wat vinden jullie van rijden met elastieken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merles

wat vinden jullie van rijden met elastieken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:03

de titel zegt genoeg!
Haha!

xx

en waarom?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-08 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

Nies_

Re: wat vinden jullie van rijden met elastieken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:57

ik denk..

Dat jij de zoekfunctie maar is moet gebruiken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:15

HAR-->RT-D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:17

Sanniejj schreef:
ik denk..

Dat jij de zoekfunctie maar is moet gebruiken.

ja daar heeft ze wat aan Ja

Vind met elastieken rijden 2 keer niets. Lachen Heel veel paarden worden er alleen maar vaster van dan losser. Bovendien leren ze ook nog eens om er op te hangen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:19

als je graag een paard wilt dat zwaar en taai in je hand wordt moet je met stieken gaan rijden.
Lijkt je dat niet zo fijn een zwaar paard hang je er niets aan, maar ga je je paard leren om op je been te reageren en op je zit.
En zodoende gaat hij ook fijn aan de teugel Lachen

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:39

idd ken paarden die daar juist helemaal door vast zijn gaan zitten! Dus ben er zeker geen voorstander van, ook andere hulpteugels probeer ik te vermijden.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:02

Mijn paard drukt gewoon door de elastieken heen. Ik rij het liefst zonder hulpmiddelen. Dan leer je zelf de problemen op te lossen door zelf te voelen. Vroeg of laat moet je toch zonder die hulpmiddelen.

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:26

mijn verzorgpony rijdt met elastiek.
dat komt omdat ze anders gaat racen en niet meer te houden is.
ik vind het zelf ook belachelijk hoor, het paard word toch wel een keertje moe. Clown
en dan als ik een lesje mee rijdt met mijn verzorgpony hoor ik aan de kant: ojooo! hij loopt gelijk helemaal mooi!
ja vind je het gek, zo'n elastiek dwingt het paard als het ware naar beneden te gaan lopen.
ik vind het dus 3x niets.
je moet een paard leren rijden ZONDER hulpmiddelen. Knipoog
zo denk ik erover.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 06:52

ik vind het helemaal niets
paard wordt er vaak rotter door omdat het niet corrigeert als het moet want elestiek rekt gewoon op als het gaat hangen of hoofd omhoog doet.
Ik zie dan nog liever een goed gebruikte slof en als je dit niet goed kan gebruiken dus helemaal geen hulpmiddelen gebruiken.

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:12

Ik ben hier ook geen voorstander van,
Als je het 1 keer gebruik, okee, geen probleem. Het kan soms net even het zetje geven.
Maar dan moet het ook bij die keer blijven.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:14

3 keer niks Paarden worden er vaak alleen maar taaier en zwaarder van in de hand.

@ rode_tomaat: wat voor 'zetje' kan een stiek geven dan? Waar draagt dit ding dan zo goed aan bij? In mijn ogen aan niks.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:22

Ik heb er een tijdje mee gereden. Gewoon om te zorgen dat ik haar bij mij kon houden. Ze ging nog wel eens met me aan de haal.
Mijn paard werd er overigens niet zwaar van in de hand, maar ze zaten dan ook zo dat ze haar hoofd gewoon kon houden zonder druk. Alleen als het hoofd verder omhoog ging, zorgden de elastieken voor meer druk.
(Martigaal werkte niet, te veel storing op de teugels en een tieleman werd ze, door vroegere trauma's, gestrest van)
Elastieken werkten bij mij fijner dan een slof of iets dergelijks toen.
Heb toen in overleg met mijn toenmalige instructrice voor de elastieken bijzetteugels gekozen.

Overigens rij ik nu weer helemaal zonder iets eromheen.
Dat vind ik overigens ook veeeeeel pretiger rijden dan al die hulpmiddelen.

Ik ben het wel eens met iedereen die zegt dat je een paard op zit en benen moet rijden. Werkt op de lange termijn beter dan hulpmiddeltjes.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:30

Ik vind een elastiek een prima hulpteugel. Ikzelf heb er een tijdje mee gereden omdat mijn paard d'r rug nogal gauw wegdrukt (tuiger) en ze moest leren om over de rug te lopen door het elastiek kwam ze er goed doorheen, want ik ben gewoon nog niet handig genoeg daarvoor. Zodra ze goed over de rug liep hals mooi gebogen, hing het elastiek gewoon los en liep ze op "mijn handen". Het werkte na verloop van tijd als extra duwtje in de rug om er doorheen te komen. Sinds kort is het elastiek er af en loopt ze super.

Ik vind dat als een paard echt gaat hangen in het elastiek het gewoon niet actief genoeg is.
Niks op het elastiek aan te merken.

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:58

Ik ben geen voorstander van elastieken. Mijn vorige verzorgpony werd bereden met elastieken, omdat ze zo sterk was en weigerde aan de teugel te lopen. Doordat de elastieken zo strak werden gezet moest ze wel rond lopen maar ze hing er heel erg aan. Ik reed altijd zonder en in het begin was ze dan ook verschrikkelijk stijf in dr nek, maar na 3 kwartier rijden werd ze losser en uiteindelijk liep ze aan de teugel zonder hulp of iets dergelijks. Het levert je verder niet veel op, ze worden er alleen maar sterker van en (volgens mijn ervaring) niet losser of soepeler.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

Ik heb verscheidene paarden kapot zien gaan aan elastieken. Ze hadden er eerst wel wat aan, werden wat losser, maar daarna werden ze juist alleen maar vast, gingen op de elastieken hangen en waren uiteindelijk niet meer zonder te rijden.
Dus nee, ik ben er niet zo'n voorstander van. In ieder geval niet voor altijd en alleen als je weet waar je mee bezig bent.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:02

Het gebruik van elastieken hoeft niet slecht te zijn.
Alleen je moet weten wanneer je ze er weer af moet halen.
Zoals eigenlijk bij iedere hulpteugel.

Hulpteugels zijn niet gemaakt om er altijd mee te rijden.
Ze kunnen je een zetje in de goede richting geven, maar daarna moet je ook weer zonder kunnen.

Zolas ik in een eerder bericht heb gezegd, heb ik zelf een tijdje gebruikt.
Ik had overigens elastieken bijzetteugels. Dus geen elastiek aan 1 stuk.
Zodra ik voor mijn gevoel door het moeilijke punt was, deed ik ze af en reed nog even zonder door.
Ik heb ze nu al ongeveer een half jaar niet gebruikt en ik ben van plan dat zo te houden Tong uitsteken
(misschien tijdens gekke buien in de winter dat ze de kast weer uitkomen, maar voorlopig blijven ze waar ze zijn)

Ik vind ze overigens met longeren echt helemaal niet fijn. Mijn paard gaat er dan volop inhangen.
Iets wat ze veel minder doet als je ermee rijd, komt waarschijnlijk omdat je het dan sneller voelt en dan gelijk been geeft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:43

ik vind da mar raar, je houd een heel stuk over da een beetje rondslingert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:28

Ik heb nog nóóit een paard zien verbeteren door het gebruik van elastiek. Ik vind het een waardeloze hulpteugel.
Ik heb paarden er alleen maar taai, hangerig, onrustig en zwaar mee zien worden.
Ik vind het een te onduidelijke en voor een paard onbegrijpelijke begrenzing.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:33

bumper schreef:
ik vind da mar raar, je houd een heel stuk over da een beetje rondslingert!

Zou je me eens in gewoon Nederlans kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Want dit snap ik niet?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:39

ik vind het niet fijn om mee te werken. wat heeft het voor toegevoegde waarde. dat het lijkt dat je paard er van "aan de teugel" gaat lopen. bij mij komt dat door iets heel anders tot stand dan door het gebruik van bijvoorbeeld een elastiek.
je paard kan er heerlijk lekker in gaan hangen, en daarbij wordt vaak vergeten het paard goed van achter naar voor te rijden, omdat het lijkt dat het paard nageeft.

wil je je paard naar ontspanning toe werken, werk dan liever op een andere manier. aan de longe mits je er voor zorgt dat je paard goed voorwaarts en van achter naar voor werkt en je veel blijft schakelen en overgangen rijden, kun je een paard daar heel fijn mee trainen, bijvoorbeeld met pessoa. qua rijden werk ik liever op een andere rijtechnische manier.

en wat betreft paard niet kunnen houden en daarom elastiek gebruiken, ook hierbij denk ik dat dat op een andere manier kan, maar leuk als het werkt.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:43

Op de stal waar ik eerst stond was er een pony en die moest vanwege haar rugproblemen altijd met het rijden met d'r koppie omlaag lopen, maar dat meisje was niet kundig genoeg om de pony zelf "netjes" te rijden, dus reed ze de pony met elastiek.
Zelf heb ik ook wel is met elastiek gereden, tijdens een zitles. Maar mijn pony ging er gewoon op hangen, verlengde zijn hals heel mooi (want ja dat is de bedoeling natuurlijk Haha! ) En toen knapte dat ding Clown Niet mijn soort hulpteugel dus zo'n elastiek.