Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik was altijd heel moe en buiten adem na het rijden omdat ik veel harder werkte als me paard. Nu is dat een wereld van verschil.. heerlijk gewoon, we hebben er allebij zo'n lol in. Me paard is veel meer gefocust op me echt van "he he eindelijk ze begrijpt me". Onze band wordt er ook heel erg door versterkt het vertrouwen in elkaar groeit met de dag.
Waratje schreef:Niet om rot te doen, maar een paard rechtrijden is een noodzaak om dressuurmatig iets voor elkaar te krijgen. Een fatsoenlijke dressuurinstructeur (m/v) zal ook zorgen dat je bij het losrijden eerst je paard recht krijgt voordat je verder kunt gaan. Probleem is natuurlijk dat heel veel instructeurs er geen idee van hebben en plaatjesgericht lesgeven in plaats van paardgericht. Daarom is het wel goed dat er nu weer aandacht voor is, maar het hoort gewoon bij normale basisinstructie thuis. Net als vlot aan het been zijn een basisvereiste is, paardrijden is geen krachtsport.
Waratje schreef:Een fatsoenlijke dressuurinstructeur (m/v) zal ook zorgen dat je bij het losrijden eerst je paard recht krijgt voordat je verder kunt gaan. Probleem is natuurlijk dat heel veel instructeurs er geen idee van hebben en plaatjesgericht lesgeven in plaats van paardgericht.
Kamy schreef:Alleen al daarom is het interessant om eens open te staan voor andere wegen. Je hoeft niet pro of anti Bodt (of een andere methode) te zijn, maar je kijkt opeens heel anders tegen de dingen aan en leert dingen waar je misschien iets aan hebt!
Maar dat is ieder voor zich!
Alabaster schreef:Ik vindt het ook super dat Mireille mij steeds vraagt waarom is dat?? ik word dan steeds geconfronteerd met wat ik aan het doen ben en waarom. Ts van wie heb jij eigenlijk les?
Alabaster schreef:Daar heb je helemaal gelijk in, alleen weet de gemiddelde gediplomeerde orun instructeur m/v niet wat nou werkelijk waar rechtrichten is. Het word zeer zeker meegenomen in de opleiding alleen wordt er te weinig aandacht aan besteed. Vraag ze eens hoe je een paard rechtricht en hoe je dat kan zien voelen... de meeste moeten dan toch even achter de oren krabben en ik moet het antwoord te goed houden. Rechtrichten is iets anders dan beetje links en rechts contra stelling vragen.
Kamy schreef:Als ze in Deurne al poep in de ogen hebben, en dat meegeven aan hun leerlingen... Dan moet je het wel ergens anders gaan halen!![]()
Maar hoezo "ergens anders gaan halen"????? Is de traditionele manier dan de enige en de beste? Kijk eens rond op een losrij terrein en wees eens eerlijk!? Ik wil niet zeggen dat wanneer je een wedstrijd organiseert met alleen Bodters, het er dan beter aan toe zou gaan. Maar rechtrichten blijkt nogal moeilijk te zijn!!! Zoals het hele paardrijden......
En dat er mensen zijn die zich prettiger voelen bij een andere methode dan de "traditionel"wil toch helemaal niet zeggen dat die mensen het "ergens anders moeten gaan halen"????
Mijn paard was anders maar wat blij, dat ik eens uit onze vicieuze cirkel stapte en het anders ging doen! Ze kan niet praten, maar het was overduidelijk!
leonietje schreef:Ga voor de gein eens naar een wedstrijd terrein, en bekijk de combinaties eens van achteren.
Je staat er van versteld hoeveel zadels niet recht op de rug van het paard liggen. Dus hoeveel paarden er niet recht zijn.
leonietje schreef:Ook doen wij veel oefeningen aan de hand.
Dit vond ik in het begin echt niets aan maar ik zie Lonan elke keer soepelder worden in zijn hals.
En doordat je naast hem bezig bent (niet aan de longe, maar aan de teugel) krijg je ook een erg leuke band met je paard.
Betteke schreef:leonietje schreef:Ook doen wij veel oefeningen aan de hand.
Dit vond ik in het begin echt niets aan maar ik zie Lonan elke keer soepelder worden in zijn hals.
En doordat je naast hem bezig bent (niet aan de longe, maar aan de teugel) krijg je ook een erg leuke band met je paard.
Domme vraag misschien, maar wat is belangrijk aan buiging in de hals? Lengtebuiging links- en rechtsom lijkt mij belangrijker.