Z + paard door laten rijden door instructeur/ instructrice

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ballerin

Z + paard door laten rijden door instructeur/ instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:14

Stel je bent zelf een beginnende wedstrijdruiter B/ L niveau. Je hebt een paard dat op Z niveau of hoger heeft gelopen. Is het verstandig je paard door iemand te laten berijden die de oefeningen van dit niveau bijhoudt, bijvoorbeeld 1 keer in de week?
Voordelen hiervan kunnen zijn dat de oefeningen er bij het paard in blijven, dat je paard rijtechnisch wordt bijgespijkerd/ onderhouden.
Nadelen kunnen zijn dat het voor jou moeilijker wordt dit paard te rijden bijv. je paard gaat zelf nadenken, wordt gevoelig op de hulpen etc.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie ervaring hiermee?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Alja

Re: Z + paard door laten rijden door instructeur/ instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:15

ik zou het niet doen maar 1 keer in de week goed les nemen en dan die oefeningen rijden Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:16

Hmm ik zou er lekker zelf op rijden. Als ik er aan toe ben om Z te kunnen rijden, dan is het paard er ook weer aan toe.

Ik rijd liever mijn paard zelf, dan dat iemand anders de 'knopjes' op een andere manier rijd Knipoog

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:23

Daar heb je ook een punt EngeltjeS. Maar dan vind je het, als ik het goed begrijp, sowieso niet fijn als je instructrice er op rijd zo af en toe?

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:23

EngeltjeS schreef:
Hmm ik zou er lekker zelf op rijden. Als ik er aan toe ben om Z te kunnen rijden, dan is het paard er ook weer aan toe.

Ik rijd liever mijn paard zelf, dan dat iemand anders de 'knopjes' op een andere manier rijd Knipoog

Helemaal mee eens! Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:46

Ballerin schreef:
Daar heb je ook een punt EngeltjeS. Maar dan vind je het, als ik het goed begrijp, sowieso niet fijn als je instructrice er op rijd zo af en toe?

Als ik een eigen paard zou hebben, en ik kwam er echt niet uit in een bepaalde les. Dan mag de instructeur op mijn toestemming en vraag op het paard stappen, en voelen hoe het paard aanvoelt op dat moment. Maar alleen als ik het vraag. De instructeur moet niet zeggen: Hej, ga er is af, ik laat het wel zien!
Dat vind ik erg afkrakend... Geeft aan dat de instructeur beter weet.

Maar als het een aantal lessen niet goed gaat achter elkaar, dan zou ik denk ik verder kijken naar een ander instructeurice.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:53

Ik zou het zeker aanbevelen Haha! Zo blijft ie namelijk heel en soepel

Absoluut een heel goed plan om eens of twee keer in de week iemand erop te laten rijden die het dier onderhoud

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:07

Zou het ook aanbevelen, kun je 1 veel makkelijker leren voelen en 2 blijft ie idd lekker soepel en 3 als je m toch niet helemaal goed rijdt, wordt het meteen opgemerkt cq gecorrigeerd. En als je dan ook les hebt van diegene dan weet hij/zij ook veel sneller je aandachtspunten.. (natuurlijk kan goede instructie dat ook wel zien, maar zien en voelen zijn soms toch anders)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:09

KiWiKo schreef:
Ik zou het zeker aanbevelen Haha! Zo blijft ie namelijk heel en soepel

Absoluut een heel goed plan om eens of twee keer in de week iemand erop te laten rijden die het dier onderhoud

Idd als je zelf niet voldoende ervaring hebt om de oefeningen op trainingsniveau te rijden, dan is het zeker verstandig om eens per week of eens per twee weken iemand anders je paard te laten berijden die dit wel kan.
Geld overigens ook voor paarden die lager lopen Knipoog

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:10

Zeker doen!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:09

EngeltjeS schreef:
Ballerin schreef:

Als ik een eigen paard zou hebben, en ik kwam er echt niet uit in een bepaalde les. Dan mag de instructeur op mijn toestemming en vraag op het paard stappen, en voelen hoe het paard aanvoelt op dat moment. Maar alleen als ik het vraag. De instructeur moet niet zeggen: Hej, ga er is af, ik laat het wel zien!
Dat vind ik erg afkrakend... Geeft aan dat de instructeur beter weet.

Maar als het een aantal lessen niet goed gaat achter elkaar, dan zou ik denk ik verder kijken naar een ander instructeurice.

Is dat dan ook niet de bedoeling? Vork
Als je het zelf allemaal veel beter weet dan is er weinig tot niks van je instructeur te leren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:12

Lijkt me niet echt nodig, kan ook geen kwaad natuurlijk. Maar als hij nu oefeningen uit het Z kan, dan kan hij dat over een paar jaar ook nog wel. Als je goede instructie hebt, dan groei je er wel samen naar toe.
Als je instructeur het nodig vindt, zal hij of zij wel vragen of hij even op je paard mag. Vond ik zelf altijd wel prettig, dan kun je even zien hoe het hoort.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:15

Zolang je er zelf nog niet aan toe bent, zou ik er niemand anders op laten, tege de tijd dat jij zo ver bent ken je je paard ook door en door en weet het paard vast ook nog wel hoe het moet. En de ene Z-ruiter is de andere nog niet.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:22

kamsel schreef:
Zou het ook aanbevelen, kun je 1 veel makkelijker leren voelen en 2 blijft ie idd lekker soepel en 3 als je m toch niet helemaal goed rijdt, wordt het meteen opgemerkt cq gecorrigeerd. En als je dan ook les hebt van diegene dan weet hij/zij ook veel sneller je aandachtspunten.. (natuurlijk kan goede instructie dat ook wel zien, maar zien en voelen zijn soms toch anders)

Ja dat klopt ook zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:28

Ik zou eerlijk gezegd ALLE paarden van 'mindere ruiters' (niet l*llig bedoeld) gunnen dat ze elke week een keer door een goede ruiter gereden worden. Gewoon om ze fijn in hun lijf te houden, te bewaken dat ze niet te scheef en stug raken etc.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:58

Op zich hoef je echt niet bang te zijn dat zo'n paard "de kunstjes verleerd", dat doet hij namelijk niet. Iemand er 1x per week opzetten en er oefeningetjes uit laten knallen is imo volkomen zinloos.

Als je zelf te onervaren bent om je paard recht, los en op eigen benen te laten lopen is het zeker niet onverstandig om je paard door iemand door te laten rijden die dat wel kan.

Ik ken veel mensen die een paard in training zetten bij een trainer, zelf een aantal maal per week onder begeleiding rijden en de rest van de week het paard door te trainer laten rijden en opleiden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:02

Hsngt een beetje van het niveau van je instructeur af, maar anders zou ik zeggen :"zeker doen"

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:05

Doen Ja

Zo hou je het paard soepel, recht en lenig. En hierdoor kan jij werken aan je eigen basis, zonder dat je de neiging hebt om stappen over te slaan. Een paard dat goed aan de hulpen staat is alleen maar fijn, ook voor een beginnende ruiter. Zo leer je namelijk vanaf het begin om goed te doseren, en hoef je je eigen fouten later niet goed te breien.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:09

Ik zou het ook zeker doen! Ja Of je paard nou een jong paard of een ervaren ouder paard is, bijrijden door een betere ruiter zorgt ervoor dat hij soepel, recht en goed aan de hulpen blijft. Het hoeft natuurlijk niet als het rijden zeer goed en soepeltjes goed gaat, maar ik heb er zeer goede ervaringen mee! Knipoog Het is idd ook erg fijn dat je instructrice het paard dan ook goed kent en je daar dan beter les kan geven. Natuurlijk moet de instructrice dan op hoog niveau gereden hebben, anders heb je er niet veel aan Tong uitsteken