hoofd normaal, heeft de martingaal geen inwerking.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:42

Zorgt de martingaal niet gewoon dat je simpelweg kan blijven sturen, door dat het er voor zorgt dat je op de juiste "lagen" van de mond druk blijft uitoefenen oid? Een paard dat het hoofd omhoog gooit, als je daar bij stuurt dan trek je in mondhoeken, daar reageren weinig paarden echt op. Maar een martingaal zorgt er voor dat als je aan de teugel komt, de teugel in de juiste "lijn" naar het bit gaat waardoor je hulp blijft doorkomen?

Ik kan helemaal fout zitten hoor Lachen Maar ik dacht altijd dat het zo werkte. Want een paard dat het hoofd omhoog wil gooien, gooit toch wel Clown Met of zonder ringetjes rond je teugel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:01

Nee hoor Pharagirlke je zit niet fout, dat is precies wat een martingaal hoort te doen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:00

Ja dat bedoelde ik ook Clown Alleen niet zo goed opgeschreven.
Dat je toch kan blijven sturen, en niet de controle verliest. Hot hoofd gooien ze idd toch wel omhoog, maar je hebt toch nog zoveel controle dat je nog wat met je paard/pony kunt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:45

ook als iemand bv met springen zn handen te hoog houdt is dit soms een oplossing... Ben er zelf niet kapot van. Vind wel mooi staan soms, maar verder niet handig en nodig Haha! veel mensen rijden meer omdat een ander het heeft dan dat ze het echt nodig hebben....

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:47

Ik reed mijn pony een tijd met martingaal (niet alleen met springen) omdat hij vaak zijn hoofd omhoog deed, en dan had ik niets meer te zeggen. Dus inderdaad wat hier al is gezegt. Lachen

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:54

als ik spring op mijn pony rijd ik hem ook altijd met martingaal, want dan heb ik meer controle over mijn pony. want mijn pony wilt nog wel eens het bit vast pakken en dat doet die niet met martingaal, misschien dat dat eigenlijk niet de werking is van de martingaal die echt zo hoort, maar het is zo erg handig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:59

romy: zeg je daarmee dat je eig. niet weet hoe dat ding werkt, maar je het wel gebruikt?

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:46

ik weet zeker wat voor werking een martingaal heeft!
en bij mijn pony heeft het ook een 'bijwerking'.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:10

ik heb een verzorgpony gehad die werdt slecht en onregelmatig bereden, en veel te slap voor een new forrest. er waren verzorgers die gewoon niet kwamen, of hem maar in z'n stal lieten staan omdat hij zo pittig was, en als ik dan ook maar iets vraag, hoofd in de lucht, want dat werkt bij de rest ook. uiteindelijk reed ik met martingaal maar ik het begin was het een drama, hoofd omhoog, martingaal werkt en meneer komt met z'n hoefjes van de grond uit protest. uiteindelijk was ik de enige de nog met hem kon rijden iedereen liet hem staan. ik ben uiteindelijk weggegaan daar omdat de eigenaar raar ging doen. hij staat nu te koop voor 2,000.00 in gouda hij heet ringo

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:51

vertel romy:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:58

Mijn bijrijdpaardje heeft ook een martingaaltje. Lachen
Omdat hij de gewoonte heeft (voledig vastgeroest, niet meer af te leren) om zijn hoofd telkens als je het niet verwacht in de lucht te gooien. Hierbij rukt hij soms bijna de teugels uit je handen. Met die martingaal heb je toch nog wat in te brengen, en kun je z'n mondhoeken geen zeer doen.

Ik rijd hem maar sinds kort bij, en heb al een goede instructrice gevonden waarmee ik d.m.v. privélessen het probleem op een rijtechnische manier wil oplossen.

De eigenaren doen er bijna enkel buitenritjes mee, dus die vinden het niet zo erg. Maarja ik ben een bakmuts, en ik moet en zal meneer netjes door de bak kunnen rijden zonder dat ik om de 10 minuten bijna uit het zadel getrokken word.

Lotvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:16

Waar voor dient een show jumping martingaal eigenlijk?
Het zit alleen maar om de borst en loopt naar de haakjes van het zadel.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:45

Lotvs schreef:
Waar voor dient een show jumping martingaal eigenlijk?
Het zit alleen maar om de borst en loopt naar de haakjes van het zadel.

Dat is een voortuig, zorgt ervoor dat je zadel niet te ver naar achteren schuift.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:51

Waarneer je er een martingaal om heb, blijven ten eerste je teugels op 1 rechte lijn naar de mond, waarneer je dus je handen te hoog houd zal het paard die beweging niet volgen omdat de teugel op dezelde hoogte aan eht bit blijft Lachen

Ook kan een paard het hoofd niet hoger krijgen dan een bepaalde hoogte, waarneer dit wel gebeurt kan het bit in een loze ruimte vallen en kan het paard het bit tussen zijn kaken vastpakken en heb jij helemaal niks meer te zeggen Knipoog

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:17

ik gebruik de martin gaal ook nog wel regelmatig bij het dressuurmatig rijden omdat sommige nog wel eens hun kop in de wind willen gooien. en ik het zo nutteloos vind om dan hard aan de teugels te gaan sjorren, en met de martin gaal hoef ik maar een kleine "ophouding" te maken en dan heb ik het zelfde effect.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:46

het voordeel van een martingaal is dat die niet werkt wanneer het niet nodig is, en daarmee is het een erg prettig hulpmiddel. Ik spring en cross altijd met martingaal, gewoon om als het een keer nodig is, wat extra controle te hebben. Het zit niet in de weg, en het doet verder niets, behalve dan dat de riem om de hals nog wel eens nuttig kan zijn als je dreigt te vallen Knipoog

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:15

Oke bedankt voor alle tips en meningen allemaal, hier heb ik wat aan!

romykevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:38

Hallooo,,

ik had een vraagje,,
nou ik heb een paardje kevin,,
in de bak is hij heel lief hoor maar als ik buiten ga rijden dan wil hij zo graag dat ik hem bijna niet meer hou,,
maar nou wou ik vragen wat ik daar aan kan doen,,met een martingaal rijden of helpt dat niet?
ik heb al veel gelezen dat een martingaal helpt voor als je paard zijn hoofd omhoog gooit
maar is het ook voor dat je hem niet kan houden?

nou hoop dat iemand reageert

groetjes romy

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 02:27

als je hem niet kan houden moet je les volgen en zorgen dat hij gehoorzaamt aan je hulpen. Dat kan een hulpteugel niet voor je doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:33

Dit topic is al bijna een jaar oud. Je kunt beter een eigen topic hierover openen.
Ik zal deze op slot zetten.