[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

[AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 11:40

Ik ben benieuwd wie er allemaal aan rechtrichten doet en wat jullie ervaringen zijn.
Wie er lessen volgt van wie en wat de resultaten zijn tot nu toe.
Heb je een paard gehad met problemen en gaat het nu veel beter ?

Eigenlijk open ik dit topic omdat er in een ander topic een interessante discussie ontstond.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=975274
Dit was niet de juiste plek en omdat daar duidelijk werd dat er wel behoefte is om er over te praten of te discussiëren..

Sinds een maand of drie zijn wij op stal ook met rechtrichten bezig.
Je gaat opeens anders naar je paard kijken.

Mocht je nieuwsgierig zijn naar rechtrichten kun je onderstaande sites bekijken voor meer informatie :
http://www.rechtrichten.nl/?page=rechtrichten
http://www.paardrechtrichten.nl
http://www.paardenrecht.org/

kars

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:27

ik ben nu al een tijdje bezig met rechtrichten. Pling ik heb centred riding van bernadette nijenhuis. 1 keer in de week les. ik en een kennis van mij zijn er mee begonnen (nu een jaar geleden)omdat het met rijden somige dingen niet goed gingen en het paard waar ik toen de tijd op reed het in de rug had (wanwege dat wij scheef zaten) en er best vaak een ostio voor kwam en die begon er over. toen zijn we wezen zoeken op internet en kwamen dus bij bernadette. en heb ook een dvd van "antoine de bot" gekregen van haar , en ben er echt heel veel mee bezig omdat het veel beter voor je paard is (en heb er ook meer pezier aan) en ik heb nu een eigen paard en kan het heel goed merken dat hij er heel goed op reageerd. hier de site van antoine de bot. http://www.hoefkatrol.com/ ik kan het echt iedereen aanraden. Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:32

Ik rij inmiddels een maand of 4 bij 1 van de instructeurs/trainers van de site van paardenrecht.org.
Moet zeggen dat mijn paardje in deze 4 maanden enorm veranderd is, zowel kwa lopen als kwa lichaam.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:34

Ook ik meld me. Mijn topic is jammer genoeg dichtgegooid. Leuk dat je een rechtricht topic heb geopend, daar is wel vraag naar.De meningen zijn erg verdeeld heb ik gemerkt.Ik vindt wel dat de mensen die zeggen het niks te vinden volgens mij niet echt weten waar ze het over hebben en dat is jammer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:48

Citaat:
Ik was altijd heel moe en buiten adem na het rijden omdat ik veel harder werkte als me paard. Nu is dat een wereld van verschil.. heerlijk gewoon, we hebben er allebij zo'n lol in. Me paard is veel meer gefocust op me echt van "he he eindelijk ze begrijpt me". Onze band wordt er ook heel erg door versterkt het vertrouwen in elkaar groeit met de dag.

Dit ervaar ik nu ook. Ik ben met mijn vorige verzorgpaard begonnen te lessen op deze methode. Helaas is zij overleden en heb ik nog geen verzorgpaard kunnen vinden.

Ik heb mijn verzorgpaard enorm zien opknappen op deze manier van trainen, ze werd los en soepel en had er zichtbaar meer plezier in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:07

Niet om rot te doen, maar een paard rechtrijden is een noodzaak om dressuurmatig iets voor elkaar te krijgen. Een fatsoenlijke dressuurinstructeur (m/v) zal ook zorgen dat je bij het losrijden eerst je paard recht krijgt voordat je verder kunt gaan. Probleem is natuurlijk dat heel veel instructeurs er geen idee van hebben en plaatjesgericht lesgeven in plaats van paardgericht. Daarom is het wel goed dat er nu weer aandacht voor is, maar het hoort gewoon bij normale basisinstructie thuis. Net als vlot aan het been zijn een basisvereiste is, paardrijden is geen krachtsport.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:09

Waratje, het gaat op de manier waarop er rechtgericht wordt. Dit is een andere manier, vandaar die vele discussies ook steeds.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:19

Anders? Zorgen dat het paard voorwaarts is, werken met stelling/contrastelling? Doe ik ook, hoor Duivel

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:19

Werken aan de hand bedoel ik (is een van de zoveel manieren).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:26

Niks mis mee, ik werk ook wel aan de lange lijnen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:39

Waratje schreef:
Niet om rot te doen, maar een paard rechtrijden is een noodzaak om dressuurmatig iets voor elkaar te krijgen. Een fatsoenlijke dressuurinstructeur (m/v) zal ook zorgen dat je bij het losrijden eerst je paard recht krijgt voordat je verder kunt gaan. Probleem is natuurlijk dat heel veel instructeurs er geen idee van hebben en plaatjesgericht lesgeven in plaats van paardgericht. Daarom is het wel goed dat er nu weer aandacht voor is, maar het hoort gewoon bij normale basisinstructie thuis. Net als vlot aan het been zijn een basisvereiste is, paardrijden is geen krachtsport.

Daar heb je helemaal gelijk in, alleen weet de gemiddelde gediplomeerde orun instructeur m/v niet wat nou werkelijk waar rechtrichten is. Het word zeer zeker meegenomen in de opleiding alleen wordt er te weinig aandacht aan besteed. Vraag ze eens hoe je een paard rechtricht en hoe je dat kan zien voelen... de meeste moeten dan toch even achter de oren krabben en ik moet het antwoord te goed houden. Rechtrichten is iets anders dan beetje links en rechts contra stelling vragen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:39

Nu ga je natuurlijk zeggen dat mijn instructrieces niet goed genoeg waren, maar ik heb mijn vorige paard toch echt vast gereden op de "oude"manier, met goede instructie. En ja, zij besteedden ook heel veel aandacht aan rechtrichten en ontspanning, want dat is de basis. Maar op een gegeven moment loop je vast.
Daarnaast wil ik niemand tegen me in het harnas jagen, maar hoeveel foto's komen er op bokt niet voorbij van ruiters die bv al M zijn, die zeggen in de training bezig te zijn met rechtrichten en waarvan de tranen je in de ogen springen? En iedereen reageert: oh, ah, geweldig! Leer dan kijken!!! Denk ik dan....Dan vond ik de foto's van Alabaster veel prettiger om naar te kijken! Op de manier zoals ze bezig is, komt ze ook wel op nivo!
Ik ben ook aan Bodt begonnen met mijn oude paardje en er ging een wereld open! Voor zowel paard als ruiter. Er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden, en welke weg het beste bij je past, die moet je nemen! Je leert er ook anders naar rijden kijken.
Ondanks dat Bodt mij heel erg helpt, ga ik toch niet voor 100% op die manier met mijn nieuwe paard. Onze (paard en ik) weg naar Rome is een mix van. En dat bevalt prima!
Alleen al daarom is het interessant om eens open te staan voor andere wegen. Je hoeft niet pro of anti Bodt (of een andere methode) te zijn, maar je kijkt opeens heel anders tegen de dingen aan en leert dingen waar je misschien iets aan hebt!
Maar dat is ieder voor zich!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:47

Waratje schreef:
Een fatsoenlijke dressuurinstructeur (m/v) zal ook zorgen dat je bij het losrijden eerst je paard recht krijgt voordat je verder kunt gaan. Probleem is natuurlijk dat heel veel instructeurs er geen idee van hebben en plaatjesgericht lesgeven in plaats van paardgericht.

Hier ben ik het helemaal mee eens, alleen word hier praktisch nooit tijd aan besteed.
Terwijl het zo belangrijk is dat je je paard eerst rechtricht, het aan de teugel rijden komt dan later wel maar men is hier het meest op gefocust valt mij op.

Ik wil mijn vorige instructrice ook helemaal niet afvallen hoor.
Maar ik voel me hier prettiger bij.
Laatst bijgewerkt door Lonan op 31-07-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:52

Ik vindt het ook super dat Mireille mij steeds vraagt waarom is dat?? ik word dan steeds geconfronteerd met wat ik aan het doen ben en waarom. Ts van wie heb jij eigenlijk les?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:58

Kamy schreef:
Alleen al daarom is het interessant om eens open te staan voor andere wegen. Je hoeft niet pro of anti Bodt (of een andere methode) te zijn, maar je kijkt opeens heel anders tegen de dingen aan en leert dingen waar je misschien iets aan hebt!
Maar dat is ieder voor zich!

Ben ik het erg mee eens. Ja

Ik les bij Karmie (http://www.stalkarmie.nl) een leerling van AdB. Ik heb met name heel erg het gevoel dat puzzelstukjes op zijn plaats vallen en dat ik nu het hoe en waarom pas echt snap. Mijn eerdere instructie besteede aandacht aan rechtrichten maar dat zat theoretisch lang niet zo goed in elkaar. Maakt haar geen slecht instructrice trouwens. Ik vind haar heel netjes rijden.

Voorlopig blijf ik lekker bij Karmie rijden en het AdB systeem volgen. AdB is niet de 'heilig graal' oid, het past mij gewoon goed. Ik sluit echter niet uit dat ik ooit weer eens iets anders tegenkom op mijn pad. Zij die nooit van mening veranderen hebben zelden iets geleerd. Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:02

ik . even... erg interessant trouwens...

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:12

Alabaster schreef:
Ik vindt het ook super dat Mireille mij steeds vraagt waarom is dat?? ik word dan steeds geconfronteerd met wat ik aan het doen ben en waarom. Ts van wie heb jij eigenlijk les?

Dat doet Monique de Rijk waar wij les van hebben ook, ze vraagt altijd dingen tijdens het rijden.
Hierdoor ben je, je ook bewust van het geen je doet.

Ook doen wij veel oefeningen aan de hand.
Dit vond ik in het begin echt niets aan maar ik zie Lonan elke keer soepelder worden in zijn hals.
En doordat je naast hem bezig bent (niet aan de longe, maar aan de teugel) krijg je ook een erg leuke band met je paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:15

Alabaster schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in, alleen weet de gemiddelde gediplomeerde orun instructeur m/v niet wat nou werkelijk waar rechtrichten is. Het word zeer zeker meegenomen in de opleiding alleen wordt er te weinig aandacht aan besteed. Vraag ze eens hoe je een paard rechtricht en hoe je dat kan zien voelen... de meeste moeten dan toch even achter de oren krabben en ik moet het antwoord te goed houden. Rechtrichten is iets anders dan beetje links en rechts contra stelling vragen.

Als ik kijk naar de gemiddelde resultaten van de opleidingen van Deurne etal. dan krijg ik de indruk dat degenen die daar de lessen verzorgen al poep in de ogen moeten hebben, want de gediplomeerden hebben dat over het algemeen ook. Dat moet toch ergens zijn oorzaak hebben Tong uitsteken
Ja, rechtrichten is iets meer dan een beetje stelling/contrastelling vragen, het gaat erom dat je datgene doet wat nodig is om je paard netjes recht te krijgen en dan ook voelt dat het paard recht is. Nogmaals, dit hoort iedere dressuurinstructeur (m/v) aan de leerlingen door te geven, daarvoor zou je niet apart op andere les moeten hoeven gaan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:27

[[/quote]
Als ik kijk naar de gemiddelde resultaten van de opleidingen van Deurne etal. dan krijg ik de indruk dat degenen die daar de lessen verzorgen al poep in de ogen moeten hebben, want de gediplomeerden hebben dat over het algemeen ook. Dat moet toch ergens zijn oorzaak hebben Tong uitsteken
daarvoor zou je niet apart op andere les moeten hoeven gaan.[/quote]

Als ze in Deurne al poep in de ogen hebben, en dat meegeven aan hun leerlingen... Dan moet je het wel ergens anders gaan halen! Knipoog
Maar hoezo "ergens anders gaan halen"????? Is de traditionele manier dan de enige en de beste? Kijk eens rond op een losrij terrein en wees eens eerlijk!? Ik wil niet zeggen dat wanneer je een wedstrijd organiseert met alleen Bodters, het er dan beter aan toe zou gaan. Maar rechtrichten blijkt nogal moeilijk te zijn!!! Zoals het hele paardrijden......
En dat er mensen zijn die zich prettiger voelen bij een andere methode dan de "traditionel"wil toch helemaal niet zeggen dat die mensen het "ergens anders moeten gaan halen"????
Mijn paard was anders maar wat blij, dat ik eens uit onze vicieuze cirkel stapte en het anders ging doen! Ze kan niet praten, maar het was overduidelijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:45

Kamy schreef:
Als ze in Deurne al poep in de ogen hebben, en dat meegeven aan hun leerlingen... Dan moet je het wel ergens anders gaan halen! Knipoog
Maar hoezo "ergens anders gaan halen"????? Is de traditionele manier dan de enige en de beste? Kijk eens rond op een losrij terrein en wees eens eerlijk!? Ik wil niet zeggen dat wanneer je een wedstrijd organiseert met alleen Bodters, het er dan beter aan toe zou gaan. Maar rechtrichten blijkt nogal moeilijk te zijn!!! Zoals het hele paardrijden......
En dat er mensen zijn die zich prettiger voelen bij een andere methode dan de "traditionel"wil toch helemaal niet zeggen dat die mensen het "ergens anders moeten gaan halen"????
Mijn paard was anders maar wat blij, dat ik eens uit onze vicieuze cirkel stapte en het anders ging doen! Ze kan niet praten, maar het was overduidelijk!

Nee, de traditionele methode is niet de enige manier, hoor. Goede les is gewoon goede les, daarbij maakt de stijl/het labeltje niet uit. Wat ik een beetje jammer vind is dat er nu zo'n hype is over het rechtrichten, terwijl het altijd al bij de basis van de dressuur hoort te worden meegenomen. Je zult in bijvoorbeeld Ruiters en Rechters van Ernest van Loon vast wel stukjes kunnen vinden die aangeven dat het paard eerst recht moet zijn voordat je verder kunt gaan (heb het boek nu niet bij de hand) en datzelfde geldt voor andere oudere dressuurboeken.
En ik ben absoluut een voorstander van het beschikbaar zijn van verschillende methodes van les, zodat er ook voor ieder een passende rijstijl te vinden is. Tenslotte wil niet iedereen Anky naar de kroon steken Duivel
Op losrijterreinen kom ik bij voorkeur niet, ben geen wedstrijdfan. Knipoog Maar ik weet dat er ook op wedstrijden combi's zijn die hun zaakjes echt voor elkaar hebben en kennelijk wel goede instructie hebben gevonden die ze ook wedstrijdtechnisch kunnen helpen. Het is zoeken, maar die goede instructie is er echt wel.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:47

Ga voor de gein eens naar een wedstrijd terrein, en bekijk de combinaties eens van achteren.
Je staat er van versteld hoeveel zadels niet recht op de rug van het paard liggen. Dus hoeveel paarden er niet recht zijn.

Er zijn vast ruiters zat die hun zaakjes voor elkaar hebben, daar twijfel ik geen moment aan, maar ook een boel die het niet hebben.
Ik had voor deze lessen ook nooit gedacht dat een paard zo scheef kon zijn.
En zoveel andere dingen waar ik nooit over had nagedacht....die nu zo logisch lijken.

Ik heb jaren les gehad van iemand die deurne afgestudeerd was,een geweldige meid, veel geleerd ,maar vind deze manier prettiger rijden. ik vind rust tijdens het rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:56

leonietje schreef:
Ga voor de gein eens naar een wedstrijd terrein, en bekijk de combinaties eens van achteren.
Je staat er van versteld hoeveel zadels niet recht op de rug van het paard liggen. Dus hoeveel paarden er niet recht zijn.

Daarvoor hoef je niet naar een wedstrijdterrein. Gewoon naar een pensionstal gaan en eens kijken hoe er gereden wordt is meestal voldoende.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:57

En daar zitten ook AdB-ers tussen hoor die niet recht op hun paard zitten. Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:02

leonietje schreef:
Dit vond ik in het begin echt niets aan maar ik zie Lonan elke keer soepelder worden in zijn hals.
En doordat je naast hem bezig bent (niet aan de longe, maar aan de teugel) krijg je ook een erg leuke band met je paard.

Domme vraag misschien, maar wat is belangrijk aan buiging in de hals? Lengtebuiging links- en rechtsom lijkt mij belangrijker.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:12

Betteke schreef:
leonietje schreef:

Domme vraag misschien, maar wat is belangrijk aan buiging in de hals? Lengtebuiging links- en rechtsom lijkt mij belangrijker.

Dat bedoel ik ook.